Beste leden.

Ik heb iets geks en mogelijk het probleem gevonden.
Ik testen mij aarde tussen de aardrail in de groepenkast en de fase en meet keuring 230v +/-.
Zover niks aan de hand, maar wilde weten of mijn aardpen nog werkte (nav werkzaamheden buiten) dus gevaarlijk gedaan en de aarde los gekoppeld van het huis.
Ik zou nu tussen de aarde net fase niks mogen meten en meet toch 230v +/-
Nu ben ik in vertwijfeling of dit wel klopt.
De aarde was echt los gekoppeld.

Ik zag dat bij de cv ketel een aardklem op de leiding zit en deze aardedraad is verbonden met de aarde in de centraal doos.
Volgens mij hoor dit niet zo en dit is de oorzaak of niet?

Dit hebben ze ook gedaan met de zonnepanelen.
Alle panelen verbonden met een aardedraad en ook aangesloten op een centraal doos van de berging.

Ben benieuwd naar jullie positieve reactie ?
Alvast bedankt.

Meet je wel met een geschikte (laagohmige) meter?
(met een gewone hoogohmige multimeter valt er vaak niets zinnigs uit de meting op te maken)

Op zaterdag 28 maart 2026 16:26:14 schreef Arco:
Meet je wel met een geschikte (laagohmige) meter?
(met een gewone hoogohmige multimeter valt er vaak niets zinnigs uit de meting op te maken)

Ik meet met een voltcraft vc830 multimeter en de functie stroom meting.
Helaas heb ik geen ander meet apparatuur.

Is de Aarde van het binnenkomende elektriciteitsnet ook losgekoppeld?

Op zaterdag 28 maart 2026 16:38:50 schreef Bobosje:

Ik weet dat onder de kwh meter de nul en aarde op 1 dezelfde aansluitblok zitten.
De aarde draad gaat naar een aansluitpunt buiten de hoofd aansluiting.
Maar heb hier niks mee verbonden, aangesloten omdat ik een aardpen heb.

Op zaterdag 28 maart 2026 16:38:50 schreef Bobosje:

en binnenkomende water en gas leiding , die mogelijk als aardpen gaan werken , door het los halen van de aardpen

Op zaterdag 28 maart 2026 16:51:46 schreef klaasy:
en binnenkomende water en gas leiding , die mogelijk als aardpen gaan werken , door het los halen van de aardpen

Inderdaad.

Op zaterdag 28 maart 2026 16:51:46 schreef klaasy:
[...]

Ook deze is losgekoppeld.
Onder de hoofd aansluiting zit een stalen aansluitblokje waar de aardpen , aardrail van de groepenkast en de waterleiding op aan is gesloten. Alle draden losgekoppeld. Gasleiding is niet geaard.

Op zaterdag 28 maart 2026 16:19:02 schreef Bk Bernard:
Ik zou nu tussen de aarde net fase niks mogen meten en meet toch 230v +/-

Ik begrijp hier niet hoe je precies meet. Waar zit de ene pen van de meter aan, en waar zit de andere pen aan?
Tussen de netfase en een aardelektrode meet je natuurlijk 230 V.

Op zaterdag 28 maart 2026 16:36:03 schreef Bk Bernard:

Weet je zeker dat je met de stroommeet-functie 230 V gemeten hebt?

Op zaterdag 28 maart 2026 17:17:49 schreef Frederick E. Terman:
[...]
Ik begrijp hier niet hoe je precies meet. Waar zit de ene pen van de meter aan, en waar zit de andere pen aan?
Tussen de netfase en een aardelektrode meet je natuurlijk 230 V.
[...]Weet je zeker dat je met de stroommeet-functie 230 V gemeten hebt?

Ik meet tussen de netspanning en de aardrail van de groepenkast.
Deze aarde is losgekoppeld van de aardpen, dus zou niks mogen meten.
Ook heb ik de aardedraad van de groepen 1 voor 1 los gehaald.
Geen verandering.

Op zaterdag 28 maart 2026 16:36:03 schreef Bk Bernard:
[...]

Helaas heb ik geen ander meet apparatuur.

Ik hoop niet dat je op de stroom stand probeert te meten, dan zou je je meter kunnen opblazen.
Of misschien is de zekering in je meter al gesprongen, dan meet je niets.

Je bedoeld vast spanning! :)

Lastig (voor jou) die begrippen maar wel belangrijk.

[Bericht gewijzigd door vergeten op (23%)]

Ik meet tussen de netspanning en de aardrail van de groepenkast.
Deze aarde is losgekoppeld van de aardpen, dus zou niks mogen meten.

Stel je voor dat je écht geen spanning zou meten tussen de netspanning en de aardrail. Dat zou betekenen dat de aardrail op dezelfde spanning staat als de netspanning. Met andere woorden, dan zou op de aardrail dus óók 230 V moeten staan. Is dat wat je wilt? Nee toch?

Dit is een zinloze meting. Je probeert te meten aan iets dat nergens aan hangt.

Als je de rode pen van de voltmeter in het stopcontact steekt, en de zwarte pen vasthoudt, dan meet je óók spanning. En met de zwarte pen op de gordijnrail ook.
Dat zijn gewoon geen metingen waar je iets aan hebt.

Een aardaansluiting controleer je door de aardweerstand te meten. Als je echt twijfelt of hij goed is, laat die meting dan doen.

Op zaterdag 28 maart 2026 16:59:24 schreef Bk Bernard:
Gasleiding is niet geaard.

Als die binnenshuis van koper of staal is behoort die ook geaard te zijn.

Ik zag dat bij de cv ketel een aardklem op de leiding zit en deze aardedraad is verbonden met de aarde in de centraal doos.
Volgens mij hoor dit niet zo en dit is de oorzaak of niet?

Nee niet de oorzaak en ook de (stalen) CV leidingen horen geaard te zijn.
Dat gebeurt ook via het netsnoer van de CV ketel.

[Bericht gewijzigd door vergeten op (44%)]

Op zaterdag 28 maart 2026 18:12:06 schreef Frederick E. Terman:
[...]
Stel je voor dat je écht geen spanning zou meten tussen de netspanning en de aardrail. Dat zou betekenen dat de aardrail op dezelfde spanning staat als de netspanning. Met andere woorden, dan zou op de aardrail dus óók 230 V moeten staan. Is dat wat je wilt? Nee toch?

Dit is een zinloze meting. Je probeert te meten aan iets dat nergens aan hangt.

Als je de rode pen van de voltmeter in het stopcontact steekt, en de zwarte pen vasthoudt, dan meet je óók spanning. En met de zwarte pen op de gordijnrail ook.
Dat zijn gewoon geen metingen waar je iets aan hebt.

Een aardaansluiting controleer je door de aardweerstand te meten. Als je echt twijfelt of hij goed is, laat die meting dan doen.

Oke, dat is een duidelijke antwoord.
Ik dacht, netspanning + aarde = 230v en zonder aarde 0 V.
Simpel gezegd: je heb een stekker doos met een kabelbreuk, dan meet je ook niks. Dacht dat het ook zo met aarde is.

Ik heb binnenkort wat kleine dingetjes en schakel een elektricien in.
Zal vragen of hij voor mij deze meting doet.

Bedankt

Op zaterdag 28 maart 2026 18:18:04 schreef vergeten:
[...]Als die binnenshuis van koper of staal is behoort die ook geaard te zijn.
[...]

O, o.

:+

[Bericht gewijzigd door mvdk op (34%)]

Op zaterdag 28 maart 2026 18:21:21 schreef Bk Bernard:
Simpel gezegd: je heb een stekker doos met een kabelbreuk, dan meet je ook niks. Dacht dat het ook zo met aarde is.

Als kleine dingen los liggen, kan er geen stroom lopen, zelfs niet genoeg voor de voltmeter, en die wijst dan niets of bijna niets aan; dat klopt.

Maar bij grotere dingen, zoals aardrails, heb je te maken met de capaciteit tussen die dingen en de 'echte' aarde.
Soms lees je weleens over 'inductie', als iemand spanning meet op een losse draad in een buis samen met andere draden. Dat komt dan ook door de capaciteit van die losse draad naar zijn omgeving.

In zulke gevallen loopt er óók maar weinig stroom, maar wel genoeg om de voltmeter te laten werken.
Dat betekent niet dat de voltmeter niet goed is! Alleen hij is voor zulke omstandigheden niet zo geschikt.
In zo'n gevallen gebruik je beter bijv. een Duspol. Die reageert niet op zulke 'spookspanningen'.

Zo kan je dat niet meten.
De enige manier om zekerheid te hebben is de elektricien met een aardspreidingmeter de weerstand van de aardpin te laten meten.
Dat doet hij door in de grond buiten een aantal test elektrodes te prikken.
Daarna meet hij de weerstand van de aardpin met een aardspreidingsmeter.
Die moet voldoende laag zijn.
Laat dit doen en ga niet zelf prutsen als je niet weet waar je mee bezig bent!
Een goede aarde is letterlijk van levensbelang.

Op zaterdag 28 maart 2026 18:46:52 schreef revado:

Laat dit doen en ga niet zelf prutsen als je niet weet waar je mee bezig bent!
Een goede aarde is letterlijk van levensbelang.

En als je een weerstand tussen de fase en de aarde zet. Je meet dan de spanning over de weerstand, en berekend daaruit de aardweerstand. Deugt deze meting?

Een mogelijke oorzaak waardoor je toch spanning meet tussen de fase en de aardrail zit in de CV installatie. De buizen en radiatoren hebben via de muren voldoende aardcontact om spanning te meten, zeker als je met een hoogohmig instrument meet.

Op zaterdag 28 maart 2026 20:55:52 schreef Evarist:
En als je een weerstand tussen de fase en de aarde zet [...] Deugt deze meting?

Als je iedereen het huis uitstuurt, en dapper (of dom) genoeg bent om in de meterkast een ongezekerde/ongeaardlekte fase af te tappen (krokodilleklem? brrr), dan zou je bijv. een ventilatorkacheltje in de 500W-stand (520 W plus ventilator) als weerstand van ca. 100 ohm kunnen gebruiken.
Meet je daarover dan 200 V, dan is de aardweerstand blijkbaar 30/200 x 100 = 15 ohm.

Je snapt hopelijk dat deze methode in de ontwikkelde landen niet toegelaten is. :)

Op zaterdag 28 maart 2026 21:44:50 schreef KlaasZ:
Een mogelijke oorzaak waardoor je toch spanning meet tussen de fase en de aardrail zit in de CV installatie. De buizen en radiatoren hebben via de muren voldoende aardcontact om spanning te meten, zeker als je met een hoogohmig instrument meet.

De waterleiding zit aan de cv ketel vast voor warm water.
Daar komt zit al een aarde op de installatie aangesloten.

Op zaterdag 28 maart 2026 21:48:17 schreef Frederick E. Terman:
[...]
Als je iedereen het huis uitstuurt, en dapper (of dom) genoeg bent om in de meterkast een ongezekerde/ongeaardlekte fase af te tappen (krokodilleklem? brrr), dan zou je bijv. een ventilatorkacheltje in de 500W-stand (520 W plus ventilator) als weerstand van ca. 100 ohm kunnen gebruiken.
Meet je daarover dan 200 V, dan is de aardweerstand blijkbaar 30/200 x 100 = 15 ohm.

Je snapt hopelijk dat deze methode in de ontwikkelde landen niet toegelaten is. :)

De spanning weet je alleen tussen fase en nul, die bijn TS aan aarde gekoppeld is.
Maar tussen de fase en de aardpin kan je de spanning wel meten maar dan weet je nog de weerstand niet van de pin naar aarde.

Wel als je over een bekende weerstand meet, wat @Evarists plan is (niet echt, hoop ik). Dus fase -> kacheltje (100 ohm) -> aardelektrode (in het voorbeeld 15 ohm) -> aarde.
De 230 V verdeelt zich dan over die testweerstand (100 ohm) en de aardweerstand (15 ohm). Door de spanning over de testweerstand te meten (200 V) weet je ook die over de aardweerstand (dat is de rest; 30 V). De verhouding tussen de spanningen (30/200) is ook de verhouding van de weerstanden, waaruit je dan weer de aardweerstand berekent (30/200 x 100 = 15).

TS: Niet doen hoor! We zijn hier even aan het lol trappen, maar dit mag dus echt absoluut niet; veel te gevaarlijk.

Ik denk dat dit wel een leuk onderwerp is voor de koffiehoek.
In dit topic is niet handig, daar heeft TS niets aan.

Op zaterdag 28 maart 2026 21:48:17 schreef Frederick E. Terman:
[...]

Ik heb het zo al een paar keer gedaan. Ik ken het gevaar en heb de mensen buiten gestuurd. Het duurt maar even.
Maar de vraag is: is het betrouwbaar?