Hallo iedereen,

Ik ben sinds meer dan 10 jaar in het bezit van een Panasonic TV. Altijd zeer tevreden van geweest tot vorige week de TV niets meer deed. Moet kapot gegaan tijdens de dag, 's avonds proberen aanzetten maar helemaal dood.

Geen standby-led meer, niets. Ik heb de achterzijde afgedaan en gemeten op de voedingsprint. Rechts heb ik 2 meetpunten. SRV-5V is ok en SRV-16V is ook goed.

Wat zou er kunnen verder defect gaan? Niets te maken met de voedingsmodule?

Model: TX49DX650E
Ser. No.: NF6320204

Heb je ook de rimpel op die punten gemeten?

Ik ken de interne opbouw van de knoppenmodule van deze niet, maar ik heb een Panasonic TV van het vuil gered waarvan de microswitch (een schakelaar met vergrendeling na indrukken en weer lossend na nogmaals indrukken) gewoon gaar was geworden. Daardoor ging het ding 9 van de 10 keer niet aan, maar gaf je een goede klap, dan hoorde je de relais van de voeding ratelen, maar gebeurde er niets.

Maar omdat dat schakelaartje puur een lijntje op de voeding laag (of hoog, geen idee) trekt waarmee de hele voeding tot leven komt, kan het best zijn dat de spanningen die je meet er wel zijn, maar de voeding niet opkomt door zoiets simpels als een rot schakelaartje.

Kort gezegd: begin bij het begin en zoek het zeker niet te ver.

Ik heb de spanningen nagemeten op de voedingsprint. Ik vermoed dat het A board defect zal zijn. Maar ben dit niet erg zeker. De service manual is niet helemaal dezelfde als mijn tv.

Waar zouden er slechte contacten kunnen inzitten, bedoel je dan in de drukknoppen achteraan de tv om hem aan te zetten en volume te regelen?

Wat doen de tv als je 5volt op de on.stby pin zet start ie dan wel door.

Zo ja dan ligt het niet aan je voeding.

Anders wel dan zul je gerichter moeten gaan zoeken Ctjes slecht of weerstandjes (onderbroken)

Ik heb in dat chassis ook al twee keer een losse CPU (BGA) gehad. Eerste keer nog wel standby led, groen knipperen en verder niks meer. Tweede keer wel opstarten, maar geen beeld.

Volgens mij zit de standby processor mee in dezelfde chip, dus als al je spanningen aanwezig zijn zou je zomaar eens prijs kunnen hebben.

@beeldbuisje

Is dit de chip die achter de grote koelplaat zit?

Ja, dat klopt, die grote toch, want zitten volgens mij nog enkele kleintjes ook achter die mee gekoeld worden met die grote koelplaat.

Ik deed de koelvin van de printplaat los. Nu zie ik de IC. Ik heb een smd station hier staan. Is het nu de bedoeling dat ik hem heet maak? Op welke temperatuur beste? Flux gebruiken?
Kan ik zien dat hij slecht contact maakt?

Even NIETS doen anders maak je het nog erger!

Plaats een hulpvraag in de rubriek Vraag & aanbod.

Dit kan je niet zo uit het losse handje doen, het is een BGA (=Ball Grid Array) die moet gecontroleerd verhit worden binnen een bepaalde temperatuurcurve en tijd.
Succes niet gegarandeerd.

https://www.youtube.com/watch?v=0zq98wqEZlo

Op donderdag 28 mei 2026 20:47:34 schreef Louis123:
Ik deed de koelvin van de printplaat los. Nu zie ik de IC. Ik heb een smd station hier staan. Is het nu de bedoeling dat ik hem heet maak? Op welke temperatuur beste? Flux gebruiken?
Kan ik zien dat hij slecht contact maakt?

[bijlage]

Niet doen inderdaad ik heb dit ook uitbesteed aan een ander forum lid hier.

Ik heb daar ook de tools niet voor doe dat ook te weinig.

Kan er iemand mij verder helpen. Ik woon in Nazareth-De Pinte. Al ben ik nu ook niet 100% zeker dat ik dat dit natuurlijk kapot is.

Natuurlijk moet je eerst zeker zijn of de voedingsspanningen effectief wel allemaal aanwezig zijn, maar ik ga ervan uit dat dat gecontroleerd is.

Zoals men hier ook al zei, ga er niet ongecontroleerd mee aan het werk, want dat loopt sowieso nooit goed af. Of je doet het ic kapot, of het gaat even werken en valt nadien terug uit.

Om het "goed" te doen moet dat ic gelift worden, print + ic proper maken, nieuwe soldeerballetjes erop en dan terug op de print solderen.

Deusjevoo hier op het forum is daar min of meer de man voor. Ik ga z'n adres niet publiek maken, maar ik kan je al zeggen dat hij op een acceptabele afstand van jou woont Louis.
Ik zou hem PM sturen voor verdere info.