Zoals bvb een schoenveter vastmaken maar zonder die lussen. De laatste knoop met 2 nijptangen extra aangetrokken. En toch komt de knoop los na een x aantal keer aan-uit-aan-...
Zijn er andere soorten knopen?

Ik gebruik voor dat soort dingen hier aan board een paalsteek maar sommig touw is gewoon niet geschikt om te knopen. Dan kun je bv een lus maken en ipv een knoop wikkel je er draad omheen.

Dit is mijn brilkoordje, dat zit zo al 4 jaar in weer en wind.

[Bericht gewijzigd door fred101 op (18%)]

Platte knoop maken en met een aansteker de knoop voorzichtig in elkaar versmelten.
Maak eerst duim en wijsvinger goed nat en knijp voorzichtig (heet) op het knoopje om te blussen.

Wat Fred101 zegt, paalsteek gebruiken, die is precies voor deze soort belasting bedoeld.

Dubbele knoop is een 'ouwewijvenknoop', de naam knoop niet waardig. Je weet nu uit eigen ervaring ook waarom! Platte knoop zou ik hier ook niet gebruiken.

Whatever knoop is goed bij het in elkaar versmelten. :)

Met aansteker smelten is inderdaad het simpelst. Of een stukje krimpkous erom.
(liefst krimpkous met lijm)

Het smelten van kunststof touw of koord gebruik ik alleen om rafelen van de uiteindes te voorkomen, NOOIT als onderdeel van de knoop zelf.

Waarom het niet gelijk goed doen en de juiste knoop gebruiken, zou ik denken. Paalsteek. Maar er zijn ook nog wel andere steken die zouden kunnen maar de paalsteek is makkelijk en goed.

Als je echt fanatiek bent zou je zelfs een oogje kunnen splitsen.... :7

[Fred101] maar sommig touw is gewoon niet geschikt om te knopen.

Dan een ander stukje koord pakken en daar een paalsteek in maken :)

Bij het vissen gebruikte ik altijd nylon monofilament. Veel gladder ga je niet vinden. Toch kwamen de loodjes, haakjes en wartels niet los. Maar je moet dan wel geen ouwewijvenknoop gebruiken....

Het gaat niet meer om de knoop na het versmelten.

Sommige nylonsoorten zijn zo glad dat niet één knoop zonder verdere maatregelen blijft zitten...

Alleen aan het einde van het koordje met de aansteker een "bolletje" smelten en dan een dubbele knoop maken is al genoeg.
Dat bolletje komt niet meer door die knoop heen.

Paalsteek https://www.youtube.com/watch?v=c9yrE6jMqI0 Die lus schijnt zich op 't laatste strakker te geraken, tof.
Deze schakelaars https://www.eibabo.fr/bachmann/interrupteur-a-tirette-eb-noir-4-1-a-25… kan je vastzetten via die rivetten en dient voor die 2 ledlampen in behuizing opzij.
Dank allemaal.

Die lus schijnt zich op 't laatste strakker te geraken, tof.

Een goede knoop trekt zichzelf steeds vaster/strakker onder belasting. Een ouwewijvenknoop trekt zichzelf juist los.

Een goede knoop krijg je ook weer makkelijk los na een zware belasting. Een ouwewijvenknoop niet :) Daar moet de marlpriem bij gepakt worden.

Platte knoop en paalsteek zijn allebei simpele goede knopen, maar met verschillende toepassingen.

[Revado] dan een dubbele knoop ouwewijvenknoop maken is al genoeg.

Revado, ik weet nu één ding zeker: ik neem je nooit mee zeilen! >:)

Op dinsdag 26 mei 2026 23:09:00 schreef nonius:
[...]

Revado, ik weet nu één ding zeker: ik neem je nooit mee zeilen! >:)

Maar.... ik ben juist heel goed in hele mooie knopen ;) , je weet wel, die nooit meer los kunnen O-)

Dat zijn Gordiaanse knopen....

Paalsteek gebruik ik wel eens midden in een lijn om er een aantrektakel mee te maken.
Gaat prima.

Dit eenvoudige knoopje bedient al jaren mijn zonwering.
Het is een knoopje dat wordt gebruikt voor een vislijn en haakje.
Het voordeel is dat het keurig recht hangt.
Speciaal ook voor nylon lijn.
Je kunt spelen met het aantal windingen en eventueel een eenvoudige knoop om te voorkomen dat hij los schuift, maar nodig is dat meestal niet.
Bij aantrekken ontstaat vanzelf een krakeling.
Steek een andere lijn of wat ook door die twee ogen en klaar.
Kan ook als enkele knoop worden gebruikt zoals in trekschakelaar lijntjes.

Op dinsdag 26 mei 2026 21:32:33 schreef fantomas:
En toch komt de knoop los na een x aantal keer aan-uit-aan-...
Zijn er andere soorten knopen?

Zeker, maar wat dacht je ervan om de knoop te impregneren met een druppel secondenlijm!

[Bericht gewijzigd door vergeten op (17%)]

Eigenlijk werkt iedere knoop als je in het losse eind een achtknoop legt.

Maar een knoop is bedoeld om ook weer los te kunnen, dus ik snap de smelt/lijm/omwikkel oplossingen ook wel. Jouw touwtje hoeft eigenlijk nooit meer los, en anders is er de schaar nog.

Op woensdag 27 mei 2026 12:50:55 schreef vergeten:
[...]Zeker, maar wat dacht je ervan om de knoop te impregneren met een druppel secondenlijm!

Nylon laat zich erg slecht lijmen met secondenlijm.
Er zijn wel soorten die daar speciaal voor zijn gemaakt, maar dan heb je zomaar een tweede hypotheek nodig...

Een vlambehandeling kan vaak helpen om de adhesie van lijmen te verbeteren: https://www.epoxyworks.com/flame-treating-plastics/

Maar OP heeft sowieso al een halve gereedschapskist nodig om sommige gesuggereerde oplossingen te implementeren terwijl een knoopje zo gelegd is. KISS en zo.....

Palomar Knot vind ik beter omdat er 2 windingen ipv 1 op de trekschakelaar zitten en kan ik beter onthouden https://www.youtube.com/watch?v=uWw_f7CQQLg