nonius
set SCE to AUX.
Op een andere noot: in het schema in de opdracht staat niet het symbool van een diac, maar van een diode (met omschrijving 'diac'). De PWM-regelaar wordt, volgens het schema, gevoed met 4.5V (3x 1.5V) en niet met 12V, zoals de begeleidende tekst suggereert.
Weerstanden zijn ook op archaïsche/Amerikaanse wijze getekend. En dat 'ronde ding' rechtsboven is vermoedelijk iets resistiefs? Gloeilamp? Verwarmingselement? Ik herken het (volgens mij zelfbedachte) symbool in elk geval niet.
Normaal lees je een schema ook van links naar rechts: aan de linkerkant komt voeding binnen, aan de rechterkant komt er 'iets' uit het circuit. Hier is ook dat andersom, men heeft de tekenconventies niet gevolgd. Het schema doet meer denken aan iets wat door een YouTuber-zonder-benul is getekend.
Docenten horen hun leerlingen het goede voorbeeld te geven. Dit is niet het goede voorbeeld.
Not impressed.
KGE
Golden Member
Je zou die hele thyristor weg kunnen laten en de FET de belasting laten schakelen. Dan heb je PWM effect op de ruwe gelijkspanning.
De FET kan aan en uit dus misschien geeft dat het gewenste effect.
Ik vraag mij af of dit wel een schoolvraag is , of van een of andere youtube "cursus".
TS loopt hier al 3 jaar rond op CO en heeft niet alleen schoolvragen gesteld.
TS , geef svp wat meer achtergrondinfo van die vraag.
@revado Ik heb interesse in elektronica en doe daarom een opleiding Industriële elektriciteit in de avondschool. Deze vraag komt uit de praktijkcursus.
@KGE Ik heb in een latere opdracht een dimmer gemaakt waarbij de dimmer via een arduino en optocoupler rechtstreeks een FET wordt aangestuurd. Zoals een aantal mensen hier al aangehaald hebben, is dat een veel veiliger circuit dat gegarandeerd werkt.
Van de leerkracht krijg ik niet veel hulp "Het is lang geleden dat ik deze opdrachten zelf gemaakt heb maar ze hebben allemaal wel gewerkt toen ik de cursus opgesteld heb" is zijn antwoord. Ik heb de opdracht proberen oplossen zoals de opgave voorschrijft "vervang de potmeter door de mosfet" en het werkt, deels.
Het signaal dat de 'pulsgenerator' genereert is idd een PWM signaal waarvan je de dutycycle kan aanpassen.
@nonius niets van de symbolen in mijn schema zijn zelfbedacht, de resistor is het IEC symbool (het Europese dus). De cirkel met een kruis in het generiek symbool voor een (gloei)lamp (https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Lamp_symbol.svg).
De richting van mijn tekening is zo omdat ik vertrokken ben van het voorbeeld uit de praktijkcursus. Toegegeven, het is niet de meest logische richting.
Ivm met de DIAC/diode symbool, in de circuitsimulator van Falstad kan je hier perfect een diode voor gebruiken (alhoewel de DIAC component ook beschikbaar is). De DIAC krijgt hier een pulserende gelijkspanning, je gebruikt dus maar een van beide diodes van de DIAC.
Wat voor cursus is dat? Ik vind dit persoonlijk gevaarlijke voorbeelden en opdrachten om cursisten te laten maken.
Dat begrijp ik, maar waar gaat dat vanuit. Waar is dat aan gekoppeld of gaat dat van een bedrijf uit.
Dat wordt georganiseerd door de overheid. De cursus is waarschijnlijk opgesteld door de leerkracht zelf.
[Bericht gewijzigd door Bartoli op (43%)]
Nou, die mag dan zelf wel terug de schoolbanken in.
Als je een cursus organiseert zorg je er eerst voor dat, dat veilig is voor de cursisten. En je leert de cursisten ook de juiste volgorde van
bijvoorbeeld tekenen aan. En zo zijn er nog verschillende dingen.
Ook moet een docent vragen kunnen beantwoorden die een cursist stelt en voorbeelden kunnen geven en hulp bieden. Als dit overal zo gaat bij een cursus is dat een slechte zaak.
Misschien kun je hier nog iets mee.
https://www.circuitsonline.net/downloads/paneelbouw_in_de_praktijk.pdf
Op zondag 22 maart 2026 11:32:25 schreef Lambiek:
Wat voor cursus is dat? Ik vind dit persoonlijk gevaarlijke voorbeelden en opdrachten om cursisten te laten maken.
+1 !
Terug de schoolbanken in die cususleider inderdaad!
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Misschien waren ze daar al blij dat ze er al iemand voor konden vinden?
Overigens lees ik in de openingsvraag niet dat het effectief gebouwd zou moeten worden, een (goed) schema zou m.i. de opgave voldoende beantwoorden.
[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op (49%)]
nonius
set SCE to AUX.
De richting van mijn tekening is zo omdat ik vertrokken ben van het voorbeeld uit de praktijkcursus.
Bartoli, dat was me duidelijk, mijn kritiek richt zich niet op u maar op uw docent. En het feit dat het net zoveel moeite is om een leerling iets gelijk op de 'goede' manier te leren, als op de foute.
Van de leerkracht krijg ik niet veel hulp "Het is lang geleden dat ik deze opdrachten zelf gemaakt heb maar ze hebben allemaal wel gewerkt toen ik de cursus opgesteld heb" is zijn antwoord.
Hm.....
Wederom: not impressed.
Dat gelt uiteraard ook voor mij, de kritiek is niet op de TS gericht maar op de docent.
De TS zegt ook dat het georganiseerd is door de overheid, zou het een oud politicus zijn, die denken ook overal verstand van te hebben. 
Op maandag 23 maart 2026 00:52:28 schreef harry64:
I.i.g. is heel dat gedoe met een thyristor maar onnodig ingewikkeld. Een effectieve vervanging als je wilt PWM'en, is alleen de mosfet veel effectiever, mits goed aangestuurd. Die IRF840 heeft graag iets van 10V gate sturing.1Khz @50% PWM
Zie dissipatie mosfet:[bijlage]
[bijlage]
Dat heb ik in het begin ook gezegd, dat kan veel simpeler en beter.
Ik snap dat dit een simulatie is, maar zo zou ik het niet maken, dit is ook gevaarlijk. Je hebt hier ook geen galvanische scheiding.
Ik maak ze op deze manier om een serie motor mee te regelen, dat werkt uitstekend en is veilig.
Hier nog wat scoop beelden.
DIMMER OP 10%
DIMMER OP 25%
DIMMER OP 50%
DIMMER OP 100%
Op dinsdag 24 maart 2026 04:28:09 schreef harry64:
Naar aanleiding van jouw schema was ik benieuwd of ik van die trafo en 7812 af kon komen.
Natuurlijk kun je de voeding anders doen, maar ik heb destijds voor dit gekozen. Ik ben niet zo van de condensatoren en zenerdiodes in een 230VAC circuit.
Tegenwoordig gebruik ik van die Vigortronix blokjes, 100 tot 240VAC in en 12VDC uit.
Ik gebruik de regelaar om serie motoren aan te sturen, meestal van 1000 tot 2000W, werkt echt goed.
Wat voor simulator gebruik je, ziet er leuk uit.
Voor mij is de serial condensator voeding min of meer 'nieuw'. Ik weet dat ze wel vaker toegepast worden in consumenten elektronica. Deze voedingen hebben wel als nadeel dat ze de condensatoren opvreten na verloop van tijd. Aan de andere kant doet een SMPS voeding dat ook.
En zoals laatst uit dat aquarium dimmer topic bleek een conventionele voeding met 50Hz trafo e.d. uiteindelijk ook.
Met de sim leer ik, als autodidact met beperkingen (dyscalculie, asperger autisme, OCD) al doende, zonder het huis in het donker of in de brand te zetten. 
National Instruments Multisim 14.1 volledige versie. Ooit een keer gekregen van een klant om e.e.a. te ontwikkelen.
RAAF12
Golden Member
Op dinsdag 24 maart 2026 20:15:43 schreef harry64: Deze voedingen hebben wel als nadeel dat ze de condensatoren opvreten na verloop van tijd. Aan de andere kant doet een SMPS voeding dat ook.
De serie C wordt voornamelijk opgegeten omdat die 24/7 onder spanning staat in bijv. een Senseo koffiezetter. De aanwezige stoorpulsen op het net zorgen voor versnelde afbraak van het diëlektricum.
Er zijn merken en typen C's die beter presteren. Maar de fabrikant kiest vaak voor de goedkoopste. Zelfbouwers kunnen een netswitch toepassen, simpel.
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Ik wordt hier net wakker dus ik heb gans het gesprek niet gelezen maar heeft al iemand opgemerkt dat de 15k niet aan de anode hangt maar aan de lamp?
Een dimmer werkt met 2 draadse verbinding. Je zet hem in serie met de lamp. De diac is via de potmeter met de anode verbonden. Hier tak je de diac laadweerstand , de 15k, af aan de voedingsspanning (gelijkgerichte netspanning). De diac kan dus niet deftig ontladen/resetten.
Op dinsdag 24 maart 2026 20:30:32 schreef Lambiek:
Oké, het is een mooie simulator.
Zekers. Neem eens een kijkje. Er is kennelijk nog steeds een gratis trail versie.