Hallo,

Even een 'snelle' vraag.
Om de electronica hobby wat vaart te geven, wil ik zelf een regelbare voeding bouwen op basis van een artikel uit elektuur 1990-1999; ik heb deze jaargangen digitaal ooit aangeschaft.

Ik kies expres niet voor hedendaagse oplossingen.

Al die voedingen vereisen een AC-DC omvormer. Er is zoveel keuze.
De vraag is nu:

volstaat dan een exemplaar als deze bijvoorbeeld : AMES75-24SNZ 28,8 Volt / 3.2 Ampere.

Overigens heb ik de volgende bouwschemas op het oog maar ben nog niet zeker:

- omschakelbare hobbyvoeding in 6 stappen naar 15 Volt, 0.5 A -- elektuur 11/95
- regelbare voeding van 0 .. 24 volt, 1 of 2 A -- elektuur 3/98
- supersimpele symmetrische voeding van 0 ..15 volt , 1.5 A -- elektuur 7/92

Groeten, Rik

Dat is een beetje tegenstrijdig. Deze ontwerpen zullen allemaal een normale dubbelgeïsoleerde transformator toepassen.
De ruwe voeding vervangen door een moderne SMPS kan. Maar tegenover de nadelen van een slechtere scheiding van het net en mogelijk meer interferentie lijkt het voornaamste voordeel het gewicht?

Ik zou het niet te moeilijk maken, tenzij u hobby heeft in het ontwikkelen en bouwen van voedingen.
Ook de eenvoudigste LM317 voedingen komen goed van pas, en zijn een leuke uitdaging om goed uit te voeren. Er was pas een topic over.
Voor meer specifieke wensen is de markt nu zo dat (tweedehands-) kopen van een voeding vaak een prima optie lijkt.

Of de 1982 "Klassieker" :
https://www.circuitsonline.net/forum/view/157333

Verder snap ik de keuze voor een schakelende "voor" voeding ook niet zo.

Ik wel, dat doen ook veel fabrikanten. Goedkoper, lichte trafo. Die powersupply geeft een akelige 150mV rimpelspanning, soort van vieze puls op bijv. 80kHz. Die dendert zo je regelcircuit in. Wil jij een leuk radarsetje op 20GHz gaan testen of een MC ampje met 1mV input signaal. Ik geef het je te doen. Maar als je Let's Go Digital gaat fröbelen zal het allemaal wat minder ernstig zijn om een brakke PSU te gebruiken.
Ik heb zoiets ooit voor een boxclub ontworpen een soort van teller met scorebord je kent het wel van de TV hoe dat werkt. Toch maar eentje met heavy trafo in gezet. Zat ook een stukje analoog in met een cadmium sulfide cell.

Hero https://en.wikipedia.org/wiki/Bob_Widlar zijn μA702 was destijds te koop in NL maar alleen bij van Dam Electronica, dat was eigenlijk een verkoopkanaal van een importeur. Die zat het eerste jaar in de Zwanestraat, vlakbij de Heineken bierbrouwerij. Op de fiets er naartoe en niet in de tramrails blijven steken. De jongere garde heeft geen idee wat voor spannende tijden dat waren!!

Ik zou inderdaad voor een klassieke trafo gaan, die switchers geven onherroepelijk HF gereutel wat je zeker gaat terugvinden op de uitgang.

Dus als je dan toch een lineaire voeding gaat bouwen, maak hem dan compleet analoog.

Oke, naar dit soort info was ik op zoek, als een opstapje voor kennis vergaren over de type trafo's.
Want ik weet daar gewoon niet veel over behalve de theorie van primaire naar secundaire windingen om de spanning te wijzigen.

Ik zal eens verder zoeken naar info over dit onderwerp.

Ik snap nu uit jullie opmerkingen dat mijn voorbeeld (link naar reichelt) een moderne schakelende voeding is en dat ik gewoon een ouderwetse trafo nodig heb. Ik zei al dat het vreemd terrein voor mij was :-)

Op dinsdag 17 maart 2026 09:28:23 schreef Sine:
Dus als je dan toch een lineaire voeding gaat bouwen, maak hem dan compleet analoog.

@Sine
Na wat lezen over lineaire voeding begrijp ik dat die stil zijn en weinig ruis hebben maar overtollige energie "verbranden". Is het tegenwoordig bouwen van een lineaire voeding een vreemde keuze dan? Of wordt dat nog steeds gedaan om bepaald type circuits te voeden?

Uiteindelijk wil ik zonder digitale hoogstandjes een voeding bouwen zodat ik de "basis" van de vroegere techniek leer kennen.

@Aart
Ik zal het topic over de LM317 eens doornemen.

Mocht iemand een link hebben naar een voeding-ontwerp hebben dat 'passend' is...graag.

Zo iets ?
https://www.circuitsonline.net/schakelingen/158/voedingen/lm317-labvoe…

Dan nog steeds zou ik gaan voor de 1982 Elektuur "Klassieker".

Ik zal die klassieker uit 82 ook eens bekijken.

Ik kom toevallig alle jaargangen van Elex tegen met een rubrieken-index. Daar zitten tal van artikelen tussen mbt voeding. Ook even nalopen.

Bij de kringloop kun je vaak ouderwetse transformatoren vinden voor weinig.

Die Velleman is idd een interessant project.

Op dinsdag 17 maart 2026 10:53:09 schreef RikR:
Oke, naar dit soort info was ik op zoek, als een opstapje voor kennis vergaren over de type trafo's.
Want ik weet daar gewoon niet veel over behalve de theorie van primaire naar secundaire windingen om de spanning te wijzigen.

Trafo's zijn in de basis heel simpel. En met 3 simpele formules bepaal je snel welke trafo je nodig. Die 3 formules zijn nodig omdat de gegevens van de trafo enkel wisselspanning bevat en je ontwerp van de voeding gelijkspanning vereist.
Voor de spanningen zijn er wel tabellen te vinden.
De berekening voor de stroom is aan discussie onderhevig maar werkt wat mij betreft goed.
Voor de exacte waarde voor de stroom zou je metingen moet doen om het optimaal te krijgen maar dat is meer interessant als je de trafo 24/7 voluit gaat belasten.

Vac = De gewenste gelijkspanning / 1.4 + iest meer vanwege de rimpelspanning over de trafo + spanning over de spanningsregelaar
Iac = Idc / 0.62
vermogen van de trafo in VA = Iac x Vac

Als je bv 30V 5A nodig hebt.
30V / 1.4 = 21V. Vac trafo 25V
5A / 0.62 = 8,06A
8A x 25V = 200VA.

De trafo die je dan nodig hebt is 25V 200VA

De laatste 30 jaar ofzo is elk apparaat, ook heel gevoelige meetapparatuur uitgerust met een schakelende voeding (smps). Die zijn heel stil te maken maar meestal wordt dat in consumenten apparatuur "vergeten". Ik zag laatst een video over audio (voeding pick-up) waar men juist een smps gebruikte omdat ze dan geen last van 50Hz brom hadden veroorzaakt door het magneetveld van de trafo, zonder een hele dure afgeschermde trafos te gebruiken of de trafo ver genoeg weg te zetten. Maar de echte audiofiel gruwt bij het idee van een SMPS.

Een trafo is een stuk makkelijker voor zelfbouw omdat je dan niet met die filtering en inblikken aan de gang hoeft wat voor een beginner waarschijnlijk een brug te ver is. Met een trafo is de kans op zelfbouw succes een stukje hoger en trafo's zijn decenia lang tot tevredenheid gebruikt. Smps kwamen zo'n beetje op in de jaren 70 (in meetapparatuur, volgens mij toen nog niet in audio)

Om het verstoken van energie tegen te gaan zou je een trafo met aftakkingen kunnen nemen. Dan hoef je bij een 0-30V voeding op 5V geen (25V x de stroom ) weg te stoken. Maar bij een labvoeding zou ik daar niet wakker van liggen, gewoon een fors genoeg koelprofiel gebruiken.

Op dinsdag 17 maart 2026 16:41:43 schreef benleentje:
[...]

Trafo's zijn in de basis heel simpel. En met 3 simpele formules bepaal je snel welke trafo je nodig. Die 3 formules zijn nodig omdat de gegevens van de trafo enkel wisselspanning bevat en je ontwerp van de voeding gelijkspanning vereist.
Voor de spanningen zijn er wel tabellen te vinden.
De berekening voor de stroom is aan discussie onderhevig maar werkt wat mij betreft goed.
Voor de exacte waarde voor de stroom zou je metingen moet doen om het optimaal te krijgen maar dat is meer interessant als je de trafo 24/7 voluit gaat belasten.

Vac = De gewenste gelijkspanning / 1.4 + iest meer vanwege de rimpelspanning over de trafo
Iac = Idc / 0.62
vermogen van de trafo in VA = Iac x Vac

Als je bv 30V 5A nodig hebt.
30V / 1.4 = 21V. Vac trafo 25V
5A / 0.62 = 8,06A
8A x 25V = 200VA.

De trafo die je dan nodig hebt is 25V 200VA

Volgens mij heb ik deze ooit van Henry S gehad.

Hammond design guide.pdf

Die zijn heel stil te maken maar meestal wordt dat in consumenten apparatuur "vergeten"

IK zie het meer als in het is te duur.
Het is waar dat een SMPS heel stil te maken is maar dat vergt wel veel kennis, een goed ontwerp en dat je erg heel veel eraan moet meten om het goed te krijgen.

Op dinsdag 17 maart 2026 16:30:26 schreef RikR:
Die Velleman is idd een interessant project.

Waarom? Het is een best stevige voeding, maar daardoor zal de kostprijs van de onderdelen bij elkaar ook flink stevig zijn. En zoveel vermogen heb je vrijwel nooit nodig. Soms is veel vermogen handig (b.v. voor DC elektro motoren testen oid, maar dan hoeft de spanning niet zo netjes te zijn, en een schakelende voeding is dan meestal een betere keuze.

Bovenstaand ontwerp met 2x LM317 vind ik wel grappig. De voeding die "hiland" noem (28V 2mA ... 2A) wordt als Chinees bouwpakketje verkocht, en is een best leuk / bruikbare voeding. Bouwpakketje voor de print (Geen trafo, koel lichaam, meters, kast) is < EUR 10.

Maar wat is eigenlijk je doel met zelfbouw? Er zijn vele lab voedingen te koop vanaf ong. EUR 100, en er zijn er een paar vanaf EUR 50 (B.v. 0-15V 1.5A die in verschillende uitvoeringen (analoge of digitale meters, ook andere binnenkant) wordt verkocht. Korad 3005 is veel gebruikt omdat hij redelijke specificaties heeft voor een klein prijsje. Regelgedag is echter helaas wat matig. Bij EEVblog is er een draad waar dit iets van 10x sneller (beter) wordt gemaakt door een condensatortje te verwisselen. Daar zit een ontwerpfoutje.

De voeding hier die is ontworpen door Blackdog is ook een goede kwaliteits voeding. Heel lange draad met alle ontwerp stappen en het schema is iets van 23x aangepast. Interessant ontwerp verhaal.

Op dinsdag 17 maart 2026 17:21:31 schreef Kortsluiting_Online:
[...]

Waarom? Het is een best stevige voeding, maar daardoor zal de kostprijs van de onderdelen bij elkaar ook flink stevig zijn. En zoveel vermogen heb je vrijwel nooit nodig.

Op mijn jonge leeftijd wou ik ook alleen maar alles heel groot en zwaar. Ik had het liefst een 100A, of 1000A voeding O-).

Als je ouder word dan word je meer realistisch over wat je zelf kan maken en dan ga je inzien dat een 3A voeding het meest gebruikt is.

30V 3A is inderdaad de meest voorkomende "universele lab voeding". Maar 30V heb je niet vaak nodig, en elektronica is stukken zuiniger geworden de laatste 50 jaar.

Iets van plus en min 0 tot 15V bij 500mA is bijna altijd wel genoeg voor allerlij analoge schakelingetjes. Als je microcontrollertjes gebruikt dan is 3V3 of gewoon 5V (maar bij voorkeur wel met regelbare stroombegrenzing) het meest zinvolle.

Voedingkjes met zo'n wat lager vermogen zijn ook gemakkelijker zelf te knutselen, en zelf ontwerpen en bouwen is een zeer leerzaam proces.

Voor "complexere" projecten heb je vaak ook meerdere voedingen nodig, of je hebt meerdere projecten met elk een voeding(kje). Het is best handig om wat kleine lab voedingkjes te maken / hebben.

Zelf een 30V / 3A voeding bouwen is niet snel rendabel. De eerder genoemde Korad kost ong. EUR 100. Als je een "betere" wilt, kijk dan eens naar GW-Instek. B.v.: https://www.eleshop.nl/gw-instek-gpe-1205-labvoeding.html

Op dinsdag 17 maart 2026 00:20:33 schreef RikR:
Hallo,

Even een 'snelle' vraag.
Om de electronica hobby wat vaart te geven, wil ik zelf een regelbare voeding bouwen op basis van een artikel uit elektuur 1990-1999; ik heb deze jaargangen digitaal ooit aangeschaft.

Ik kies expres niet voor hedendaagse oplossingen.

Al die voedingen vereisen een AC-DC omvormer. Er is zoveel keuze.
De vraag is nu:

volstaat dan een exemplaar als deze bijvoorbeeld : AMES75-24SNZ 28,8 Volt / 3.2 Ampere.

Overigens heb ik de volgende bouwschemas op het oog maar ben nog niet zeker:

- omschakelbare hobbyvoeding in 6 stappen naar 15 Volt, 0.5 A -- elektuur 11/95
- regelbare voeding van 0 .. 24 volt, 1 of 2 A -- elektuur 3/98
- supersimpele symmetrische voeding van 0 ..15 volt , 1.5 A -- elektuur 7/92

Groeten, Rik

Als ik je posting zo lees lijk je me een beginner. Dat is niet erg, dat zijn we nl ooit allemaal geweest. Er is dan echter altijd het gevaar dat je op advies van je eigen gevoel en iets dat we tegenwoordig influencers zijn gaan noemen dingen gaat aanschaffen waar je later spijt van hebt omdat ze niet voldoen, of veel te duur zijn. Ik wilde vroeger ook een voeding die alles wat je bedenken kan, kan doen. Die voedingen zijn er, je kunt ze kopen, zelfbouwen, alles is gewoon mogelijk. Het kost alleen wel het nodige. En ze zijn zeker vroeger en eigenlijk nog steeds wel erg groot en zwaar. En als je hem dan echt wil gaan gebruiken zal blijken als het is om bijvoorbeeld een experimenteel apparaat te voeden, dat je nog een tweede exemplaar nodig hebt met een andere spanning.

Dus dan ga je er nog maar een bijkopen op bijbouwen.

Na 55 jaar prutsen en knutselen waarbij mijn eerste voeding een beltrafo was is uit mijn ervaring gebleken dat een aantal relatief eenvoudige niet al te dure voedingen veel handiger is dan 1 hele grote dure ingewikkelde voeding.

Na al die jaren heb ik de voedingen op onderstaande foto verzameld.

Kijk niet boven de plank, dat zijn geen voedingen maar andere meetapparaten. De linker (met die ampèremeter) is een vaste 24 volt 10 ampère delta voeding. Dat is oude maar erg goede voeding, ooit gratis ergens van overgehouden en zelf een kastje omheen geknutseld. Het middelste blauwe kasje met die rode en zwarte stekerbusjes is een vaste 12 volt voeding op basis van een 7812 met daaroverheen een paar dikke powertorren en intern een dikke ringkerntrafo uit een LA120 decwriter (Dat was een soort grote printerterminal.)
Rechts daarvan staat een regelbare delta van 0 tot 60 volt. Ooit goedkoop gekocht op een radio beurs.
In het midden boven op het blauwe kastje staat mijn eerste op school zelf gebouwde voeding. Het is een op basis van een 723 regelbare voeding van 3 tot 27 volt o.i.d. en er komt nog een tweede geregelde vaste spanning van 5 volt uit op basis van een 7805. Maximale uitgangstroom van het hele ding 1,5 ampère ofzo. Verder heb ik niet zichtbaar ook nog een van een variac gemaakte 600 Volt hoogspannings voeding staan.

Met deze voedingen waarvan er geen 1 extreem duur of goed is kan ik eigenlijk alles. Het duurste was dat ding dat ik school heb gemaakt daarvan was de voedingstrafo trafo toen geloof ik wel Hfl 27 gulden. Toen een hoop geld voor een erg arme student. Maar dat op school maak ding heb ik van alles wel het meeste gebruikt. Hij is een keer stuk geweest omdat ik een relais wilde testen. Ik vonkte wat en dat was einde 723 regelaar. Met een nieuwe 723 en een diode over de uitgangsklemmen deed hij het weer en door de diode is hij daarna ook nooit meer stuk geweest.

Als beginner is het zeker niet nodig om iets heel duurs, ingewikkelds (en daardoor niet repareerbaar als het stuk mocht gaan) aan te schaffen of te bouwen.

Met deze voedingen kan ik buizenradio's testen. Autoradio's, audioversterkers, RF versterkers, zenders, ontvangers en lekker een end weg exprimenteren met allerlei zelfbedachte schakelingen. En bij dat laatste ben ik erg blij dat ik veel verschillende voedingsspanningen tegelijkertijd ter beschikking heb.

Voor iemand die begint staan er hier op CO best een aantal leuke ontwerpen die prima te bouwen zijn en niet duur zijn. Deze bijvoorbeeld:

Regelbare voeding.

Als het niet nodig is om helemaal naar nul volt te regelen (dat doe je eigenlijk zelden) is deze misschien leuk om mee te beginnen:
Simpele regelbare voeding.

In een voeding moeten afhankelijk van de toepassing maar een paar dingen gebeuren. In het geval van een voeding uit het net met 230 volt 50Hz wisselspanning naar bijvoorbeeld een gestabiliseerde 12Volt gelijkspanning is bij een conventionele voeding het volgende nodig.

Eerst brengt men de spanning van 230Volt omlaag. Vaak wordt daar een transformator voor gebruikt.

Daarna moet men van de verkregen wisselspanning een gelijkspanning maken. Daarvoor gebruikt men meestal 1 of meer dioden.

De nu ontstane pulserende gelijkspanning moet worden afgevlakt. Hiervoor wordt meestal een grote buffercondensator gebruikt.

In principe heb je nu al een mooie stabiele gelijkspanning verkregen waarmee je al veel dingen kunt voeden. Op deze gelijkspanning kan echter afhankelijk van het type gelijkrichting en belasting een 50 of 100Hz rimpel staan. Met een correct gekozen filter kan die rimpel er af gekregen worden. Dit wordt vaak in (erg) oude buizenradio's op deze manier gedaan. En dat functioneer(de) ooit prima. En dat filter was meer dan alleen een buffer condensator.

Tegenwoordig is het veel makkelijker dan vroeger om een actieve spannings regelaar te bouwen. Zo makkelijk dat je ze kant en klaar in een chip koopt. Deze zijn zo goed dat ze het filter na het afvlakken kunnen vervangen. Vaak wordt die extra filtering uit kosten oogpunt dan ook weggelaten. Praktisch merk je dit ook eigenlijk nooit.

Na de spanningsregelaar ben je in principe klaar.

Ik kan je aanraden om zoiets als dit te doen. Voor een beginner is dit al best lastig. Een schakelende voeding in een schakeling als deze is af te raden. Er kunnen dan een ander soort problemen bijkomen die veelal lastiger op te lossen zijn. Naast de 50 of 100Hz rimpel uit het eerste voorbeeld die je bij geschakelde voedingen ook gewoon hebt, heb je ook een hoogfrequent rimpel. Die 50 of 100Hz rimpel is met een buffercondensator en eventueel een eenvoudig filter, redelijk makkelijk weg te krijgen. Met een HF rimpel is dat een stuk minder eenvoudig. Deels omdat je de frequentie niet weet. Die kan ergens tussen de 10KHz en de paar 100 Khz liggen. Een filter bouwen voor zo'n breed gebied is domweg niet mogelijk. Verder zijn dit al radio frequenties en kan de voeding daardoor als kleine radiozender gaan werken. Een zender, die dan ook nog eens als zijn harmonischen loopt uit te stralen. Als je met deze voeding een te repareren middengolf radio gaat voeden wordt de reparatie dus niets omdat je alleen maar een onwijze pokkeherrie ontvangt. Herrie die gewoon uit de voeding komt.

Er zijn overigens wel schakelende voedingen die prima werken. Maar in deze voedingen is dan serieus aandacht besteed aan ontkoppeling en filtering. Deze voedingen zijn daardoor vaak een stuk duurder. De goedkope schakelvoeding die je noemt werkt bijvoorbeeld uitstekend om digitale schakelingen te voeden. Maar een microfoon versterker of een langegolf radio zou ik er bijvoorbeeld niet mee voeden. De filtering in deze voeding is teruggebracht tot een minimum. Bij mij doet die voeding het bijvoorbeeld al een paar jaar prima om een klein zelfbouw computertje te voeden.

Maar 30V heb je niet vaak nodig, en elektronica is stukken zuiniger geworden de laatste 50 jaar.

Ik zit wat minder in de elektronica zelf en meer in machines en andere zaken. 24V komt bij mij heel vaak voor.

In mijn beleving is tot 30V 3A wel het meest universele om het meeste wel te kunnen aansluiten.

Het klopt zeker dat ik een beginner ben. En momenteel zit ik te kutten met 9 volt batterijtjes ha ha. Ach het werkt wel maar ze gaan ook snel leeg. Adaptertje 9 volt heb ik ook liggen en zou daar gewoon verder mee kunnen experimenteren denk ik. Maar goed, je moet ook je grenzen verleggen anders kom je nergens.

Ik zie al heel wat bruikbare tips (kan helaas geen duimpjes geven ;-) ) en was tot de conclusie gekomen dat beginnen met een eenvoudige schakeling een goede start zal zijn.

Het ligt er ook een beetje aan wat je doet. Voor 80% van mijn hobby frutsels heb ik genoeg aan een dubbele 30V 1,5A doos.

Voor de rest is er een 28V 10A switcher en een 350V 250mA lineaire, en nog wat spul de extremere hoeken in, maar die zien amper gebruik.

En zelf heb ik als voorwaarde dat een beetje voeding tot 0V en 0A moet kunnen regelen. En dat maakt ze meteen wat ingewikkelder dan een 317.

[Bericht gewijzigd door Sine op (35%)]

IK zou bijna zeggen kijk hier eens naar
https://nl.aliexpress.com/item/1005006279550389.html?spm=a2g0o.product…

ideaal is een trafo van 26V 130VA is 5A .
Maar als je bv een 18V trafo kan vinden dan is dat ook geen probleem. De maximale spanning die er dan uitkomt ligt dan enkel wat lager. Op 18V zal dat ongeveer maximaal 24V zijn.

En een 3A trafo zal ook wel werken, maar dan ben je qua stroom de trafo wel aan het overbelasten en dat kan die best nog aardig lang volhouden. Een trafo die je over belast zal eerst goed warm worden dan een keer te warm en dan gaat die wel stuk. Maar als ik naar mijn eigen projecten kijkt neem ik niet vaak een hoge stroom voor lange tijd af.

Maar ik denk dat op 3A deze schakeling eerder stuk zal zijn. Want met 30V x 3A = 90W moet daar nog een heel grote koelplaat op. En ideaal zou je 3A over 2 torren verdelen. Maar voor die prijs is het best een goede schakeling.