Ik hoop dat iemand mij kan helpen.
Ik woon nu nog in een huurhuis met los fornuis/oven.
Aangezien de bestaande steeds slechter werd en ook gewoon lelijk aan het worden was een ander (zo goed als zelfde model) op de kop getikt via marktplaats..
Oven zo goed als nooit gebruikt en voor de rest echt super netjes..
Vanwege aanschaf nieuwbouwwoning ook geen zin om nu een compleet nieuw fornuis te kopen.
Maargoed, kat in de zak. Na een seconde of 30 de oven aan zetten klapt de aardlek er uit. De stop zelf blijft zitten.
Elke volgende keer dat je de oven aan zet klapt de aardlek er direct uit zonder vertraging.
Dingen als het lampje in de oven los gooien al gedaan.
Het bovenste verwarmingselement in onze oude oven getest, (die in de oude oven was ook stuk).
Maar element werkt perfect daarin.
De draden hebben geen schuur/zwarte/kale plekken.
Maar ik zie denk ik wat over het hoofd.
Aan de standenschakelaar met daarachter alle draden kan het haast niet aan liggen zou ik zeggen. Ook de thermostaat heb ik nog niet uitgewisseld. Maar dat lijkt mij ook sterk..
Het koken en elektrisch starten vonken werkt prima. Maar ik snap wel dat het oven gedeelte zo schoon is?
Iemand die mij nieuwe inzichten kan geven?
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Bij weinig gebruik kan er vocht (condens) in de elementen komen wat een aardlek geeft.
Is meestal op te lossen door het apparaat een tijdje zonder randaarde aan te zetten en het zichzelf 'droog laten koken'.
Let wel: zonder RA is gevaarlijk. Stel het apparaat zo op dat niemand het aan kan raken!!!
En houd het in de gaten...
Op dinsdag 14 april 2026 22:03:17 schreef Arco:
Bij weinig gebruik kan er vocht in de elementen komen wat een aardlek geeft.Is meestal op te lossen door het apparaat een tijdje zonder randaarde aan te zetten en het zichzelf 'droog laten koken'.
Let wel: zonder RA is gevaarlijk. Zet het apparaat ergens waar niemand het aan kan raken!!! (afgesloten kamer of schuur)
Hij heeft al een keer een tijdje aangestaan via een oud verlengsnoer..
Toen brande ik mn hand aan de pennen van de stekker toen ik de stekker uit het warm geworden verlengsnoer haalde.
Warm is die dus wel geweest.
Dan werkt de oven overigens perfect.
Zonder aarde draad aangesloten in de oven klapt de aardlek er trouwens ook uit..
Roland11
Golden Member
Op dinsdag 14 april 2026 22:19:35 schreef Vlugge Japie:
[...]Zonder aarde draad aangesloten in de oven klapt de aardlek er trouwens ook uit..
?!
Ja je leest het goed..
Dat had ik dus al geprobeerd..
Metalen ( rvs) gasslang aan het fornuis?
Dan is dat ook een aarde.
Elementen en dergelijke meten met een goede meter of nog beter met een megger geeft je uitsluitsel wat er kapot is.
Op dinsdag 14 april 2026 22:46:44 schreef revado:
Metalen ( rvs) gasslang aan het fornuis?
Dan is dat ook een aarde.Elementen en dergelijke meten met een goede meter of nog beter met een megger geeft je uitsluitsel wat er kapot is.
Goeie, met de aarde draad los zat de gasslang wel aangesloten.
Met het verlengsnoer aangesloten zat die niet gasslang er niet op maar de aarde draad wel.
Maar dan nog is er een dusdanig hoog verbruik/sluiting dat de pennen in de stekker heet worden en het verlengsnoer warm..
Ik heb een goede multimeter opzich. En zelf ervaring in 12/24Volt. Alleen niet met 230V wisselspanning.
Op dinsdag 14 april 2026 22:53:28 schreef Vlugge Japie:
Maar dan nog is er een dusdanig hoog verbruik/sluiting dat de pennen in de stekker heet worden en het verlengsnoer warm..
Dat klopt ook niet helemaal. Maar misschien is het een slechte kwaliteit verlengsnoer?
Een manier van foutzoeken is om eerst uit te zoeken welke draad de nul en welke de fase is in je verlengsnoer. Dan kun je daarna aarde en "nul" van de oven met elkaar doorverbinden, en dan in de oven gaan meten (b.v. met een stroomtang) welk pad de stromen nemen.
Een van de meest waarschijnlijke oorzaken is een kortsluiting halverwege een verwarmings element naar de mantel van het element. Met een kleinere weerstand neemt hij meer vermogen op, maar blijkbaar nog wel < 16A. Een voor een de elementen los koppelen en doormeten is ook een simpel klusje.
Op dinsdag 14 april 2026 23:08:50 schreef Kortsluiting_Online:
[...]Dat klopt ook niet helemaal. Maar misschien is het een slechte kwaliteit verlengsnoer?
Een manier van foutzoeken is om eerst uit te zoeken welke draad de nul en welke de fase is in je verlengsnoer. Dan kun je daarna aarde en "nul" van de oven met elkaar doorverbinden, en dan in de oven gaan meten (b.v. met een stroomtang) welk pad de stromen nemen.
Een van de meest waarschijnlijke oorzaken is een kortsluiting halverwege een verwarmings element naar de mantel van het element. Met een kleinere weerstand neemt hij meer vermogen op, maar blijkbaar nog wel < 16A. Een voor een de elementen los koppelen en doormeten is ook een simpel klusje.
Het is een oud verlengsnoer sowieso, waarschijnlijk al jarenlang misbruikt. Is een 'erfstuk' van m'n vriendin haar opa, die was van de generatie, vooral veel spullen hebben en was slecht in weggooien..
Wat is de reden dat de nul en de aarde met elkaar te verbinden?
Het bovenste verwarmingselement is er uit, dus die is het probleem niet.
De onderste meet ik geen contact met behuizing of aarde..
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
Je hebt 2 ovens, waarvan eentje lelijk is maar werkt? Daar kun je dan de elementen van de andere oven in leggen. Om ze te bakken, niet "monteren" of "aansluiten", maar alleen bakken. Dan kun je ze ook droog bakken maar zonder de gevaren en perikelen van "ongeaard aansluiten".
(Of, als de elementen uitwisselbaar zijn: Wat doet het met de elementen van je "werkende" oven in de "kapotte", maar... Dat kan dus niet tegelijkertijd met de hierboven geschetse bak-optie)
Overigens, zo'n lek laat zich waarschijnlijk niet met een normale Ohm-meter meten. Je hebt goede kans dat het pas doorslaat bij hogere spanningen. Of pas als het een beetje warm wordt.
[Bericht gewijzigd door Lucky Luke op (17%)]
Je kan het ook omdraaien.
Gewoon het frontje, deur en knoppen van die "nieuwe" oven op de oude overzetten, en dan de oude blijven gebruiken.
Vergeet het onderwarmte-element niet te testen. Dat zit er bijna altijd in, maar verstopt onder de onderkant van de oven.
Dat element even helemaal afkoppelen en dan testen of de oven nog uitvalt.
[Bericht gewijzigd door Ledlover op (24%)]
Aanzetten tot de aardlek "er uit knalt" en dan meteen meten.
Meter op het hoogste weerstandsbereik.
En as eerste meten op de steker van pen naar aarde.
Als je geen megger hebt of kan lenen systematisch gaan zoeken na de eerste keer uitval.
Is het aansluitsnoer zelf goed?
Draden van de andere elementen en onderdelen een voor een los en isoleren en testen.
Onderwarmte element en grill element.
Lampje in de oven, ventilator indien aanwezig, thermostaat.
Gewoon alles per onderdeel even los, goed isoleren, en testen.
Maak foto's hoe alles zit!
Denk er aan dat 230 volt geen 12/24 is en levensgevaarlijk kan zijn.
Verhalen met aarde los zie ik liever niet als je geen flinke ervaring hebt.
Op woensdag 15 april 2026 07:24:41 schreef Ledlover:
Vergeet het onderwarmte-element niet te testen. Dat zit er bijna altijd in, maar verstopt onder de onderkant van de oven.Dat element even helemaal afkoppelen en dan testen of de oven nog uitvalt.
Ts kan het beste een megger of een "metriso" die meet met 500V doorslagspanning ergens lenen, anders wordt het een gebed zonder einde.
Met een dergelijke meter komen ook kleine stroomlekkages eruit. Het is tamelijk ongevaarlijk en je kunt gestructureerd zoeken door delen van de oven los te koppelen, totdat de fout verdwijnt.
Een oudje, maar werkt oké, wel handig!