Op zondag 29 maart 2026 00:04:39 schreef revado:
Ik denk dat dit wel een leuk onderwerp is voor de koffiehoek.
In dit topic is niet handig, daar heeft TS niets aan.
En dit is iets waar TS wel wat aan heeft.
Mijn dochter kocht een huis. Er waren verscheidene toestellen met aarding. Warmwaterboiler 200L, vaatwas, wasmachine, enz.
Deze aardingen kwamen allemaal samen in de tellerkast maar er was geen aarding .Dat betekent, dat als 1 toestel faalt dat dan alles onder 230V staat zonder dat er wat gebeurt, ja 230V op je douche.
Ik heb haar verboden te douchen, tenzij eerst de hoofdonderbreker uit te schakelen.
De volgende dag stond er nieuwe kast met verliesstroomschakelaar en aarde die 10 ohm had.
Jinny
Golden Member
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Op zondag 29 maart 2026 11:54:31 schreef Evarist:
[...]
En dit is iets waar TS wel wat aan heeft.
Mijn dochter kocht een huis. Er waren verscheidene toestellen met aarding. Warmwaterboiler 200L, vaatwas, wasmachine, enz.
Deze aardingen kwamen allemaal samen in de tellerkast maar er was geen aarding .Dat betekent, dat als 1 toestel faalt dat dan alles onder 230V staat zonder dat er wat gebeurt, ja 230V op je douche.
Ik heb haar verboden te douchen, tenzij eerst de hoofdonderbreker uit te schakelen.
De volgende dag stond er nieuwe kast met verliesstroomschakelaar en aarde die 10 ohm had.
En we weten wat het effect daarvan kan zijn... (Boxtel)
Op zondag 29 maart 2026 11:45:57 schreef Evarist:
[...]Ik heb het zo al een paar keer gedaan. Ik ken het gevaar en heb de mensen buiten gestuurd. Het duurt maar even.
Maar de vraag is: is het betrouwbaar?
Niet heel betrouwbaar, hooguit een indicatie.
Ergo, 230/400V is geen speelgoed, als je niet weet waarmee je bezig bent, afblijven.
Op zondag 29 maart 2026 12:15:51 schreef Jinny:
[...]Ergo, 230/400V is geen speelgoed, als je niet weet waarmee je bezig bent, afblijven.
+1
Nog 1 vraagje.
Ik zit met een rare, vervelend situatie.
Ik heb een garagebox en mijn buurman heeft een stroomaansluiting met een ouderwetse stoppenkast.
Deze is verdeeld over 3 boxen waaronder de mijne.
Bij mij is hij afgedopt en geen stop in bij hem.
Ik hoeft geen stroom.
Ik heb een generator voor die ene keer dat ik stroom nodig heb voor mijn takel. Ik weet toevallig van een ander buurman dat voor de kwh meter van stedin zit de aarde en de nul samen zijn verbonden en zijn aansluiting is gelijktijdig gemaakt met mijn buurman en zie dat er geen aarde draad de grond in gaat. Nu wil ik mijn wcd opbouw van de takel aarden en ook de verlichting ect ect.
Ik vroeg aan de buurman op ik de aardedraad mag gebruiken, geen probleem. Doe je ding.
Of deze ook is aangesloten in de stoppenkast weet ik niet.
Hij wil niet dat ik in zijn groepenkast kijk. Oké, geen probleem.
Lang verhaal kort: ik wil met de multimeter de nul en de aarde doormeten, piepen. Als ik de rood en zwarten meetpennen tegen elkaar houdt piept hij.
Op die manier wil ik kijken of de aarde is aangesloten.
Doe ik dit goed, of meet ik verkeerd?
mvdk
Golden Member
Op dinsdag 31 maart 2026 22:14:52 schreef Bk Bernard:
Nog 1 vraagje.Bij mij is hij afgedopt en geen stop in bij hem.
(...)
Meten is altijd goed. Maar je moet wel weten wat je meet. Als er ergens een "stop" zit, zit er meestal een groepsschakelaar bij. Staat die wel IN?
Of zit er een dubbelpolige automaat? Als die UIT staat, heb je, net als een UIT staande groepsschakelaar, geen verbinding van de nul naar het transformatorstation.
Nu wil ik mijn wcd opbouw van de takel aarden en ook de verlichting ect ect.
Maar waarom zou je die aardverbinding van het stopcontact nodig hebben als je stroom van een aggregaat gebruikt?
Op dinsdag 31 maart 2026 22:30:41 schreef mvdk:
[...]Meten is altijd goed. Maar je moet wel weten wat je meet. Als er ergens een "stop" zit, zit er meestal een groepsschakelaar bij. Staat die wel IN?
Of zit er een dubbelpolige automaat? Als die UIT staat, heb je, net als een UIT staande groepsschakelaar, geen verbinding van de nul naar het transformatorstation.
[...]Dat is een goeie.
Het is een oud zooitje.
Geen hoofdschakelaar, alleen 3 stoppen met eronder doe schakelaar.
Bij mij staat hij uit.Maar waarom zou je die aardverbinding van het stopcontact nodig hebben als je stroom van een aggregaat gebruikt?
Als er iets verkeerd gaat, bv de stroomkabel komt per ongeluk klem tussen de takel kabel of intern gaat iets mis.
Dan wordt ik niet geroosterd.
Ik heb wel tussen de aggregaat en de wcd een 6a B installatieautomaat 2 polig zitten.
Jinny
Golden Member
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Dat is zat, en van een generatortje ga je niet ineens geroosterd worden omdat je dan met een zwevend net werkt, ofwel je kan altijd een vd polen aanraken.
Op zaterdag 28 maart 2026 23:17:36 schreef Frederick E. Terman:
Wel als je over een bekende weerstand meet, wat @Evarists plan is (niet echt, hoop ik). Dus fase -> kacheltje (100 ohm) -> aardelektrode (in het voorbeeld 15 ohm) -> aarde.
De 230 V verdeelt zich dan over die testweerstand (100 ohm) en de aardweerstand (15 ohm). Door de spanning over de testweerstand te meten (200 V) weet je ook die over de aardweerstand (dat is de rest; 30 V). De verhouding tussen de spanningen (30/200) is ook de verhouding van de weerstanden, waaruit je dan weer de aardweerstand berekent (30/200 x 100 = 15).
Je moet zelfs niet meten.. Als het kacheltje normaal gaat werken als je het verbindt met een faze en de aarde (nadat die is losgekoppeld van de huisinstallatie, ja, in BE is dat makkelijk..) dan weet je dat de aarde alvast een hoop stroom doorlaat en wel goed moet zijn. (indicatief)
Het is uiteraard veel veiliger om de weerstand te meten tussen de van de huisinstallatie losgekoppelde aarde en de N. dat moet heel laag meten.
Robbe de Smet
I'm only responsible for what I write but not for what you understand !
Op zaterdag 28 maart 2026 21:48:17 schreef Frederick E. Terman:
[...]
Als je iedereen het huis uitstuurt, en dapper (of dom) genoeg bent om in de meterkast een ongezekerde/ongeaardlekte fase af te tappen (krokodilleklem? brrr), dan zou je bijv. een ventilatorkacheltje in de 500W-stand (520 W plus ventilator) als weerstand van ca. 100 ohm kunnen gebruiken.
Meet je daarover dan 200 V, dan is de aardweerstand blijkbaar 30/200 x 100 = 15 ohm.Je snapt hopelijk dat deze methode in de ontwikkelde landen niet toegelaten is.
Op zondag 29 maart 2026 11:45:57 schreef Evarist:
[...]Ik heb het zo al een paar keer gedaan. Ik ken het gevaar en heb de mensen buiten gestuurd. Het duurt maar even.
Maar de vraag is: is het betrouwbaar?
Je moet er wel rekening mee houden dat de spreidingsweerstand van de transfo nog in serie staat, dus de resterende spanningsval (die 30V in FET zijn rekenvoorbeeld) staat over de totale spreidingsweerstand ( jouw aarde + transfo aarde). Die 15 Ohm is de totale speidingsweerstand. Dus je eigen spreidingsweerstand zal iets lager zijn.
Op zaterdag 28 maart 2026 16:19:02 schreef Bk Bernard:
Ik zou nu tussen de aarde net fase niks mogen meten en meet toch 230v +/-
Nu ben ik in vertwijfeling of dit wel klopt.Ben benieuwd naar jullie positieve reactie ?
Alvast bedankt.
Nee. Je kan je eigen "nul" van de netspanning wel los koppelen van de aardpen, maar bij je buurman is die verbinding er nog steeds, en ook aan de overkant van de straat, de andere kant van je dorp en bij de elektricteits centrale. (Echt "gevaarlijk" is het dus niet). De "nul" in je huis is dus nog steeds verbonden met een heleboel aardpennen, En dus meet je nog steeds precies dezelfde netspanning tussen je aardpen en de fase. Als je iets anders zou meten, is dat juist een indicatie dat je aardpen niet goed werkt.
Er zijn speciale meters om de weerstand van een aardpen te meten, maar met een DMM en wat hersen cellen kan het ook.
1. Pak een transformator met een lage uitgang spanning. (B.v. 6V 1A)
2. Zet een vermogens weerstand. B.v. 10 Ohm 10W in serie met de secundaire kant van de transformator.
3. Sluit dit aan tussen de "nul" en de "aardpen".
4. Zet 230Vac op de andere kant van de transformator.
Je kunt nu met een DMM de spanning over de weerstand meten, en de spanning tussen de nul en de aardpen. En uit die gegevens kan je de weerstand van je aardpen terug rekenen.
Het is "niet netjes" een wisselstroom te injecteren in de "nul" die naar je buren gaat. Ik verwacht niet dat de elektriciteits maatschappij daar ook nog een aardlek schakelaar tussen heeft zitten. Bij een "officiele" meting worden geloof ik 2 onafhankelijke aardpennen gebruikt voor zo een meting, dus helemaal los van het lichtnet. Dit elimineert ook onzekerheid over hoe die "nul" leiding aan de andere kant met aarde is verbonden. Het is in elk geval een stuk beter dan een straalkachel direct op je aardpen aansluiten. De weerstand van die dingen verandert ook met temperatuur, en dan heb je eigenlijk ook 2 multimeters nodig (Een om de stroom door de kachel te meten).
Wel heel goed opletten. Als je de secundare kant van je trafotje per ongeluk tussen de aardpen en een fase aansluit. dan staat er 230Vac over je 10 Ohm, 10W weerstandje. Die gaat dan > 5kW verstoken tot er een zekeringen uit vliegt of er wat anders onprettigs gebeurd.
Ik denk dat TS zaterdag zelf al het enige juiste antwoord gegeven heeft.
Er komt een elektricien en die gaat de meting doen.
Als je niet ervaren bent, en de uitkomsten goed kan interpreteren, is dat de enige juiste oplossing, aarde is veiligheid en dan lapmiddelen adviseren is naar mijn mening geen goede oplossing.
Jinny
Golden Member
Met een laagspannings transformatortje meten is al een stuk beter dan met een straalkachel zoals eerder geadviseerd, maar ik ben het wel eens met opmerkingen m.b.t. veiligheid. Grootste probleem wat ik hier zie is dat ik er an twijfel of meneer BK alles weer in een goede staat achter kan laten na zijn experimenten. Dat er een echte electricien naar komt kijken is dan wel zo'n veilige gedachte.