hallo,
ik ben op het werk met een logo bezig (behoorlijk on ervaren hierin).
nu heb ik een controller gekregen met daaraan een
RTD module gekoppeld, dit is door een collega bedacht en besteld.
de controller heeft een 230Vac voeding, terwijl de AM2 RTD module een 12/24Vdc voeding lijkt te hebben. nu zegt die collega dat die RTD module zijn 24V over de bus krijgt. (afgaande van mijn ervaring met PLC's vond ik dat al een raar verhaal :?) maar goed, laat ik dan eerst uitzoeken of mijn vermoeden klopt.

de vraag is: krijgt de AM2 RTD zijn 24V voeding over de bus, of moet je deze appart voeden ??
chatGPT en bing copilot spreken mekaar tegen >:)

alvast bedankt.

krijgt de AM2 RTD zijn 24V voeding over de bus, of moet je deze appart voeden ?? chatGPT en bing copilot spreken mekaar tegen

Even een hele rare suggestie, maar: wat staat er in de handleiding van de Logo en/of de AM2 RTD v.w.b. voeding?....

lang geleden dat ik zo'n rare suggestie hoorde ;)
ga ik dus bekijken....bedankt voor de PDF

daar staat de voeding getekend op de L & M.
maar of dat de enige manier is ?

[Bericht gewijzigd door trix op (30%)]

Bij Logo zijn de voedingen van extra modules altijd extern en gaan niet over de communicatiebus.

lijkt er inderdaad op.
ik ben net even in de gelegenheid geweest om de controller van 230Vac te voorzien. als de 24Vdc over de bus geleverd zou worden, dan zou je 24Vdc op de L & M van de AM2 RTD kunnen verwachten (ik weet het, dit is geen zekerheid),...... maar daar meet ik geen 24Vdc.

dan heb ik "slecht nieuws" voor de bedenker van dit ;(

dan heb ik "slecht nieuws" voor de bedenker van dit

Mogelijk had de 'bedenker' het denkwerk ook uitbesteed aan AI? >:)

[Edit: maar, even 'in oplossingen denkend', het is toch een kleinigheid om een DIN-rail 24V-voedingsmodule toe te voegen? 230V aftappen van de logo, en de DC-uitgang naar de RTD2-module?]

[Bericht gewijzigd door nonius op (41%)]

Ik heb zo'n "truc" nooit geprobeerd ... maar volgens mij roestige geheugen kan/mag je alleen mudules van gelijke voeding aan elkaar rijgen.
Voedingen worden inderdaad nooit intern doorgelust.

En de RTD variant bestaat alleen in 12-24V,dus daar moet een andere logo voor.

-edit-
Waar ik aan dacht gaat enkel op voor digitaal, analoog kan er wat meer.
https://support.industry.siemens.com/cs/mdm/100761780?c=57854229387&am…

Rules
You can only connect digital modules to devices of the same voltage class.

You can connect analog and communications modules to devices of any voltage class.

You can replace two similar DM8 expansion modules by one appropriate DM16 expansion module (and vice versa) without having to change the circuit program.

Note

You can only replace two DM8 12/24R modules with one DM16 24R module if the power supply is 24 VDC.

You can only replace two DM8 24R modules with one DM16 24R module if they use DC and positive-voltage input.

Dus het kan blijkbaar ... met een extra voeding.

Op dinsdag 28 april 2026 13:27:57 schreef nonius:
[...]

Mogelijk had de 'bedenker' het denkwerk ook uitbesteed aan AI? >:)

[Edit: maar, even 'in oplossingen denkend', het is toch een kleinigheid om een DIN-rail 24V-voedingsmodule toe te voegen? 230V aftappen van de logo, en de DC-uitgang naar de RTD2-module?]

Het kastje (maatwerk?) lijkt wel een beetje te klein te zijn.
Zal waarschijnlijk bedacht zijn als 'losse' module gezien het powercon True1 chassisdeel aan de zijkant.

Er zit ook wel een logica achter die aparte voedingen. o blijft de interne cpu bus meer vrij van storingen. Een extra module met zeg 8 uitgangen van elke 0,5A zou teveel aan stroom uit de bus trekken. En door aparte voedingen kan je er ook voor kiezen op meerder aparte voeding te gebruiken voor nog minder kans op storingen. En denk dan iet alleen aan EMC maar ook aan een soort redundantie. Als dan de voeding van 1 module uitvalt heeft een ander module nog voeding

Die combinatie is gewoon verkeerd gekozen, dat had een 12/24VDC Logo moeten zijn met een externe voeding.

Dat ligt eraan waarmee je verder nog interfaced. Als je een hoop 230V ingangen hebt kan dit een betere optie zijn, anders moet je daar weer interfacerelais tussen gaan frutten.

Alle uitbreidingsmodulen moeten afzonderlijk worden voorzien van een voeding.
Jouw uitbreidingsmodule moet extra gevoed worden door een 12 - 24 V gelijkspanning.

dank voor "het slechte nieuws" :)

Op dinsdag 28 april 2026 15:58:05 schreef Sine:
Dat ligt eraan waarmee je verder nog interfaced. Als je een hoop 230V ingangen hebt kan dit een betere optie zijn, anders moet je daar weer interfacerelais tussen gaan frutten.

niks bijzonders:
3x verwarmings element van 230 Vac 315 W/stuk (rechtstreeks door 3x output geschakeld)
1x PT1000
1x fan 230Vac

nog een vraag: hoeveel ampere zou die 24V voedingen moeten zijn ?

Als je geen ingangen nodig hebt op 230V dan heb je aan een 24V logo ook voldoende, maar je hebt nog steeds een voeding nodig, dus dat helpt je niet veel.

is zo'n 24Vdc uitvoering ook toevallig kleiner (dat iemand zo weet) ? (minder breed)

en nog een vraag: hoeveel ampere zou die 24V voedingen moeten zijn ?

De stroom die kan alleen jij weten. Voor het eigen verbruik zal dat in een pdf staan maar dat zal niet veel zijn, en voor de rest moet je weten wat er allemaal geschakeld kan worden en wat tegelijk aan kan zijn. Ik zou gokken dat je met 2,5A wel goed zit.

voor de grote van de logo zal een 230V of 12/24V voeding niets uitmaken intern zit er toch altijd nog een converter die er interne spanningen van maakt en voor het eigen verbruik van de logo is dat vrij klein.

[Bericht gewijzigd door benleentje op (29%)]

Voor het eigen verbruik zal dat in een pdf staan

Yep, staat gewoon in de .pdf-file in m'n eerdere post: 25-30mA.

En wat de rest (relais, sensors, ....) verbruikt weet alleen OP :)

Op dinsdag 28 april 2026 20:31:42 schreef trix:
is zo'n 24Vdc uitvoering ook toevallig kleiner (dat iemand zo weet) ? (minder breed)

en nog een vraag: hoeveel ampere zou die 24V voedingen moeten zijn ?

Voor je AM2-RTD heb je 30 mA nodig, een 1 Watt voeding is dan ruim voldoende.

bedankt voor de input _/-\o_
en wat heb je nu (onder andere) geleerd: RTFM

[Bericht gewijzigd door trix op (11%)]

Tsja, uitbereidingsmodules op PLC's. Bij zo veel merken moet je dat apart voeden.
Over het algemeen moet je de documentatie er bij pakken om erachter te komen hoe het nu precies zit en zelfs dan is het soms nog onduidelijk.

Pas nog een ET200 aangesloten, maar die heeft een "witte socket" power module op de extension bus zitten, daar worden dan de output modules mee gevoed terwijl er op de output modules ook een voedingspin zit maar die hoef je dan weer net niet aan te sluiten. Heb je meer stroom nodig kun je na X-modules weer een witte socket er tussen zetten.

In DIN rail uitvoering zijn er PSU modules die net zo breed/groot zijn als je RTD module (of nog smaller). Zoek maar eens op Meanwell DIN rail voeding.

Laat me raden: Geen ruimte voor een extra DIN rail module op die plaats?

En let effe heel goed op L(+)/M wordt voor zowel +24VDC als 230VAC gebruikt bij Siemens, dus niet zomaar aannemen dat als er L/M op staat het 230V is.
Altijd de manual erbij pakken en checken.

Op dinsdag 28 april 2026 11:54:25 schreef trix:
hallo,
ik ben op het werk met een logo bezig (behoorlijk on ervaren hierin).
nu heb ik een controller gekregen met daaraan een
RTD module gekoppeld.
de controller heeft een 230Vac voeding, terwijl de AM2 RTD module een 12/24Vdc voeding lijkt te hebben.

de vraag is: krijgt de AM2 RTD zijn 24V voeding over de bus, of moet je deze appart voeden ??
chatGPT en bing copilot spreken mekaar tegen >:)

alvast bedankt.

Zelfs de + staat erbij! Wat was er niet duidelijk dan? _/-\o_

Op woensdag 29 april 2026 13:10:50 schreef henri62:
Laat me raden: Geen ruimte voor een extra DIN rail module op die plaats?

helemaal goed geraden O-)
maar dat kastje waar alles in zit kan nog wel groter worden ontworpen (dit is een soort 1e ontwerp).

Op woensdag 29 april 2026 13:10:50 schreef henri62:
Tsja, uitbereidingsmodules op PLC's. Bij zo veel merken moet je dat apart voeden.
Over het algemeen moet je de documentatie er bij pakken om erachter te komen hoe het nu precies zit en zelfs dan is het soms nog onduidelijk.

we maken op het werk veel gebruik van de WAGO I/O modules, daar zitten dan tussen de I/O kaarten voedings modules. dat is ook altijd "wazig" wanneer wel en wanneer niet.