Beste Allen,

Momenteel ben ik bezig met een nieuw project waarvoor ik een start-up circuit aan bedenken ben in LT-Spice alleen bij het toevoegen van de 2e en 3e fase lijkt mijn circuit niet meer te werken. Ik zie vast iets over het hoofd vandaar ook deze post.

Specificaties circuit:
- 3 fase input spanning vanuit een dynamo
- Aanschakelen na 100 tot 300 ms
- Afschakelen na ongeveer 30 tot 60 seconden
- Frequentie 50 - 6000 Hz
- Max 200 Vac
- Circuit moet vooral weinig stroom verbruiken denk aan hooguit paar honderd uA liever minder
- Output moet ongeveer 100 mA schakelen bij 12V

Bijgevoegd een LT-spice analyse van 1 fase en 2 fases + uitkomst plot van beide. Bij de 1 fase plot zie je duidelijk dat M1 uitschakelt na 1 seconden. Het circuit met twee fases schakelt helemaal niet meer uit.

Alvast bedankt voor de hulp :)

Het is wat overzichtelijker als je het schema en de signalen in 1 plaatje zet.
Maak meer signalen zichtbaar, meer net labels, zoals V1 en V3 maar ook andere.

Ik gebruik vaak een screen capture.

Ik denk voorlopig dat v3 niet op nul eindigt na 200 cycles omdat die 120° in fase is verschoven.
Je kunt de wavevorm van v3 daar uitvergroten.

Ik zou zo zeggen gebruik een cmos versie van de NE555.
Gebruik 3 diodes voor 1 condensator die normaal 12V is maar door de negatieve spanning een negatieve puls maakt. De cmos kan echter maar 10 mA sourcen.

Bedankt voor je reactie, dat klopt inderdaad omdat beide spoelen 120 graden van elkaar vershoven zijn zullen deze niet tegelijk 0V worden na 200 cycles. Maar dit zou toch niks afdoen aan de werking? C1 en C2 lopen leeg totdat Q1 en Q2 niet meer in geleiding kunnen blijven en ook MOSFET M1 zal uitgaan nadat de laatste transistor niet meer in geleiding is.

Ik heb even een een vergroting toegevoegd van het schema en ik het LT-Spice programma.

Op woensdag 15 april 2026 19:53:49 schreef Bart777:
Ik zou zo zeggen gebruik een cmos versie van de NE555.
Gebruik 3 diodes voor 1 condensator die normaal 12V is maar door de negatieve spanning een negatieve puls maakt. De cmos kan echter maar 10 mA sourcen.

Goed idee! Dat ga ik eens proberen te simuleren.

C2 loopt niet leeg. Kijk maar naar l2 die eindigt op ongeveer 10,5V.
Weet ook niet waarom je alle 3 fases moet monitoren.

Wil je met LMC555 in LTspice aan de slag, zet dan de files in dezelfde folder als de .asc file.
Afkomstig van bordodynov. http://bordodynov.ltwiki.org/ 555s werken met levels niet met flanken.

Niet alle NE555 modellen werken naar behoren. Met name als de triggeringang laag blijft terwijl de monostabiele puls nog niet afgelopen is, zal de uitgang hoog blijven met spikes naar beneden.

De trigger sets de flipflop, het einde van de puls resets maar kan timingcondensator niet goed ontladen, krijgt de tijd daar niet voor, omdat de triggeringang nog steeds laag is. Je ziet dan bij sommige modellen enkel dat puls hoog blijft zonder dat je de spikes ziet.

Klopt ik zie het probleem nu! Het rare is als je L2 instelt op een fasedraaing van 120 graden dan is de bron V3 niet 0V na de 200 cycles maar nog 10,5 volt... Met een fase draaing van 120 graden start en stop je natuurlijk niet op 0 volt daar zit het probleem in.

Ik wou graag 3 fases meten omdat als er 1 fase wegvalt het control circuit nog wel opstart. Dat zou in principe ook kunnen als ik maar 2 van de drie fases meet...

Bedankt voor de info over de NE555 dat lijkt me een stabielere oplossing.