Op vrijdag 20 maart 2026 09:22:48 schreef GJ_:
VW updates konden ook nog een drama zijn ook. Gewoon 4 uur of langer downloaden, met internetverbinding, met draaiende motor (bij verbrandingsmotor), wie dat bedacht heeft....
ik heb er honderden geupdate , 4u is een fout, corrupte update, usb eraan en klaar
Draaiende motor is klets, auto moet wakker zijn en die updates zuipen stroom, dus dat is gewoon laksheid om ff de acculader eraan te gooien
Jij hebt een garage gehad die 'zet maar aan, kijken vanmiddag wel of ie klaar is'
Op vrijdag 20 maart 2026 08:43:48 schreef DK:
Jij hebt in 15u 1600km gereden met 100 op de cc?
En nog getankt, en nog een stop daar gehad ook?
Heel de dag niks gegeten?
Een van je getallen klopt niet
Oeps, je hebt natuurlijk gelijk, ik had de 2 x 200 van huis naar Oldenzaal er bij geteld en dat klopt niet, die heb ik met mijn eigen auto gereden, er voor en er na, het was 2 x 580 , geen enkele file gehad en nagenoeg alles grote weg.
Eten en drinken in de auto gedaan, koffie broodjes etc mee, en daar ingeladen en direct weer terug.
Op vrijdag 20 maart 2026 09:17:39 schreef fcapri:
[...]opel movano, verlengd en verhoogd dak (L4H3), geladen met 5 paletten. hele baan 120-130 op cruize control. camionette van het werk, niet mijn eigen dingen.
op 400km stond de tank onder de helft en ging er 60liter in.
vertrokken met volle tank addblue, na 1200km al 1liter mogen toevoegen. we moesten dat zeker in de gaten houden want als die alarm geeft, is het al te laat
100 of 130 scheelt enorm in verbruik.
Maar dit is wel logisch, in 300 Km een tank leeg vond ik al apart.
Op vrijdag 20 maart 2026 09:29:58 schreef DK:
[...] ik heb er honderden geupdate , 4u is een fout, corrupte update, usb eraan en klaar
Draaiende motor is klets, auto moet wakker zijn en die updates zuipen stroom, dus dat is gewoon laksheid om ff de acculader eraan te gooienJij hebt een garage gehad die 'zet maar aan, kijken vanmiddag wel of ie klaar is'
Idd ze zeggen bij BMW ook ga maar een stukkie rijden we waarschuwen wel als de OTL update erop staat. Eerst op het telefoontje zetten met de BMW app versnelt het proces, die 2 Gig staat er via 5G in notime op. BMW waarschuwt wel dat er kosten zijn en dat het ook via de Wifi kan en daarna in de auto uppen. De auto heeft zowel Bluetooth als een Wifi antenne. BT voor de authorisatie en Wifi voor de databulk. Ik gebruik wireless Carplay. Werkt goed alleen bij de tol blazen met een BT/Wifi jammer de verbinding weg. Ik zag die jammers toevallig staan op Ali, in een ander draadje hier, wat ging over HF sweep gens van Mel. Buren die overlast veroorzaken worden zo koest gehouden. Of de wireless camera wordt gehinderd. Die van mij zitten op op de 2.4GHz band maar heb ik gelukkig geen techneuten als buur. Beetje off topic btw.
Je bedoelt dan de navi update, of kan je ook de software van de auto zelf updaten?
Ik heb pas van mijn Volvo de sensus navi een update gegeven.
bestand downloaden van de site van Volvo, op een 128 G stick zetten en in de auto prikken.
Updaten gaat langzaam, na een stop gaat het vanzelf weer verder waar het gebleven was.
Totaal heeft het een uur geduurd denk ik.
Op vrijdag 20 maart 2026 09:36:04 schreef revado:
[...]100 of 130 scheelt enorm in verbruik.
Maar dit is wel logisch, in 300 Km een tank leeg vond ik al apart.
tja, we moeten ook op tijd terug geraken hé. van het werk was het nog een uur naar huis rijden met eigen voertuig.
9h vertrokken in zuiden van frankrijk, en iets na middernacht was ik pas thuis.
in totaal hebben we dus 3 stops gedaan. tanken + middagmaal, 2de keer enkel avondmaal, savonds pitstop en tanken.
2x getankt dus.
op de heen rit hebben we wel 3x getankt omdat we niet wisten hoever we konden rijden op een tank. zeker als je na 300km al rond de helft zat.
met de EV is dat dus gelijkaardig. elke 300km eens stoppen om bij te laden en de benen te strekken.
Op vrijdag 20 maart 2026 10:01:36 schreef revado:
Je bedoelt dan de navi update, of kan je ook de software van de auto zelf updaten?
Ja de auto dus dingen als lane assist, betere verkeersbord herkenning met cams in de binnenspiegel, motormanagement updates ect. Auto moet afgesloten, waterpas en volle accu hebben, maar vaak gaat het mis staat er op de diverse fora. Als de checksum niet klopt omdat je zelf heb lopen pielen met Bimmercode of INPA en nieuwer wil de car niet updaten 
Ik heb de 2022 update opgehaald toen ik auto net had, maar geen latere. Hoe nieuwer hoe meer de auto gaat piepen bij 'onveilige' situaties. Dus mooi zo laten. Ik heb veel aangepast knipper freq. bij inhalen, geen piepers bij veiligheidsgordels issues, vertraging bij openen van de kofferbak met de AB staat nu op 2 sec. Dus 2 sec drukken voordat die open gaat. Hoe vaak ik het ding open had staan, huh? Heeft die een eigen leven en gaan 'vanzelf' open?
Ik heb pas van mijn Volvo de sensus navi een update gegeven.
bestand downloaden van de site van Volvo, op een 128 G stick zetten en in de auto prikken.
Updaten gaat langzaam, na een stop gaat het vanzelf weer verder waar het gebleven was.
Totaal heeft het een uur geduurd denk ik.
Ja dat kost wel wat tijd. Maar werkt het goed? Ik kom zat straatjes tegen in kleine plaatsen waar ze 1 richtingsborden hebben geplaatst. Maar die zitten niet in de SW update. Vandaar dat ik kan kiezen:
BMW navigatie met de k*t Here kaarten maar wel navigatie op het Live Cockpit Pro scherm recht voor de neus. Groot beeldsherm incl. meters, info ect. Ik heb geen HUD. In de bushbush Tomtom Go Expert via wireless Carplay. Nadelen: blaast weg bij een tolstop in Frankrijk en Spanje, Portugal niet. En in de bergen in Spanje weleens een weg gehad die opeens stopte. En moest 7 keer steken om te keren anders kukel je in een ravijn. Have fun!
O ja die Google Mapz waar zowat iedereen mee rijd die had een dag van te voren niet de stremming waar je 2 weken geleden omheen moest. Op de dag zelf pakt Mapz het wel maar niet als de route een dag ervoor wordt berekend voor zaterdag, dat doet Tomtom GO wel goed als je de juiste dag van vertrek invult. Anyway ik zeg gewoon: Hi Siri rijd naar de McDonalds en na wat gekisselbis rijd ik er naartoe.Nix geen toetsjes indrukken, dat kan wel op de iDrive maar dat is zoo 2020
BMW spraakherkenning is beroerd en die van Android Auto gebruik ik niet. Wel eens getest maar gauw weer terug naar Carplay. Zelfs de GPS lock viel weg tijdens de navigatie. Freezing issues ect. Zo straks even naar de zeehondjes kijken hoe Barbara het maakt na de operatie of zou ze nog in quarantaine liggen? Daar zijn geen live cams of glasramen waar bezoekers door kunnen kijken.
[...] Draaiende motor is klets, auto moet wakker zijn en die updates zuipen stroom, dus dat is gewoon laksheid om ff de acculader eraan te gooien
Onzin, gewoon PON. Die honderden van jou waren misschien vorige eeuw? USB is ook niet waar, de auto moet in veel gevallen online zijn.
Op vrijdag 20 maart 2026 10:46:25 schreef GJ_:
de auto moet in veel gevallen online zijn.
auto moet wakker zijn
Zeg ik? Een motor hoeft niet te draaien om de computers wakker te hebben
Nope, live updaten voor de gewone gebruiker is het handigst als de auto rijdt. In de garage hangen ze hem aan de kast en kan je hem 4 uur later weer ophalen, na het afrekenen bij de kassa. Of je moet een heel goede klant zijn, dan is het wellicht gratis. Maar dat kan verschillen per auto type en merk. De diverse auto fora die specifiek een merk behandelen weten dat meestal wel. En kunnen precies zeggen welke recente sw update er voor je auto is en wat de pro en contra's zijn. Nieuwe bugs bijv.
De problemcar site heb ik ook vaak bezocht toen ik nog een Beemer 6 pitter had. Ze vonden mijn INPA plaatjes maar wat mooi. Vooral die pendelende katalysator pics. Beheerder vond mij een 'pro' <grin> Pro is voor mij iemand die geld verdiend met zijn werk, professie in de letterlijke betekenis van het woord, bij autisten moet je niet aankomen met een gebroken hart, dat is een spier die bloed pompt, simpel zat
Nou ik ga weer wat doen. It was a sunny day, not a cloud was in the sky, not a negative word was heard from all the people passin' by. Maar dat terzijde.
U bent gewaarschuwd