Op zondag 22 maart 2026 00:18:36 schreef Truffel.:
Sensoren en juiste IRLB8721 binnen.Slaapkamer totaal black gemaakt!
- Verduisterende rolgordijnen opgehaald voor naar de woonkamer kant;
- Badkamerraam afgeplakt, gordijnen opgehangen en etc;
- Geen led lampje meer van een laadtoestel of wat dan ook.Mocht ik in de nacht van bed af moeten dan led zwak rood op sensor onder het bed, in de gang, en in de wc.
Heb ik ook gedaan afplakken met dik zwart papier evt isolerende dikke isolatie alufolie voor de ramen wat de zonnewarmte weerkaatst. Licht wat langs de randen lekt bij een verduisterend rolgordijn wordt dan goed tegengehouden. In warmere landen hebben ze vaak 2 of zelfs 3 gordijnen die over elkaar schuiven op rails als er geen airco is, maar dat terzijde. En evt oordoppen in als het luidruchtig is in het slaapvertrek. Je kan ook een lamp met bewegingsmelder plaatsen, home automation is praktisch, nooit meer een schakelaar in het donker te moeten bedienen. Zo'n tuinlamp op solarcel werkt ook prima als je zon hebt. Ik heb er zo een in de gang geplaatst in de hal bij de voordeur. Daar zit veel glas in, a. de accu opgeladen b. het eventuele nachtelijk gespuis wordt door de bak licht verblind en gaat naar de volgende deur. Een win win situatie!!
Wifi cam van de Kruidvat drogisterij en de LED tuinlamp van de Action. Er komt een flinke bak licht uit.
Ik heb 2 nachtelijke lock pickin' types geregistreerd op camera. Een is er gearresteerd volgens een andere bewoner van het pand die de politie had ingeschakeld. Ook eentje op cam die vluchtte voor de pliessie!
Als je het als topic kaap ziet haal ik het weer weg, pas de problemo.
edit: dan moet de zon wel schijnen
want anders is de accu zo leeg.
Truffel.
www.aelyra.nl Defined by human, refined by data.
Geen topic kaap en juist goed advies, want ik merk nu al dat het licht is in de kamer om 7:00 en de zon staat er vol op, in de ochtend. De kamer gaat ook veel te warm worden straks en i.p.v. een dikke airco draaien moet ik eerst preventie hebben om de warmte er niet in te krijgen. Wat jij benoemd met isolerende folie en dan zwart papier klinkt goed, ik maak het dan op dun plaathout zodat ik het er overdag eventueel wel voor weg kan halen. Ik ga dat morgen direct regelen!
Oordoppen gebruik ik regelmatig als de buren lawaai episodes hebben in de nacht.
Camera's heb ik in en rondom huis, maar geen optie tot opnames en alleen life kijken (Tuya).
[Bericht gewijzigd door Truffel. op (16%)]
Truffel.
Gister weer focale epilepsie bij inslapen; dus van licht naar 100% duisternis blijft een killer voor mij. Een lamp aanlaten is te fel en het doel is de overgang verzachten tijdens inslapen (en niet stom mijn telefoon gebruiken midden in de nacht).
Knop indrukken led fade in tot x% en bij vasthouden tot 0% en etc. Bij knop loslaten een fade out van 10min. Bij indrukken tijdens fade out omhoog naar x% en opnieuw fade out 10min.
Volgende aanpassing is: Pico > Fet/trans > voeding > ledstrip.
[Bericht gewijzigd door Truffel. op (11%)]
Wat ook helpt is vanaf het invallen van de duisternis de telefoon/TV/laptop op minder helderheid te zetten. Op blauw licht reageert je systeem erg fel en wil niet naar schemerstand als het donker is. Vele telefoons en laptops kunnen minder wit en geler licht uitstralen.
Truffel.
Bijzondere ervaring tijdens het inslapen rond de invloed van kleurkanalen (L/M/S) en laterale inhibitie. Kort gezegd lijken kleur en intensiteit direct invloed te hebben op de vorm, kleur en sterkte van de focale visuele activiteit.
Met alleen rood licht (L-dominant) op 60% werd de activiteit duidelijk gedempt en veranderde het van scherpe, gerichte patronen naar diffuse, wolkachtige vormen. Voor de komende nacht voeg ik twee warm witte LEDs (40%) toe om de input weer iets te balanceren (aanvulling van M en minimale S). In neurologische termen beïnvloed ik hiermee de input van V1 (ik zie iets) en de daaropvolgende verwerking in V2 (wat zie ik). De LED's draaien op 5000 Hz, dus flikkeren speelt geen rol.
Als toevoeging kan ik later een "paniek" knop toevoegen voor volledige reset met breed spectrum. Ik heb dit geprobeerd met een aanraak strip te maken, maar dat mislukt mij nog via de Pico en moet dat beter uitzoeken.
Ter info (Meer voor mijzelf zodat ik alles overzichtelijk hou), mocht iemand het boeien:
- Photosensitive epilepsy: a model to study visually induced seizures
- Chromatic modulation of photoparoxysmal responses in photosensitive epilepsy
- Occipital lobe seizures: clinical and electrographic features
- Lateral inhibition in the visual system: a fundamental mechanism for contrast enhancement
------
Zojuist wat goedkope MDF op maat laten zagen wat in de kozijnen valt (totale verduistering voor de ochtend) en waar ik wat spul op ga plakken en rubbers aan de randen. Dit is een tijdelijke oplossing die ik er overdag uit kan halen, en als het wat vochtig gaat worden na een x aantal maanden dan gaat het maar om iets meer dan 10 euro, daar kan ik mij geen bult aan vallen.
Voor het kleine klapraampje kan ik wel een box maken met ventilators.
Truffel.
Op dinsdag 24 maart 2026 18:04:46 schreef RAAF12:
Wat ook helpt is vanaf het invallen van de duisternis de telefoon/TV/laptop op minder helderheid te zetten. Op blauw licht reageert je systeem erg fel en wil niet naar schemerstand als het donker is. Vele telefoons en laptops kunnen minder wit en geler licht uitstralen.
Ja heb ik ingesteld op pc en telefoon, werkt op zich prima en het wakker blijven is ook niet het grootste probleem. Voor het slapen ben ik gewoon lekker moe, het is puur dat focale epilepsie mij weer wakker maakt. Zodra ik in het donker lig kom ik in een discotheek terecht, wat uiteindelijk grandmall kan uitlokken.
Nu deed ik altijd een lamp aan om dit te voorkomen, maar een bak licht in je gezicht is niet slaap bevorderend. Toch kom ik nu heel dicht in de buurt van een werkend systeem en gaat het straks fine tunen worden.
----
Deze lamp wil ik uiteindelijk ombouwen, dus als aankomende nacht weer een stuk beter is dan ga ik niet meer verder rommelen op het bordje en direct de lamp aanpassen. Nog geen idee van het hoe of wat, maar kan het vast wel aan elkaar prutsen allemaal. En anders als ik het echt niet meer weet kan ik de genieën hier om advies vragen. Maar ik ben heel blij dat ik nu naar een werkende oplossing ga.
Truffel.
18 graden op 49%. De platen voor de ramen maken blijkbaar heftig verschil!
Aangepaste setup naast het bed en ben heel benieuwd.
Op dinsdag 24 maart 2026 18:25:16 schreef Truffel.:
Als toevoeging kan ik later een "paniek" knop toevoegen voor volledige reset met breed spectrum. Ik heb dit geprobeerd met een aanraak strip te maken, maar dat mislukt mij nog via de Pico en moet dat beter uitzoeken.
Misschien kun je hier eens naar kijken, je moet het wel even omzetten naar je eigen taaltje. 
Op dinsdag 24 maart 2026 20:02:11 schreef Truffel.:
15+ (Voeding voor alles, volgens interne print 12+ dus blijf daar op)
L+ (geen idee... ?) Aparte 12+ ? Weet iemand dit?
C-
W-
B-
R-
G-[bijlage]
Van 230 naar 12 > Led +
12 naar 5 > VSYS Pico
Ik heb een paar keer aan soortgelijke lampen geknutseld. L+ zou nog wel eens de plus voor alle leds kunnen zijn, maar waar die 15v dan weer voor is... Het beste is om het te meten.
Soms worden led lampen gevoed met een stroombron. Maar er zijn in dit geval aardig wat weerstanden aanwezig op de print, dus ik denk dat je inderdaad gewoon de juiste pin met een tor/fet naar de min kan pwm'en.
Even direct: gaat het wel helemaal goed met je? Dit en vorig topic zijn nogal bijzonder dramatisch, bijvoorbeeld met die tandartsrekening. Oversharing heet het geloof ik.
Ben je niet beter gebaat bij een heel éénvoudig aanpak:
- zo goed mogelijk ventileren (stevige afzuiging, raam op kier, liefst zonder herrie in de slaapkamer, subtiel ventilatorgeluid kan misschien juist wel goed werken.)
- flink wandelen/fietsen/zwemmen
- simpel (nacht)lampje in de hal eventueel wat afgeplakt
Prima als je wat bijregelt met een meting of lampje, maar het klinkt alsof je een soort huis van de toekomst moet bouwen voordat je goed kan slapen. Ironisch gezien zal al die regeltechniek je mogelijk wakker houden als je tijdens het slapen hoort dat de ventilatie toch te hoog is of een ledstrip onder je bed bedenkt dat hij stroboscoop wil spelen 
Truffel.
Lol, ik ben niet zo bezig met psychologisch ingewikkeld gedoe.
Dankzij dat eerste topic is mijn leven drastisch verbeterd en heb er plezier in.
Dit soort dingen zijn gewoon leuk om mee te knutselen, moet toch een hobby hebben.
Truffel.
Op woensdag 25 maart 2026 09:12:14 schreef Lambiek:
[...]Misschien kun je hier eens naar kijken, je moet het wel even omzetten naar je eigen taaltje.
Top, hartelijk dank en ga ermee aan de slag.
Truffel.
Op woensdag 25 maart 2026 10:15:20 schreef leime:
[...]Ik heb een paar keer aan soortgelijke lampen geknutseld. L+ zou nog wel eens de plus voor alle leds kunnen zijn, maar waar die 15v dan weer voor is... Het beste is om het te meten.
Soms worden led lampen gevoed met een stroombron. Maar er zijn in dit geval aardig wat weerstanden aanwezig op de print, dus ik denk dat je inderdaad gewoon de juiste pin met een tor/fet naar de min kan pwm'en.
Ik zat het mij vanochtend idd te bedenken dat ik het gewoon dom kan meten, maar had het nog niet eerder gezien op deze manier. Verder is het dan niet zo ingewikkeld en een kwestie van compact en netjes maken.
Truffel.
Houtplaten zijn wel heel relaxt voor de ramen, heb vanmorgen tot de wekker kunnen slapen.
Vandaag even met het een en ander afwerken en dan is dat eerst goed voor nu.
Test met de lamp een groot succes, dit werkt gewoon prima en maakt het een stuk aangenamer. Nu omzetten naar plafonlamp en ben helemaal tevreden. Hier ben ik echt blij mee!
Het enige wat ik nog wil doen is actieve ventilatie via een soort box die overdruk in de kamer zet en zo warme vochtige lucht er uit duwt. Alles slim maken en extra sensoren komt over de tijd heen, dat heeft geen directe haast. De basis is nu goed en ga er lekker van genieten.
Hartelijk dank voor alle tips en advies allemaal, dit heeft mij weer goed geholpen 
Truffel.
Niet bij stilgestaan en let nooit zo op dat soort dingen, maar idd, heb hem nu weggehaald.
Het is wel heerlijk dat je met mensen van dit forum even kunt sparren en dat je daardoor sneller keuzes maakt i.p.v. blijven hangen in nadenken. Soms dan denk ik te ingewikkeld en blijkt de oplossing heel eenvoudig te kunnen voor snel resultaat.
Truffel.
https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/2645147#2645147
Alle combinaties van de regenboog geprobeerd.
RGB werkt, wit en warm wit, krijg ik niet aan de gang.
12 - 15 - 24V
0,05A tot 0.2A
Dit forum heeft mij inmiddels geleerd dat als het te ingewikkeld is, je moet stoppen met ingewikkeld doen en dat voortgang meer van belang is. Hoe graag ik het ook wel werkend wil krijgen moet ik die droom voor nu laten varen, ik ben hier niet slim genoeg voor op dit moment. Ik moet doen wat ik wel kan.
Morgen hangt er een werkende lamp!
Truffel.
Spraak besturing, in een dikke discotheek liggen en niet weten wat boven of onder is.... hoe ga ik dan een touch aanraken?
https://www.tiktok.com/@skylabnetherlands/video/7621246767803272480?_r…
Sorry voor de muziek, dat doet tiktok zelf.
Op woensdag 25 maart 2026 18:32:50 schreef Truffel.:
Spraak besturing, in een dikke discotheek liggen en niet weten wat boven of onder is.... hoe ga ik dan een touch aanraken?
Als je twee sensoren boven elkaar doet aan de zijkant van je bed weet je toch wat, wat is. Of ergens anders waar je makkelijk bij kunt.
Maar spraak besturing kan ook.
Truffel.
Op zondag 22 maart 2026 09:51:46 schreef leime:
Mooi project, en met een goed doel!Weet je al welke software je gaat toepassen? Met deze hardware zou je Home assistant + Esphome kunnen gebruiken.
Ik maak het zelf.
Truffel.
Op woensdag 25 maart 2026 18:49:29 schreef Lambiek:
[...]
Als je twee sensoren boven elkaar doet aan de zijkant van je bed weet je toch wat, wat is. Of ergens anders waar je makkelijk bij kunt.Maar spraak besturing kan ook.
Kleur > Disco (oriëntatie weg) > schudden > Laatste schreeuw van uitgeperste lucht in de longen > Bewustzijns verlies > gebit afbreken, doodziek wakker worden.
Truffel.
Ja dit hoofdstuk is klaar en super nu.
- Verduistering van ochtendlicht maakt dat ik veel langer diep doorslaap, en ik merk het heel duidelijk in de ochtend dat ik direct actief ben en niet hoef op te starten.
- Lamp werkt (nog niet op plafon en wacht op witte leds)
- Ventilatie en vocht blijf ik eerst wel even handmatig doen.
Vanaf nu is het leuk knutselen, een smart AI systeem bouwen voor de lol, door de hele woning heen.