Truffel.
www.aelyra.nl Defined by human, refined by data.
Op woensdag 25 maart 2026 09:12:14 schreef Lambiek:
[...]Misschien kun je hier eens naar kijken, je moet het wel even omzetten naar je eigen taaltje.
Top, hartelijk dank en ga ermee aan de slag.
Truffel.
Op woensdag 25 maart 2026 10:15:20 schreef leime:
[...]Ik heb een paar keer aan soortgelijke lampen geknutseld. L+ zou nog wel eens de plus voor alle leds kunnen zijn, maar waar die 15v dan weer voor is... Het beste is om het te meten.
Soms worden led lampen gevoed met een stroombron. Maar er zijn in dit geval aardig wat weerstanden aanwezig op de print, dus ik denk dat je inderdaad gewoon de juiste pin met een tor/fet naar de min kan pwm'en.
Ik zat het mij vanochtend idd te bedenken dat ik het gewoon dom kan meten, maar had het nog niet eerder gezien op deze manier. Verder is het dan niet zo ingewikkeld en een kwestie van compact en netjes maken.
Truffel.
Houtplaten zijn wel heel relaxt voor de ramen, heb vanmorgen tot de wekker kunnen slapen.
Vandaag even met het een en ander afwerken en dan is dat eerst goed voor nu.
Test met de lamp een groot succes, dit werkt gewoon prima en maakt het een stuk aangenamer. Nu omzetten naar plafonlamp en ben helemaal tevreden. Hier ben ik echt blij mee!
Het enige wat ik nog wil doen is actieve ventilatie via een soort box die overdruk in de kamer zet en zo warme vochtige lucht er uit duwt. Alles slim maken en extra sensoren komt over de tijd heen, dat heeft geen directe haast. De basis is nu goed en ga er lekker van genieten.
Hartelijk dank voor alle tips en advies allemaal, dit heeft mij weer goed geholpen 
Truffel.
Niet bij stilgestaan en let nooit zo op dat soort dingen, maar idd, heb hem nu weggehaald.
Het is wel heerlijk dat je met mensen van dit forum even kunt sparren en dat je daardoor sneller keuzes maakt i.p.v. blijven hangen in nadenken. Soms dan denk ik te ingewikkeld en blijkt de oplossing heel eenvoudig te kunnen voor snel resultaat.
Truffel.
https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/2645147#2645147
Alle combinaties van de regenboog geprobeerd.
RGB werkt, wit en warm wit, krijg ik niet aan de gang.
12 - 15 - 24V
0,05A tot 0.2A
Dit forum heeft mij inmiddels geleerd dat als het te ingewikkeld is, je moet stoppen met ingewikkeld doen en dat voortgang meer van belang is. Hoe graag ik het ook wel werkend wil krijgen moet ik die droom voor nu laten varen, ik ben hier niet slim genoeg voor op dit moment. Ik moet doen wat ik wel kan.
Morgen hangt er een werkende lamp!
Truffel.
Spraak besturing, in een dikke discotheek liggen en niet weten wat boven of onder is.... hoe ga ik dan een touch aanraken?
https://www.tiktok.com/@skylabnetherlands/video/7621246767803272480?_r…
Sorry voor de muziek, dat doet tiktok zelf.
Op woensdag 25 maart 2026 18:32:50 schreef Truffel.:
Spraak besturing, in een dikke discotheek liggen en niet weten wat boven of onder is.... hoe ga ik dan een touch aanraken?
Als je twee sensoren boven elkaar doet aan de zijkant van je bed weet je toch wat, wat is. Of ergens anders waar je makkelijk bij kunt.
Maar spraak besturing kan ook.
Truffel.
Op zondag 22 maart 2026 09:51:46 schreef leime:
Mooi project, en met een goed doel!Weet je al welke software je gaat toepassen? Met deze hardware zou je Home assistant + Esphome kunnen gebruiken.
Ik maak het zelf.
Truffel.
Op woensdag 25 maart 2026 18:49:29 schreef Lambiek:
[...]
Als je twee sensoren boven elkaar doet aan de zijkant van je bed weet je toch wat, wat is. Of ergens anders waar je makkelijk bij kunt.Maar spraak besturing kan ook.
Kleur > Disco (oriëntatie weg) > schudden > Laatste schreeuw van uitgeperste lucht in de longen > Bewustzijns verlies > gebit afbreken, doodziek wakker worden.
Truffel.
Ja dit hoofdstuk is klaar en super nu.
- Verduistering van ochtendlicht maakt dat ik veel langer diep doorslaap, en ik merk het heel duidelijk in de ochtend dat ik direct actief ben en niet hoef op te starten.
- Lamp werkt (nog niet op plafon en wacht op witte leds)
- Ventilatie en vocht blijf ik eerst wel even handmatig doen.
Vanaf nu is het leuk knutselen, een smart AI systeem bouwen voor de lol, door de hele woning heen.