fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Heb je toevallig salpeterzuur staan, dan kun je het plastic oplossen en misschien zien wat er nu precies aan de hand is. Ik heb zoiets 2x met een tor meegemaakt. De tor was goed op de peak tortester, goed met de diode test maar ik wist uit meteingen in het werkende apparaat dat die tor de oorzaak was. Toen op de curve tracer. Alle traces vielen precies over elkaar, zelfs een sweep met 5 traces of zo liet maar een trace zien. Meer basis-stroom was dus niet verder open sturen.
nonius
set SCE to AUX.
Heb je toevallig salpeterzuur staan,
Hm. 'Toevallig' heb ik hier nog een flinke fles rokend salpeterzuur staan....
Zal proberen de behuizing op te lossen.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Dat die fles er toevallig staat verbaasd me eigenlijk niet
Ik zou daar ook mee aan de gang willen maar durf het niet, met verven zit er altijd meer verf op mij dan op mijn boot en met dat spul wil je niet knoeien.
[Bericht gewijzigd door fred101 op (56%)]
Hi Nonius,
1) Als ik jou was, zou ik niet met rokend salpeterzuur aan de slag gaan.
De potentiële risico's wegen niet op tegen de "leer factor".
En zeker niet binnen gebruiken, dan is morgen alles van metaal verroest in je werkplaats.
2) Ik zie dat de defekte brug niet een Philips BY164 is (die bv in de PM5108 gebruikt werd (2X)), maar een Semikron SK B2/08/L5 is die ook gebruikt werd in de PM5109.
Wat adviseer jij:
1) Preventief vervangen van die Semikron brug (of niet) ?
2) Zelfde vraag voor de Philips BY164.
Bedankt voor je bijdragen!
fred101
Golden Member
Ik heb nog nooit een bruggelijkrichter preventief vervangen. Ik zou niet weten waarom je dat zou doen. Een defect zoals dit is uiterst zeldzaam.
EricP
mét CE
Ik heb ooit, heel lang geleden, van een toenmalige 'TV guru' een foefje met een 'spanningszoeker' geleerd (in feite 2 meetpennen, 2 LEDs anti-parallel in serie met een draadgewonden weerstand): zet die over een gelijkricht diode. De ene LED moet aan zijn, de andere uit. Dat zou betrouwbaarder zijn dan een multimeter (waarop ik mij toen, nog erg jong en onervaren afvroeg... hoe zo'n goedkoop stuk 'meetgereedschap' het kon winnen van een (toch best dure...) multi-meter.)
Blijkbaar kende deze vogel dit verschijnsel al.
Hmz... plastic oplossen in salpeterzuur? Zuur - er staan hier wel een paar varianten van - zit in een plastic fles. Hmz... Het ene plastic is natuurlijk het andere niet. Wel grappig als het plastic inderdaad uit elkaar valt en de rest blijft heel.
@fred: ik etste vroeger printjes in de RVS spoelbak van m'n moeder. Pa had me gewaarschuwd: als je ook maar een druppel knoeit, dan is ma des duivels. Ik heb het nooit ondervonden - terwijl er toch zeker en 100-tal printjes geproduceerd zijn. Toch vaak een kwestie van 'eerst denken, dan doen' en vooral niet 'ff snel'...
Fred,
Ik heb o.a. dezelfde scoop als Nonius (HAMEG 605 AKA BBC03).
Daar zitten 5 van die ronde bruggetjes in de diverse voedingen (al 2 stuk gehad).
Inmiddels die voedingen recapped en al die "dropjes" bruggen vervangen door zwaardere.
(waren dus duidelijk gedegradeerd en/of onderbemeten).
Zelfde verhaal voor die "dropjes"in REVOX A700 e.a. tapedecks.
De ontwerpers destijds dachten natuurlijk dat ze een goede job hadden gedaan, maar de tijd kan anders leren.
Deze rubriek "show your repairs" is ook interessant, omdat we met al die oude meuk nu kunnen zien hoe componenten zich gedragen op de langere termijn: BV de RIFA MP rookbommen vs. de goede ROE Polyester netfilters, de 2SC458LG ruis transistors in Japanse apparatuur, de bruine ROE emmer elcootjes.
Ook Philips heeft behoorlijke blunders op de markt gebracht (bv de beruchte BC148 etc. Lockfit serie)
en de AF116 etc. tin denrite transistors.
Maar de OC76 is "still going strong"!
Jep, ik heb ook al meermaals bruggetjes defect gezien. Al dan niet veroorzaakt door elco's met problemen.
fred101
Golden Member
Ik heb ook wel defecte bruggelijkrichters gezien maar niet in dusdanige hoeveelheden dat preventief vervangen nodig is. Het is natuurlijk een ander verhaal als die dingen in een bepaald apparaat regelmatig overlijden, dan doe ik het ook preventief. Ik wist dus niet dat dat voor deze scoop gold.
Eric, ik weet niet wat voor kunststof een IC behuizing is maar dat lost er in op. Er zijn aardig wat video's waar ze het demonstreren. Als ik wat had, had ik dat vast wel geprobeerd (buiten) maar gezien mijn geschiedenis met knoeien, vond ik het te eng om een fles te kopen (ook geen idee waar je dat kunt kopen, vast niet via een webshop)
Ho Fred 101,
Bedankt voor de response.
Jouw ervaring/expertise wordt zeer op prijs gesteld!
Maar jij werkt IHA aan professionele apparatuur, die zijn toch anders gebouwd (zie bv HP meetapparatuur) dan goedkope consumenten meuk, waar iedere cent bespaard moest worden,
NB
Salpeterzuur kun je overal kopen bv hier:
https://www.werkenmetmerken.nl/nl/salpeterzuur_hno3_53_/p/152153
mits je maar een vergunning hebt.
En die krijg je niet gemakkelijk (terroristen bestrijding).
Je kunt er nl. heel gemakkelijk nitroglycerine
https://nl.wikipedia.org/wiki/Nitroglycerine
mee maken, maar dat zou ik zeer zeker niet aanraden te proberen.
Een schok en het ontploft, zo labiel is het.
Dat wil je zeker niet gaan maken.
Ook met salpeterzuur zelf moet je zeer voorzichtig omgaan:
Ik zou het je niet aanraden:
als je het spul op je handen etc. krijgt heb je een paar seconden tijd om het af te wassen en zelfs dan al valt de tophuid eraf.
Op vrijdag 24 april 2026 10:36:46 schreef fred101:
Ik heb ook wel defecte bruggelijkrichters gezien maar niet in dusdanige hoeveelheden dat preventief vervangen nodig is
Ah, nee ... als ze niet op een plek zitten waar ze het duidelijk niet te zwaar gehad hebben (bruine print) laat ik ze gewoon zitten.
nonius
set SCE to AUX.
2) Ik zie dat de defekte brug niet een Philips BY164 is (die bv in de PM5108 gebruikt werd (2X)), maar een Semikron SK B2/08/L5 is die ook gebruikt werd in de PM5109.
In sommige versies van de pulsgenerator zaten Semikron SKB 2/08, in andere versies/revisies de BY164. Bij mij (rev.4, vermoed ik, vanwege het omcirkelde laatste cijfer van de 12NC-code op de voedingsprint?) zaten er 3 stuks SKB 2/08, waarvan er dus eentje (+6V lijn, die de meeste stroom trekt) defect/gedegradeerd was.
Volgens mij is men bij rev. 3 afgestapt van de BY164; misschien omdat hij in de praktijk toch te licht was? Zoals gezegd, ik had achteraf beter de gelijkrichter kunnen vervangen door iets zwaarders dan de BY164 (net zoals OZ2CPU heeft gedaan in de video hierboven); iets met wat meer stroom en een wat hogere Vrev.
Je kunt er nl. heel gemakkelijk nitroglycerine [...] mee maken, maar dat zou ik zeer zeker niet aanraden te proberen. Een schok en het ontploft, zo labiel is het.
Ik ben bekend met de risico's van salpeterzuur. En die van nitroglycerine. Gelukkig is nitrocellulose stabieler
Ach ja, nonius was in z'n jonge jaren een, eh, 'onderzoeker'. Gelukkig heb ik al m'n vingers nog, net als beide ogen. En het verstand kwam gelukkig met de jaren.... 
Probleem is alleen dat ik de fles salpeterzuur niet meer kan vinden. Heb op alle 'logische' plekken gezocht maar niet gevonden. Kwam daarbij nog wel een jerrycan met geconcentreerd FeCl-etsmiddel tegen waarvan ik niet eens meer wist dat ik hem had....
Dat rokend salpeterzuur heb ik ooit ook wel gebruikt om zelf RVS-beitsmiddel te maken (voor na het lassen), en dat beitsmiddel heb ik hier wel gevonden. Ik ga het daarmee proberen, maar ik vrees dat het niet geconcentreerd genoeg is.
Toch denk ik dat Fred101 het bij het juiste eind heeft, een bonding probleem; omdat het zich soms wel en soms niet toonde op de curvetracer.
[Edit: het verdunde salpeterzuur (beitsmiddel) deed helemaal niets. Maar heb juist wel een klein 100ml flesje met rokend salpeterzuur gevonden. De gelijkrichter staat er nu in te weken. Het kunststof lost nog niet echt op, maar de pootjes verdwijnen wel in rap tempo.]
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Op vrijdag 24 april 2026 09:30:44 schreef fred101:
Ik heb nog nooit een bruggelijkrichter preventief vervangen. Ik zou niet weten waarom je dat zou doen. Een defect zoals dit is uiterst zeldzaam.
De BY164 staat er na al die jaren toch wel een beetje bekend om, zeker als ze parallel staan en/of flink belast worden.
fred101
Golden Member
Fred: Een defect zoals dit is uiterst zeldzaam
Ik dacht dat hij diodes wilde vervangen vanwege het vrij unieke defect dat Nonius had. Ik had het niet over "in het algemeen" .
Ondertussen weet ik dat redguuz het over wat anders had en preventief wilde vervangen omdat die gelijkrichter heel vaak kapot ging (na +35 jaar), niet vanwege het probleem van Nonius. Dat was dus een stukje miscommunicatie.
Op vrijdag 24 april 2026 13:07:56 schreef maartenbakker:
[...]
De BY164 staat er na al die jaren toch wel een beetje bekend om, zeker als ze parallel staan en/of flink belast worden.
We weten wel wat dit is 
Hoeveel rimpel er op de afvlakelco mag staan onder belasting is ter beoordeling aan de dienstdoende technicus.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Jep, dat is een ellendige schakeling (22RH544 of 22AH567), en niet alleen vanwege de verdeling van de (rimpel)stroom. Een 60V brugcel en een 63V elco op een 57V voedingslijn. Nog een wonder dat die boxen eigenlijk altijd wel 10 jaar haalden zonder mankementen.
nonius
set SCE to AUX.
Het is me niet gelukt de diodebrug open te leggen met HNO3; sowieso moet het flink verhit worden (>100C) om überhaupt effect te hebben.
N.a.v. het bekijken van dit YouTube-filmpje ben ik zelf wat gaan experimenteren: https://www.youtube.com/watch?v=mT1FStxAVz4&t=119s
Heb bij de defecte 741 een kamertje uitgeslepen met de Dremel. Vervolgens de pootjes vlak gebogen (voor een betere warmteoverdracht), het zaakje op een oude geglazuurde tegel gelegd op de warmhoudplaat, en vervolgens met een pipet af en toe een druppeltje HNO3 in de kamer gedruppeld.
Regelmatig de 'prut' verwijderen (hierbij zijn de bondwires beschadigd), spoelen in aceton, en na ca. een uurtje lag de die bloot:
Niet mijn idee van een leuke bezigheid maar het is doenbaar. Wel een stuk lastiger om de bondwires niet te beschadigen. Met een zacht kwastje de prut verwijderen was niet zo'n goed idee....
Enfin. Experiment half geslaagd. Had vroeger een !@#!@#-hekel aan scheikunde op school, en n.a.v. dit experiment weet ik gelijk weer waarom 
(ik heb vroeger wel vaker dies blootgelegd maar alleen bij keramische IC's en dan d.m.v. mechanisch geweld: de bovenkant eraf slaan. Hierbij komt de die mooi bloot te liggen, maar de bondwires zijn uiteraard foetsie. Dit was de eerste keer dat ik een IC in epoxy-behuizing heb blootgelegd, met chemicaliën.)
[Bericht gewijzigd door nonius op (13%)]
fred101
Golden Member
Nonius, is toch best goed gelukt.
Dit kreeg ik binnen, helaas zonder het micro USB connectortje (foto van klant)
Nieuwe pads etc gemaakt uit koperfolie. Lijkt heel lomp maar het is inimini spul
Na een hoop gezwoeg was dit het resultaat.
De nieuwe zit muurvast gesoldeerd en met UV cure lijm afgewerkt.
Ik was heel blij tot ik de foto's bij elkaar zocht en iets zag

Wie ziet het ook?
Nu hopen dat ik hem er weer af krijg want die lijm heb ik na veel geëxperimenteer een tijd terug uitgezocht omdat die niet gelijk smelt bij het solderen...
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Altijd leuk als het een connector met de soldeer-aansluitingen aan de andere kant is (tenminste, dat is denk ik waar je op doelt met 'wie ziet het?')
Op m'n werk weet ik nog hoe blij ik was dat ik de eerste keer een XLR-6 connector had gesoldeerd op een instrument, helemaal gesoldeerd volgens de regels/cursus die we moeten volgen.
Echt prachtige solderingen, nergens isolatie die te dicht bij de soldeerverbinding zat, nou ja aan alle eisen was voldaan.
Beetje jammer alleen dat de 7 draadjes aan de connector eerst DOOR het gat in de behuizing hadden gemoeten voor ik ze aan de connector soldeerde...
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Op zaterdag 25 april 2026 18:46:29 schreef weardguy:
Beetje jammer alleen dat de 7 draadjes aan de connector eerst DOOR het gat in de behuizing hadden gemoeten voor ik ze aan de connector soldeerde...
7 valt nog mee.
Ik heb eens een stagiere gehad die een SUB D25 netjes gesoldeerd had.... en vergeten de kap (die niet deelbaar is) over de kabel te schuiven. Die heeft ook een tijdje vreselijk "achteruit zitten bidden".
fred101
Golden Member
Op zaterdag 25 april 2026 18:46:29 schreef weardguy:
Altijd leuk als het een connector met de soldeer-aansluitingen aan de andere kant is (tenminste, dat is denk ik waar je op doelt met 'wie ziet het?')
Klopt, de aansluitingen zitten aan de andere kant, ik wist niet eens dat die bestonden. Er over nadenkend is het logisch, de ene voor onderkant-PCB montage en de andere voor bovenkant-PCB, stom dat ik daar niet aan gedacht heb. Er lijken er ook te zijn voor "halverwege" en het zou me niet verbazen als die er ook weer in 2 smaken zijn.
HI,
Hierbij een memo m.b.t. de design fouten in populaire transistors.
http://www.markhennessy.co.uk/articles/vintage_transistors.htm
https://golbornevintageradio.co.uk/forum/showthread.php?tid=5268
Toen ik jong was (en de transistor nieuw in consumenten elektronika) werd ons verteld dat transistoren het eeuwige leven hadden.
We weten inmiddels wel beter!
NOS Elektronenbuizen zijn vrijwel nooit verouderd!
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Op zaterdag 25 april 2026 17:46:37 schreef fred101:
Nu hopen dat ik hem er weer af krijg want die lijm heb ik na veel geëxperimenteer een tijd terug uitgezocht omdat die niet gelijk smelt bij het solderen...
Wat voor lijm gebruik jij? Ik heb ook dat soort spul wel eens nodig, maar geen idee waar op te zoeken.
fred101
Golden Member
Ik gebruik Krylex KU503. Het is gelukt om de boel er zonder bij-schade van af te halen. Alleen de "brede" strip folie kwam los. Die heb ik nu weer vastgezet en morgen soldeer ik de juiste connector er op.
[Bericht gewijzigd door fred101 op (14%)]
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
Op zaterdag 25 april 2026 17:46:37 schreef fred101:
Wie ziet het ook?
Ik dacht dat er 1 pootje omhoog stond, links, maar dat is een optische illusie / reflectie (en ik snapte al niet hoe dat kon gebeuren).
Mijn vaatwasser wilde niet meer aan / deed helemaal niks meer. Frontje er af, bediedieningspaneel open, besturing er uit (Foto's van waar alle connectors en schroeven zitten, maar het past maar op 1 manier en het is 1 maat, dus best reparatievriendelijk). Besturingsmodule open. Print er uit, goed kijken:
Die weerstand is onderbroken, er is op deze foto al een barst te zien. De LNK304 meet tussen het eenzame pootje en de diagonaal daartegenover liggende GND zo'n 12 Ohm, dat is niet goed. Zo'n 19 Ohm over de 400V/10uF want dan staat er nog een spoeltje in serie dat je dan mee-meet.
Het is mij niet meer duidelijk of dit 100 Ohm was of 180. Bruin-grijs-roze is het iig niet, het zal bruin-grijs-bruin of bruin-zwart-bruin geweest zijn. Maar hij is wel heel duidelijk onderbroken 
Ik heb er 180 Ohm in gestopt, een flameproof / veiligheidsweerstand. (Vitrohm CR254, 3W 180 Ohm 5%) Verder de LNK304 vervangen (de nieuwe meet tussen de zelfde pootjes oneindig, of in situ enkele MOhm), en de 10u/400V (Europe Chemi-con KXJ 400V 10uF).
Een mijn vaatwasser doet het weer
(Heeft nog geen vaat gedraaid, maar gaat iig weer aan).