HeHaHu
Eigenwijs is ook wijs!!
Ik heb begrepen dat het niet toegestaan is 5 x 2,5mm2 door een 5/8" buis te trekken.
Is het wel toegestaan om dat via 2 x 5/8" naar een lasdoos te doen en vandaar via een 3/4" wel 5 x 2.5mm2 erdoor te trekken (zie tekening)?
Bij voorbaat dank voor jullie hulp.
De vraag is waarom je dit wil doen. Liggen die twee van 16 mm er al? En kan je die niet vervangen door een 19 mm?
Verder ben ik het met de vorige sprekers eens. Als hel gaat gewoon die 5 draden door één 16 mm.
Toeternietoe
Dubbelgeďsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
5 x 2,5 mag en kan door een 16 mm buis.
Maar hou er rekening mee dat draadtrekken niet meevalt als er veel bochten in zitten, of de afstand te lang wordt. Allemaal afhankelijk van de plaatselijke omstandigheden.
Wat jij wilt mag NIET, tenzij je de aarde door beide buizen legt.
HeHaHu
Eigenwijs is ook wijs!!
Bedankt voor de info.
Het gaat om een lengte van ca. 10 meter zonder noemenswaardige bochten.
Ik begrijp nu dat 5 x 2,5mm2 wel door een 5/8" buis mag. Als ik op internet zoek kom ik alleen maar tegen dat het niet mag.
Er liggen meer dan voldoende 5/8" buizen, maar helaas geen 3/4". Een 3/4" buis krijg ik er niet naartoe.
Ik ben nog wel nieuwsgierig waaarom er in beide buizen een aarde moet liggen. Dat zou overigens geen probleem zijn. Dan wordt het in 1 buis L1, L2, aarde en in de andere L3, nul, aarde.
Gewoon proberen, als er weinig bochten in zitten .
En wat talkpoeder aan de draden doen met intrekken scheelt een hele hoop.
Is ook speciaal spul voor te koop.
HeHaHu
Eigenwijs is ook wijs!!
Ik denk wel dat het gaat lukken.
Maar het gaat mij er om of het mag. Kan ik in de problemen komen doordat het eigenlijk niet mag?
Problemen met wie?
Als je ze er netjes in krijgt is het geen enkel probleem.
Is het voor een kookplaat? Dan heb je waarschijnlijk maar 2 fasen nodig. Maar dan nog zou ik er drie in trekken.
[Bericht gewijzigd door Sine op (42%)]
EricP
mét CE
Kan ik in de problemen komen doordat het eigenlijk niet mag?
Van wie mag het dan niet en waar staat dat dan?
HeHaHu
Eigenwijs is ook wijs!!
Het is voor een kookplaat i.c.m. een oven. Een fornuis dus. Ik heb 3-fase in mijn meterkast. Mijn zonnepanelen zijn ook aangesloten op een 3-fase omvormer.
Daarom dacht ik "even" 5 x 2,5mm2 door 1 van de vele 5/8" buizen te trekken. Maar las toen dat dat niet toegestaan is (zie afbeelding).
Geen probleem dacht ik toen. ik heb genoeg 5/8" buizen. Ik gebruik er gewoon 2 naar een lasdoos en vanaf die lasdoos leid ik 3/4" buis naar het fornuis.
De 3 fases en nul moeten wel op een 3P+n automaat aangesloten worden.
Het is zelfs kan en klaar te koop:
https://installatiegigant.nl/p/flexpijp-16mm-vd-5x25mm2-100m/?srsltid=…
[Bericht gewijzigd door revado op (54%)]
Op maandag 23 maart 2026 22:39:35 schreef HeHaHu:
Geen probleem dacht ik toen. ik heb genoeg 5/8" buizen. Ik gebruik er gewoon 2 naar een lasdoos en vanaf die lasdoos leid ik 3/4" buis naar het fornuis.
Met twee buizen breek je weer de regel dat een installatie "duidelijk en overzichtelijk" moet zijn. En heeft een veel hogere "knoei-factor" dan 5 draden in een buis.
Zoals gezegd, ik zie geen enkel probleem met 5 draden in een 5/8e buis. Zeker niet voor een 3~ groep.
HeHaHu
Eigenwijs is ook wijs!!
Die automaat heb ik
.
Ik zie inderdaad dat het zo aangeboden wordt. Je zou dan zeggen dat het geen probleem hoeft te zijn.
Het heeft ook mijn voorkeur om die 5 draden door een 5/8" buis te trekken i.p.v. 2 buizen naar een lasdoos te leiden.
Toeternietoe
Dubbelgeďsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Op maandag 23 maart 2026 21:55:51 schreef KlaasZ:
Waarom moet de aarde door beide buizen?
Je mag voor de aarde geen apart circuit maken. Je voorkomt het door in beide buizen een aardedraad te maken.
EricP
mét CE
Daarom dacht ik "even" 5 x 2,5mm2 door 1 van de vele 5/8" buizen te trekken. Maar las toen dat dat niet toegestaan is (zie afbeelding).
Wat mag en wat niet mag, dat staat in de wet. Niet op de site van een dozenschuiver. Je zou naar de NEN1010 kunnen kijken als leidraad. Kom maar met het artikel waar in staat dat dit niet mag (of dat het anders moet, ook goed).
Met twee buizen breek je weer de regel dat een installatie "duidelijk en overzichtelijk" moet zijn. En heeft een veel hogere "knoei-factor" dan 5 draden in een buis.
Precies die. En die 'regel' zal ook wel nergens letterlijk staan, maar gezond verstand zou de '2 buis oplossing' gelijk moeten afschieten.
Je mag voor de aarde geen apart circuit maken.
Ik denk dat die nog discutabel is in deze context. Dat je niet 'zomaar ergens' aarde vandaan peutert is logisch (je haalt een groep los van de zekering en aardrail en onderbreekt van een andere groep de aarde terwijl die zekering nog in staat... erg onwenselijk).
Op tweakers legt ene Xander het mooi en met artikelen uit. Let wel: tweakers is niet 'de bron' voor dit soort artikelen, maar hier staat toevallig een goede (als in: onderbouwde) uitleg.
Kortom: als je het er fatsoenlijk in krijgt, dan zie ik het probleem ook niet. Het 'gedoe' lijkt met name te ontstaan door 'krijg je het er fatsoenlijk in?' (en te voorkomen dat een 'monteur' daar zoveel geweld voor gebruikt dat er iets beschadigd wordt).
En voor wat het waard is: bij mij is alles wat bestaand is ook 5/8 - vrijwel nergens zat oorspronkelijk aarde in. Maar wel 'oude' buis en 4 bochten. Dan is 2 schakeldraden en 'voeding' ook nog wel ff gedoe om er in te krijgen (en met een overdaad aan talkpoeder en wat geduld lukt het uiteindelijk prima zonder geweld).
Tip: aan de ene kant van de buis een stofzuiger, aan de andere kant talkpoeder toedienen. Dan is niet alleen de kabel maar ook de buis glad. Draad netjes voeren en evt. ff een plankje maken met 5 gaatjes bij het voeren zodat het in de buis parallel ligt en de draden elkaar niet kruisen.
Staat er ergens hoe je kabel vast moet zetten? Als het een rechte buis is, dan krijg je er ook wel een stuk XMvK in. Dat doet zeg 11mm ofzo. Die buis 16, wanddikte 1mm, 14mm binnendiameter. Er ligt een kabel die je hebt vast gezet met buis
(en je snapt... dat ga je hoogst waarschijnlijk geen bocht om krijgen).
HeHaHu
Eigenwijs is ook wijs!!
Ik kom op dit forum dit tegen. Daar staat over de NEN1010 geschreven.
EricP
mét CE
Ook daar zie ik nergens een verwijzing naar het artikel waar dat dan aan opgehangen wordt. Jij wel?
Dus wederom: waar staat dat dan?
fatbeard
Honourable Member
Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
XMvK in een ingebouwde(?) 5/8 buis voor een fornuis?
Die kabel gaat zijn warmte niet kwijt kunnen...
IK zou dat nooit doen, maar gelukkig ligt er bij mij een 3/4 pijp naar de fornuisplek.
EricP
mét CE
De grootste isolatie is 'muur'. Derhalve maakt 'losse draad' of 'kabel' niet heel veel uit - al zal het wel wat schelen.
Op de natte vinger: De weerstand is 7.41Ω per km (ongeverifieerde bron: eerste hit bij Elektramat op 'xmvk 2.5'). Daarmee zit je op 7.41mΩ per meter (duh...). Stel dat je die vol belast, 16A. Dan is het vermogen iets van 1.9W/m per draad. Doe je dat voor alle 3 de fasen dan kom je grofweg op 5.7W/m uit (de nul zou dan geen stroom moeten voeren uiteraard).
Dat gaat best lang goed, zeker als je in gedachten houdt dat je nooit ~11kW 'continu' in een kookplaat douwt - woonhuis, geen restaurant. Immers, als je de stroom halveert, dan halveer je de stroom door de draad (duh...) maar ook de spanningsval. Daarmee houd je een kwart van het vermogen over. Dus: als je 6kW continu doet, dan zit je op 1.5W/m. Die vergelijking gaat overigens ook gelijk mank want je verdeelt 'deellast' nooit netjes over alle fasen. Soit. Doe je 2 fasen vol belast, dan heb je hetzelfde vermogen als met 3. De nul moet immers mee gaan doen.
Kortom: dat warmte probleem is niet zo groot.
HeHaHu
Eigenwijs is ook wijs!!
Dit, en de afbeeldingen is wat ik nu heb:
NEN 1010
521.8.1
Geleiders van een stroomketen mogen niet worden verdeeld over verschillende meeraderige kabels, buisleidingen, kabelkokersystemen of kabelgootsystemen.
nonius
set SCE to AUX.
De grootste isolatie is 'muur'.
De grootste thermische isolatie is de lucht in de buis (mits stationair). Stationaire lucht is een verdraaid goede isolator. In hoeverre convectiestromingen optreden in een electrabuis (en zo de thermische weerstand verkleinen) is de vraag.
Kortom wat TS wil kan niet volgens alle aangehaalde regels.
Is het dan een oplossing om die kookplaat met 2 fases aan te sluiten, dat zijn ze bijna allemaal tegenwoordig , dan heb je 4 draden in een 5/8 buis en kan je die 3P+N automaat gewoon gebruiken.
En voor die oven een 2e buis gebruiken met 3 draden en dan uiteraard een eigen automaatje in de groepenkast?
Je zal toch iets moeten.
Als de kabelpolitie langskomt kunnen ze dan niets zeggen 
EricP
mét CE
Afgezien van dat ik nog niet direct met je eens ben... (de luchtlaag is VEEL dunner dan de steen laag...), zou een kabel dan juist voordelen hebben tov. losse draden! Immers, als 'lucht' een betere isolatie zou zijn dan 'plastic' (daar kun je wel eens gelijk in hebben), dan zou 'minder lucht en meer plastic' voor een betere warmte afgifte zorgen... 
In elk geval komt dat 2de plaatje niet uit de NEN1010 - wat overigens ook geen 'wet' maar een norm is.