Het Line-Out level van CD spelers is al zeer lange tijd 2Vrms.
Met een Denon Line-In level van 105mV ligt oversturing op de loer.
Roland11
Golden Member
Op zondag 10 mei 2026 22:11:21 schreef Nikolai Tesla:
De PDF is inderdaad 6.5MB. Opknip en store mogelijkheden hoor ik graag.
Met een PDF bewerkprogramma er twee stukken van maken. Of met een van de vele ZIP / RAR programma's kun je meestal ook een 'volume size' instellen - bijv. 3MB, zodat hij bij het zippen van het eerste bestand 3MB maakt en de rest in het tweede bestand doet. Vervolgens kun je hem in 2 keer posten dan. Bij 7-Zip heet dit 'split file'.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Het kan nog simpeler. Kies afdrukken en selecteer print naar pdf , selecteer pagina 1 tot x en daarna x+1 tot einde. (de precieze bewoordingen hangen van je besturing systeem af maar ik heb dat onder Linux en W11 gebruikt.)
Hier is het schema, uw adviezen over weerstanden om te versterker minder gevoelig te maken lees ik graag.
https://www.swisstransfer.com/d/5c647dd1-3fe2-4068-8ba5-5bd9d797e7c5
Voordat je in de Denon wijzigingen gaat aanbrengen is het raadzaam om eerst een simpele verzwakker (een spanningsdeling met twee weerstanden per kanaal) voor de AUX/CD L en R ingangen te maken en op de verzwakker de CD speler aan te sluiten om zo te bepalen of de verzwakker doet wat het moet doen.
Ook in dit schema zit de volumeregelaar pa ná de regelversterker.
Het is beter het CD-signaal aan de ingang te verzwakken.
Volgens het 'Level diagram' op p.20 verwacht de versterker een CD-signaal van 107 mV (volgens de gebruikershandleiding 105 mV). Als de CD inderdaad 2 V geeft, is een spanningsdeler dan een eenvoudige oplossing.
De andere ingangen blijven dan gewoon 105 mV, wat ook een voordeel is tegenover het modificeren bij de volumeregelaar.
Denk er wel om dat de ingangsweerstand van de Denon niet altijd dezelfde is. Volgens de gebruikershandleiding:
CD, NETWORK, AUX, RECORDER:
105 mV / 40 kΩ/kohms (SOURCE DIRECT: Off)
105 mV / 17 kΩ/kohms (SOURCE DIRECT: On)
Neem de weerstanden in de spanningsdeler dus niet te hoog, anders wordt het volumeverschil te groot tussen de beide standen.
Als de CD-speler inderdaad 2 V geeft, dan zou je bijv. een spanningdeler van 18k naar 1k kunnen maken.
Op zondag 10 mei 2026 22:26:49 schreef Frederick E. Terman:
Dat de ingangsspanning gewoon te hoog is, is een interessante mogelijkheid. Het zou de oplossing een stuk gemakkelijker maken.
[...]EDIT: ik zie dat in deze Denon de volumeregelaar (30k) ná de regelversterker komt. Het zou dan geen zin hebben om (dan pas) te gaan verzwakken; de regelversterker zou al overstuurd zijn.
Ik denk niet dat de regelversterker overstuurd wordt met een 2Vrms ingangs-signaal. Ik heb alleen gezegd dat de ingangsgevoeligheid in de user manual gespecificeerd wordt als 105mV (rms), terwijl een CD speler normaal gesproken een uitgangsspanning van 2V = 2000mv (rms) produceert in de luidste muziek-passages.
Een ingangsgevoeligheid die lager is dan de uitgangsspanning van de meeste bronnen is overigens gebruikelijk bij audioversterkers. Dit betekent in de praktijk dat de eindversterker overstuurd zal worden wanneer de volumepotmeter helemaal naar rechts gedraaid wordt. Zoals gezegd, dit is normaal. Ik heb nooit anders meegemaakt. Maar 105mV is wel heel erg gevoelig. Een ingangsgevoeligheid van circa 250mV is meer gebruikelijk.
Om een groter gedeelte van het regelbereik van de volumepotmeter te kunnen gebruiken zijn er twee oplossingen:
1) Het signaal verzwakken ergens in de signaalweg voor de volumepotmeter.
2) Het signaal verzwakken direct achter de volumepotmeter.
nonius
set SCE to AUX.
uw adviezen over weerstanden om te versterker minder gevoelig te maken lees ik graag.
Er zijn in deze thread al veel adviezen gegeven over het tijdelijk installeren of improviseren van een ingangsverzwakker, zonder enige modificatie aan het apparaat. U kunt blijven lezen tot u een ons weegt maar volgens mij is het moment aangebroken om de adviezen op te volgen en daadwerkelijk te gaan experimenteren of een (al dan niet zelf-gefröbelde) ingangsverzwakker het probleem oplost.
Kan al zo simpel zijn als een 10k-potmeter, ingesteld op 1/10 van de loper, en met krokodillen-snoertjes aangelsoten tussen signaalbron en versterker. Of met losse weerstandjes van 1k en 10k. Er zal ongetwijfeld wat brom te horen zijn, maar als het regelbereik van de potmeter nu wel goed (of beter) is, dan weet u dat u een permanente oplossing in die richting moet zoeken.
Het is geen raketwetenschap.
Op maandag 11 mei 2026 20:22:59 schreef Krelis Vonketrekker:
Zit de cd speler op de PU ingang!
Nee op de digitale ingang.
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Op maandag 11 mei 2026 20:28:38 schreef Nikolai Tesla:
Met Coax of SPDIF?
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
[...]
Is zonnebril glas in de signaalweg een optie? 
Dan moet je intern in de versterker aan de gang en waar zul je uit het schema moeten halen. Lastig want dit digitale signaal kun je niet verzwakken. Daar heb je ook niks met lijn nivo etc te maken. Dan moet je zorgen dat er na de DAC en voor de versterker verzwakt wordt (denk ik) Mijn Denon AVR-1804 kan ik zowel digitaal; als analoog aansturen. Ik deed dat digitaal met mijn oude CD speler maar met de nieuwe met veel betere DAC en een Technics SH8044 equalizer ertussen gebruik ik deze als verzwakker.
Ik zit te denken aan een verzwakker zoals Nonius voorstelt. Gewoon twee losse verzwakkers met RCA connectors die ik na de CD speler hang. Dan hoef ik de EQ niet steeds te verstellen.Maar daar heb jij niets aan.
De CD speler aangesloten op de coax input of optical input kan nooit overstuurt zijn...
Het is een standaard digitaal Linear PCM signaal.
fred101
Golden Member
Bij mijn Denon is er net als bij de jouwe geen volume verschil tussen de digitale en analoge ingang. Hij vervormt ook niet maar ik zag het alleen aan de EQ dat CD's, zoveel harder signaal gaven dan de pick-up. (Ook met mijn andere CD spelers) Geen probleem zoals bij jou. Perfecte volume regeling.
Iets heel anders, deed hij het voorheen met de zelfde randapparatuur wel "goed" (dus anders dan nu)
Zoja: dan is er mogelijk gewoon wat kapot.
Zo nee:
- Heb je hem nieuw gekocht: heb je dan wel de juiste boxen? (als je bv 50W in 10W boxen probeert te duwen krijg je ook problemen.)
- Heb je hem gebruikt gekocht: dan kan hij stuk zijn of je hebt de foute boxen.
Reminder...
Op vrijdag 1 mei 2026 00:00:44 schreef Nikolai Tesla:
Ik heb zowel de analoge als de digitale ingang geprobeerd en het haalt weinig uit qua volumverschil.
Zit de cd speler op de PU ingang!
Ah. Dat hadden we wel eerder mogen weten.
Wel, vergeet alle tips over weerstanden, verzwakkers, spanningsdelers. Daar heb je met een digitale ingang niet zoveel aan.
Maar als er rond de D/A-omzetter iets mis is, kan dat ook allerlei fouten opleveren. Een te lage referentiespanning, bijvoorbeeld, zou het volume veel te hoog maken.
Zoals @revado zegt: zet hem eens op de analoge CD-ingang.
Weten we trouwens al hoeveel spanning die CD-speler afgeeft?
fred101
Golden Member
Als je de digitale uitgang van de speler gebruikt dan gebruik je de CD speler alleen als een transport. De DAC in je versterker doet dan het werk wat bij de analoge uitgang door de DAC van de CD speler wordt gedaan. Het zijn dus 2 totaal verschillende signalen en signaal paden. Dat digitale signaal zijn gewoon bytes met data. Hoe hard het signaal uit de interne of externe DAC komt zit in die data.
De CD data komt zoals hij nu is aangesloten goed aan in de versterker anders hoorde je niks of een soort van random afgrijselijk geluid.
De versterker DAC werkt ook goed want de uitgang daarvan is net zo hard als wanneer de interne DAC van de CD speler het maakt.
Voor de rest, zie mijn vorige post. Ik denk dat in je versterker iets kapot is.
fred101
Golden Member
Op maandag 11 mei 2026 23:35:46 schreef Frederick E. Terman:
Tien dagen alweer?
Dat is wel een hele lage bit-rate 
Zoals TS zelf aangeeft, digitaal niet goed en analoog niet goed...
Als TS nu eens begint met het analoge pad te controleren en evt. verzwakkers te gebruiken zoals al vele malen voorgesteld...
Ik lees net van een in line attenuator die voor 10dB verzwakking zorgt en 30 K bedraagt. Ik had al verteld dat er achter de potmeter een jumpertje zit met de aanduiding R801/R802 wat te verwijderen is. Ik denk maar dat ik met 100 K begin en wat experimenteer met de E12 reeks. 2 snoertjes met meetklemmen er in en experimenteren maar.
Tenslotte: waarom niet aan de ingang weerstandsnetwerkjes er in proppen? Via de DA converter komt er ook een veel te hard signaal binnen op de volumemeter.
fred101
Golden Member
Op dinsdag 12 mei 2026 00:28:07 schreef Nikolai Tesla:
Tenslotte: waarom niet aan de ingang weerstandsnetwerkjes er in proppen? Via de DA converter komt er ook een veel te hard signaal binnen op de volumemeter.
Je kunt een digitaal signaal niet verzwakken, dat zou pas na de DAC kunnen maar dan ga je alles wat via de soundprocessor loopt verzwakken (dus ook alle surround opties) Edit heeft geen DSP, alleen een simpele DAC, is een heel andere amp als ik dacht.
De simpelste test is de analoge ingang gebruiken en er daar even een verzwakker tussen hangen. Dan weet je of een te hoog signaal het probleem is of dat er wat kapot is. Want dit is niet normaal, zo extreem hard is een CD niet. Dan zouden de meeste versterkers hier zo op moeten reageren. De enige mogelijkheid daarvoor is dat er iets in de amp kapot is. Als het in de DAC/soundprocessing zit (zijn veel problemen mee volgens een vriend die defecte versterkers koopt, repareert en weer verkoopt) dan zou je bij "analog" " (ook bij jou een functie) het probleem niet moeten hebben.
Analog mode:
Andere simpele test is om te kijken of een ander apparaat op de analoge CD ingang het zelfde volume probleem geeft.
Even ter herinnering:
Echter, als je de volume potmeter van 7 uur (dicht dus) naar 9 uur draait, dan brullen de speakers tot aan vervorming toe. Ik heb zowel de analoge als de digitale ingang geprobeerd en het haalt weinig uit qua volumeverschil.
Dat is niet het gevolg van een te hard analoge en digitale input van een standaard CD speler (dus 2 verschillende signaal wegen) Deze versterker moet gewoon met CD spelers om kunnen gaan. Hier is waarschijnlijk gewoon iets kapot. Door systematisch dingen uit te gaan sluiten door verschillende apparaten en ingangen te gebruiken kun je dat analyseren.
Herinnering want je leest zo te zien maar de helft van wat iedereen schrijft:
Fred101: Iets heel anders, deed hij het voorheen met de zelfde randapparatuur wel "goed" (dus anders dan nu)
Zoja: dan is er mogelijk gewoon wat kapot.
Zo nee:
- Heb je hem nieuw gekocht: heb je dan wel de juiste boxen? (als je bv 50W in 10W boxen probeert te duwen krijg je ook problemen.)
- Heb je hem gebruikt gekocht: dan kan hij stuk zijn of je hebt de foute boxen.
De vraag die al gesteld is heeft TS nog steeds niet beantwoord, ten minste, ik zie het zo snel niet tussen 11 dagen heen en weer praten zonder enige praktijk actie.
Heeft het in deze opstelling ooit goed gewerkt ?
Als TS de versterker ergens vandaan heeft kan het ook zo zijn dat iemand er al in heeft zitten rommelen en er een andere potmeter in gezet heeft, bv van de "chinees" en dat een lineaire potmeter is.
Dan heb je dit probleem ook.
De analoge ingang is al getest, daar had ik eerst overheen gelezen, maar ik ga met Fred mee, zet er eens een andere geluidsbron op.
Het kan nooit zo zijn dat alle Denon versterkers dit euvel hebben, dan zou niemand ze normaal kunnen gebruiken.