Beste forumleden,

Wellicht kan iemand mij helpen.
De mini jack connector is van mijn radio printplaat losgekomen.

Is dit nog te solderen? Zo ja, hoe? Wat mijn soldeerbout is hier denk ik niet geschikt voor?

Mvg Coen

Dit wordt bijna onmogelijk, de printeilandjes zijn afgescheurd van de print. Banen volgen naar mogelijk soldeervlak en draadjes aanleggen is nog een mogelijkheid.

De soldeerpads waren tevens de mechanische bevestiging van het chassisdeeltje, dat moet dan ook anders als je draadjes gaat leggen.

Ondoenbaar? Nee. Erg lastig, Ja.

Hier zul je een beetje creatief moeten worden. Eventueel een chassisdeel op een andere plaats monteren en met draadjes aansluiten.

Hoe ik het zelf zou doen:

1. Mooie foto maken (heb je ongeveer al).
2. Uitzoeken welke verbinding waar naartoe gaat, dat opschijven / documenteren.
3. Gaatjes boren door de afgebroken pads.
4. Nieuwe (of de oude) connector ondersteboven op de print lijmen. (Let op hoogte).
5. Met naald en garen door de gaatjes rijgen, en over de connector heen.
6. Drupje lijm op het garen, zodat het nooit vanzelf los kan.
7. Draadjes solderen.

Garen is van plastic. Meestal polyester, en niet soldeer bestendig. Je kunt stukjes draad aan de connector solderen voordat je hem vastbind met het garen. Als je garen van kevlar kan vinden is dat ook mooi. Dat spul is bestand tegen soldeer temperaturen.

Is niet zo moeilijk. Afgescheurde pads met connector er nog aan vastlijmen met epoxy. Dan draadjes leggen om de pads weer te verbinden met de traces. Dan de boel afdekken met epoxy. Wel alles goed reinigen met IPA voor het lijmen.

Op donderdag 12 maart 2026 22:45:18 schreef fred101:
Is niet zo moeilijk. Afgescheurde pads met connector er nog aan vastlijmen met epoxy. Dan draadjes leggen om de pads weer te verbinden met de traces. Dan de boel afdekken met epoxy. Wel alles goed reinigen met IPA voor het lijmen.

Aanvulling: de dampen bij solderen met die epoxy er onder niet inademen, is niet echt gezond.

Makkelijk zou ik het niet willen noemen, maar het is doenbaar, voor iemand die goed kan solderen. Maar het belangrijkste is een goede mechanische bevestiging van de connector - daar komt geen solderen aan te pas.

3 van de pads lijken in directe verbinding te staan met andere punten waar je goed aan kunt solderen (rode dots); mogelijk zijn de twee via's ook nog onderling verbonden (aangegeven met het vraagteken).

Het wordt vooral een kwestie van de connector betrouwbaar terugmonteren (ik neig zelf meer naar een GOEDE constructiekit dan naar epoxy), en daarna de electrische verbindingen herstellen.

Doenbaar, op het eerste gezicht. Maar als je niet kunt solderen, dan beter iemand anders opzoeken om het voor je te doen; dit is NIET het project om het op te leren....

Voorzichtig wat van de groene lak wegschrapen tot op het blanke koper, dan het koper vertinnen, en vervolgens een dun draadje solderen tussen print in connector.

Die draadjes wel eerst vast zetten op het pcb voor het lijmen. En dan naar de plek leiden waar je ze daarna op de terug gelijmde pads soldeert. idd niet inademen.

Om te antwoorden op vraag TS; neen dit is nu niet meer te solderen, de koperpads hangen aan het chassisdeel en zijn dus afgerukt.

Je kan dit dus zoals hierboven al gezegd herstellen maar een makkie wordt het niet. Als je geen ervaring hebt wordt het beslist een uitdaging. Met een multimeter eerst uit piepen waar de sporen naar toe lopen, eventueel eerst wat koper bloot maken, aan het afgebroken stuk koperbaan.

Bij het solderen erop letten dat je niet te lang met je soldeerbout zit te bakken, anders komt je koperspoor ook weer los en wordt het nog moeilijker. Na het solderen weer meten of alles correct verbonden is en er geen kortsluitingen zijn met andere printsporen.

Maak er geen haastklus van, maar doe dit op je gemak en neem er je tijd voor, dan heb je meer kans op succes. Je hebt zeker een soldeerbout met een kleine punt nodig voor dit werkje. Daarna zul je die draadjes zelf ook moeten vastleggen met UV lijm ofzo.

Op donderdag 12 maart 2026 22:44:50 schreef Kortsluiting_Online:
Hoe ik het zelf zou doen:

1. Mooie foto maken (heb je ongeveer al).
2. Uitzoeken welke verbinding waar naartoe gaat, dat opschijven / documenteren.
3. Gaatjes boren door de afgebroken pads.
4. Nieuwe (of de oude) connector ondersteboven op de print lijmen. (Let op hoogte).
5. Met naald en garen door de gaatjes rijgen, en over de connector heen.
6. Drupje lijm op het garen, zodat het nooit vanzelf los kan.
7. Draadjes solderen.

Garen is van plastic. Meestal polyester, en niet soldeer bestendig. Je kunt stukjes draad aan de connector solderen voordat je hem vastbind met het garen. Als je garen van kevlar kan vinden is dat ook mooi. Dat spul is bestand tegen soldeer temperaturen.

Andersom er oplijmen is misschien niet nodig. Ik zou eerst de afgebroken spoortjes oppikken met dunne koper of wire-wrap draad, dan teruglijmen en de draadjes op de connector solderen

Op deze manier kun je de pads weer repareren.
Succes met de reparatie.

Op vrijdag 13 maart 2026 10:21:43 schreef 2N3055:
Op deze manier kun je de pads weer repareren.
Succes met de reparatie.

Waarom dat dan weer moet in een "zwembad van flux" snap ik dan weer niet.

Werkt lekker en drijft alle kanten op! Er zijn vele wegen die naar Rome leiden. Maar soldeerders met een god complex hebbie ook, die wijzen de armen van geest de enig juiste weg :-)

Op donderdag 12 maart 2026 22:10:44 schreef CoenGoofy:
Is dit nog te solderen?

Nee.

Het is mechanisch kapot, dus met alleen solderen ben je er niet.

Repareren is met enige handigheid nog wel te doen voor iemand met het juiste gereedschap en materialen.

Op vrijdag 13 maart 2026 12:11:10 schreef bprosman:
[...]
Waarom dat dan weer moet in een "zwembad van flux" snap ik dan weer niet.

Ik vind het best meevallen. Hij brengt 2 keer wat flux aan op de momenten dat hij de pads vertint en de draadjes erop soldeert.

Het god complex van RAAF12 haal ik al helemaal niet uit het filmpje?

Het is wel een beetje misleidend gezien het gemak waarmee hij de draadjes manipuleert, maar met wat ervaring zal dat inderdaad mogelijk zijn.

Die doet het zo te zien veel vaker. Ik vind de flux ook heel erg meevallen. Onder een microscoop lijkt het al snel veel. Je hoeft hier in ieder geval geen nieuwe pads te maken want de oude zijn nog goed her te gebruiken.
Als je een beetje handig bent lukt dit wel.
Als je al moeite hebt twee draadjes aan elkaar te bakken en alleen ultra lowbudget gereedschap hebt uit een land wat ik niet zal noemen, dan kun je er beter niet aan beginnen want dan mol je meer dan je repareert.

@CoenGoofy,

Je hoeft natuurlijk niet je originele mini-jack terug te plaatsen.
Je kan ook een (verleng)snoertje kopen waar zo'n vergelijkbare plug aan vast zit. Het snoertje knip je in tweeën en de draadjes van het snoertje soldeer je op de juiste plaatsen op je printplaat.
Dan zet je het snoertje op je printplaat vast met bijv hotglue en je zorgt voor een goede trekontlasting, zodat je als je per ongeluk aan het snoertje trekt de printplaat niet belast wordt.

Jim Williams https://www.bol.com/nl/nl/p/analog-circuit-design/9200000002349805/ Hij gebruikte had niet veel meer als een uni meter en een scope. Gaat erom wat in je hoofd zit een fancy labo met tig spulletjes had hij niet nodig. Het boek slingert ook wel ergens als pdf op het net. En voor de Hagenezen: die kunnen het gratis lezen in de Koninklijke Bieb. Tis toch slecht weer. Ik heb trouwens geen idee wat Jim, R.I.P zijn merk soldeerbout was? Antex ofzo?

Dat was een heel fout voorbeeld :-)
Jim had een forse Tektronix collectie, van buizenscoop tot meerdere GHz scopes. Prive had hij nog meer. Er is een video door iemand bij Jim thuis gefilmd waar Jim zijn 465 repareerd in zijn prive lab. Ik zou willen dat ik de helft daarvan had. Hij had veel speciale probes, allerlei signaal en functie generators, kalibrators, Curvetracer (staat op de grond)Benchmeters etc. Stond niet allemaal altijd op zijn werkbank maar hij had een hoop. Lees zijn Appnotes maar eens door. Of kijk hier: https://computerhistory.org/blog/an-analog-life-remembering-jim-willia… Je ziet maar een stukje maar die tafel was meer dan 2m lang en daar stond best veel op. Hij soldeerde met Weller.

Hieronder staan er bv twee ESI KV dividers boven op een HP3458(?) kijk ook onder die tafel.

Oeps, ik meen ergens gelezen te hebben dat ie voornamelijk zijn ouwe buizenscope gebruikte maar dat zegt idd natuurlijk niets over zijn equipment.
Hee staat daar twee Wellers?

OT: Hij gebruikte het liefst de oude Tek buizenscoops zoals de 547. Het verhaal gaat dat Tek hem een moderne scoop naar keuze zou geven als hij stopte met foto's van de 547 in de appnotes en in plaatst daarvan foto's van die moderne zou plaatsen.
Ik had ooit een mail conversatie met een Amerikaan die iets vroeg over iets op mijn site. Ik linkte toen naar een appnote van Jim. Kreeg ik bericht terug, ja, die ken ik goed, daar heb ik mee samengewerkt, hij bleek een collega van Jim te zijn. Dat wat zei deden lijkt me een van de mooiste banen in de electronica.

Op vrijdag 13 maart 2026 13:42:53 schreef fred101:
Die doet het zo te zien veel vaker. Ik vind de flux ook heel erg meevallen. Onder een microscoop lijkt het al snel veel. Je hoeft hier in ieder geval geen nieuwe pads te maken want de oude zijn nog goed her te gebruiken.
Als je een beetje handig bent lukt dit wel.
Als je al moeite hebt twee draadjes aan elkaar te bakken en alleen ultra lowbudget gereedschap hebt uit een land wat ik niet zal noemen, dan kun je er beter niet aan beginnen want dan mol je meer dan je repareert.

Die discussie hebben we hier vaker, een soldeerstation van 2000,- Euro is geen garantie dat je het dan kunt terwijl ik zeker weet dat t met mijn Sjienese T12 van 4 tientjes dat prima lukt.

Zeg ik dat dan? Ik noem geen merk en geen land. Maar jij prijst gelijk jouw favoriet land weer aan, zoals altijd ;-) Daarnaast leren lezen. ik zeg dat als je niet kunt solderen EN flut apparatuur hebt je dit niet moet proberen. Ultra low cost = een bout van 2,95. Dus met jouw station en jouw ervaring lukt dit prima.

Klopt allemaal, maar goed gereedschap is het halve werk.