Op donderdag 19 maart 2026 21:57:51 schreef Paulinha_B:
[...]Dat wordt nog lang wachten.
valt wel mee, je rijdt nu al met een ev in 10u naar salzburg, een caravan erbij duurt echt geen 10 jaar meer
Op donderdag 19 maart 2026 21:57:51 schreef Paulinha_B:
Het distributienet is nu al overbevraagd. Zie je aan elk autostradetankstation een mini-kernreactor?
het scheelt netto niks in energie of je de auto direct laadt, of je die accus laadt en wisselt. Het is alleen lokale buffer, en de grondstoffen daarvoor heb je ook nodig als je 500000 accu's per dag op voorraad moet leggen
En dan wachttijden onderweg, palen die bezet zijn, vanmiddag een dame van Randstad, pasje bij de laadpaal, die knipperde groen, maar het lichtje op de auto bij het chassisdeel bleef wit branden. Tja en alle palen in de omgeving waren bezet. Wat een ellende, mij niet gezien. Zolang het nog kan mooi dinosap blijven tanken. Mja dat is een andere discussie. Ik ga zeker een keer proefrijden in die neue dreier.
c/p
Op zaterdag 7 maart werd het eerste model uit de Neue Klasse geintroduceerd in onze showroom: de BMW iX3. Wilt u kennismaken met de nieuwe BMW iX3? Plan dan nu een proefrit in bij één van onze vestigingen.
Hoeben
Golden Member
https://www.hoeben.com https://www.overstockdevices.com https://www.asensor.eu https://www.circuitsonline.net/forum/user/4355#aanbod Voor alle verkoop: een tegenbod is altijd welkom!
Op donderdag 19 maart 2026 20:53:07 schreef K7Jz:
Dat is precies 120Wh/km. Net iets meer als de Lightyear met 109Wh/km die met dichte achterwielkasten en perfect stroomlijn nooit in productie is gekomen. Bovendien had deze ook nog zonnepanelen in het dak die mogelijk zijn meegeteld voor deze lage cijfers? De Tesla Model 3 zit rond de 134 Wh/km.Uiteindelijk zal er na allerlei officiele tests en getouwtrek tussen marketing en engineering zeer waarschijnlijk minder goede cijfers uitkomen.
Ik deed een ZZP-project bij Lightyear. Die was echt zuinig. En als ze door hadden kunnen gaan was die denk ik nog wel zuiniger geworden.
Hoeben
Golden Member
https://www.hoeben.com https://www.overstockdevices.com https://www.asensor.eu https://www.circuitsonline.net/forum/user/4355#aanbod Voor alle verkoop: een tegenbod is altijd welkom!
Op donderdag 19 maart 2026 22:57:41 schreef RAAF12:
En dan wachttijden onderweg, palen die bezet zijn, vanmiddag een dame van Randstad, pasje bij de laadpaal knipperde groen, maar het lichtje op de auto bij het chassisdeel bleef wit branden. Tja en alle palen in de omgeving waren bezet. Wat een ellende, mij niet gezien. Zolang het nog kan mooi dinosap blijven tanken. Mja dat is een andere discussie. Ik ga zeker een keer proefrijden in die neue dreier.
Gewoon elektrisch busje en losse generator achterin. Tijdens rijden zul je verwacht ik niet kunnen laden, maar tijdens pauzes wel. Tot een 5kVA zijn ze klein maar luidruchtig. Vanaf een 8kVA heb je rustige. En dan natuurlijk rode diesel of petroleum erin.
Nieuwe SS accus beloven actieradii van +1000km en zeer korte laadtijden.
Alle Europese merken zijn er druk mee, en ik neem aan dat ze in China ook niet stil zitten. Voorlopig is de gemiddelde Chinees beter dan de gemiddelde Volkswagen dus ik hoop dat ze er hier ook wat harder aan gaan trekken. Een merk als Volkswagen heeft zo'n haast en loopt ondanks dat toch achter en brengt autos op de markt die gewoon nog niet af zijn. Elektrisch en mechanisch wel maar de software rammelt aan alle kanten.
ik vind het allemaal reuze meevallen, volgende week ga ik met EV naar het zuiden van frankrijk. ik heb die nu een 1,5maand en zit dik over de 2000km al.
veel laadstation op de autosnelweg, even inpluggen, naar de winkel wandelen om een koekje of flesje water te kopen, even naar de toilet en terugwandelen naar de auto zit er zomaar weer 50% bij. kan je weer 200-300km rijden. en dan doe je weer maar een stopje.
begin deze maand voor het werk van marseille naar oostende gereden met grote camionette. denk dat we 3-4keer gestopt hebben om te tanken, en was telkens 100-130€ dat erin ging (op franse autosnelwegen was het toen al 2,19€/liter).
even naar timeline in google maps gekeken:
vertrokken 9h05 en eerste keer gaan tanken om 12h13 na 286km voor tanken en middagmaal
weer vertrokken om 13h26 tot 18h25 en 350km gereden, avondeten
weer vertrokken om 18h46 tot 21h20 en 276km gereden, tanken
weer vertrokken om 21h27 en aangekomen om 23h05. 146km gereden.
dus op dinosap hebben we volgens google 1058km afgelegd (klopt niet, is rond de 1200km), 12h18min gereden en 4 stops gemaakt. PRIMA te doen met onze EV die 627km WLTP heeft maar in praktijk 400-500km haalt (afhankelijk of je tot 80 of 100% oplaad)
Op donderdag 19 maart 2026 23:48:30 schreef GJ_:
maar de software rammelt aan alle kanten.
dat is echt niet alleen volkswagen
Nagenoeg elke auto rammelt het 1e jaar, of aantal jaar
De markt laten testen en updates via internet sturen is makkelijk
Dat merk je alleen niet bij chinese omdat 9/10 auto's daar al een aantal jaar rammelen voor ze uberhaupt naar europa komen, iets met eu wetgeving
Fcapri, wat voor een antieke bus heb je daar wel voor gebruikt...?
Ik ben 4 weken terug op en neer Nuernberg Duitsland gereden in een dag met een MAN bestelbus ( formaat lange sprinter).
rit van 2 x 800 km en een keer getankt in Nuenberg voor de terugrit.
Met 2 personen gereden, de ene de rit er naar toe, 6 uur in de ochtend weg, ik de rit terug met een redelijk gevulde bus, 21.00 weer thuis.
Beide ritten in een keer met alleen een plaspauze.
Auto de hele rit op de CC met ongeveer 100 km/h.
Jij hebt in 15u 1600km gereden met 100 op de cc?
En nog getankt, en nog een stop daar gehad ook?
Heel de dag niks gegeten?
Een van je getallen klopt niet
Op vrijdag 20 maart 2026 08:13:17 schreef DK:
Dat merk je alleen niet bij chinese omdat...
...die gewoon een kwaliteits A-merk E-as kant en klaar kopen zodat ze hoogstens nog wat configuratiewerk hebben. Een E-axlwe bestaat uit een controller, motor en reductor. Accu er aan en je hebt een aandrijving.
Op vrijdag 20 maart 2026 08:34:26 schreef revado:
Fcapri, wat voor een antieke bus heb je daar wel voor gebruikt...?
Ik ben 4 weken terug op en neer Nuernberg Duitsland gereden in een dag met een MAN bestelbus ( formaat lange sprinter).
rit van 2 x 800 km en een keer getankt in Nuenberg voor de terugrit.
Met 2 personen gereden, de ene de rit er naar toe, 6 uur in de ochtend weg, ik de rit terug met een redelijk gevulde bus, 21.00 weer thuis.
Beide ritten in een keer met alleen een plaspauze.
Auto de hele rit op de CC met ongeveer 100 km/h.
opel movano, verlengd en verhoogd dak (L4H3), geladen met 5 paletten. hele baan 120-130 op cruize control. camionette van het werk, niet mijn eigen dingen.
op 400km stond de tank onder de helft en ging er 60liter in.
vertrokken met volle tank addblue, na 1200km al 1liter mogen toevoegen. we moesten dat zeker in de gaten houden want als die alarm geeft, is het al te laat
Ik heb 15 jaar volkswagen gereden, nog nooit iemand gezien of gehoord met softwarebugs in de aandrijving
Die zitten allemaal in de infotainment
ik heb de capri, dewelke een ID5 van VW is.
op die 1,5maand 1x dat ik het laden niet meer kon stoppen en de laadpaal had geen 'stop' functie. je moest met de auto stoppen. doordat laden niet stopt, kan ook de connector niet los en sta je dus vast.
1x gehad dat het hele center console niet startte, je verliest dan alle settings, cameras en parkeersensoren.
1 dag gehad dat CONTINUE het alarm bleef afgaan, je mag GEEN ODB2 dongle laten zitten in die autos.
de software op telefoon is een ramp. 10x drukken om laden te starten of stoppen, en vaak nog werkt het niet.
de auto kan ik ook niet verbinden met de wifi thuis, want die is niet 'compatible'. het alle settings aan mijn wifi veranderd maar lukt niet (WEP-WPA-WPA2...). er is nog veel werk aan de winkel daar. ik hoef al die poespas ook niet, gewoon standaard app met standaard settings. maar dat zit er niet in.
maar wel alle zever om die remote te climatiseren enzo en onderhoud inplannen met de garage
[Bericht gewijzigd door fcapri op (14%)]
Op vrijdag 20 maart 2026 09:17:46 schreef DK:
Ik heb 15 jaar volkswagen gereden, nog nooit iemand gezien of gehoord met softwarebugs in de aandrijving
Die zitten allemaal in de infotainment
Nou zijn statistieken met één dataset niet altijd even betrouwbaar natuurlijk 
VW updates konden ook nog een drama zijn ook. Gewoon 4 uur of langer downloaden, met internetverbinding, met draaiende motor (bij verbrandingsmotor), wie dat bedacht heeft....
In de aandrijvingen zaten ook genoeg bugs. Dat is uiteraard bij anderen net zo goed, niet alleen VW. Bij Chinezen is dat wel minder geweest omdat die dus gewoon kwaliteit inkopen.
Op vrijdag 20 maart 2026 08:43:48 schreef DK:
Daar ben ik ook wel benieuwd naar. Ik rijd zo'n 600-800km per dag richting het zuiden. Bij daglicht anders zie ik de omgeving niet dat is voor mij de lol, de scenery on the road en het rijden gevoel in de Beemer. Freude Am Fahren.
Of ik nou in Schlangenbad zit of in het warme Cadiz maakt me niet zoveel uit. Tanken is 5 min. en ff wat eten en drinken is 15 min. Hit the road, Raaf 
En rustige hotels onderweg. Geen F1 zonder airco met de badkamer op de gang.
Op vrijdag 20 maart 2026 09:22:48 schreef GJ_:
VW updates konden ook nog een drama zijn ook. Gewoon 4 uur of langer downloaden, met internetverbinding, met draaiende motor (bij verbrandingsmotor), wie dat bedacht heeft....
ik heb er honderden geupdate , 4u is een fout, corrupte update, usb eraan en klaar
Draaiende motor is klets, auto moet wakker zijn en die updates zuipen stroom, dus dat is gewoon laksheid om ff de acculader eraan te gooien
Jij hebt een garage gehad die 'zet maar aan, kijken vanmiddag wel of ie klaar is'
Op vrijdag 20 maart 2026 08:43:48 schreef DK:
Oeps, je hebt natuurlijk gelijk, ik had de 2 x 200 van huis naar Oldenzaal er bij geteld en dat klopt niet, die heb ik met mijn eigen auto gereden, er voor en er na, het was 2 x 580 , geen enkele file gehad en nagenoeg alles grote weg.
Eten en drinken in de auto gedaan, koffie broodjes etc mee, en daar ingeladen en direct weer terug.
Op vrijdag 20 maart 2026 09:17:39 schreef fcapri:
[...]opel movano, verlengd en verhoogd dak (L4H3), geladen met 5 paletten. hele baan 120-130 op cruize control. camionette van het werk, niet mijn eigen dingen.
op 400km stond de tank onder de helft en ging er 60liter in.
vertrokken met volle tank addblue, na 1200km al 1liter mogen toevoegen. we moesten dat zeker in de gaten houden want als die alarm geeft, is het al te laat
100 of 130 scheelt enorm in verbruik.
Maar dit is wel logisch, in 300 Km een tank leeg vond ik al apart.
Op vrijdag 20 maart 2026 09:29:58 schreef DK:
[...] ik heb er honderden geupdate , 4u is een fout, corrupte update, usb eraan en klaar
Draaiende motor is klets, auto moet wakker zijn en die updates zuipen stroom, dus dat is gewoon laksheid om ff de acculader eraan te gooienJij hebt een garage gehad die 'zet maar aan, kijken vanmiddag wel of ie klaar is'
Idd ze zeggen bij BMW ook ga maar een stukkie rijden we waarschuwen wel als de OTL update erop staat. Eerst op het telefoontje zetten met de BMW app versnelt het proces, die 2 Gig staat er via 5G in notime op. BMW waarschuwt wel dat er kosten zijn en dat het ook via de Wifi kan en daarna in de auto uppen. De auto heeft zowel Bluetooth als een Wifi antenne. BT voor de authorisatie en Wifi voor de databulk. Ik gebruik wireless Carplay. Werkt goed alleen bij de tol blazen met een BT/Wifi jammer de verbinding weg. Ik zag die jammers toevallig staan op Ali, in een ander draadje hier, wat ging over HF sweep gens van Mel. Buren die overlast veroorzaken worden zo koest gehouden. Of de wireless camera wordt gehinderd. Die van mij zitten op op de 2.4GHz band maar heb ik gelukkig geen techneuten als buur. Beetje off topic btw.
Je bedoelt dan de navi update, of kan je ook de software van de auto zelf updaten?
Ik heb pas van mijn Volvo de sensus navi een update gegeven.
bestand downloaden van de site van Volvo, op een 128 G stick zetten en in de auto prikken.
Updaten gaat langzaam, na een stop gaat het vanzelf weer verder waar het gebleven was.
Totaal heeft het een uur geduurd denk ik.
Op vrijdag 20 maart 2026 09:36:04 schreef revado:
[...]100 of 130 scheelt enorm in verbruik.
Maar dit is wel logisch, in 300 Km een tank leeg vond ik al apart.
tja, we moeten ook op tijd terug geraken hé. van het werk was het nog een uur naar huis rijden met eigen voertuig.
9h vertrokken in zuiden van frankrijk, en iets na middernacht was ik pas thuis.
in totaal hebben we dus 3 stops gedaan. tanken + middagmaal, 2de keer enkel avondmaal, savonds pitstop en tanken.
2x getankt dus.
op de heen rit hebben we wel 3x getankt omdat we niet wisten hoever we konden rijden op een tank. zeker als je na 300km al rond de helft zat.
met de EV is dat dus gelijkaardig. elke 300km eens stoppen om bij te laden en de benen te strekken.
Op vrijdag 20 maart 2026 10:01:36 schreef revado:
Je bedoelt dan de navi update, of kan je ook de software van de auto zelf updaten?
Ja de auto dus dingen als lane assist, betere verkeersbord herkenning met cams in de binnenspiegel, motormanagement updates ect. Auto moet afgesloten, waterpas en volle accu hebben, maar vaak gaat het mis staat er op de diverse fora. Als de checksum niet klopt omdat je zelf heb lopen pielen met Bimmercode of INPA en nieuwer wil de car niet updaten 
Ik heb de 2022 update opgehaald toen ik auto net had, maar geen latere. Hoe nieuwer hoe meer de auto gaat piepen bij 'onveilige' situaties. Dus mooi zo laten. Ik heb veel aangepast knipper freq. bij inhalen, geen piepers bij veiligheidsgordels issues, vertraging bij openen van de kofferbak met de AB staat nu op 2 sec. Dus 2 sec drukken voordat die open gaat. Hoe vaak ik het ding open had staan, huh? Heeft die een eigen leven en gaan 'vanzelf' open?
Ik heb pas van mijn Volvo de sensus navi een update gegeven.
bestand downloaden van de site van Volvo, op een 128 G stick zetten en in de auto prikken.
Updaten gaat langzaam, na een stop gaat het vanzelf weer verder waar het gebleven was.
Totaal heeft het een uur geduurd denk ik.
Ja dat kost wel wat tijd. Maar werkt het goed? Ik kom zat straatjes tegen in kleine plaatsen waar ze 1 richtingsborden hebben geplaatst. Maar die zitten niet in de SW update. Vandaar dat ik kan kiezen:
BMW navigatie met de k*t Here kaarten maar wel navigatie op het Live Cockpit Pro scherm recht voor de neus. Groot beeldsherm incl. meters, info ect. Ik heb geen HUD. In de bushbush Tomtom Go Expert via wireless Carplay. Nadelen: blaast weg bij een tolstop in Frankrijk en Spanje, Portugal niet. En in de bergen in Spanje weleens een weg gehad die opeens stopte. En moest 7 keer steken om te keren anders kukel je in een ravijn. Have fun!
O ja die Google Mapz waar zowat iedereen mee rijd die had een dag van te voren niet de stremming waar je 2 weken geleden omheen moest. Op de dag zelf pakt Mapz het wel maar niet als de route een dag ervoor wordt berekend voor zaterdag, dat doet Tomtom GO wel goed als je de juiste dag van vertrek invult. Anyway ik zeg gewoon: Hi Siri rijd naar de McDonalds en na wat gekisselbis rijd ik er naartoe.Nix geen toetsjes indrukken, dat kan wel op de iDrive maar dat is zoo 2020
BMW spraakherkenning is beroerd en die van Android Auto gebruik ik niet. Wel eens getest maar gauw weer terug naar Carplay. Zelfs de GPS lock viel weg tijdens de navigatie. Freezing issues ect. Zo straks even naar de zeehondjes kijken hoe Barbara het maakt na de operatie of zou ze nog in quarantaine liggen? Daar zijn geen live cams of glasramen waar bezoekers door kunnen kijken.
[...] Draaiende motor is klets, auto moet wakker zijn en die updates zuipen stroom, dus dat is gewoon laksheid om ff de acculader eraan te gooien
Onzin, gewoon PON. Die honderden van jou waren misschien vorige eeuw? USB is ook niet waar, de auto moet in veel gevallen online zijn.
Op vrijdag 20 maart 2026 10:46:25 schreef GJ_:
de auto moet in veel gevallen online zijn.
auto moet wakker zijn
Zeg ik? Een motor hoeft niet te draaien om de computers wakker te hebben
Nope, live updaten voor de gewone gebruiker is het handigst als de auto rijdt. In de garage hangen ze hem aan de kast en kan je hem 4 uur later weer ophalen, na het afrekenen bij de kassa. Of je moet een heel goede klant zijn, dan is het wellicht gratis. Maar dat kan verschillen per auto type en merk. De diverse auto fora die specifiek een merk behandelen weten dat meestal wel. En kunnen precies zeggen welke recente sw update er voor je auto is en wat de pro en contra's zijn. Nieuwe bugs bijv.
De problemcar site heb ik ook vaak bezocht toen ik nog een Beemer 6 pitter had. Ze vonden mijn INPA plaatjes maar wat mooi. Vooral die pendelende katalysator pics. Beheerder vond mij een 'pro' <grin> Pro is voor mij iemand die geld verdiend met zijn werk, professie in de letterlijke betekenis van het woord, bij autisten moet je niet aankomen met een gebroken hart, dat is een spier die bloed pompt, simpel zat
Nou ik ga weer wat doen. It was a sunny day, not a cloud was in the sky, not a negative word was heard from all the people passin' by. Maar dat terzijde.
U bent gewaarschuwd