Ik heb een aantal 3,3V voedingen (MeanWell SP-150-3.3 30A), afgeregeld op 3,50V. Hiermee laad ik LiFePO cellen die maximaal 3,55V mogen hebben volgens de specs.
De cellen staan al in een 4S configuratie. Vanwege een meetsnoeren tekort gebruik ik maar één meetssnoer voor de MIN-pool van voeding A en de PLUS-pool van voeding B en sluit deze MIN-pool van A en PLUS-pool van B met een kort meetsnoertje dicht bij de voeding kort.
Vervolgens laat ik de voedingen een dag staan om de LiFePO cellen volledig op te laden.
Nu heb ik al 3 keer dit gedrag gezien bij 3 sets van 4S cellen: de derde cel (absoluut gezien de spanning van 7,00 tot 10,50V) krijgt een HOGERE spanning dan de vierde cel (10,50V tot 14,00V).
Iemand een idee? Gebeurt er het een en ander dat mijn multimeter niet snapt? Iets anders kan ik niet verzinnen.
Eerste foto is principe schema met de gemeten spanningen erbij geschreven in Paint. Rest van de foto's zijn de gemeten spanningen (foto 2 spanning voeding drie en foto 3 spanning cel drie, foto 4 spanning voeding vier en foto 5 spanning cel vier). De accu's zijn gestart op ene spanning van 3,2xV.
't Is wonderlijk, inderdaad.
De gemeten spanningen over die twee cellen zijn bij elkaar bijna een tiende volt hóger dan de spanningen van de twee voedingen bij elkaar.
Normaal zou je bij laden een iets lágere celspanning verwachten, doordat je wat kwijtraakt over de verbindingsdraden.
Op dinsdag 26 mei 2026 13:38:33 schreef Bobosje:
De spanningsbronnen kunnen alleen stroom sourcen maar geen stroom sinken.
De startspanning van de cellen was ook lager dan de ingestelde spanning op de MeanWells, zodat dit geen issue zou moeten zijn.
Ik heb nu de doorverbinding van de voedingen weggehaald dus laad nu minder cellen tegelijk op (wegens tekort aan laadsnoeren).
Dit was een tijdelijke oplossing (de 4 losse voedingen) dus binnenkort gewoon een BMS er op.
Maar het blijft vreemd... Misschien nog eens voeding 3 en 4 omruilen (ik heb nog één 4S blok over wat opgeladen moet worden) en kijken of dan cel 4 de te hoge spanning krijgt i.p.v. cel 3.
Een BMS clampt de spanning over een volle cel zodat de spanning over de volle cel niet meer kan stijgen tijdens het verdere laden van de nog niet volle cellen en de laadstroom voor de nog niet volle cellen loopt nu door de clamp (en niet meer door de volle cel).
De voedingsbronnen kunnen de spanning over de cellen niet clampen en volle cellen (die nog steeds voller gaan raken) gaan de spanningen dicteren en niet de voedingsbronnen.
benleentje
Golden Member
Bobosje heeft gelijk een voeding kan gewoon niets aan stroom opnemen de uitgang werkt maar 1 kant op er kan alleen stroom uit. Er bestaan wel voedingen die dat kan maar die sturen dan een tor of fet aan. BV een voeding uit de HP66xx serie kan dat.
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Leuk verhaal allemaal, en dat zou terecht zijn, ALS er een lader was die het hele pakket in één keer zou laden, en dat is hier niet het geval! Die 4 voedingen laden elk één cel, totaal onafhankelijk van elkaar, dus dat is hier helemaal niet relevant.
De meest waarschijnlijke verklaring die ik kan bedenken, is dat die ene voeding gewoon iets meer spanning geeft.
@TS: als je de spanning over elke cel meet (en dus niet over een serieschakeling van cellen), zie je dan ook verschil?
Cellen in serie moeten per cel een spanningsbron zien / hebben die de mogelijkheid heeft om een volle cel spanning te kunnen clampen en dat gebeurt hier niet. Er ontstaan ongecontroleerde maasstromen door alle voedingen (source stromen) en door alle cellen, de volle cellen raken steeds voller en overstijgen de ingestelde spanning. Er is geen controle over de balancing van de cellen.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
De cellen staan toch niet in een gesloten seriekring tijdens het laden? Ik neem wel aan dat de belasting afgekoppeld is natuurlijk. De voedingen zijn zwevend, dus daar kan het ook niet aan liggen.
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Op dinsdag 26 mei 2026 17:43:26 schreef Bobosje:
Er ontstaan ongecontroleerde maasstromen door alle voedingen (source stromen)
Maasstromen? Zelf woon ik dichter bij de Rijn, heb ik dan rijnstromen?
Die voedingen hebben hun uitgang allemaal galvanisch gescheiden, op een hele kleine condensator over de transformator na, die daar zit voor EMC redenen. Het is een condensator, dus daar kan geen DC stroom lopen.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Er zitten vermoedelijk ook Y-condensatortjes van + en - naar aarde. Dit zou geen significante stromen laten lopen, laat staan gelijkstromen.
Wat zit er in haast alle SMPS-en aan de uitgang dat maakt dat de SMPS kan opstarten en de uitgangsspanning kan regelen zonder aangesloten load?
maartenbakker
Golden Member
Een weerstand. Die kan zelfs sinken maar is daar natuurlijk niet selectief in. je hebt gelijk dat je dan wel een parallelkring krijgt.
Ik vraag me af of het effect significant is, en natuurlijk of de weerstand daadwerkelijk aanwezig is.
Bij een dergelijke voeding zou hij ook nog in serie kunnen staan met een LED'je en speelt dan in elk geval geen rol.
Voor een compleet beeld van de situatie zou ik in de eerste tekening ook nog wel willen weten wat de spanningen op de andere voedingen en accu's is.
Ondertussen voel ik de stelling van Thévenin ergens in de lucht hangen met bijbehorende IQ-test-achtige puzzeltjes. Intuitief is het opeens wel heel lastig om te bepalen wat er gebeurt.
Soms moet je dingen in de week leggen of laten bezinken.
Het simpel ogende schema is helemaal niet simpel. In het circuit / netwerk zijn veel vergelijkingen met veel variabelen in het spel en elke variatie of tolerantie op die variabelen geeft weer een andere stroom en spanning verdeling.
De variabelen kun je electronisch elimineren / reduceren door de spanning op een volle cel te clampen (de laadstroom door de volle cel te reduceren tot nul).
Helaas gebeurt dit nooit in dit schema.
maartenbakker
Golden Member
Nouja, jij zegt: er is een netwerk, dus dat moet de oorzaak zijn. Ik denk dat het netwerk te analyseren is als we de rest van de spanningen ook weten, en vooral ook als we weten of de voedingsuitgangen inderdaad stiekum staan te sinken in plaats van alleen te sourcen. Ik ben nog niet bij Sherlock Holmes aangeland *) dat zou ik in dit stadium te kort door de bocht vinden.
*) "Eliminate the impossible, and what is left, however improbable, must be the truth."
SparkyGSX
Het schema is m.i. betrekkelijk triviaal, maar wat ik in eerste instantie niet gezien had, is dat de voedingen 30A kunnen leveren, een en deel van de verbindingen maar 2mm^2 zijn; daar krijg je natuurlijk een flinke spanningsval, en afhankelijk van de stroomrichting (welke can de 2 cellen wordt geladen) krijg je daar een positieve of negatieve spanningsval, een die wordt opgeteld bij de spanning van de voeding.
Sluit het eens fatsoenlijk aan, met 2 aparte draden voor elke voeding en probeer het dan nog eens.
benleentje
Golden Member
en vooral ook als we weten of de voedingsuitgangen inderdaad stiekum staan te sinken in plaats van alleen te sourcen.
En SMPS voeding is totaal niet gemaakt om ook maar iets te sinken aan stroom. dat is gewoon trafo diode's filtering en meer niet. Maar een lineaire voeding kan ook gewoon niet sinken daar zijn toch speciale voedingen voor nodig.
Du eigenlijk staan die voeding alleen parallel als de cel spanning lager is dan de voedingsspanning maar zodra de celspanninghoger word omdat de voeding ook gewoon in serie staan kan de voeding daar niets aan doen.
Iemand een idee? Gebeurt er het een en ander dat mijn multimeter niet snapt? Iets anders kan ik niet verzinnen.
Dieparralel schakeling werkt niet want de voedingen kunnen niet als een BMS teveel aan spanning wegwerken. Dus je laat gewoon met een 14V voeding zonder BMS een accu op
SparkyGSX
Dat hoeft ook niet, want het pakket wordt niet als pakket gelaten, dit zijn 4 cellen met onafhankelijke laders in die toevallig in serie staan. Als de TS het fatsoenlijk aansluit, met draden die geschikt zijn voor de stroom, en vooral geen gedeelde draden, komt het wel goed
maartenbakker
Golden Member
@benleentje: als er weerstanden over de uitgang zitten, dan zou de voeding in theorie iets kunnen sinken. Of dat voldoende is om effect te hebben, of dat in een te hoge celspanning kan resulteren en of er ueberhaupt weerstanden in zitten, is de volgende vraag. Maar dat het niet helemaal simpel is, daar heeft bobosje gelijk in.
Er zijn geen sink stromen nodig.
Als er onbalans is dan blijft er onbalans en wordt de volle cel overladen (de spanning stijgt boven de 3,5V)
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Over de horizontale draden, met de krul er in getekend, staat GEEN 0V.
Als je de 2-de wet van Kirchhof toepast moet de spanning over de bovenste rode draad + de aller bovenste blauwe draad dus het verschil zijn in de (voeding - accu) dus iets van 18 mV. Hoe de verdeling van de spanning over de twee draden (jouw meetsnoeren dus) is, is onbekend. En dan heb ik het nog even niet over weerstandsovergangen in de aansluitingen.
Maar hoe de stroom in de rode draad draad loopt weet je niet, bij gelijke cel stroom kan zelfs de stroom 0 zijn. De laadstroom van de bovenste cel, als die identiek is aan die van de 2-de van boven, dan zal de stroom 0 want zijn ze tegengesteld. Dat maakte het niet zo simpel om te begrijpen wat er gebeurd. Die volledige 18 mV kan net zo goed over de bovenste blauw draad staan.
Effectief zou je alle weerstanden van de draden als netwerk moeten tekenen. Dan alle stromen er fictief in moeten tekenen, de 2 wetten van Kirchhof er op los laten (1-ste/2-de) en krijg je 10 vergelijkingen (of meer?) zo met 10 onbekenden. Als je die oplost weet je precies wat er gebeurd.
Dat mag je als leuke exercitie zelf doen.
Dat moet kloppen anders ben je de natuurwetten aan het tarten.
Als ik mezelf mag quoten:
Het simpel ogende schema is helemaal niet simpel. In het circuit / netwerk zijn veel vergelijkingen met veel variabelen in het spel en elke variatie of tolerantie op die variabelen geeft weer een andere stroom en spanning verdeling.
maartenbakker
Golden Member
Op donderdag 28 mei 2026 00:05:36 schreef Bobosje:
Er zijn geen sink stromen nodig.
Als er onbalans is dan blijft er onbalans en wordt de volle cel overladen (de spanning stijgt boven de 3,5V)
En dat overladen zou dan alleen maar kunnen komen doordat de voedingen sinken, anders kan het volgens jou niet en ik zie zo snel ook geen andere mogelijkheden.
Wanneer de som van alle celspanningen in de buurt gaan komen van de som van de bronnen dan kunnen er sink stromen gaan lopen en dat gebeurd zodra een (door onbalans) alreeds (mogelijk ver) overladen cel stroom begint / gaat leveren in de keten.
Zolang de som van alle celspanningen nog redelijk uit de buurt blijven van de som van de bronnen dan lopen er alleen source stromen ook al heeft een cel de spanning van 3,5V (of meer) bereikt.
Voor de duidelijkheid, dit is een voorbeeld waarin de bronnen identiek zijn en alle (draad)weerstanden tussen bronnen en cellen gelijk aan elkaar (niet 0 Ohm) zijn en er onbalans is tussen de cellen tijdens het laden.
Zijn de bronnen niet gelijk en verschillen de (draad)weerstanden in de hele keten dan trekt alles mogelijk nog veel schever qua source / sink gedrag en hoever een al volle cel nog wordt doorgeladen.
Alles in de hele keten doet mee of kan invloed hebben op de stroom / spannings verdeling in / over de hele keten, er zijn heel veel afhankelijkheden in het spel.
Bij onbalans stopt het laden van een volle cel niet per direct wanneer dat wel zou moeten en daar zit het gevaar.
Ik doorzie het niet.
Het viel mij wel op dat de tolerantie op de uitgangsspanning van de voedingen 2% is, met daarbovenop nog 0,5% line en 1% load. Referentie zal gewoon een 336 of 431 zijn. Die zijn prima, maar beslist niet perfect.
Zo gezien lijkt instellen op 3,50 V als het maximum (in enige betekenis) 3,55 V is te krap, en lijkt veel preciezer meten niet zo zinvol.
Bij al dit soort projecten lijkt het verstandig het regelen van de celspanning over te laten aan elektronica die daar voor ontworpen is.