https://www.ad.nl/auto/bmw-verplettert-tesla-900-kilometer-actieradius…
Blijkbaar zitten er een nieuw soort accus's in? Ik ben wel benieuwd hoe dat zit maar blijf nog wel even rijden in de 320i.
110kwh in het topmodel, valt wel mee met nieuwe accu, de meeste nu zitten ook op de 90
De actieradius wordt op eoa manier uit efficientie gehaald, 8km/kwh
De vorige generatie zat op 4/5
Dingen als uit laten rollen en slim versnellen? Dus de truuk zit niet in andere chemie van de accu. Hm lees net dat een Chinees merk hier in de EU superchargers gaat plaatsen die nog sneller laden.
[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (33%)]
Vooral uit marketing verwacht ik, je moet blij zijn met 600km actieradius
De ix3 die dezelfde aandrijflijn heeft haalt ook bij verre zijn geadverteerde 800 km niet
Dat is precies 120Wh/km. Net iets meer als de Lightyear met 109Wh/km die met dichte achterwielkasten en perfect stroomlijn nooit in productie is gekomen. Bovendien had deze ook nog zonnepanelen in het dak die mogelijk zijn meegeteld voor deze lage cijfers? De Tesla Model 3 zit rond de 134 Wh/km.
Uiteindelijk zal er na allerlei officiele tests en getouwtrek tussen marketing en engineering zeer waarschijnlijk minder goede cijfers uitkomen.
mvdk
Golden Member
Het wachten is toch nog steeds op een elektrische burgerauto met een burgermanscaravan die in één dag van Rotterdam naar Salzburg rijdt.
En Salzburg is maar een redelijk willekeurig gekozen stopplaats. De meeste autovakantiegangers willen nog een ietsje verder..
[Bericht gewijzigd door mvdk op (32%)]
Boudie
Vervangen DOOR.
Ik vergelijk altijd de officiële WLTP-cijfers. Die kloppen bijna nooit met de werkelijkheid maar zijn prima geschikt om auto's onderling te vergelijken.
Of je de WLTP-cijfers haalt, hangt gewoon van je eigen gebruik af. In de zomer doe ik het soms beter dan WLTP, maar in de winter -hoe verrassend- veel slechter.
De BMW iX3 neue Klasse doet het prima en de i3 neue Klasse uiteraard nóg beter.
Chinese auto's lijken soms even goed of zelfs beter, maar die gebruiken "andere" natuurkunde. 
Op donderdag 19 maart 2026 20:53:07 schreef K7Jz:
Dat is precies 120Wh/km. Net iets meer als de Lightyear met 109Wh/km die met dichte achterwielkasten en perfect stroomlijn nooit in productie is gekomen. Bovendien had deze ook nog zonnepanelen in het dak die mogelijk zijn meegeteld voor deze lage cijfers? De Tesla Model 3 zit rond de 134 Wh/km.Uiteindelijk zal er na allerlei officiele tests en getouwtrek tussen marketing en engineering zeer waarschijnlijk minder goede cijfers uitkomen.
Een snelwisselsysteem met universele accu's (wat afmeting betreft is misschien nog beter. De accu gevulde accu huur je dus.
Voordeel bovendien is dat bij een tweede hands electrische auto ook gewoon op op een "nieuwe" accu blijft rijden en minder in waarde daalt als de eigen accu na een paar jaar niet meer de volle capaciteit meer haalt.
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Het wachten is toch nog steeds op een elektrische burgerauto met een burgermanscaravan die in één dag van Rotterdam naar Salzburg rijdt.
Dat wordt nog lang wachten.
Een snelwisselsysteem met universele accu's
Voor kleine vliegtuigjes (a la C152) en ULM's is daar ook al aan gedacht - maar of het al effectief gedaan wordt? Voor opleiding lijkt het ideaal: die vluchten duren typisch toch maar een uurtje, en men vertrekt en komt aan op hetzelfde vliegveld.
Met 400kW snelladen scheelt de tijd tussen volgooien en wisselen niet veel meer
Het distributienet is nu al overbevraagd. Zie je aan elk autostradetankstation een mini-kernreactor?
Op donderdag 19 maart 2026 21:57:51 schreef Paulinha_B:
[...]Dat wordt nog lang wachten.
valt wel mee, je rijdt nu al met een ev in 10u naar salzburg, een caravan erbij duurt echt geen 10 jaar meer
Op donderdag 19 maart 2026 21:57:51 schreef Paulinha_B:
Het distributienet is nu al overbevraagd. Zie je aan elk autostradetankstation een mini-kernreactor?
het scheelt netto niks in energie of je de auto direct laadt, of je die accus laadt en wisselt. Het is alleen lokale buffer, en de grondstoffen daarvoor heb je ook nodig als je 500000 accu's per dag op voorraad moet leggen
En dan wachttijden onderweg, palen die bezet zijn, vanmiddag een dame van Randstad, pasje bij de laadpaal, die knipperde groen, maar het lichtje op de auto bij het chassisdeel bleef wit branden. Tja en alle palen in de omgeving waren bezet. Wat een ellende, mij niet gezien. Zolang het nog kan mooi dinosap blijven tanken. Mja dat is een andere discussie. Ik ga zeker een keer proefrijden in die neue dreier.
c/p
Op zaterdag 7 maart werd het eerste model uit de Neue Klasse geintroduceerd in onze showroom: de BMW iX3. Wilt u kennismaken met de nieuwe BMW iX3? Plan dan nu een proefrit in bij één van onze vestigingen.
Hoeben
Golden Member
https://www.hoeben.com https://www.overstockdevices.com https://www.asensor.eu https://www.circuitsonline.net/forum/user/4355#aanbod Voor alle verkoop: een tegenbod is altijd welkom!
Op donderdag 19 maart 2026 20:53:07 schreef K7Jz:
Dat is precies 120Wh/km. Net iets meer als de Lightyear met 109Wh/km die met dichte achterwielkasten en perfect stroomlijn nooit in productie is gekomen. Bovendien had deze ook nog zonnepanelen in het dak die mogelijk zijn meegeteld voor deze lage cijfers? De Tesla Model 3 zit rond de 134 Wh/km.Uiteindelijk zal er na allerlei officiele tests en getouwtrek tussen marketing en engineering zeer waarschijnlijk minder goede cijfers uitkomen.
Ik deed een ZZP-project bij Lightyear. Die was echt zuinig. En als ze door hadden kunnen gaan was die denk ik nog wel zuiniger geworden.
Hoeben
Golden Member
https://www.hoeben.com https://www.overstockdevices.com https://www.asensor.eu https://www.circuitsonline.net/forum/user/4355#aanbod Voor alle verkoop: een tegenbod is altijd welkom!
Op donderdag 19 maart 2026 22:57:41 schreef RAAF12:
En dan wachttijden onderweg, palen die bezet zijn, vanmiddag een dame van Randstad, pasje bij de laadpaal knipperde groen, maar het lichtje op de auto bij het chassisdeel bleef wit branden. Tja en alle palen in de omgeving waren bezet. Wat een ellende, mij niet gezien. Zolang het nog kan mooi dinosap blijven tanken. Mja dat is een andere discussie. Ik ga zeker een keer proefrijden in die neue dreier.
Gewoon elektrisch busje en losse generator achterin. Tijdens rijden zul je verwacht ik niet kunnen laden, maar tijdens pauzes wel. Tot een 5kVA zijn ze klein maar luidruchtig. Vanaf een 8kVA heb je rustige. En dan natuurlijk rode diesel of petroleum erin.
Nieuwe SS accus beloven actieradii van +1000km en zeer korte laadtijden.
Alle Europese merken zijn er druk mee, en ik neem aan dat ze in China ook niet stil zitten. Voorlopig is de gemiddelde Chinees beter dan de gemiddelde Volkswagen dus ik hoop dat ze er hier ook wat harder aan gaan trekken. Een merk als Volkswagen heeft zo'n haast en loopt ondanks dat toch achter en brengt autos op de markt die gewoon nog niet af zijn. Elektrisch en mechanisch wel maar de software rammelt aan alle kanten.
ik vind het allemaal reuze meevallen, volgende week ga ik met EV naar het zuiden van frankrijk. ik heb die nu een 1,5maand en zit dik over de 2000km al.
veel laadstation op de autosnelweg, even inpluggen, naar de winkel wandelen om een koekje of flesje water te kopen, even naar de toilet en terugwandelen naar de auto zit er zomaar weer 50% bij. kan je weer 200-300km rijden. en dan doe je weer maar een stopje.
begin deze maand voor het werk van marseille naar oostende gereden met grote camionette. denk dat we 3-4keer gestopt hebben om te tanken, en was telkens 100-130€ dat erin ging (op franse autosnelwegen was het toen al 2,19€/liter).
even naar timeline in google maps gekeken:
vertrokken 9h05 en eerste keer gaan tanken om 12h13 na 286km voor tanken en middagmaal
weer vertrokken om 13h26 tot 18h25 en 350km gereden, avondeten
weer vertrokken om 18h46 tot 21h20 en 276km gereden, tanken
weer vertrokken om 21h27 en aangekomen om 23h05. 146km gereden.
dus op dinosap hebben we volgens google 1058km afgelegd (klopt niet, is rond de 1200km), 12h18min gereden en 4 stops gemaakt. PRIMA te doen met onze EV die 627km WLTP heeft maar in praktijk 400-500km haalt (afhankelijk of je tot 80 of 100% oplaad)
Op donderdag 19 maart 2026 23:48:30 schreef GJ_:
maar de software rammelt aan alle kanten.
dat is echt niet alleen volkswagen
Nagenoeg elke auto rammelt het 1e jaar, of aantal jaar
De markt laten testen en updates via internet sturen is makkelijk
Dat merk je alleen niet bij chinese omdat 9/10 auto's daar al een aantal jaar rammelen voor ze uberhaupt naar europa komen, iets met eu wetgeving
Fcapri, wat voor een antieke bus heb je daar wel voor gebruikt...?
Ik ben 4 weken terug op en neer Nuernberg Duitsland gereden in een dag met een MAN bestelbus ( formaat lange sprinter).
rit van 2 x 800 km en een keer getankt in Nuenberg voor de terugrit.
Met 2 personen gereden, de ene de rit er naar toe, 6 uur in de ochtend weg, ik de rit terug met een redelijk gevulde bus, 21.00 weer thuis.
Beide ritten in een keer met alleen een plaspauze.
Auto de hele rit op de CC met ongeveer 100 km/h.
Jij hebt in 15u 1600km gereden met 100 op de cc?
En nog getankt, en nog een stop daar gehad ook?
Heel de dag niks gegeten?
Een van je getallen klopt niet
Op vrijdag 20 maart 2026 08:13:17 schreef DK:
Dat merk je alleen niet bij chinese omdat...
...die gewoon een kwaliteits A-merk E-as kant en klaar kopen zodat ze hoogstens nog wat configuratiewerk hebben. Een E-axlwe bestaat uit een controller, motor en reductor. Accu er aan en je hebt een aandrijving.
Op vrijdag 20 maart 2026 08:34:26 schreef revado:
Fcapri, wat voor een antieke bus heb je daar wel voor gebruikt...?
Ik ben 4 weken terug op en neer Nuernberg Duitsland gereden in een dag met een MAN bestelbus ( formaat lange sprinter).
rit van 2 x 800 km en een keer getankt in Nuenberg voor de terugrit.
Met 2 personen gereden, de ene de rit er naar toe, 6 uur in de ochtend weg, ik de rit terug met een redelijk gevulde bus, 21.00 weer thuis.
Beide ritten in een keer met alleen een plaspauze.
Auto de hele rit op de CC met ongeveer 100 km/h.
opel movano, verlengd en verhoogd dak (L4H3), geladen met 5 paletten. hele baan 120-130 op cruize control. camionette van het werk, niet mijn eigen dingen.
op 400km stond de tank onder de helft en ging er 60liter in.
vertrokken met volle tank addblue, na 1200km al 1liter mogen toevoegen. we moesten dat zeker in de gaten houden want als die alarm geeft, is het al te laat
Ik heb 15 jaar volkswagen gereden, nog nooit iemand gezien of gehoord met softwarebugs in de aandrijving
Die zitten allemaal in de infotainment
ik heb de capri, dewelke een ID5 van VW is.
op die 1,5maand 1x dat ik het laden niet meer kon stoppen en de laadpaal had geen 'stop' functie. je moest met de auto stoppen. doordat laden niet stopt, kan ook de connector niet los en sta je dus vast.
1x gehad dat het hele center console niet startte, je verliest dan alle settings, cameras en parkeersensoren.
1 dag gehad dat CONTINUE het alarm bleef afgaan, je mag GEEN ODB2 dongle laten zitten in die autos.
de software op telefoon is een ramp. 10x drukken om laden te starten of stoppen, en vaak nog werkt het niet.
de auto kan ik ook niet verbinden met de wifi thuis, want die is niet 'compatible'. het alle settings aan mijn wifi veranderd maar lukt niet (WEP-WPA-WPA2...). er is nog veel werk aan de winkel daar. ik hoef al die poespas ook niet, gewoon standaard app met standaard settings. maar dat zit er niet in.
maar wel alle zever om die remote te climatiseren enzo en onderhoud inplannen met de garage
[Bericht gewijzigd door fcapri op (14%)]
Op vrijdag 20 maart 2026 09:17:46 schreef DK:
Ik heb 15 jaar volkswagen gereden, nog nooit iemand gezien of gehoord met softwarebugs in de aandrijving
Die zitten allemaal in de infotainment
Nou zijn statistieken met één dataset niet altijd even betrouwbaar natuurlijk 
VW updates konden ook nog een drama zijn ook. Gewoon 4 uur of langer downloaden, met internetverbinding, met draaiende motor (bij verbrandingsmotor), wie dat bedacht heeft....
In de aandrijvingen zaten ook genoeg bugs. Dat is uiteraard bij anderen net zo goed, niet alleen VW. Bij Chinezen is dat wel minder geweest omdat die dus gewoon kwaliteit inkopen.
Op vrijdag 20 maart 2026 08:43:48 schreef DK:
Jij hebt in 15u 1600km gereden met 100 op de cc?
En nog getankt, en nog een stop daar gehad ook?
Heel de dag niks gegeten?
Een van je getallen klopt niet
Daar ben ik ook wel benieuwd naar. Ik rijd zo'n 600-800km per dag richting het zuiden. Bij daglicht anders zie ik de omgeving niet dat is voor mij de lol, de scenery on the road en het rijden gevoel in de Beemer. Freude Am Fahren.
Of ik nou in Schlangenbad zit of in het warme Cadiz maakt me niet zoveel uit. Tanken is 5 min. en ff wat eten en drinken is 15 min. Hit the road, Raaf 
En rustige hotels onderweg. Geen F1 zonder airco met de badkamer op de gang.