fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Die weerstanden zullen eerder een gevolg dan een oorzaak zijn. Er is dus kans dat de nieuwe gelijk weer gaan. Meet dus eerst alles in het stroompad van die weerstanden goed door op te lage weerstand/kortsluiting voor je de boel aanzet. En gebruik een serielamp bij de eerste opstart.
Hier de fotos van de meetweerstanden die dat defect waren (de torentjes) ik heb er 2 gecombineerd had niks anders liggen. de TNY278PN heb ik ook vervangen gehad
Wat meten die weerstanden dan?
Een SMD weerstand kan toch geen (flinke) stroom meten.
Plaats anders het schema ook even van dat deel.
Of ben je op de gok maar wat aan het vervangen?
De weerstanden waren in de megaohms (defect nu terug 3.68ohm nu hersteld en de pomp draait voorlopig maar ik laat ze op silent staan voorlopig voor dat ik nieuwe igbt chips heb voor de veiligheid dit was de laatste die ik had voorlopig en ja het is er 1tje van aliexpress maar draait voorlopig rustig stabiel ik laat mijn jacuzzi wel rustig opwarmen dan duurt het maar wat langer.
Voorlopig slaat de stroom niet over ik heb kapton tape gebruikt overlappend dus dubbel eigen zonder mica plaatjes ( allemaal op gebruikt en kapot )
Roland11
Golden Member
Op zaterdag 2 mei 2026 20:14:34 schreef Microware:
De weerstanden waren in de megaohms (defect nu terug 3.68ohm nu hersteld
Op je foto zie ik op twee van de weerstanden (R2, R3) staan "362", als ik het goed zie. Dat is toch 3,6 kilo Ohm? Jij spreekt over een meetweerstand van 3,68 Ohm?
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Het wordt steeds vreemder.
Zoveel smd weerstanden tegelijk open en dan nog weerstanden rondom een opamp waar nauwelijks stroom loopt en geen hoge spanningen voorkomen is heel zeldzaam (als ik het goed begrijp horen ze bij een opamp (zal wel een quad opamp zijn)) , bijna ongeloofwaardig zeldzaam.
Ik neem aan dat je die weerstanden in situ hebt gemeten en ik neem aan met de spanning eraf en de elco's leeg want anders kun je hele vreemde en hoge waarden krijgen. De enige echt betrouwbare manier is uit gesoldeerd. In situ kan wel maar verlangt de nodige ervaring in het beoordelen van de waarde.
3,68 ohm is een heel vreemde ongewone waarde. Niet alleen is het geen standaardwaarde, maar ook een waarde die eigenlijk nauwelijks bij opamps wordt gebruikt. Daar zitten meestal waarden in kilo of mega ohm.
3,68 kun je met een gewone DMM nauwelijks meten. Dat doe je met een 4 draad meting omdat je meetsnoer bussen, sporen op de DMM pcb, probes en kabels ook weerstand hebben. En dat kan wel tot een ohm oplopen bij kwalitatief wazig materiaal.
Je weet zeker hoe je smd weerstand waarden moet lezen??? (er zijn meerdere systemen met en zonder letters) Wat stond er op de oude?
Edit: van de foto zover leesbaar:
R21 = 8k2
R3 = 5k6
R1 362 = 3k6 (E24 reeks anders zou het 562 zijn)
R18 01B = 1K (EIA96 aanduiding)
R20 = 8k2
R2 = 3k6
R1 en R2 zijn E24 reeks weerstanden, die zitten meestal niet in standaard setjes, de rest is gewoon standaard.
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Op zaterdag 2 mei 2026 21:20:11 schreef fred101:
Het wordt steeds vreemder.
Zoveel smd weerstanden tegelijk open en dan nog weerstanden rondom een opamp waar nauwelijks stroom loopt en geen hoge spanningen voorkomen is heel zeldzaam (als ik het goed begrijp horen ze bij een opamp (zal wel een quad opamp zijn)) , bijna ongeloofwaardig zeldzaam.
Nee hoor, ik heb diverse defecte apparaten gehad met defecte weerstanden, zelfs meerdere op 1 bord.
Maar de TS heeft het over doorslag, dat heeft toch niks te maken met de "kwaliteit" van de torren/fets. Dat is een montage probleem of iets in/rondom een trafo dat er ergens heel hoge spanningen onstaan. Dat vindt ik dan steeds vreemder worden.
Als een tor slecht is (alie meuk) sneuvelt die gewoon, dan is het einde verhaal. Heeft naar mijn mening weinig met doorslag te maken.
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Op zaterdag 2 mei 2026 20:14:34 schreef Microware:
Voorlopig slaat de stroom niet over ik heb kapton tape gebruikt overlappend dus dubbel eigen zonder mica plaatjes ( allemaal op gebruikt en kapot )
Kapton is geen goede thermische geleider, (wel een "stroom" isolator
) dus of dat een goed idee is?
Stroom slaat nooit over, spanning wel 
fred101
Golden Member
Nee hoor, ik heb diverse defecte apparaten gehad met defecte weerstanden, zelfs meerdere op 1 bord.
Ik ook maar niet de FB of ref weerstanden van een opamp. Dat waren weerstanden waar hoge spanning over stond of veel stroom liep nadat er iets was misgegaan met bv een kortgesloten onderdeel. Of het was mechanisch door te veel flexen van de printplaat (lompe monteur of slecht gemonteerd (zware onderdelen en niet genoeg steunpunten)
Maar het kan best dat ze echt open waren, alles kan. Maar het ging mij er vooral om of dat hij wel de correcte waarden heeft gebruikt. Een ding weet ik zeker, daar zaten geen 3,68 ohm weerstanden.
TS: De weerstanden waren in de megaohms (defect nu terug 3.68ohm
[Bericht gewijzigd door fred101 op (11%)]
fred101
Golden Member
foutje
[Bericht gewijzigd door fred101 op (98%)]
Sorry Kohm bedoelde ik…
Dat klopt volledig dat het niet Ohm kon zijn ?
[Bericht gewijzigd door Microware op (60%)]
fred101
Golden Member
Dan klopt het nog niet want alleen R1 en R2 waren 3k6 als ik het goed lees (geen 3K68) dus ik zou het toch nog even goed nakijken. R20,R21 en R3 hadden andere waarden.
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Op zaterdag 2 mei 2026 22:23:59 schreef fred101:
[...]Ik ook maar niet de FB of ref weerstanden van een opamp.
Jazeker zelf wel meegemaakt, gewoon weerstanden van 10k en dat soort waarden. Niks bijzonders gewoon in circuit onderbroken of fors hoogohmiger geworden.
Mijn vermoeden is dat SMD weerstanden veel meer last hebben van corrosie of zo?
-edit-
@fred hieronder: Meestal wel in de industriele hoek ja, bij consumenten electronica ben ik nog niet iets van onderbroken weerstanden tegen gekomen (behalve de oorzaken die jij aangeeft: verbrand of doorgeslagen oid met duidelijke oorzaak).
Daarom denk ik dat met name de "beroerde" omgeving in de industrie wel eens funest is. Zoals trillingen, thermsche stress, corrosieve omgeving, vochtige omgeving etc.
fred101
Golden Member
Jij werkt toch ook voornamelijk aan professionele electronica? Dan zal ik dat ook eens in de gaten houden want er komt hier bij mij ook steeds meer SMD voorbij.