Vandaag fietste ik met mijn elektrische fiets in de eerste versnelling een fietstunnel omhoog. Motortje zat heel de tijd volle kracht te leveren. Het is een Bosch middenmotor 50Nm.
Volgens de specs zou deze een piekvermogen van 600W kunnen leveren.
Als mijn trapas 1,5 rondje maakt, dan maakt mijn achterwiel er 1. Koppel op achterwiel is dus 75Nm.
Met een 28" wiel breng je dus een kracht over van 75Nm / 0,35m = 214N.
600W / 214N x 3,6 = 10km/h.
Dus hoe ik het zie, heb je in deze situatie tot een snelheid van 10km/h maximale trapondersteuning. (verliezen even niet meegerekend)
Toen vroeg ik me af hoeveel het zou schelen als je een Bosch middenmotor zou hebben met 90Nm.
Maar die heeft ook 600W piekvermogen volgens de specs, zelfde als de 50Nm versie.
Maar dat zou dan toch betekenen dat na die 10km/h een motor met meer koppel geen toegevoegde waarde heeft in deze steile helling?
Op zondag 19 april 2026 19:54:01 schreef Profane199:
Toen vroeg ik me af hoeveel het zou schelen als je een Bosch middenmotor zou hebben met 90Nm.
Maar die heeft ook 600W piekvermogen volgens de specs, zelfde als de 50Nm versie.
Als het nominale asvermogen gelijk is en het nominale koppel hoger dan is het nominale toerental dus lager.
Iets zegt mij dat het veerhaal niet klopt.
Op zondag 19 april 2026 20:03:43 schreef GJ_:
[...]Als het nominale asvermogen gelijk is en het nominale koppel hoger dan is het nominale toerental dus lager.Iets zegt mij dat het veerhaal niet klopt.
https://www.bosch-ebike.com/nl/producten/drive-unit
Toerental lijkt me gelijk aan je trapfrequentie? In dezelfde versnelling heb je bij dezelfde snelheid dezelfde trapfrequentie.
[Bericht gewijzigd door Profane199 op (17%)]
Stap eens 1x op zo'n fiets
Die zijn krachtiger van 0 tot 27km/h
Uit ervaring kan ik al zeggen dat je verhaal niet klopt
benleentje
Golden Member
Maar dat zou dan toch betekenen dat na die 10km/h een motor met meer koppel geen toegevoegde waarde heeft in deze steile helling?
tenzij die motor veel meer vermogen aankan maar meestal zal een motor met een hoger koppel juist trager zijn en zit je al eerder aan de maximum snelheid met het maximum koppel
Als mijn trapas 1,5 rondje maakt, dan maakt mijn achterwiel er 1. Koppel op achterwiel is dus 75Nm.
hoe heb je dat berekent want dat vind ik een heeeeeeeeeel lage snelheid van het wiel. 1 toer vooraan is dan 0,66 achteraan
met een 40T voorblad en een 20T achterblad zit je minstens 3x hoger. 1 toer van trapas en 2toeren achterwiel. jij zou dan vooraan een 20T blad hebben en achteraan een 30T blad???
op mijn ebike heb ik vooraan een 56T zitten en achteraan een 16T (vroeger 52-18) met een nexus 7 naafversnelling. bij 1 toer vooraan doet mijn achtertandwiel er dan 3,5.
mijn naafversnelling zijn 1e is een 0,62 verhouding, dus mijn achterwiel draait dan 2,17toeren bij 1 toer vooraan.
1,5toeren vooraan is er dus 3,3 achteraan.
op cadans van 60 rijd ik dan 15km/h in lichtste versnelling en dat is prima om mooi bergop te gaan.
de motoren met meer koppel draaien vaak op een andere tandwielverhouding binnenin zodat ze krachtiger zijn op hogere snelheden.
precies wat ik dus ook deed.
origineel had ik 48T vooraan en 18T achteraan. dit geeft met op cadans 60 en hoogste versnelling dan 31km/h.
ik had het voorblad al veranderd naar 52T zodat ik lagere toeren kan draaien (mijn knie gaat zo vlot niet meer mee). cadans 60 geeft me dan al 34km/h (of cadans 50 om 28km/h te rijden).
ik ben dan nog extremer gegaan met 56T vooraan en 16T achteraan zodat ik op cadans 60 al 42km/h zou halen, OF ik rijd aan 28km/h met een cadans van 40. de motor moet hier dan al veeel meer koppel kunnen leveren om aan dat toerental nog vooruit te gaan. ik heb een bafang BBS01 middenmotor met 80Nm. die draaien maar een 70-80rpm vooraan als maximum en dan hebben ze al weinig koppel. je moet die echt op lage toeren laten werken
mijn ligfiets vroeger reed met een 70T vooraan en een 11T achteraan (7speed derailleur). ik kan daar aan cadans 30 rijden op 20" wielen. motor zat in achterwiel
HarmP
Golden Member
Volgens de specs zou deze een piekvermogen van 600W kunnen leveren.
Met een 28" wiel breng je dus een kracht over van 75Nm / 0,35m = 214N.
600W / 214N x 3,6 = 10km/h.Maar dat zou dan toch betekenen dat na die 10km/h een motor met meer koppel geen toegevoegde waarde heeft in deze steile helling?
Ik denk dat je aanname dat de motor in deze situatie tegelijk 600W en 50 Nm levert niet klopt. Op mijn niet-elektrische fiets moet ik het zelf doen, en ik weet:
- dat mijn maximale trapvermogen VER onder de 600W ligt (fietstest 10 jaar geleden); en
- dat ik een fietstunneltje nog prima doorkom.
Even afschatten dat fiets + fietser samen 1000 N zwaartekracht ondervinden (dus net iets meer dan 100 kg wegen), zou de helling ongeveer 20% moeten zijn voor 214N benodigde kracht. Een snelle google vindt 2-4% voor fietstunnels, met een max van 6% voor ‘krappe situaties’.
dat je verhaal niet klopt
En wat klopt er precies niet niet aan mijn verhaal? De berekening? De specs die ik van de Bosch site heb? Mijn vraag?
hoe heb je dat berekent want dat vind ik een heeeeeeeeeel lage snelheid van het wiel. 1 toer vooraan is dan 0,66 achteraan
Dat heb ik niet berekend, gewoon aan mijn as gedraaid en gekeken hoeveel rondjes mijn wiel maakt. Op 10cm van de omtrek na was dat 1:1,5.
Wat bij nader inzien natuurlijk een koppel geeft van 33Nm en niet 75Nm bij 50Nm. 
de motoren met meer koppel draaien vaak op een andere tandwielverhouding binnenin zodat ze krachtiger zijn op hogere snelheden.
Ik had begrepen dat het opgegeven koppel echt de output op de crank was. Dan maakt de overbrenging in de motor zelf niet meer uit?
Ik denk dat je aanname dat de motor in deze situatie tegelijk 600W en 50 Nm levert niet klopt.
Waarom zou dat niet kunnen? Vanuit stilstand levert hij de meeste koppel, dan komt hij op een gegeven moment toch zelf aan de 600W als je snelheid opbouwd? Waarom zou het koppel afnemen voor hij de 600W bereikt?
Even afschatten dat fiets + fietser samen 1000 N zwaartekracht ondervinden (dus net iets meer dan 100 kg wegen), zou de helling ongeveer 20% moeten zijn voor 214N benodigde kracht.
Ik had de verhouding per ongeluk omgedraaid, ipv 214N moet het zijn: 50Nm ÷ 1,5 ÷ 0,35m = 95N. Dat scheelt nogal haha.
De helling waar ik het over heb ik 5,5% volgens google.
Dan komt ik op: arctan(0,055) = 3,1°
SIN(3,1) × 1000N = 54N.
Dus er werd maar 28,4Nm in theorie van de motor en mij gevraagd? Balkje stond op 100% de hele rit naar boven. Voor mijn gevoel was het ook een stuk stijler dan 3,1° maar goed 
HarmP
Golden Member
Op zondag 19 april 2026 22:28:34 schreef Profane199:
[...]
Waarom zou dat niet kunnen? Vanuit stilstand levert hij de meeste koppel, dan komt hij op een gegeven moment toch zelf aan de 600W als je snelheid opbouwd? Waarom zou het koppel afnemen voor hij de 600W bereikt?[...]
Ik kom op: arctan(0,2) = 11,3°
SIN(11,3) × 1000N = 196N
EDIT: we zijn tegelijk twee posts aan het editen (TS de post hierboven waar ik op antwoord)
Wat je uitrekent lijkt wel te kloppen (aangenomen dat het achterwiel 75 Nm levert) —> zie boven: Dat klopte dus niet…
maar deze getallen horen niet bij een normale fietstunnel. In een echte fietstunnel is de helling veel lager, waarmee of het koppel, of het vermogen lager moet zijn; of de eindsnelheid hoger.
600W is een trapvermogen wat hoort bij een hele goede fietser. 100W haalt een normaal-fitte stadsfietser, een ouder persoon nog wat minder. Die komen een normale fietstunnel ook wel door, en met een snelheid van 10 km/h.
Met 54N en 100W is de snelheid 6,7 km/h. Dus 5,5% is ‘oncomfortabel steil’ voor een normale fietser.
Met 54N en 100W is de snelheid 6,7 km/h. Dus 5,5% is ‘oncomfortabel steil’ voor een normale fietser.
Ja, als je het zo zegt, is 5,5% inderdaad toch redelijk stijl.
Maar oke, even de rekenfout van beginpost verbeteren:
Dus een 50Nm motor 600W piek kan in de eerste versnelling zijn maximale ondersteuning dus geven tot: 600W / (50Nm / 1,5 / 0,35m) x 3,6 = 22,7 km/h geven.
Een 90Nm motor 600W piek kan in de eerste versnelling zijn maximale ondersteuning dus geven tot:
600W / (90Nm / 1,5 / 0,35m) x 3,6 = 12,6km/h.
(Ik zit even hardop te denken, en ben benieuwd of het klopt wat ik zeg.)
Dus in de eerste versnelling trekken beide motoren op een vlakke weg even hard op ná de 12,6km/h.
En op een hele steile helling zal ik tot de 12,6km/h zelf meer vermogen moeten leveren met de 50Nm variant.
Als we in een hogere versnelling zitten bijvoorbeeld 1:3 dan worden de snelheden voor maximale ondersteuning: 45km/h voor de 50Nm variant en 25km/h voor de 90Nm variant.
Aangezien de fiets maar 25km/h gaat, accelereert vanaf die versnelling de 90Nm variant over het gehele bereik sneller(?)
Op zondag 19 april 2026 22:28:34 schreef Profane199:
Dat heb ik niet berekend, gewoon aan mijn as gedraaid en gekeken hoeveel rondjes mijn wiel maakt. Op 10cm van de omtrek na was dat 1:1,5.
Wat bij nader inzien natuurlijk een koppel geeft van 33Nm en niet 75Nm bij 50Nm.
1toer pedalen = 1,5toer van het wiel?
of 1toer van het achterwiel is 1,5toer van de pedalen?
ik vind het gewoon helemaal onlogisch. als je dus aan 10km/h rijd met een 28" wiel draait je wiel aan 80rpm.
jouw pedalen zouden dan aan 120rpm draaien wat absurd hoog is. je moet al getraind zijn om 100rpm aan te tikken. ik geraak niet hoger van 80.
welke motor heb je? de generatie2 motor heeft volgens mij een tandwielverhouding tussen pedalen en tandwiel.
het tandwiel vooraan draait dus niet dezelfde snelheid als de pedalen en dat kan wel een verschil zijn dat je meet
1toer pedalen = 1,5toer van het wiel?
of 1toer van het achterwiel is 1,5toer van de pedalen?ik vind het gewoon helemaal onlogisch. als je dus aan 10km/h rijd met een 28" wiel draait je wiel aan 80rpm.
jouw pedalen zouden dan aan 120rpm draaien wat absurd hoog is. je moet al getraind zijn om 100rpm aan te tikken. ik geraak niet hoger van 80.welke motor heb je? de generatie2 motor heeft volgens mij een tandwielverhouding tussen pedalen en tandwiel.
het tandwiel vooraan draait dus niet dezelfde snelheid als de pedalen en dat kan wel een verschil zijn dat je meet
In mijn beginpost maakte ik een fout, het moet zijn: Als mijn trapas 1 rondje maakt, dan maakt mijn achterwiel er 1,5. Ik heb het over de eerste versnelling he, natuurljk haal ik daar geen 25km/h mee.
10km/h = 2,8m/s.
Een 28" wiel heeft een omtrek van ongeveer 0,7m x 3,14 = 2,2m.
Dat komt neer op een rpm van 2,8m / 2,2m x 60 seconde = 76,4rpm, voor mijn pedalen wordt dat dan: 76,4 / 1,5 = 51rpm op de trapper. Dat kan gewoon heel goed kloppen hoor?
Het feit blijft dat als ik mijn crank 1 rondje draai, mijn achterwiel er 1,5 maakt...
welke motor heb je? de generatie2 motor heeft volgens mij een tandwielverhouding tussen pedalen en tandwiel.
Hoe kan ik dit zien? De fiets is al wel een aantal jaar oud in elk geval. Maar jij bedoelt dus dat het opgegeven koppel niet het koppel is ná de eventuele overbrenging naar je trapas? Want ik had begrepen dat dit wel zo is.
HarmP
Golden Member
‘Een’ link uit google
https://www.vanraam.com/nl-nl/nieuws/hoe-vergelijk-je-het-koppel-van-e…
Op maandag 20 april 2026 12:03:59 schreef DK:
Ik verwacht dat die motor alleen in theoretische scenarios en 50nm en 600w levert
[bijlage]
dat klopt, op hoge toeren kunnen die motoren geen max vermogen meer leveren. daarom dat ik dus op lagere toeren rijd zodat de motor meer kracht kan leveren. op 70-80rpm stopt quasi elke motor ermee.
koppel en vermogen zijn gewoon een omrekenfunctie met het toerental.
HP = (Torque x RPM)/5252
HP is paardekracht, maar 1pk is ook 736W. dus kan je omrekenen in watts.
bij gelijk vermogen van 600W, zal bij verdubbeling van de toeren, het koppel halveren.
een motor met 90Nm zal intern een andere verhouding hebben zodat die op lager toerental werk en dus meer koppel levert.
je kan niet een 600W motor hebben die 50Nm levert en een 600W motor die 90Nm levert tenzij de toerentallen verschillend zijn.
Op maandag 20 april 2026 12:24:16 schreef Profane199:
In mijn beginpost maakte ik een fout, het moet zijn: Als mijn trapas 1 rondje maakt, dan maakt mijn achterwiel er 1,5. Ik heb het over de eerste versnelling he, natuurljk haal ik daar geen 25km/h mee.
10km/h = 2,8m/s.
Een 28" wiel heeft een omtrek van ongeveer 0,7m x 3,14 = 2,2m.
Dat komt neer op een rpm van 2,8m / 2,2m x 60 seconde = 76,4rpm, voor mijn pedalen wordt dat dan: 76,4 / 1,5 = 51rpm op de trapper. Dat kan gewoon heel goed kloppen hoor?
dat is idd een stuk normaler. 50-60rpm vooraan is normaal snelheid. ik vond al raar dat je pedalen sneller draaiden dan het wiel.
benleentje
Golden Member
En ergens is het heel simpel meer snelheid is meer vermogen nodig dit geven heeft nog niet zoveel met koppel te maken. Koppel is gewoon de kracht die er nodig is en heeft niet eens zoveel met snelheid te maken.
Op maandag 20 april 2026 13:18:08 schreef fcapri:
HP = (Torque x RPM)/5252HP is paardekracht, maar 1pk is ook 736W. dus kan je omrekenen in watts.
Denk er wel aan dat in deze formule het koppel ('torque') in voetponden opgegeven moet worden. 
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Mocht je RPM hebben, dan moet je voor "SI" eenheden omrekenen naar rad/sec.
Een R (Rotatie, omwenteling) is 2PI rad.
een M (minuut) is 60 sec.
300 RPM is dus 300 * 2pi rad / 60 sec = 31.4 rad/sec.
Daarnaast is gewoon natuurwet: P = <snelheid in rad/sec> * koppel.
Een 50Nm motor die 600W kan leveren kan dus maximaal 12 rad/sec.
Een 90Nm motor kan dus max 6.66 rad/sec (64 RPM).
Een fiets-hulpmotor mag formeel max 250W leveren. Dat zal wel op het wiel gemeten moeten worden. Dus evt verliezen mogen gecompenseerd worden. De hulpmotor mag geen hulp geven boven de 25km/u.
25km/u is 6.94 m/s . De stuw kracht die de motor dan mag geven is dus max 36N. ZO'n hubmotor mag dan dus maximaal 12.8Nm aan koppel leveren bij 25km/u.
Omdat het lekkerder fietst, doen fabrikanten dan niet een 12.8Nm motor d'r in, maar eentje die bijvoorbeeld 25.6 Nm kan (het dubbele).
Dan kan je dubbel zo veel koppel/stuwkracht leveren tot 12.5km/u en moet de motorcontroller het vermogen beperken tussen de 12.5 en 25km/u.
Als er drie motoren zijn die alledrie 600W zijn, maar verschillend koppel en dus andere max-toerentallen hebben dan is het aannemelijk dat er verschillende vertragingsbakken in zitten. Zeker als je als hint meeneemt dat de toerentallen belachelijk laag zijn.
Een max-toerental van een elektromotor onder de 1500 RPM is eigenlijk zo goed als "onmogelijk". Indien een lager max RPM opgegeven wordt, dan is dat omdat de toepassing een laag toerental en lage spanning vereist of omdat er een tandwielkast is ingebouwd. Bijvoorbeeld een hubmotor voor een fiets doet maximaal 200RPM. Als ze dat opgeven dan bedoelen ze dat ie 200 RPM bij 37V doet, maar zou je hem 370V geven met de juiste controller dan doet ie vast ook 2000 RPM en 2.5kW.
Nu is daar een kleine voetnoot bij te maken: Mogelijk zijn er ijzer-verliezen en koper-verliezen die niet constant blijven bij hoger toerental. Dat zou de werkelijke getallen wat kunnen reduceren.
Op maandag 20 april 2026 15:54:40 schreef rew:
Een fiets-hulpmotor mag formeel max 250W leveren. Dat zal wel op het wiel gemeten moeten worden. Dus evt verliezen mogen gecompenseerd worden. De hulpmotor mag geen hulp geven boven de 25km/u.
daar zit een foutje in, in europa mag die 250W nominaal leveren (constant vermogen waarbij die niet verbrand).
bij vertrekken uit stilstand is 500-700W volledig toegelaten en dat doen ze ook allemaal.
een 36V 250W bafang motor is begrensd op 15A. bij volle accu van 42V haal je dus met gemak 630W en als je op lage versnelling kan rijden, blijft die hoog vermogen leveren.
op 70rpm van de motor (tandwiel van je ketting) zakt het vermogen haast volledig in en dat is meestal zo berekent dat je rond de 28-30km/h zit met de tandwielen en versnellingsverhoudingen.
afhankelijk van de fabriekant van de controller kunnen de fets 18 tot 21A aan. dus theoretisch kan je die dus tot 42V x 21A laten gaan.
ik heb ook al zat 24V motoren op 36V laten lopen, en daaar worden ze heeeeeeeeeeel bruut van. als het een voorwielmotor betreft, mag je er vanuit gaan dat je 2-5meter wielspin krijgt.
en mijn originele achterwiel hub motor (is hier ergens een topic van) levert 1280W op 55V en dan gaat die snel (50-60km/h ingespaakt in een 20" wieletje)
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Jou Bafang motor kan prima en legaal heuvelop 15A bij 16.6V (effectief) continue doen. Die kan dus ook vrolijk 42V * 15A = 630W doen. Dan is ie illegaal. Pas als de controller het vermogen op de wat langere duur begrenst op 250W komt ie door de keuring.
Ik heb jaren met een voorwielmotor gefietst. Ik heb nog nooit spinnend voorwiel gehad. Het lijkt er sterk op, mede met jou claims van hoge stromen bij wegrijden, dat je motorcontroller puur op pwm duty stuurt. Dan krijg je inderdaad ENORME vermogens en VEEL grotere stromen (door de motor) dan wat ie nominaal en voor langere tijd aankan.
En ergens is het heel simpel meer snelheid is meer vermogen nodig dit geven heeft nog niet zoveel met koppel te maken. Koppel is gewoon de kracht die er nodig is en heeft niet eens zoveel met snelheid te maken.
Klopt, alleen is het vermogen voor een fietser wat je nodig hebt om 25km/h te gaan RUIM onder het vermogen wat een elektrische fiets kan leveren. Om te (snel) te versnellen of een berg op te rijden heb je meer kracht nodig dus ook meer vermogen.
een motor met 90Nm zal intern een andere verhouding hebben zodat die op lager toerental werk en dus meer koppel levert.
je kan niet een 600W motor hebben die 50Nm levert en een 600W motor die 90Nm levert tenzij de toerentallen verschillend zijn.
Nou vind ik het inderdaad vreemd dat beide motoren hetzelfde piekvermogen hebben. Ik zou denken dat er dikkere/betere onderdelen in zitten waardoor hij meer stroom kan leveren, het koppel hoger wordt en dus ook het vermogen.
Maar zou het niet zo kunnen zijn dat die 600W softwarematig begrensd is? Dus dat hij door zijn hoge koppel veel eerder aan zijn maximale vermogen zit, en de stroom dan afbouwt om niet boven die 600W uit te komen?
Als het alleen een andere tandwielverhouding zou zijn, bereikt het motortje dan niet veel te vroeg zijn maximale vermogen?
Op maandag 20 april 2026 20:54:01 schreef rew:
Jou Bafang motor kan prima en legaal heuvelop 15A bij 16.6V (effectief) continue doen. Die kan dus ook vrolijk 42V * 15A = 630W doen. Dan is ie illegaal. Pas als de controller het vermogen op de wat langere duur begrenst op 250W komt ie door de keuring.
.
die begrensd ook.
je vertrekt uit stilstand, krijgt ergens 400-500W (want die gaat niet voluit), en eens rond de 20km/h geeft die nog 60% van zijn vermogen of een 200-250W. en dat is volledig legaal. jij kan niet heel de baan met 600W rijden want dan kom je gewoon boven de 25km/h uit.
zou je de mont everest oprijden, dan zou je daar wel 10min aan een stuk 600W kunnen leveren (op minder dan 25km/h) en verbrand de motor.
die bafang BBS01 zijn gewoon legale midden motoren. ik heb er al originelen van gehad ook.
wat doe ik nu, ik geef die een 56T voorblad ipv een 44/48T, en mijn achterversnelling vervang ik ook. de nexus 8 krijg een 15/16T ipv een origineel 18/19T.
maakt het een stuk minder snel in acceleren, maar die blijft langer doortrekken. haal de begrenzer eraf en je hebt een machien dat 60km/h rijd (dan pas ben je illegaal).
ik heb het grote voordeel dat ik in mijn lichtste versnelling van de nexus gewoon direct 25km/h haal. dus schakelen is amper nodig
Is het niet zo dat piekvermogen ook PIEKvermogen is en dus maar pakweg 1 seconde of zo geleverd word. Bijv. als je uit stilstand, staand op de trapper, wegrijdt?
Ik denk dat die motor heel snel heel (te) warm wordt van die 600W.
benleentje
Golden Member
Zolang de motor gewoon zijn nominale koppel levert kan er niets verbranden. En met piekvermogen dan piekt het koppel wel maar dat kan de motor prima hebben.
Je moet de motor meer al lineair zien bij heel laag toerental is het wel dat koppel maar het vermogen schaalt met het toerental.
Als een motor bv 600W is bij 600rpm dan is dat 1W op 1rpm maar het koppel is gelijk. Als een motor dan op 600 rpm 600W is dan word er niets te warm en dan dat voldoende weg koelen. Als een motor blokkeert en niet kan draaien dan is 600W inderdaad wel heel erg veel.Maar dat is dan meer omdat de stroom heel eeg groot kan worden. Terwijl als de motor draait de stroom lang niet zo hoog is
Op maandag 20 april 2026 22:48:32 schreef Hensz:
Is het niet zo dat piekvermogen ook PIEKvermogen is en dus maar pakweg 1 seconde of zo geleverd word. Bijv. als je uit stilstand, staand op de trapper, wegrijdt?
Ik denk dat die motor heel snel heel (te) warm wordt van die 600W.
Volgens mij is het zo dat de motor 250W continu mag leveren zonder dat hij daarbij zijn vermogen terug hoeft te schroeven omdat hij anders te warm wordt. Ik denk dat je het net als een zekeringsautomaat moet zien, hij kan bijvoorbeeld 5 seconden 600W leveren en meerdere minuten 300W.