Op donderdag 17 juli 2025 10:01:07 schreef Roland van Leusden:
[...]

Dat weet ik,je kan die FO met een 0~10V signaal aansturen, wat prima met een Arduino kan zoals in de hackaday link.

Ja, maar de kans is klein dat je dat 0-10V signaal op het stuk van die print gaat vinden om naar die arduino te sturen. En anders moet je het regelalgorithme gaan zitten reproduceren. Zal wel een PID zijn, maar om dat af te regelen met een zwembad aan "massa" er aan is... tricky.

Een tijdje terug heb ik bij Ome Ali een "IGBT withstand voltage tester" gekocht voor ong. EUR20. Lief klein kastje met een Li-ion batterij en een step-up SMPS. Front paneel heeft een 4 cijferig 7-segment LED display en 2 draaiknopjes, en met een knopje kun je een spanning instellen tot 3.7kV.

Daarvoor heb ik deze: 0-6kV https://www.eleshop.nl/mcp-spn6000a.html

Ik heb ze ondertussen terug aan de praat gekregen maar ik had van de igbt en ipm en gelijkrichter moeten afblijven op de koelplaat. die waren blijkbaar in orde, ik heb ondertussen een fatsoenlijke multimeter gekocht met oscilloscoop functie en ik heb het gevonden. het waren de stroommeetweerstanden 2 waren ervan stuk die naar de OPA4374 Liepen. stom dat ik eerst aan de koelplaat componenten ben begonnen maar al doende leert men eh. Ik weet nu perfect hoe die inverter printplaten in elkaar steken. Onder de gel zaten de defecte weerstanden maar ondertussen heb ik een ander probleem gecreëerd… ik heb goedkope Chinese igbt en ipm en gelijkrichters besteld gehad op aliexpress maar ik denk dat ik nu begrijp waarom jullie zeiden originele te kopen het is de 4de keer dat ze doorslaan naar de schroefgaten op het koelblok. Ik had ondertussen in lier bij paul maes (advanced elektronics) nieuwe mica plaatjes gaan halen en terug fatsoenlijk koelpasta ertussen en een krimpkous over een deel van de schroef gedaan dat het niet kon overslaan. Ze heeft 3 uur op smart gedraaid. Vanaf ik ze op powerfull zette nog geen 10 minuten later weer de boel doorgeslagen. Morgen de originele er terug op solderen. ik denk ondertussen toch dat het echt aan de goedkope chips ligt die ik gekocht heb op aliexpress zal die fout niet meer maken. Ben benieuwd of ze morgen met de originele chips wel gaat blijven werken. Als jullie nog tips hebben hoe ik het beter kan isoleren en ben benieuwd naar jullie ervaringen met deze chips … jullie ook deze problemen ondervonden ? Ik laat nog weten hoe het verder verloop. Groetjes

Het is op dit forum al letterlijk duizenden keren herhaald; Voor componenten moet je niet bij Aliexpress zijn... Voor een duur apparaat ga je toch niet zitten sprokkelen en bezuinigen op componenten? Dat noemen we verkeerde zuinigheid. Je koopt een dure BMW maar de lampen kosten te veel geld dus gaan we maar naar ome Ali. Daarna steen en been klagen dat het niet werkt of allemaal verbrand. 8)7

Wie veel sprokkelt krijgt brandhout!
Rare jongens die mensen... :?

Ik heb mijn les geleerd geen goedkope rommel componenten meer van aliexpress als ik dat in werkuren vertaal is het heel duur ipv goedkoop geweest …

Ik had ondertussen in lier bij paul maes (advanced elektronics) nieuwe mica plaatjes gaan halen en terug fatsoenlijk koelpasta ertussen en een krimpkous over een deel van de schroef gedaan dat het niet kon overslaan.

Zijn die gelige plaatjes op jouw foto Mica(hard) of silpads(zacht). Bij silpads moet je geen koelpasta gebruiken, bij mica wel. Ik zie een plastic moer, maar het boutje moet ook plastic zijn. Die moet je niet vervangen door metaal en dan is er normaal gesproken geen krimpkous nodig.

Test de oude componenten eerst voor je ze terug plaatst. (beide of ze short zijn). Zoek anders even op hoe, er zullen vast videos over te vinden zijn, bv deze, want het is heel simpel de gate tijdens het meten met je DMM per ongeluk op te laden en dan lijkt hij alleen maar short maar heb je hem net open gestuurd.

Op zaterdag 2 mei 2026 08:38:37 schreef fred101:
[...]
Zijn die gelige plaatjes op jouw foto Mica(hard) of silpads(zacht). Bij silpads moet je geen koelpasta gebruiken, bij mica wel. Ik zie een plastic moer, maar het boutje moet ook plastic zijn. Die moet je niet vervangen door metaal.

Het zijn mica die er nu tussen zitten.
Standaard zaten er silpads tussen.

De metalen schroeven zaten er standaard zo op van de fabriek. Ik ga nu proberen met de originele onderdelen er terug op ( geen goedkope aliexpress meer) en zien ofdat het dan nog doorslaat. Ik denk ondertussen dat het gewoon aan de goedkope namaak ligt die de zware stroom niet aan kunnen.

Als de IGBT's op silpads zitten dan zitten ze dus geïsoleerd gemonteerd. Dan horen metalen schroeven een plastic isolatortje te hebben wat de ruimte tussen gat en body van de igbt, en tussen boutkop en body, opvult. Tenzij er componenten zijn gebruikt met een geïsoleerde tab ipv een kale metalen tab. Op jou foto zijn zo te zien die met geïsoleerde tab gemonteerd. Dat doorslaan heeft niks met het schroefje te maken maar met de fake onderdelen (soms is het niet eens een zelfde soort) Ik zou overigens gewoon de silpads gebruiken. Let op, dan moet er geen pasta tussen.

Nu maar hopen dat die fake onderdelen niet andere onderdelen hebben gemold.

De oude onderdelen kunnen best kapot zijn, dus eerst meten/testen.

En dan vraag ik mij ook af waarom die meetweerstanden gesneuveld zijn.
Dat zal ook niet vanzelf gegaan zijn.

Tjeez dat lijkt wel pindakaas. Dat moet véél dunner er mag amper wat opzitten en niet aanbrengen met een vinger ivm huidschilfers. Het gaat erom dat microscopisch kleine luchtlekken tussen beide oppervlakken worden opgevuld. De pasta heeft géén 'koel' eigenschappen.

Het monteren van de isolatie zoals de isolatiebusjes moet zorgvuldig gebeuren evenals het aantrekken van de boutjes. Zijn er in verschillende materialen, maten en eisen. Iets waar 60V opstaat is minder kritisch dan een zwakstroom (230VAC) schakeling.

Zie bijv. https://www.reichelt.com/nl/nl/shop/product/isolatiebus_voor_to220_top…

30kV/mm :-)

Op zaterdag 2 mei 2026 02:36:18 schreef Microware:
het waren de stroommeetweerstanden 2 waren ervan stuk die naar de OPA4374 Liepen. stom dat ik eerst aan de koelplaat componenten ben begonnen maar al doende leert men eh. Ik weet nu perfect hoe die inverter printplaten in elkaar steken. Onder de gel zaten de defecte weerstanden

Heb je misschien een foto van weer die meetweerstanden zitte, en welke waarde ze hebben? Is vast gemakkelijk voor de volgende met dit probleem, bedankt!

Die weerstanden zullen eerder een gevolg dan een oorzaak zijn. Er is dus kans dat de nieuwe gelijk weer gaan. Meet dus eerst alles in het stroompad van die weerstanden goed door op te lage weerstand/kortsluiting voor je de boel aanzet. En gebruik een serielamp bij de eerste opstart.

Hier de fotos van de meetweerstanden die dat defect waren (de torentjes) ik heb er 2 gecombineerd had niks anders liggen. de TNY278PN heb ik ook vervangen gehad

Wat meten die weerstanden dan?
Een SMD weerstand kan toch geen (flinke) stroom meten.
Plaats anders het schema ook even van dat deel.
Of ben je op de gok maar wat aan het vervangen?

De weerstanden waren in de megaohms (defect nu terug 3.68ohm nu hersteld en de pomp draait voorlopig maar ik laat ze op silent staan voorlopig voor dat ik nieuwe igbt chips heb voor de veiligheid dit was de laatste die ik had voorlopig en ja het is er 1tje van aliexpress maar draait voorlopig rustig stabiel ik laat mijn jacuzzi wel rustig opwarmen dan duurt het maar wat langer.
Voorlopig slaat de stroom niet over ik heb kapton tape gebruikt overlappend dus dubbel eigen zonder mica plaatjes ( allemaal op gebruikt en kapot )

Op zaterdag 2 mei 2026 20:14:34 schreef Microware:
De weerstanden waren in de megaohms (defect nu terug 3.68ohm nu hersteld

Op je foto zie ik op twee van de weerstanden (R2, R3) staan "362", als ik het goed zie. Dat is toch 3,6 kilo Ohm? Jij spreekt over een meetweerstand van 3,68 Ohm?

Het wordt steeds vreemder.
Zoveel smd weerstanden tegelijk open en dan nog weerstanden rondom een opamp waar nauwelijks stroom loopt en geen hoge spanningen voorkomen is heel zeldzaam (als ik het goed begrijp horen ze bij een opamp (zal wel een quad opamp zijn)) , bijna ongeloofwaardig zeldzaam.

Ik neem aan dat je die weerstanden in situ hebt gemeten en ik neem aan met de spanning eraf en de elco's leeg want anders kun je hele vreemde en hoge waarden krijgen. De enige echt betrouwbare manier is uit gesoldeerd. In situ kan wel maar verlangt de nodige ervaring in het beoordelen van de waarde.

3,68 ohm is een heel vreemde ongewone waarde. Niet alleen is het geen standaardwaarde, maar ook een waarde die eigenlijk nauwelijks bij opamps wordt gebruikt. Daar zitten meestal waarden in kilo of mega ohm.

3,68 kun je met een gewone DMM nauwelijks meten. Dat doe je met een 4 draad meting omdat je meetsnoer bussen, sporen op de DMM pcb, probes en kabels ook weerstand hebben. En dat kan wel tot een ohm oplopen bij kwalitatief wazig materiaal.

Je weet zeker hoe je smd weerstand waarden moet lezen??? (er zijn meerdere systemen met en zonder letters) Wat stond er op de oude?

Edit: van de foto zover leesbaar:
R21 = 8k2
R3 = 5k6
R1 362 = 3k6 (E24 reeks anders zou het 562 zijn)
R18 01B = 1K (EIA96 aanduiding)
R20 = 8k2
R2 = 3k6
R1 en R2 zijn E24 reeks weerstanden, die zitten meestal niet in standaard setjes, de rest is gewoon standaard.

Op zaterdag 2 mei 2026 21:20:11 schreef fred101:
Het wordt steeds vreemder.
Zoveel smd weerstanden tegelijk open en dan nog weerstanden rondom een opamp waar nauwelijks stroom loopt en geen hoge spanningen voorkomen is heel zeldzaam (als ik het goed begrijp horen ze bij een opamp (zal wel een quad opamp zijn)) , bijna ongeloofwaardig zeldzaam.

Nee hoor, ik heb diverse defecte apparaten gehad met defecte weerstanden, zelfs meerdere op 1 bord.

Maar de TS heeft het over doorslag, dat heeft toch niks te maken met de "kwaliteit" van de torren/fets. Dat is een montage probleem of iets in/rondom een trafo dat er ergens heel hoge spanningen onstaan. Dat vindt ik dan steeds vreemder worden.

Als een tor slecht is (alie meuk) sneuvelt die gewoon, dan is het einde verhaal. Heeft naar mijn mening weinig met doorslag te maken.

Op zaterdag 2 mei 2026 20:14:34 schreef Microware:

Voorlopig slaat de stroom niet over ik heb kapton tape gebruikt overlappend dus dubbel eigen zonder mica plaatjes ( allemaal op gebruikt en kapot )

Kapton is geen goede thermische geleider, (wel een "stroom" isolator :) ) dus of dat een goed idee is?
Stroom slaat nooit over, spanning wel ;)

Nee hoor, ik heb diverse defecte apparaten gehad met defecte weerstanden, zelfs meerdere op 1 bord.

Ik ook maar niet de FB of ref weerstanden van een opamp. Dat waren weerstanden waar hoge spanning over stond of veel stroom liep nadat er iets was misgegaan met bv een kortgesloten onderdeel. Of het was mechanisch door te veel flexen van de printplaat (lompe monteur of slecht gemonteerd (zware onderdelen en niet genoeg steunpunten)

Maar het kan best dat ze echt open waren, alles kan. Maar het ging mij er vooral om of dat hij wel de correcte waarden heeft gebruikt. Een ding weet ik zeker, daar zaten geen 3,68 ohm weerstanden.

TS: De weerstanden waren in de megaohms (defect nu terug 3.68ohm

[Bericht gewijzigd door fred101 op (11%)]

foutje

[Bericht gewijzigd door fred101 op (98%)]

Sorry Kohm bedoelde ik…

Dat klopt volledig dat het niet Ohm kon zijn ?

[Bericht gewijzigd door Microware op (60%)]

Dan klopt het nog niet want alleen R1 en R2 waren 3k6 als ik het goed lees (geen 3K68) dus ik zou het toch nog even goed nakijken. R20,R21 en R3 hadden andere waarden.

Op zaterdag 2 mei 2026 22:23:59 schreef fred101:
[...]Ik ook maar niet de FB of ref weerstanden van een opamp.

Jazeker zelf wel meegemaakt, gewoon weerstanden van 10k en dat soort waarden. Niks bijzonders gewoon in circuit onderbroken of fors hoogohmiger geworden.

Mijn vermoeden is dat SMD weerstanden veel meer last hebben van corrosie of zo?

-edit-
@fred hieronder: Meestal wel in de industriele hoek ja, bij consumenten electronica ben ik nog niet iets van onderbroken weerstanden tegen gekomen (behalve de oorzaken die jij aangeeft: verbrand of doorgeslagen oid met duidelijke oorzaak).

Daarom denk ik dat met name de "beroerde" omgeving in de industrie wel eens funest is. Zoals trillingen, thermsche stress, corrosieve omgeving, vochtige omgeving etc.

Jij werkt toch ook voornamelijk aan professionele electronica? Dan zal ik dat ook eens in de gaten houden want er komt hier bij mij ook steeds meer SMD voorbij.