hallo,

ik heb een nieuwe logo in mijn handen gekregen om een proefopstelling te maken.
hoe moeilijk kan dat nou zijn >:)
moeilijker als gedacht natuurlijk ;)

ik heb de software versie 8.3 op een apparte laptop staan die niet aan het internet hangt (veiligsheid reden binnen het bedrijf).

logo:
IP 192.168.000.003
sub 255.255.255.000

ik kan op de laptop van uit de terminal dit adres pingen, en dat gaat goed (4 packages verstuurt en 4 packages ontvangen).

in de software op de laptop (V 8.3) kan ik in het verbindings pop-up scherm de logo vinden d.m.v. het blauwe icoontje met de 2 half ronde pijlen. dan verschijnt keurig de logo met het juiste IP adress in de lijst (voor de rest niets).vervolgens selecteer ik deze (IP adress word naar boven gecopieerd) dan de button test, en na enkele seconden de melding: unable to acces the remote device

ik heb het ook nog eens op eens oudere logo geprobeerd en dan passeerd deze wel de test (met de test knop).

weet iemand wat er aan de hand is, alvast bedankt.

Hoi,
Volgensmij zit je niet in het juiste netwerk, bij netwerk adapterinstellingen van de laptop kan je het ip wijzigen, die moet dan in dezelfde range als de logo. Het ip adres van de logo staat bij de instellingen (of die wijzigen).

als ik in e terminal, ipconfig doe vind ik:
IPv4 192.168.0.254
sub 255.255.255.0

dus dat lijkt me goed te zijn.

Test in Powershell:
Test-NetConnection 192.168.000.003 -Port 102

Heb je de juiste adapter geselecteerd? Zo ben ik nog eens een half uur aan het zoeken geweest.

power shell word weer gegeven in verschrikkelijk klein lettertjes, echt niet te lezen.
maar dit is toch " het zelfde" als een terminal (cmd) ?

wat bedoel je met de adapter ?
Tnx.

edit:
als je met netwerk adapter: ethernet, dynamic dns of logo cable bedoeld.
ik heb ethernet geselecteerd.

het is toevallig niet zo dat de logo software (V8.3) deze nieuwe logo niet ondersteund ? al kan ik daar niet zo snel een aanwijzing over vinden.

[Bericht gewijzigd door trix op (27%)]

Dat je waarschijnlijk logosoft 8.4 nodig hebt, die software is niet helderziend dat hij toekomstige logos al kent

Welke hardware heb je geselecteerd dan :S dat type bestond in 8.3 nog niet

nee, cmd is niet hetzelfde als powershell.

Als je een foutmelding kreeg, werd de poort geblokkeerd door firewall o.i.d.
Deze test gaat iets dieper dan een ping.

Met adapter bedoelde ik inderdaad wat je in de edit hebt gezet.
Voor een 8.4 LOGO ben je 8.4 software nodig

ok, ik zag wel in de powershell wat rode text verschijnen wat op een error kan wijzen, even kijken of ik dat ook kan lezen (nogmaals ontiegelijk kleine letters).

Op woensdag 27 mei 2026 11:31:54 schreef trix:
ok, ik zag wel in de powershell wat rode text verschijnen wat op een error kan wijzen, even kijken of ik dat ook kan lezen (nogmaals ontiegelijk kleine letters).

In Windows 11 en volgens mij 10 ook al heb je "Accessibility settings" , kun je de lettergrootte aanpassen zonder aan je schermresolutie te knutselen :

even hardop denken, als het b.v. een firewall probleem zou zijn, dan zou ik toch ook problemen hebben met die oude logo die wel de test met de testknop passeerde.

word morgen, er komt wat tussendoor. Tnx

[Bericht gewijzigd door trix op (67%)]

Oke, je zou zoiets als dit moeten zien:

Nu heb ik in mijn thuisnetwerk geen 000.003 ip adres dus krijg ik een failed message.
Als het wel goed gaat zou het zoiets moeten zijn:

Maar de 6ED1052-1FB08-0BA2 kan niet met Logo Soft 8.3, je moet naar 8.4.

bedankt voor de input _/-\o_ , controleer ik morgenvroeg.

Had zelf ook zoiets een nieuwe Logo via ethernetkabel op een PC met 8.3 versie, geen communicatie.
Update gedraaid met 8.4, nu wel communicatie.

Heb je de laptop en logo op een aparte switch aan elkaar gekoppeld, of via een bestaand netwerk ( met internet geblokt)? Met een dhcp server?
Het kan dan ook zo zijn dat er een ander apparaat ook 192.168.0.3 heeft.
Makkelijk te controleren door een CMD scherm te openen, intikken ping 192.168.0.3 -t
Dan loopt ping door.
Trek de netwerkaansluiting van de logo dan los, dat moet de ping een timeout geven.
En bij weer terugsteken weer een reply geven.

De verkeerde logo software is ook goed mogelijk.

nee, gewoon rechtstreeks een kabel met 2x RJ45 tussen laptop en de logo.

Dat kan met sommige apparaten ook nog mis gaan, dat zou dan eigenlijk een cross kabel moeten zijn, ook al hebben de meeste apparaten wel auto MDI tegenwoordig.
Of een kleine switch er tussen, dan zie je ook meteen of er data is aan de lampjes die knipperen.
Bij de logo gaat het wel goed met een normale kabel .

Dit is gewoon een versie issue, niet zo heel netjes opgezet van Siemens, daar had best een "deze ken ik niet" melding in mogen zitten ergens.

in de powershell krijg ik een melding dat hij de comando's niet kent.

momentje dan zet ik hier een foto neer.
ik heb een foto van het scherm moeten maken, het is nouwelijks leesbaar

ik zal eens zorgen dat ik de juiste software te pakken krijg.
zou die ook op een windows 7 laptop te installeren zijn ?

Geeft de logo wel antwoord op poort 102?
Kan best zijn dat hij daar geen reply op geeft maar alleen ontvangt.

[Bericht gewijzigd door revado op (47%)]

De meest voorkomende fout bij verbindingsproblemen is de verkeerde versie van LOGO Soft Comfort!
Of gebruik maken van een DEMO versie. Met de Demo kun je NIET communiceren met de Logo.
LOGO (en LOGO Soft Comfort) is nu met de versie 9.
Download of Upgrade deze. Als je een volledig geïnstalleerde versie van LOGO Soft hebt dan is de upgrade kosteloos.

Je kunt met een nieuwe versie altijd verbinding maken met een oudere (lagere versie) LOGO.

up-graden word lastig, V8.3 staat op een laptop die niet op het netwerk kan/mag.
ik had een paar jaar terug een cd-rom besteld en die geinstalleerd.
het is een oude laptop met windows 7 en een cd_rom speler.
volgende week eens kijken wat er mogelijk is.

Op zaterdag 30 mei 2026 17:05:36 schreef trix:
up-graden word lastig, V8.3 staat op een laptop die niet op het netwerk kan/mag.
ik had een paar jaar terug een cd-rom besteld en die geinstalleerd.
het is een oude laptop met windows 7 en een cd_rom speler.
volgende week eens kijken wat er mogelijk is.

Je kunt de update ook op een USB stikkie zetten.

Ojee, USB in het bedrijfsleven ... op windows 7 *schrik*

Tijd voor een nieuwe 'gooi en smijt' laptop, zonder sw upgrade ga je er niet komen.