De output van de 3 x 555's op pin 3 wordt niet laag genoeg (bij Vcc 9V wordt output pin 3 maar 2,7 V). Ik gebruik dit de-bouncing circuitje om de 40110's aan te sturen met drie drukknoppen UP/DWN/RESET met 3 x 7 segment displays (tot 999) Common Cathode. Het De 40110's willen kennelijk echt een lagere spanning zien rond de 0 V en reageren nauwelijks op 2,7 V naar de pins 9 en 7 voor CLKUP/DWN.
Ik gebruikt het schema voor de 555 van Jos Verstaeten die je kunt vinden op zijn site onder "de-bouncing", omdat direct schakelen op de 40110 te veel dendert.
Op You Tube zijn een aantal voorbeelden met de 555 waar het wel lukt, fout kan ook bij mij liggen natuurlijk, of is dit een bekend probleem?
Toch maar terug naar een RC netwerkje? Heb ik overigens nog niet geprobeerd. Graag jullie reactie!
Ik snap niet wat je gebouwd hebt, klinkt alsof het iets van deze website is. Hoe dan ook: laat eens een schema zien en liefst ook hoe je hebt hebt opgebouwd.
Die 100k voor R1 is veel te hoog, daar kun je gerust 10k van maken. En pin-3 moet gewoon laag worden, je kunt ook nog een zener van bijvoorbeeld 5V achter pin-3 zetten. Dan moet de uitgang boven de 5V komen, onder de 5V is de waarde 0V.
Heb je dit alleen nodig voor debouncing?
voor het ontdenderen gebruik je beter een schmitt- trigger poortje .... of heeft de 555 een extra doel?
Op dinsdag 31 maart 2026 14:30:22 schreef Lambiek:
Die 100k voor R1 is veel te hoog, daar kun je gerust 10k van maken. En pin-3 moet gewoon laag worden, je kunt ook nog een zener van bijvoorbeeld 5V achter pin-3 zetten. Dan moet de uitgang boven de 5V komen, onder de 5V is de waarde 0V.Heb je dit alleen nodig voor debouncing?
Hi Lambiek, ja alleen maar voor de-bouncing. RC netwerk nog niet geprobeerd. Rechtstreeks contacten op de 40110 is een drama
Bedoel je als ik R1 10k maak pin 3 bijna 0 wordt?
blackdog
Golden Member
Daar de mens het noodzakelijke niet kan volbrengen, streeft hij naar het overbodige (Goethe)
Hi Werktuigbouwer52
Het schema hieronder is denk ik een betere manier oom contact dender te onderdrukken.
Met een 4093 kan je vier contacten ont-denderen en met een 40106 kan je dat voor zes contacten doen.
De extra poort kan je gebruiken maar is niet altijd nodig, hangt ook af of ja naar "0" schakeld of naar de plus.
Pas toe wat nodig is. 

Groet,
Bram
[Bericht gewijzigd door blackdog op (20%)]
Op dinsdag 31 maart 2026 14:30:22 schreef Lambiek:
En pin-3 moet gewoon laag worden,...
De enige reden dat pin 3 niet laag genoeg wordt zit 'm waarschijnlijk in wat er achter hangt. Als je maar genoeg stroom uit pin 3 trekt wordt ie vanzelf steeds hoger, tot plm 2,5V aan toe.
Wat zit er aan pin 3?
Op dinsdag 31 maart 2026 14:31:49 schreef kris van damme:
voor het ontdenderen gebruik je beter een schmitt- trigger poortje .... of heeft de 555 een extra doel?
Dat is dus een 74HCT14? Als dat beter gaat doe ik dat. Thx!
Op dinsdag 31 maart 2026 15:03:52 schreef Werktuigbouwer52:
[...]Dat is dus een 74HCT14? Als dat beter gaat doe ik dat. Thx!
bijvoorbeeld, er zijn er ook andere (ze bestaan als not (zoals in bovenstaande tekening), nand, nor,..), als ze maar het hysteresislogootje dragen.. en dan een RC'tje ervoor en done.
Op dinsdag 31 maart 2026 14:47:05 schreef Hensz:
[...]
De enige reden dat pin 3 niet laag genoeg wordt zit 'm waarschijnlijk in wat er achter hangt. Als je maar genoeg stroom uit pin 3 trekt wordt ie vanzelf steeds hoger, tot plm 2,5V aan toe.
Wat zit er aan pin 3?
[bijlage]
Achter pin3 de zit de CD40110 input, Clock-up/Down/Reset, hoeveel mA dat vraagt weet ik niet. Op de 40110 outputs worden de 7 segment displays aangestuurd, < 20mA per segment. Ik denk dat ik moet overgaan op een Schmitt Trigger, of een zener op de uitgang van de 555 zetten. De 40110 wil echt Hoog/Laag zien om te schakelen op de input, hoe dichter bij 0 V hoe beter. Thx!
Op dinsdag 31 maart 2026 14:37:11 schreef RAAF12:
Die C's op de broodplank zou ik inkorten, dat zijn nu antenne's.
OK, dank voor je opmerking! Thx!
Een 555 mag dan wel een Ioutvan 200mA hebben maar zijn VOL is daarbij gewoonweg belabberd... om van zijn VOH nog maar te zwijgen.
En hoe lager VCC hoe minder hij nog bruikbaar wordt.
Verder is een 555 een lomp ic voor ontdendering.
Een MC14490 is ontworpen voor ontdendering maar is dat intussen nog verkrijgbaar?
Op dinsdag 31 maart 2026 14:45:42 schreef Werktuigbouwer52:
Hi Lambiek, ja alleen maar voor de-bouncing.
Dan zou ik voor een andere optie gaan, zie mijn voorgangers hierboven.
fatbeard
Honourable Member
Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
@werktuigbouwer52,
Je kan ook de CMOS-versie van de 555 (bijv de LMC555) gebruiken. Daarvan haalt pin 3 wel de 0V in laagtoestand.
Gebruik je wisselschakelaars, dan zou ik voor het idee van Bobosje gaan.
Heb je gewone schakelaars, dan zou ik voor het idee van blackdog gaan. De 100k weerstanden zou ik flink lager kiezen. 1kΩ of zoiets. De schakelaarcontacten moeten wel schoonbranden.
fatbeard
Honourable Member
Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Dat schoonbranden is idd nodig, maar wordt beter bereikt door de 10k te verkleinen naar 100Ω.
Die 100k in combinatie met de 10k en 100n geeft een tijdconstante van 11ms, als je die 100k verkleint naar 1k wordt dat 0,11ms wat ik wel wat aan de krappe kant vind. Plus dat er van schoonbranden (fritten) geen sprake is, alleen van een minimale stroom.
blackdog
Golden Member
Daar de mens het noodzakelijke niet kan volbrengen, streeft hij naar het overbodige (Goethe)
Hi,
Het is nu wel duidelijk dat ik niet echt gekeken heb naar mijn schema dat ik plaatste, het is een erg oud plaatje...
Straks pas ik het schema aan met de goede waarden van de weerstanden en eventueel de diode over een van de weerstanden.
Tot straks 
Bram
Een 555 is misschien wat overkill, maar zou evengoed toch moeten werken. Als pin 3 niet lager gaat dan 2.7V dan is de chip stuk, of je trekt er meer dan 100mA uit.
Een CD40110 ingang kan ook stuk zijn, maar normaal loopt daar geen stroom.
blackdog
Golden Member
Hi,
Zoals beloofd een aangepaste versie van de schema's

.
De IC typen hebben allen een Schmitt-Trigger ingang waardoor het denderen onderdrukt wordt.
De 10K en de 100K waarden heb ik veel gebruikt en werkt betrouwbaar.
De diode die gestippeld is aangebracht heb ik zelf nooit toegepast,
deze diode past bij het loslaten van de schakelaar sneller de lading van de 0,1µF condensator aan.
Zoals ik al zij, deze diode heb ik nooit nodig gehad, mijn voorkeur gaat uit zonder diode, daar dit de ingang van het IC beter beschermd.
In een enkel geval heb ik de 0,1µF condensator verlaagt naar 47nF als je snel moet kunnen pulsen.
Pas het IC type aan, aan de voedingspanning waarop het geheel werkt, de oude CD digitale serie werkt goed tussen 5 en 15V.
Doordat de voedingspanning kan variëren en verschillende digitale series andere levels hebben kan het zijn dat je de condensator waarde wat aanpast.
De weerstand in serie met de schakelaar zorgt voor een minimale stroom die de schakelaar oxide laat geleiden.
Kies deze weerstand zo dat er 0,5 tot 2mA door de contacten loopt als gemiddelde.
Denk na over batterij gevoede systemen dat je de stroom niet te groot maakt door de schakelaar want als een schakelaar blijft hangen,
dit de batterij meer dan bedoeld ontlaad.
Mijn voorkeur gaat uit als de schakelaar naar de "0" schakelt, en als je een hex inverter hebt kan je makkelijk de polariteit omdraaien.
Maar doe wat zinnig is voor jouw project.
Groet,
Bram
Op dinsdag 31 maart 2026 19:38:46 schreef blackdog:
Hi,Het is nu wel duidelijk dat ik niet echt gekeken heb naar mijn schema dat ik plaatste, het is een erg oud plaatje...
Straks pas ik het schema aan met de goede waarden van de weerstanden en eventueel de diode over een van de weerstanden.Tot straks
Hi, als je dat gedaan hebt waar kan ik dat vinden? Gaat het na je modificatie dan wel goed? Dank!
Bram