Beste mensen,
Welke mediaspeler is geschikt om te streamen naar een smart tv.
We streamen nu via NordVPN en onze laptop naar de TV ( HDMI kabel ).
Dit willen we graag draadloos.
Waar moet de mediaspeler aan voldoen?

Wie kan me adviseren?
Alvast bedankt.
max23

Ik gebruik daarvoor een Google Chromecast en een Android telefoon of Chromebook.
Daarmee streamt bij mij alles probleemloos; van Ziggo tot Netflix en eigen films en muziek.

Edit: je hebt al een smart tv, dus je hebt die Chromecast waarschijnlijk niet nodig.

[Bericht gewijzigd door Boudie op (20%)]

Wil je daarbij je laptop blijven gebruiken? Wij deden altijd hetzelfde, ook via NordVPN om Vlaamse zenders te kijken. Maar ook zonder VPN voor allerlei streaming services. Ik ben toen eerst op zoek gegaan naar een apparaatje waar ik draadloos het laptop scherm naar kon delen, maar uiteindelijk heb ik ervoor gekozen een kleine pc te bouwen (van tweedehands onderdelen, zoiets hoeft niet het nieuwste van het nieuwste te zijn). In mijn geval eentje met videokaart zodat ik ook af en toe een spelletje kan spelen, maar als je alleen video wil kijken zou een minipc1 of een nuc het ook prima moeten doen. We hebben daarbij een draadloos toetsenbord met touchpad voor de bediening. Voordeel van deze setup is dat je video kijkt via een browser en daardoor gebruik kan maken van add-ons die de kijk ervaring verbeteren. (Maar dat is met je laptop natuurlijk ook al zo)

1) Een refurbished/Tweedehands Dell OptiPlex, Lenovo ThinkCenter tiny of HP Prodesk mini. Dat is een stuk krachtiger dan een mediabox. Niet perse heel veel duurder en je hebt veel meer vrijheid qua besturingssysteem. Ik zou daarvoor iets kiezen uit de Linux stal, dat kan tegenwoordig prima zonder de command line aan te hoeven raken en is (vaak) lekker licht. Je bent dan ook verzekerd van veiligheids updates voor lange tijd.

Maar misschien wil je juist graag je laptop blijven gebruiken, dan heb je niet zoveel aan mijn advies.

Bedankt voor de adviezen, onze voorkeur is iets met harde schijf.
Wie kan me aan een schema helpen? ( wat zijn we hiervoor nodig? )

Een schema? Wi je de mediaspeler zelf bouwen?

En de hardeschijf, wil je dingen opnemen? Er zijn mediaspelers waar een harddisk i nkan, maar ik weet niet of je nog zomaar kunt opnemen met al die beveiligingen van tegenwoordig. Maar misschien wil je juist je eigen videofiles op de harddisk zeten en afspelen?

Goed, ik denk dat je deze vraag beter op Tweakers kunt stellen.

een NAS met daarop Plex of via DLNA ?

of je komt uit bij zoiets als een Nvidia Shield TV Pro

sinds de komst van de Chromecast en soortgelijk, wordt dit nauwelijks meer gemaakt.

Dit is een beetje een tweakers topic.

Een smart tv kan heel veel dingen doen (afhankelijk van Android, LG, Samsung etc)

Ik heb hier mijn tv draadloos toevoegd als 'Monitor 3' dus ik kan gewoon mijn browser/word/excel op de laptop starten en dan naar de TV schuiven. Je kan het beeld ook als 'clone' instellen en dan zie je hetzelfde op beide apparaten. (In de engelse windows is het > System > Display > Connect to a wireless display"

(1=laptop, 2=hdmi-monitor, 3=draadloos-tv)

Je kan waarschijnlijk ook 'casten' naar de TV. Dat ligt een beetje aan de laptop software. De chromebrowser kan dit bijvoorbeeld doen.

Samsung heeft nog iets als "DisplayDual" ofzoiets dat werkt dan weer zodat je het scherm van je mobiel kan zien.

Daar heb je allemaal eigenlijk niets voor nodig. Het moet wel gezegd dat niet alle opties even fijn werken met HD/4k video.