Mijn Miele W5873 geeft foutmelding F53, maar ik mis wat ervaring met wasmachines om het opgelost te krijgen.
Concrete vraag: wat kan ik nog controleren, en wat zijn de aan te bevelen vervolgstappen.
Dit heb ik nu gedaan en geconstateerd:
WASMACHINE
• Miele W 5873 Edition 111, Type HW12-2, 58/116881872
• Motor Miele Type MXT 30-66/2 Teil: 6644600
• ELP266A, mat. Nr. 09236591
• Melding F53
OPENGEMAAKT
- Ik hoor klikken van relais en zie 2 rode leds branden op de printplaat
- Ik hoor de wasmachine afpompen
- Motor van de trommel lijkt vervolgens niet te starten (zie geen enkele beweging/omwenteling)
TACHOMETER lijkt goed, gemeten:
- 250 Ohm
- Paar volt AC als ik de trommel draai met de hand: 3-5 V AC (gemeten op stekker bij printplaat, dus bedrading ook okee).
MOTOR zelf lijkt goed:
- Pin 1,2,3 (van onder af geteld: 1-2, 2-3 en 1-3 allemaal 5,4 Ohm. (gemeten op stekker bij printplaat, dus bedrading ook okee).
- VRAAG: Pin 4 en 5 zijn mij niet helemaal duidelijk, is dat een extra meting naast de tachometer? Als ik ze meet varieert het continue tussen grofweg -1,5 v DC en + 1,5 V DC, lijkt dus te pulseren.
ELP266A:
- Alle 6 Transistoren doorgemeten met multimeter op diode-stand: ca. 1,05 bij allemaal
- Alle stekker los en weer vast: ook visueel niks opvallends
- Solderingen: niets opvallends, lijkt netjes
Ik heb dus alles uit elkaar gehaald en weer in elkaar gezet, maar F53 blijft terugkomen.
Wat kan ik nog controleren?
Moet ik de ELP-printplaat laten nakijken > zijn er nog goede ervaringen van bedrijven/adressen die dat doen?
Ik lees op diverse plaatsen ook dat de transistoren alle 6 vervangen worden: is dat nog te adviseren (ze zijn niet allemaal meer te lezen: kan dat nog duiden op een probleem, of is dat normaal door het gebruik).
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
De 6 igbt transistoren uitmeten. Ze staan in push pull dus vergelijk de bovenste 3 met elkaar en de onderste 3 met elkaar. Meet ohms op elke denkbare manier en vergelijk onderling. Wel opletten dat de spanning vd grote elco weg is. Het makkelijkst meet je dit op de plus en min vd bruggelijkrichter.
Pin 4-5 is dacht ik de overtemp veiligheid (behoort dus nul ohm te zijn)of zit daar de tacho niet op? Is de motorbekabeling niet stuk?
Ik moet ook eens meten op een losse motor, maar dacht ook pin 4-5 en thermische veiligheid was. print lijkt niet defect.
Dank voor de snelle reacties!
Ik heb even een foto gemaakt:
- Ik heb iets gelezen over een Hall sensor op pin 4-5... (voor toerental en positie).
- En de tacho-meter zit links (ook eruit gehaald, zelfde als ingeplakte foto)
Ik heb nu simpelweg elk contact van de motor-stekker "doorgepiept" tot aan de connector aan de kant van de print: dat was okee. Kan ik nog meer checken aan de motorbekabeling?
Ik heb nog even alles op de printplaat gemeten:
- Checkvraag: heb ik goed gemeten: zie foto (alleen 1-3 afwijkend op weerstand gemeten op 0 Ohm, maar dat zit sowieso verbonden toch)
- wat in "geel"staat liep langzaam op, ca. 30s. Alle andere waarden waren direct stabiel te meten.
- "c" wijkt af, is dat genoeg afwijking om als "verdacht/defect" te kenmerken?
EricN
Je meet met de diodestand. Meet op ohmse stand. Met een auto range was dat eenvoudiger. De dikke elco helpt niet door de meting in de war te sturen. Soms meet je iets wat laag zit en oploopt en eenzelfde meting op ander tijdstip doet weer een ander resultaat geven. Wees geduldig en meet meermaals op meerdere meet range(Mohm/kohm..). Vooral plus 1 en min vd meter op 4. Ook 1-2 is belangrijk.
EricN
Effe nagekeken voor je. De 4de en 5de draad op de motor is idd een veiligheid die nul ohm behoort te zijn.
Gelieve het schema te downloaden. Het gaat terug weg
EricN
Dan gaat die eindtrap stuk zijn. Daar is wel wat vaardigheid en ervaring voor nodig om zulks te vervangen. Heb je die skills?
Niet altijd eindigd een igbt met een knal. Wel vaak maar ik heb er ook al zeker zulke gevallen gehad.
Nou, ik kan wel solderen, maar zal zeker niet zeggen dat ik veel ervaring heb.
Ik zag dat je IGBT's kunt bestellen bij ebay bijvoorbeeld, maar zijn er nog goede tips voor adressen die dit soort reparaties goed en voor een redelijke prijs uitvoeren?
EricN
Wat is je regio? (Adres uiteraard niet plaatsen)
Mogelijkheden:
-Zelf herstellen. Goedkoopst maar risico volst
-Laten herstellen.
-Een afbraak print zoeken. Mss kun je zulk toestel voor een kleine prijs op de kop tikken?
Meting C van de IGBTs is defect, 0,11 hoort het niet te wezen en machine komt niet door zelftest. Print is te herstellen hoor. Evt kan ik het uitvoeren, ik moet er nog 1 doen.
Op dinsdag 31 maart 2026 18:24:01 schreef smd:
Meting C van de IGBTs is defect, 0,11 hoort het niet te wezen en machine komt niet door zelftest. Print is te herstellen hoor. Evt kan ik het uitvoeren, ik moet er nog 1 doen.
Top, ik mail je even direct.