Hallo forumleden.
Op de werktafel een LG 55LA9709 UHD toestel uit 2013. Afgaand op de inwendige constructie en opbouw en de toenmalige introductieprijs van zo'n € 4.500 (in 2013 dus) een/het vlaggenschip van LG. Nu, 13 jaar later op mijn werktafel en met een reden. Dood. Nou ja, bijna dan.
Bij aansluiten op de netspanning gaat de standby-LED netjes aan. Druk ik op de afstandsbediening op de power-ON button dan knippert de standby-LED een paar keer, de TV-luidsprekers zakken onder uit de TV en de standby-LED dooft. Tot zover lijkt alles OK. Echter: géén beeld, geen geluid, geen backlight.
Druk ik nogmaals op de "power" button op de afstandsbediening, dan bewegen de luidsprekers zich weer keurig in de TV.
De service-manual adviseert bij "no video/no audio" de voeding te controleren. Is die OK dan zou het mainboard defect zijn. Ik kan dat niet rijmen met het gedrag van de TV want waarom reageert het toestel dan wel op de afstandsbediening en worden bij power-on/off de luidsprekers uit- en ingedraaid? Het lijkt mij dat dit erop wijst dat in ieder geval de processor op het mainboard draait.
Nog als toevoeging:
1) de voeding is dus OK (3.5VDC,12VDC,24VDC)
2) de backlight blijft uit, de LED-inverters krijgen evenwel netjes hun (24VDC) voedingsspanning
3) als ik video/audio aanbied op HDMI1 gebeurt er niets (geen video, geen geluid)
4) ook met een zaklantaarn is er geen video waarneembaar op het LCD
5) de TCON krijgt geen voedingsspanning. Deze spanning komt van een buck-converter op de FRC-print (die dus geen output heeft).
Gedachtes:
a) als het mainboard OK is, waarom krijg ik dan op zijn minst geen geluid als ik audio/video aanbied op HDMI1? Duidt dit dan toch op een defect in het mainboard of schakelt dit relatief oude toestel soms niet automatisch naar de HDMI-ingang als daar signaal wordt aangeboden?
b) als het "geen beeld" probleem uitsluitend een gevolg zou zijn van een defecte buck-converter op de FRC-PCB en het mainboard verder OK is, waarom komt de backlight dan niet op?
Ik weet het, waarom tijd besteden aan een 13 jaar oude TV, maar wat zou het leuk zijn om dit oude beestje weer aan de gang te krijgen. Wie kan mij een beetje op weg helpen?
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Op zondag 19 april 2026 13:15:08 schreef maartenbakker:
Krijgt de FRC wel voedin binnen?
Goede vraag: jazeker. 12VDC direct uit de PSU. De drie BGAs op de FRC worden dan ook handwarm.
De op de FRC binnenkomende 12VDC wordt via een buck-converter direct naar de TCON gerouteerd. Er gaat géén logica van mainboard naar FRC en dus ligt de conclusie dat die buck-converter "always On" zou moeten zijn (en dus defect is) voor de hand. Maar dan is de vraag: is het mainboard óók defect of is er iets anders aan de hand?
Mainboard lijkt ok want reageert op Pwr On/ stand-by. Word de verlichting wel aangestuurd want zonder beeld kan je ook niet weten op welke bron je zit…
Bart64
*hier heb ik geen app voor nodig
Meten is weten, als er geen tcon spanning is heb je dus geen beeld. Dus dat oplossen. Kan een smd zekeringetje zijn dat defect is gegaan door een defecte tcon board of spontaan. Ook alle flatkabels controleren of de contacten niet dof zijn geworden. Als tv nog niet aangaat en alle spanningen zijn er wel, dan een reflow overwegen van de BGA. Wel de goede niet de video processor.
Ha die Bart en smd.
Dank voor jullie input!
De TCON heeft met zekerheid geen spanning. Zoals eerder gemeld komt de voeding van de FRC-print. Daar zit tussen de binnenkomende 12VDC en de output richting TCON een 8-pins ICtje met twee minuscule spoeltjes. Waarschijnlijk niet meer dan een actief filter om die 12VDC op weg richting TCON te filteren. Anyhow - van dat 8-pins ICtje zitten drie pinnetjes aan de op de FRC binnenkomende 12VDC. Vier gaan er in parallel naar de connector waarover de TCON gevoed wordt. Één ligt er aan massa.
Niks bijzonders dus, geen externe regeling of zo. Anyhow - aan de ingang van dat ICtje meet ik de 12VDC zoals deze op de FRC binnenkomt. Prima dus. Maar aan de uitgang meet ik niks. De conclusie dat dit ICtje gesneuveld is ligt dan ook voor de hand.
Omdat ik op basis van de opdruk (nog) niet heb kunnen achterhalen om welk type IC het hier gaat heb ik de TCON gewoon maar eens op een 12VDC afkomstig van een labvoeding aangesloten. TCON en scherm consumeren dan zo'n 11Watt. En dat lijkt mij best redelijk. Mijn idee bij deze move is/was om met een zaklamp (de backlight doet het immers niet) te onderzoeken of er nu, met een TCON die voeding krijgt, misschien wél iets op het paneel te zien is. Dat lijkt echter niet het geval. "Lijkt", omdat de TV met zijn paneel op de werkbank ligt en ik nog maar een klein hoekje van het paneel heb kunnen bekijken.
EN @smd: dat het toestel op pwr-ON en standby reageert is een goed teken, maar betekent volgens mij niet per sé dat het mainboard in orde is. Ja, de logica lijkt te werken, maar wellicht dat er toch iets niet helemaal goed zit. De optie "reflow" zie ik in dat opzicht als een zinvolle operatie.
To be continued.
P.S. Nog twee waarnemingen die het vermoeden van een niet volledig functionerend mainboard sterken
1. Het lukt mij niet om over de RS232 iets zinvols naar buiten te krijgen (115.200bps/8 data/1 start/1 stop/ geen flow-control)
2. Als ik het toestel via UTP op mijn thuisrouter aansluit vraagt het géén IP-adres aan
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Kan je eens een scherpe foto maken van het IC'tje en directe omgeving?
Als die ene pen niet naar massa gaat maar naar het mainboard, kan het bijvoorbeeld een FET zijn die de TCON aanzet als hij daartoe opdracht krijgt.
Uit die P.S. concludeer ik ook dat het toestel niet opstart, dus dan zou het met het bovenstaande in gedachten, kunnen kloppen dat de TCON geen spanning krijgt.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (27%)]
Op woensdag 22 april 2026 21:25:10 schreef william1967:
Dat is een AO4423 30V P-Channel MOSFET en zit in de panel_power lijn.
Yes! Maar dan begrijp ik het gedrag van het toestel nu beter. "AO4423" dus. De gestileerde letters "AO" had ik niet herkend... Inderdaad een MOSFET met bijzonder lage RDSon, bedoeld voor schakeltoepassingen tot 25V.
En niet defect dus; de MOSFET wordt eenvoudig weg niet aangezet omdat er geen "ON" signaal binnenkomt. Ook dit wijst dan in de richting van een defect mainboard.
Nu eerst maar de BGA op het mainboard reflowen en zien wat dat doet.
P.S. In een eerdere post schreef ik dat dit 8-pins ICtje met één pin aan massa zou liggen. Niet dus; op die betreffende pin wordt (zoals ook uit het schema dat William als bijlage meestuurde) de MOSFET geschakeld.
Yes. Een reflow van de LG1152D BGA, de centrale processor (bijlage 1), heeft ervoor gezorgd dat de TV het weer doet.
De kwaliteit van beeld en geluid zijn echt fantastisch te noemen.
Met dank aan alle meedenkers!
Nu je weet dat de reflow heeft gewerkt kun je het beste de processor even reballen, de tin die er nu onder zit is bagger.
Op donderdag 23 april 2026 16:51:47 schreef william1967:
Nu je weet dat de reflow heeft gewerkt kun je het beste de processor even reballen, de tin die er nu onder zit is bagger.
"even" 
Nog even over "de tin die er onder zit is nu bagger".
Dat begrijp ik niet goed. Toegegeven, ik ben geen deskundige op het gebied van metallurgie. Maar het soldeertin dat onder de BGA zit is niet wezenlijk anders dan wat er vanaf datum productie onder zit.
Natuurlijk is het kristalrooster van het metaal in de loop van de jaren veranderd/vervormd tgv thermische effecten. Maar bij een (goed uitgevoerde) reflow herstelt dat kristalrooster zich volledig. En zouden de verbindingen niet slechter moeten zijn dan "af-fabriek".
Wel is het natuurlijk zo dat je bij een reballing-operatie ander soldeertin kunt gebruiken. Zoals loodhoudend soldeertin, dat elastischer is dan loodvrij soldeertin. En ja, dan valt te verwachten dat thermische effecten minder snel zullen leiden tot slechte verbindingen.
Gelet op het feit dat dit toestel het 13 jaar heeft volgehouden met loodvrij soldeertin onder de BGA ga ik nog maar niet "even" reballen. Als mijn reflow goed is uitgevoerd houden die verbindingen onder de BGA het ook zonder dat er nu loodhoudend soldeertin gebruikt is nog wel een paar jaar vol.
Mocht ik bepaalde zaken over het hoofd zien of te eenvoudig voorstellen dan hoor ik het natuurlijk graag. Siempre aprendiendo.
maartenbakker
Golden Member
Ik denk dat je verhaal klopt, maar hoe weet je dat de reflow het kristalrooster goed heeft hersteld?
nonius
set SCE to AUX.
Toegegeven, ik ben geen deskundige op het gebied van metallurgie. Maar het soldeertin dat onder de BGA zit is niet wezenlijk anders dan wat er vanaf datum productie onder zit.
En dat tin is in de loop der tijd geoxideerd. De juiste flux kan dat probleem (deels?) verhelpen. Maar het is een algemeen bekend fenomeneen dat oude soldeertin veel moeilijker soldeert dan verse, reden dat ik vaak wat extra, nieuw tin toevoeg wanneer ik een oude component probeer te desolderen. Want meer tin toevoegen (en flux) maakt dat het proces veel makkelijker verloopt.
Ik neem aan dat hetzelfde ook geldt voor reflowen van BGA's....
Dat een toestel het 13 jaar volhoudt zegt weinig als je kijkt naar het aantal uren dat het toestel ook daadwerkelijk heeft aangestaan, tevens valt zeer moeilijk te achterhalen of dit het originele mainboard is.
Als je graag dit toestel zo wil laten ben je daar vrij in, ik geef slechts een tip.
Op zondag 26 april 2026 21:31:42 schreef william1967:
Dat een toestel het 13 jaar volhoudt zegt weinig als je kijkt naar het aantal uren dat het toestel ook daadwerkelijk heeft aangestaan, tevens valt zeer moeilijk te achterhalen of dit het originele mainboard is.
Daar zeg je wat?! Inderdaad, het aantal draaiuren zegt waarschijnlijk meer dan de leeftijd. En als het gaat om het probleem van "brekende" soldeerverbindingen onder een BGA dan lijkt het aantal aan/uit-cycli van het toestel nog weer relevanter dan het aantal draaiuren. Immers, bij aanschakelen wordt de BGA warm en zetten de soldeerverbindingen uit. En bij uitschakelen krimpt de handel. En uiteindelijk "breekt" de verbinding. Het aantal draaiuren van het onderhavige toestel is betrekkelijk laag, minder dan 10k. Het aantal aan/uit-cycli is iets dat volgens mij niet wordt bijgehouden.
Anyhow - het blijft in dit geval (voorlopig) bij de uitgevoerde reflow. Het relatief eenvoudige BGA rework-station waarmee ik een tijdje wat gestoeid heb bleek te eenvoudig. En mijn ervaring schoot ook te kort.
"A man has got to know his limitations" ( met dank aan Clint Eastwood, a.k.a. Dirty Harry)
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Het zou me verbazen als het aantal cycli niet bijgehouden wordt in zo'n 'modern' toestel. De twee oude Panasonics die ik heb staan stammen uit 2008 en 2009 geloof ik en hebben dat gewoon in het service-logboek staan, 'power-on' noemen zij het geloof ik.
Het nadeel van reflowen is dat je heel moeilijk zeker weet dat de flux alle verbindingen bereikt. Alleen verhitten is niet voldoende.
Op zondag 26 april 2026 10:33:21 schreef ChristiaanR:
Natuurlijk is het kristalrooster van het metaal in de loop van de jaren veranderd/vervormd tgv thermische effecten. Maar bij een (goed uitgevoerde) reflow herstelt dat kristalrooster zich volledig. En zouden de verbindingen niet slechter moeten zijn dan "af-fabriek".
Op mijn werk volgen we de IPC-standaarden. Dat zijn weliswaar hele strikte standaarden, maar reflow wordt voor BGA's geloof ik nergens genoemd: alleen reballing. Er kan daarnaast nog wel wat meer misgaan bij het solderen van zo'n ding, waarbij ik 'head-in-pillow defects' misschien wel de grappigste vind kwa benaming 
"Head-in-pillow" defects. Wat een geweldige benaming
!
En ja - ik kan mij daar zeker iets bij voorstellen. Het lastige bij zo'n BGA is inderdaad dat je niet kunt zien hoe goed de verbindingen onder de BGA "flowen" bij een reflow-operatie. Dat kun je eigenlijk alleen zien bij de soldeerverbindingen langs de rand, en ook daarvoor heb je dan eigenlijk een camera met vergroting nodig.
Maar goed. Reballen is een specialiteit die specifieke apparatuur ($$$) en een gedegen vakkundigheid/ervaring vereist. Voor mij als hobby-reparateur is de vereiste investering in apparatuur die nodig is om die ervaring überhaupt te kunnen krijgen voorlopig een brug te ver.
Zoals ik eerder al schreef: "A man has got to know his limitations" ( met dank aan Clint Eastwood, a.k.a. Dirty Harry)
maartenbakker
Golden Member
Het schijnt toch zonder Zhuo Mao te kunnen, maar ik heb ook niet de moed om daarmee te gaan oefenen.
Sinterklaas komt eraan. Dit wil ik wel in mijn schoen.
Op vrijdag 1 mei 2026 09:51:25 schreef ChristiaanR:
Sinterklaas komt eraan. Dit wil ik wel in mijn schoen.
Die had je een paar maanden geleden moeten aanschaffen, de huidige prijzen van die apparaten met honden euro's gestegen.
Die camera is overigens voor placement, niet om te zien of de tin balletjes goed zitten, je moet ook over enkele sloop printen hebben om te leren werken met zo'n apparaat want je moet alles zelf instellen, ook de placement van de chip is niet eenvoudig op de juiste hoogte te krijgen. Ik heb zelf de LY G700 die via aliexpress nu al bijna €500,00 duurder is dan een paar maanden geleden.
Als je die in je schoen wil dan schaf ook maar zevenmijls laarzen aan want die krengen wegen rond de 70 kilo 
Bart64
*hier heb ik geen app voor nodig
@ Christiaan. Mooi dat het gelukt is, mijn vermoeden was juist, ook omdat deze borden met deze BGA veel op die van de Philips BGA's lijken van de QFU series en daar heb ik altijd alléén maar succes gehad met een goede reflow met aanhouden van specifiek temperatuur en tijd profiel en loodhoudende flux (Amtech gebruik ik). En niet te lang of te kort of te heet of te koud. Ik check ook altijd de temperatuur. Reballen raad ik echt ten zeerste af als je geen professioneel spul hebt staan als een BGA workstation met underheating ook. Ik heb met zelf doen borden beschadigd (krom getrokken of baantjes meegetrokken bij afhalen) en ook de processor wordt vaak te heet bij afhalen en lukt alleen maar bij meer dan 450 graden, reballen ook weer en dan weer hersolderen. MAar dat is funest voor de BGA. Dat mag alleen maar met een nieuwe processor vaak, die al is gereballed, op advies van de fabrikant. Er afhalen is makkelijk, maar zelf reballen is een ramp en niet goed te doen zonder de goede matrix plaat en uitlijning. DUS NIET DOEN! Als het nu werkt, laten zo en wel beter is een goede koeling te maken met fan 12v op 5v van de USB. Kan echt zo weer jaren mee.
[Bericht gewijzigd door Bart64 op (34%)]