Van de ene op de andere dag heeft onze combi microgolf (SMEG SC45MCNE2 van 2010) het begeven. Eerst waren er alleen nog maar piepjes te horen als we op de knoppen drukten. Ik heb hen dan eens uitgetrokken en terug ingestoken en sindsdien helemaal niets meer...

Ik zag dat één van de condensatoren (de 1000 µF aan het grote zwarte blok) bol stond en heb deze vervangen, maar helaas zonder resultaat...

Op de hoofdprintplaat lees ik ook nog U0175P24

dit model is bekend om het veel defect gaan van de TNY280, naast trafo. Vervang deze maar! Vaak zijn er veel printsporen en diodes defect, maar deze ziet er ongeschonden uit!!

Hij bedoelt U8 die 1 pinnetje mist, bekend probleem.

OK, merci voor de snelle reactie! Ziet er niet zo simpel uit om te vervangen, maar ik ga een poging doen!

Precies wel een onderdeel dat heel moeilijk te vinden is (niet bij Mouser, gotron of Conrad). Kan dat vervangen worden door iets gelijkaardigs?

EBAY!! Bingo!! zie hier: https://www.ebay.de/itm/303774207201?hash=item46ba5a8ce1:g:59wAAOSwbLp…

Tip: Haal de elco even weg, heb je meer ruimte!!

[Bericht gewijzigd door smd op (21%)]

Op 26 mei 2021 18:46:41 schreef smd:
EBAY!! Bingo!! zie hier: https://www.ebay.de/itm/303774207201?hash=item46ba5a8ce1:g:59wAAOSwbLp…

Tip: Haal de elco even weg, heb je meer ruimte!!

Super, bedankt! Net besteld.

OK, net de chip vervangen... Eerst leek het goed te gaan want hij piepte weer als ik op de knoppen drukte. Daarna hoorde ik licht geknetter, dat snel iets feller werd en toen sloegen zekering en diff af in de kast en waren er hier en daar kleine rookpluimpjes |:(

Ai! IC of niet goed vastgesoldeerd geweest of IC te lang heet gestookt.. anders kan niet wezen..Heb er vele gedaan en meestal IC ( en wat plofschade van IC schoonmaken)

De elco die je vervangen hebt is juist gepolariseerd geplaatst?

Op 31 mei 2021 22:43:53 schreef EricN:
De elco die je vervangen hebt is juist gepolariseerd geplaatst?

Die zat goed ja.

Op 31 mei 2021 22:37:17 schreef smd:
Ai! IC of niet goed vastgesoldeerd geweest of IC te lang heet gestookt.. anders kan niet wezen..Heb er vele gedaan en meestal IC ( en wat plofschade van IC schoonmaken)

Ik moet eerlijk zeggen dat mijn soldeerwerk niet bepaald een schoonheidsprijs zou winnen neen...

Is de print nog te redden denk je of voor het containerpark?

Maak er eens een scherpe foto van waar je hebt gesoldeerd, en waar het mis gegaan is.

Bij deze de foto's. De condensator heb ik er al terug afgehaald.

De enige schade die ik zie is op de achterkant van de print waar de N-kabel is aangesloten op de print. Daar is wat zwart, maar ik ben niet zeker of dat er al niet was...

Voor de rest kan ik geen beschadigingen zien.

Ja er is nu meer kapot en duidelijk op foto zichtbaar dat deIC pootjes op de bolletjes soldeer liggen... dat heeft de boel doen klappen..

Dus hopelijk is hij nog te repareren als je een nieuw IC erop LAAT solderen door iemand die er meer ervaring mee heeft.
Toevallig deze week nog twee stuks van die TNY280PN (DIP) besteld bij Farnell, de jouwe is de TNY280GN (SMD) versie geloof ik.

Wow, ja dit verdient geen schoonheidsprijs... :r

Ik zou het ook laten doen door iemand met ervaring, of anders wordt dit een nieuwe print vrees ik...

I have the same board what did you do next have you replaced the board with a new one?

If you have same issue, most likely the TNY280GN is dead and some resistors.