Wie geen zin heeft in pechverhalen (Wat ik goed kan begrijpen), sla het onderstaande over tot ‘==========’
Ik wil wat VHS banden en een hele bups VHS-C cassettes digitaliseren. Daar kwam het maar niet toe, tot nu. Ooit zo’n USB-dongle gekocht, nu natuurlijk geen werkende drivers meer voor W11. Gelukkig nog een oude PC met Vista opgepoetst en voilà, er kwam video uit de JVC Weathercam, alleen één en al gefladder.
Dan maar even die oude sharp VC781 opgestart voor de normale VHS-banden. Die rijgt de band wel in, maar daar was het mee gezegd. Na even wil hij hem ook niet meer uitwerpen. Ik dacht aan uitgedroogd vet, maar het motortje lijkt het niet meer te doen.
Nu had mijn vader nog een beveiligingsrecorder (Philips RT24A) die 24 uur op kan nemen op 1 band, maar niet geschoten is altijd mis. Zowaar. Een VHS-band er in en hij speelde gewoon af. Met de nadruk op ‘speelde’?.
Één band gedigitaliseerd. Maar volgende dag alleen ruis. Dacht eerst aan rotte kabel, maar ik zag dat het menu wel kwam. (Kon ik ook die pincode uit zetten, want de joggle knop werkt ook niet lekker.) Even oortelefoon in speaker uit van de oude PC en het geluid van de band is prima. (Eerst niet, dacht aan kabelbreuk in tulp/scart kabel, maar bleek krakende oortelefoonuitgang van PC)
Philips RT24A stopt van ene op andere dag met videosignaal, alleen ruis. Geluid werkt goed. Het interne settingsmenu op video uit werkt ook, dus dat deel van het circuit werkt en ook bandsnelheid lijkt daardoor OK.
Ik heb al heen- en weer gespoeld, verschillende banden, niets helpt.
Theoretisch zou ik iets in het settingsmenu gewijzigd kunnen hebben, maar zie niets logisch daarin.
Ofwel: opeens geen beeld, wel geluid. Wat kan het zijn?
Ik kan geen servicemanual vinden van het ding helaas.
Zijn er ‘obvious’ checks die ik kan doen? Bijv wat voor soort signaal komt er uit de kop(versterker), speciale voedingsspanning die ik mis of andere voor de hand liggende zaken bij dit verschijnsel. (Ik heb wel een oscilloscoop, maar geen ervaring met VCR-reparatie…)
Chips zijn o.a. LA7282, STV6400 en LA7440.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Klinkt als vuile koppen. Het is gewoon een turbodrive, dus een deel van de schema's van een consumentenmodel van dezelfde generatie zal wel bruikbaar zijn.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (73%)]
Het deck in deze recorder is een DM4/0, 'chassis' is Magellan. Introductiejaar 1997. Freeservicemanuals heeft een manual maar staat nog niet op de site. Het deck is inderdaad standaard en in veel andere turbodrives gebruikt. Het chassis zou gelijkenis kunnen hebben met Olivia.
Groeten, Ron.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Oude banden (verschilt sterk per merk/type) kunnen veel 'drek' afgeven bij afspelen. (deeltjes komen los van de drager)
Je moet de koppen dan zeer regelmatig reinigen om een goed resultaat te houden.
Dank tot zover voor de reacties. Dat van de vervuilde koppen snap ik, dat oude banden drek af kunnen geven ook. Maar is het dan van het ene moment op het andere (Dwz nachtje uit staan) van alles naar niets? Ik zou verwachten dat je eerst strepen of rommel krijgt en het (snel) slechter wordt, maar niet helemaal weg. Er is ook niet vaag iets te zien. Voor de duidelijkheid, ik twijfel niet aan jullie oordeel, maar of ik het goed begrepen heb. Ik heb alcohol en reinigen zal niet veel kwaad doen vermoed ik.
Ik ga op basis van de genoemde frametypes op zoek naar een SM.
Misschien ten overvloede, maar pas op met het reinigen van video koppen. Die zijn zeer kwetsbaar. Vooral voor kracht in verticale richting. Voor je het weet breekt er een af.
Groeten, Ron.
Dank Ron, maar zover ging mijn inzicht nog net... Maar daarom vroeg ik ook of 'ineens' geen beeld meer een bekend verschijnsel is, zo niet, is reinigen niet mijn eerste prioriteit bedacht ik me. Wellicht een scheur in een bandkabel. Zag ik bij een hele oude diskettedrive ook een keer.
Wel grappig dat ik op Magellan zoek en dan bij het SM van de VR6843 terecht kom. Dat lijkt er niet op, maar is wel het chassis dat in die sharp zit die het helemaal niet meer doet...
Toch maar even wattenstaafje met alcohol langs kop gehaald. Bleef best netjes wit. Zonder enige verwachting tape er in en ... spelen....
Overigens meldt het menu een gebruikstijd van de kop van ruim 12000 uur. Dat is zo'n 500 dagen gebruik.
(Threads die eindigen zonder eindresultaat/conclusie vind ik altijd zo onbevredigend voor de 'helpers', vandaar deze feedback. Als het nog wijzigt meld ik het, maar dan zoek ik het eerder in een rotte verbinding ergens als volgende cleaning niet mocht helpen.)
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Hartelijk dank voor de terugmelding. Wel nog een kleine opmerking.
Gebruik voor een videokop NOOIT wattenstaafjes of andere materialen die kunnen pluizen of lussen!
Een koffiefilter of een gewoon stuk briefpapier werken prima, anders een fijngeweven katoenen zakdoek of een zeemleer staafje.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (13%)]
12000 uur is best veel voor een VHS koppentrommel. Ze zullen ver "op" zijn. En typisch voor ver afgesleten koppen is dat ze te pas en te onpas bandstof gaan opnemen, en het niet meer kwijtraken (gezonde koppen raken dat stof weer snel kwijt). Na iedere tape even reinigen, dan kan het nog een tijd mee.
OK... 12000 uur lijkt mij ook veel, maar dit apparaat is ontworpen (Of meer verkocht) om jarenlang 24/7 video op te nemen van beveiligingscamera's. Ik weet niet of je dan mag verwachten dat er koppen van ander materiaal in zitten. Maar goed, als hij beeld geeft, dan is het best goed.
Op woensdag 29 april 2026 16:28:59 schreef rene037:
Wel grappig dat ik op Magellan zoek en dan bij het SM van de VR6843 terecht kom. Dat lijkt er niet op, maar is wel het chassis dat in die sharp zit die het helemaal niet meer doet...
De VR6843 werd door Philips ingekocht en dat zou heel goed bij Sharp kunnen zijn geweest.
Groeten, Ron.
Inmiddels paar banden overgezet, maar nu heb ik een band die net p het punt waar ik de opname van wil maken, stopt en de band er uitspuugt. Er weer ingedaan, stukje teruggespoeld en weer op hetzelfde punt hetzelfde. Stukje vooruitgespoeld, en dat speelt hij (Met veel gefladder en geruis) af. Geluid is niets mis mee, waaruit ik afleid dat de bandsnelheid goed is. Ik kan me niet voorstellen dat er in de band een code kan zitten om de band uit te werpen. OF...?
nonius
set SCE to AUX.
Mogelijk dat de band niet helemaal lekker opgewonden is?
Al geprobeerd om de band fast-forward te spoelen tot het einde, daarna een keertje fast-reverse tot einde, en daarna óf FFW tot het gewenste punt vooruit spoelen en afspelen, of gewoon eventjes helemaal vanaf het begin 'normal play' laten spelen tot aan het gewenste punt?
Dat is wat ik nog wel even wil proberen. Het eerste stuk 'normaal' afspelen ging perfect. Maar erg soepel spoelt hij nu ook weer niet. Valt me op dat hij bij spoelen verschillende snelheden gebruikt. Vanaf bepaald moment past hij duidelijk de spoelsnelheid aan. (Bij eerdere banden gezien en bij deze bij terugspoelen, heb hem nog niet helemaal vooruit gespoeld.)
welk type band is het? bij videokoppen die ver heen zijn neemt ook de tape tension toe (door hardere wrijving tegen de koppentrommel) , bij VCR's die de band tegen de koppen houden tijdens het spoelen. Die tape tension hangt ook af van het type tape. Als die tension hoog wordt gaat het spoelen trager en op het eind helemaal niet meer. de Bandsoort maakt dan een groot verschil.
maartenbakker
Golden Member
Bij een turbodrive wordt de maximale spoelsnelheid rondom het midden van de band bereikt. In het begin loopt de snelheid langzaam op en aan het einde neemt hij langzaam af. Dat klopt dus op zich wel.
KGE
Golden Member
De laatste generatie videorecorders kon ongelooflijk snel voor- en achteruit spoelen (daarom ook 'Turbodrive' e.d.). Maar wees maar blij dat de recorder afremt aan het begin/einde van de band. Het systeem kan nooit zo snel remmen dat de band bij die hoge snelheid heel zou blijven. De snelheid van de op/afspoelschotels wordt gemeten en de spoelsnelheid daarop aangepast (sommige recorders kunnen daaraan zelfs de huidige/resterende speeltijd berekenen).
Oude banden eerst een keer voor- en achteruit spoelen dan pas afspelen.
Ook oppassen met vocht en temperatuurverschil: In het verleden ook vaak genoeg gehad dat de klant in de winter een videoband zo van de videotheek in de recorder propte en daarna met een partij bandsalade vastgeslagen om de koppentrommel eindigde, meestal waren de koppen dan ook direct zwaar vervuild.
AUB geen wattenstaafjes gebruiken voor de videokoppen! De vezels haken zomaar achter het breekbare kopmateriaal. Daarvoor hebben ze 'zeemstaafjes' uitgevonden.
Ik gebruik geen pluizend materiaal voor de koppen, dank voor het benadrukken.
Geleidelijk afremmen ben ik wel gewend, maar hier lijkt het wel of hij schakelt naar een lagere versnelling. Ik ga het nog eens goed bekijken wat er nu gebeurt. En natuurlijk is het maar goed ook dat hij afremt, net zo'n snelheid wordt de klap wel erg groot als hij direct stopt.
De band is een BASF E240 Chroomdioxide super HG Hi-Fi. Een 4-uurs band is sowieso natuurlijk niet optimaal, maar het is niet de goedkoopste band van die tijd.
Op zondag 3 mei 2026 23:40:06 schreef rene037:
De band is een BASF E240 Chroomdioxide .
En ja, Chroomdioxide banden veroorzaken de grootste wrijving met de koppentrommel (en ook de grootstste sleet) , vandaar dat je en combinatie met een versleten koppentrommel meer problemen hebt. De servo merkt dat hij de koppentrommel niet op snelheid kan houden (wegens de grote frictie) tijdens het spoelen en vertraagt daarom de spoelsnelheid tot heel traag..
maartenbakker
Golden Member
Op maandag 4 mei 2026 13:07:20 schreef maartenbakker:
Weet je zeker dat dit model ingeregen spoelt?
nee, niet zeker, maar omdat het zo een turboding is ging ik daarvanuit.
Wordt bij een Turbodrive de tape niet deels uitgeregen (los van de koptrommel gemaakt en alleen over de bandgeleiders) wanneer snel vooruit of achteruit wordt gespoeld?