Denon PMA800NE erg hard geluid tot vervorming aan toe.

Volgens mij heb ik geschreven dat op internet ik al begrepen had dat iedere PMA800 zo overstuurd is. Ook heb ik geschreven dat de reparatiedienst dit herkende, zelfs als eigenschap van het apparaat noemde. Waar ik over viel is dat Denon het normaal vindt dat ik na aanschaf de broodnodige modificatie mag betalen.

Iedere Denon PMA800 deugt niet. Punt. Stom ontwerp.

Dat was toch al duidelijk toen de gigantische ingangs gevoeligheid werd genoemd? Het was te gevoelig, waarvan akte. Geen defect maar nogmaals: een klote ontwerp van de firma Denon.

Sorry hoor, maar dat lijkt me heel erg sterk, Denon gooit zijn naam niet te grabbel door een echt onbruikbare versterker te maken. Dan krijgen alle winkels ze direct weer terug. Het is geen garantieloze Ali zooi. Daarnaast heb je dit probleem ook via de digital input en die lage inganggevoeligheid (ik heb dat niet gecontrolleerd) geldt alleen voor de analoge ingang.

Als jij hem nieuw gekocht hebt, dan heb je garantie en moet je op je strepen gaan staan want dit accepteert geen enkele klant en zouden alle reviews extreem slecht zijn.

Als je hem gebruikt hebt gekocht dan is het iets anders. Dan is hij gewoon kapot.

Maar er is nog een optie. Er hoort blijkbaar een app bij (als je de hele set hebt) waarmee je het volume kunt regelen. Staat die niet gewoon max open. Als jij de app nooit hebt gebruikt en je hem gebruikt hebt gekocht dan zou hij door de vorige eigenaar daarop kunnen zijn gezet (als die de rest er wel bij had) . (Is het wel een potmeter en geen rotary encoder?)
Uit deze review: https://hifi.nl/artikel/27378/Review-Denon-800-Series-Betaalbare-hifi-…

In combinatie met de PMA-800NE krijg je bovendien interessante extra opties in de app. Zo kun je in de app de versterker in/uitschakelen, de ingangen veranderen en het volume regelen,

Die overruled de frontpanel bediening.
Line: https://en.wikipedia.org/wiki/Line_level
In de folder staat: 107mV/17kOhm, is dat net als bij multimeters want dan moet je rekenen.
Van de Denon site: Ze noemen geen piek dus die 105 is Vrms.

Waar las jij dat al deze versterkers dat doen? Ik kan niks vinden. Alleen goede reviews.

Deze Rus lijkt schema's te hebben: https://youtu.be/9txP-sqmRck?si=GHqEQ_qwVHLwS9ib
Deze: https://serviceandrepair.sellfy.store/p/denon-pma-800ne-amplifier-orig… verkoopt het service manual.
Deze gratis, wel registreren: https://www.yumpu.com/xx/document/view/62346131/denon-pma-800-service-…
idem: https://www.pinterest.com/pin/denon-pma800ne-amplifier-service-manual-…
Schemas: https://www.yumpu.com/xx/document/read/62346131/denon-pma-800-service-…

Dat van die App is wel een goede tip.
Zelf heb ik een Marantz, maar dat zit volgens mij in dezelfde familie.

in plaats van de App, kun je ook de interne webpagina oproepen via de netwerkaansluiting.
bij ingangen kun je inderdaad het volume (ont)regelen.

ik heb dat gebruikt omdat een Chromecast een ander niveau heeft dan de Ziggo ontvanger, dit voorkomt dat je bij wissel steeds volume moet aanpassen.

Ik zal even een aantal dingen rechtzetten want het wordt steeds mooier.

"Er hoort blijkbaar een app bij (als je de hele set hebt) waarmee je het volume kunt regelen."
Ik heb niet de hele set, en de app hoort bij de netwerk speler.

"Deze Rus lijkt schema's te hebben"
Maar wij nu toch ook al? Ik heb het schema gekocht en hier met iedereen gedeeld.

"Denon gooit zijn naam niet te grabbel door een echt onbruikbare versterker te maken. Dan krijgen alle winkels ze direct weer terug. Het is geen garantieloze Ali zooi. "
-Mijn klacht wordt ook beschreven in deze review over de PMA600
https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/denon-pma-6…
-De reparatieservice noemde het ''een kenmerk van dit apparaat."
-Deze persoon heeft ook deze klacht:
https://www.avsforum.com/threads/denon-pma800-input-sensitivity-match-…
-Tenslotte wordt de klacht in deze video ook beschreven en wel bij 6:35.
https://www.youtube.com/watch?v=E0TH9p3q4DU

"in plaats van de App, kun je ook de interne webpagina oproepen via de netwerkaansluiting.
bij ingangen kun je inderdaad het volume (ont)regelen."
Wijs mij de netwerkaansluiting van deze versterker aan en je krijgt een krat bier van mij. Kom op even, het schema staat in dit topic en dan zie je dat er geen netwerkaansluiting is.

Ik waardeer iedere hulp, maar zaken als "hier vindt je het schema of "Denon maakt goede spullen, het kan niet fout zijn"of "hij is stuk" zijn nu wel passe. Schema is er voor iedereen in dit topic te vinden, en dat Denon een versterker heeft gemaakt met een ongebruikelijke gevoeligheid staat als een paal boven water.

[Bericht gewijzigd door Nikolai Tesla op (11%)]

Op maandag 11 mei 2026 16:14:29 schreef Nikolai Tesla:
Hier is het schema, uw adviezen over weerstanden om te versterker minder gevoelig te maken lees ik graag.

https://www.swisstransfer.com/d/5c647dd1-3fe2-4068-8ba5-5bd9d797e7c5

Als dit het schema van de betreffende Denon versterker is en in de Denon een PCM5141 (2V RMS DIRECTPATH 106dB Audio Stereo DAC with PCM interface and fully programmable miniDSP) DAC zit dan levert die DAC volgens de datasheet standaard 2Vrms (of via een register setting 1Vrms) aan zijn analoge L/R uitgangen en dat is inderdaad ook te hard en levert oversturing als de Denon een ingangsgevoeligheid heeft van 105mV (totale gain van de versterker is 46dB)

Zowel via het analoge pad als via het digitale pad gaat het mis, er schijnt iets niet te kloppen in de Denon...

TS zal gelijk hebben.

OK, laten we ervan uit gaan dat alle goede reviews liegen en de jouwe nieuw gekocht is en altijd zo slecht heeft gewerkt, net als bij 2 anderen met ongeveer dit probleem. Dan is hij nooit met de app in aanraking geweest. Dan zijn er 3 opties:
- kapot vanaf nieuw.
- verkeerd gemonteerd/afgeregeld.
- 100% goed en een vreselijk slecht ontwerp.

Waar ik eerst naar zou kijken:
Als ik zo snel het schema volg dan wordt de "potmeter" (ik kon dat ding zelf zo snel niet vinden) door een motor bedient. De processor stuurt een DRV8837 motor driver aan. De processor krijgt up/down signalen van het volume regelaar board. Dus die knop op het front paneel is niet een potmeter maar decoder??
Dan zou ik eens kijken of de motor koppeling met die 50k potmeter niet los of te los zit of verlopen of gewoon bij sommige apparaten niet op de juiste plaats is vastgezet of slipt.

Als dat goed is en het dus een kut ontwerp is dan kun je hem zo modden:
Als ik het signaal volg dan vormen R203 en R201 een verzwakker (L kanaal) Daar zou je, denk ik, kunnen experimenteren met andere waarden. Anders zou je voor de toonregeling (zie blokdiagram) een verzwakker kunnen zetten. Maar dat helpt niets als 9 uur al vol open is. Dan heb je mogelijk nog steeds geen goede regeling. Die in dat topic had 10dB geprobeerd en dat deed niet wat hij wilde.
Wil je dat wel dan moet je niet het signaal maar (ook?) de motor aandrijving modificeren (of die aandrijving is gammel/kapot waardoor je nu alleen alles of niets hebt.

Ik had al geschreven dat ik de potmeter doorgemeten had en dus analoog is, en dat ik geen rare waarden meette in deze 50 K potmeter.
Ja, ik vind het ontwerp van deze versterker ronduit vreemd. De ingangsgevoeligheid is erg hoog, en dat is hier meerdere keren door anderen gezegd. Het hoe en waarom weet ik niet.

De totale gain van de versterker reduceren van 46dB naar 20.4dB is de netste oplossing.
In de eindtrap L en R maar twee weerstanden in de terugkoppeling aanpassen.

Ik had al geschreven dat ik de potmeter doorgemeten had en dus analoog is, en dat ik geen rare waarden meette in deze 50 K potmeter.

Ik heb het helemaal niet over of de potmeter zelf kapot is.
Mijn Denon is 200mVrms dus een verzwakker met de twee genoemde weerstanden zou moeten werken. De mijne is prima regelbaar bij die 2,2V van mijn Denon CD speler.
Maar OK, laat maar.

R203 en R201 aanpassen gaat niet werken vrees ik.

Op dinsdag 12 mei 2026 13:51:58 schreef Bobosje:
De totale gain van de versterker reduceren van 46dB naar 20.4dB is de netste oplossing.
In de eindtrap L en R maar twee weerstanden in de terugkoppeling aanpassen.

En dit gaat ook niet werken omdat de FET's aan de ingangen van de eindversterker de 2Vrms niet kunnen verwerken.

Blijft over als oplossing een weerstandsdeling per kanaal voor de eindversterker met een verzwakking van ca. 25.6dB

Die vraag over die potmeter stelde ik in de hoop uit de zeer summiere info iets te halen.
Maar het is dus een analoge (...) potmeter en niet logaritmisch.
En of het nieuw of gebruikt is mogen we dus ook niet weten.
Ik haak af verder, hier is niet te helpen.

Je mag alles weten. Alleen als er dingen gevraagd worden ioe al gezegd zijn, zeg ik dat het al gezegd is. De versterker is orgineel je n er is geen potmeter ingezet. Dat weet ik omdat ik op internet ook dezelfde potmeter in deze versterker zag zitten.

De oplossing is aangereikt, het ontbreekt aan de uitvoering...

Op dinsdag 12 mei 2026 08:55:06 schreef fred101:
Sorry hoor, maar dat lijkt me heel erg sterk, Denon gooit zijn naam niet te grabbel door een echt onbruikbare versterker te maken. Dan krijgen alle winkels ze direct weer terug. Het is geen garantieloze Ali zooi.

Maar begint er wel wat op te lijken, het is niet de echte Denon meer.

Waar las jij dat al deze versterkers dat doen? Ik kan niks vinden. Alleen goede reviews.

Ik zie veel gesponsorde reviews met een c&p van de flyer.

Op dinsdag 12 mei 2026 15:28:34 schreef Bobosje:
Blijft over als oplossing een weerstandsdeling per kanaal voor de eindversterker met een verzwakking van ca. 25.6dB

En de TS kan daarvoor eens een hoogohmige potmeter pakken om een idee te krijgen.

BTW, ik heb de sm op Hifi Engine gezet, het kan even duren voordat deze beschikbaar komt.

Maar begint er wel wat op te lijken, het is niet de echte Denon meer.

Ik denk dat het weer aan het opklimmen is. Het is nog steeds Japan en mijn nieuwe CD speler (DCD-900NE) is niet in China gemaakt (ik dacht in Vietnam). De elco's zijn geen Sam Young meer maar Elna. Alles ziet en voelt heel degelijk aan en werkt erg goed.

Mijn oude AVR-1804 is wel nog made in China en daar zit nu voor +100 euro aan nieuwe elco's in (ipv de Sam Youngs die massaal overleden waren). maar over de werking, vele mogelijkheden en UI ben ik erg tevreden.
(Mijn oude jaren 70 pioneer is ook 200mV op de tuner en aux ingang)

Op dinsdag 12 mei 2026 20:35:49 schreef fred101:
[...]
Ik denk dat het weer aan het opklimmen is. Het is nog steeds Japan en mijn nieuwe CD speler (DCD-900NE) is niet in China gemaakt (ik dacht in Vietnam).

Vietnam is samen met India het nieuwe China, produceren in China wordt duurder/te duur.

Ik doel meer op het samenschrapen van merken door oa investeringsmaatschappijen.
Denon -> Denon&Marantz -> Sound United LLC (een hele kapstok met merken) -> Harman International (Samsung).

De elco's zijn geen Sam Young meer maar Elna.

Ik ben niet bekend met moderne Elna's, vroeger zaten er wel eens wat etterbakjes tussen.

Alles ziet en voelt heel degelijk aan en werkt erg goed.

En dat is een plus.

Op dinsdag 12 mei 2026 20:14:26 schreef Henry S.:
En de TS kan daarvoor eens een hoogohmige potmeter pakken om een idee te krijgen.

Dat heeft de TS eerder geschreven om dat te proberen, tot op heden niets van vernomen of dat werkt of niet.

Eh...er zijn meer dingen dan elektronica. Zoals een kater binnenhouden die elk moment naar buiten wil, want morgen wordt hij jeweetwelkater. Zijn uitgaansdriften moeten gekalmeerd worden met knuffels want anders bonkt hij tegen de achterdeur.

Just my two cents en vooral sanity-check: van sommige cd spelers is het level van de uitgangen (zowel analoog als digitaal) regelbaar, is dat hier ook het geval en zo ja: hoe hoog staat die?

Vol open, en dat werkt op iedere andere versterker keurig. En ook op digitaal is er oversturing dus Denon heeft lopen prutsen big time.

Het probleem in deze Denon is dat de verschilversterker aan de ingang van de eindversterker een hoge ingangsgevoelighied heeft (de 105mV) en dat matched niet met de 2Vrms DAC output in de Denon (via de digitale coax of optische ingang).
Het enige dat klopt is dat Denon aan de analoge inputs (CD / AUX) een ingangsgevoeligheid specificeerd van 105mV.

De enige uitkomst is om zowel voor het analoge als digitale pad (achter de volume potmeter) het audio level van 2Vrms terug te brengen naar 105mVrms, niet zo moeilijk en snel gemaakt lijkt me.

Op dinsdag 12 mei 2026 13:36:33 schreef Nikolai Tesla:

Heb je ook gemeten of de volume-potmeter een logaritmische regelkarakteristiek heeft? Welke weerstandswaarde meet je tussen de loper en aarde, wanneer de potmeter in de middenstand staat?

De reden dat ik bedenkingen heb bij de potmeter is dat volgens het schema op bladzijde 15 van de service manual er een Alps "RK16812MGA2K-F25-V503-M1" motorpotmeter in zou moeten zitten. Je zegt zelf in jouw zesde post in dit topic: "De potmeter die er in zit is een 833M-50KBX2". Dit wordt bevestigd door het eerste plaatje in dezelfde post. Ik kan deze twee verschillende typenummers niet met elkaar rijmen.

Ik heb wel een datasheet van de "Alps RK168" gevonden (zie bijgevoegde PDF). Er zijn verschillende uitvoeringen van deze potmeter. "V503" in de type aanduiding (zie bladzijde 4 van de datasheet) zou staan voor een stereo 50K potmeter met regelkarakteristiek "3B". Regelkarakteristiek "3B" is tussen 20% en 80% van het rotatie-bereik min of meer linear, zie plaatje hieronder. Een lineaire potmeter gebruiken voor de volume-regeling van een audio versterker is merkwaardig, maar zou wel het waargenomen regelgedrag verklaren.

Het begint erop te lijken dat Denon (per vergissing?) een lineare potmeter gebruikt als volume-regelaar.

Omdat het typenummer van de potmeter in de versterker afwijkt van het type dat genoemd wordt in de service manual, zou ik dit toch even nameten.

EDIT: Ook de B in typenummer 833M-50KBX2 lijkt te wijzen op een lineaire potmeter. Misschien heeft er iemand bij Denon niet goed opgelet bij het opstellen van de partlist voor de productie van deze PMA-800NE versterker?

ALPS_RMP_RK168.pdf

Die vraag had ik dus ook al gesteld, id deze potmeter wel logaritmisch.
TS reageerde daar wat bozig op dat hij dat al gemeten had en de potmeter analoog is....
Het antwoord analoog kan niemand wat mee...

Logaritmische of lineaire potmeter daarmee wordt het probleem niet opgelost. Een input level van 2Vrms is veel te veel voor het input level van 105mV van de eindversterker. Denon specificeert zelf voor de AUX en CD ingang de 105mV.