Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Zijn 50v 10A pressfit diodes zo te zien. (wat lastiger te krijgen en te vervangen)
Je kunt er inderdaad TH diodes voor gebruiken.
nonius
set SCE to AUX.
Die pressfit-diodes zijn waarschijnlijk het eenvoudigst te krijgen bij een lokaal dynamo-revisiebedrijf.
Ze worden erg veel in (auto-)alternators gebruikt.
[Edit: en een bankschroef in combinatie met een kort passend pijpje vormt een prima geïmproviseerde pers....]
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
De behuizingen dienen ook als koeling. Mocht je bedrade diodes gebruiken, overweeg Schottky diodes in SOD59 (TO-220) behuizing.
MAH
Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough
@Arco, Wanneer ik er twee gewone shottky diodes in kan zetten is dat wel zo makkelijk.
@Maarten, dan zal dat wel het probleem zijn geweest want ze zaten ingegoten in kauwgum.
@Raaf, thnx! Hopelijk is er nog 1 te meten.
@Nonius, dank je, dat kwam ik op internet wel tegen. Alleen een lokaal revisie bedrijf vinden zal wel lastig worden. Gelukkig kunnen ze ook bezorgd worden. Of een paar gewone diodes erin, misschien extra oversized.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Oversized (qua vermogen) zal niet zo veel uitmaken, de opgewekte warmte moet afgevoerd worden.
(da's bij beiden gelijk)
Als je ze bij automotive haalt, wel opletten dat ze minimaal 50v zijn. (en juiste polariteit zoals reeds gezegd)
[Bericht gewijzigd door Arco op (33%)]
roadrunner84
Meep! Meep!
Weet iemand waar je bulk/goedkoop ferriet kerntjes kan krijgen zoals die in ringkern geheugen gebruikt worden? Ik kan er wel (nieuw) vinden, maar voor 20 cent per bit wordt het toch erg prijzig.
Ik hoef niet nieuwe te hebben, ook niet per se vintage, maar wel goedkoop.
fatbeard
Honourable Member
Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Je geeft geen maat: in ringkerngeheugens werd/worden vele maten gebruikt, de kleinste (IIRC) 20mil, de grootste iets van 400mil.
Dit zou iets voor jou kunnen zijn: https://nl.aliexpress.com/item/1005004112003854.html
Thevel
Golden Member
Op dinsdag 2 juni 2026 14:21:10 schreef roadrunner84:
maar voor 20 cent per bit wordt het toch erg prijzig.
Ik ongeveer 35 jaar geleden een een 65k bit ringkern geheugen in mijn handen gehad, die had ooit ruim 60.000 gulden gekost, dat is dus ongeveer 1 gulden per bit.
20 eurocent per bit is dus een koopje. 
Die ferrieten die Fatbeard laat zien zijn niet geschikt. Je moet ferriet hebben met een vierkante BH-loop
https://corememoryshield.com is een interessante site. Er staat ook literatuur verwijzingen bij.
Op ebay zijn ze wel te vinden. bijvoorbeeld https://www.ebay.com/itm/354016007799
fatbeard
Honourable Member
Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Turbokeu
Golden Member
I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Op dinsdag 2 juni 2026 15:04:03 schreef Thevel:
[...]Ik ongeveer 35 jaar geleden een een 65k bit ringkern geheugen in mijn handen gehad, die had ooit ruim 60.000 gulden gekost, dat is dus ongeveer 1 gulden per bit.
20 eurocent per bit is dus een koopje.
Dat is echt superduur!
Toen ik eind jaren '70 - begin jaren '80 bij Transac Data Systems werkte in de Belgische Bancontact T24 cash dispencers (niet te verwarren met het oudere Bancomat cash dispencersysteem (*) van de toenmalige BBL (nu ING)) was de stuureenheid uitgerust met 32k byte (8 bits) aan ringkerngeheugen (van het Amerikaanse Datatherm) en dat kostte toen ca. zo'n 5.000€.
Ik moet ergens nog zo'n Datatherm 32kbyte ringkerngeheugen kaart op zolder hebben liggen.
Alleen met een sterke loep kan je de ringkernen ontwaren... 
(*) Het Bancomatsysteem was gebaseerd op hardcoded relaistechnologie.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Als het 5000 BEF zijn, dan kom ik met 0.05 gulden/BEF op rond de .00043 euro per bit.
En factor 2300 met de 1 euro per bit. Moore zegt een factor 1000 in 20 jaar, dus we hebben het over een tijdverschil van rond de 23 jaar.
Dus op basis van deze gegevens, moeten we Thevel z'n datapunt op ongeveer 1957 schatten.
Is het 5000 euro, dan is de prijs 0.019 per bit, een factor 52 met 1 gulden per bit. Dan zou het tijdverschil 11.4 jaar zijn, en dat plaatst Thevel z'n datapunt rond 1969.
Ik denk dat 5000 euro in 1980 het omgerekende juiste getal is.
Mijn oom kocht in 1982 of 1983 een IBM PC met (denk ik) 256k RAM (*) voor 20k guldens. Zelfde orde-van-grootte als 5000 euro voor 32k een paar jaar eerder.
(*) in 32 64kbit chips.
Thevel
Golden Member
De laatste tijd is RAM geheugen duurder geworden maar ik neen dit 16GB RAM geheugen even als voorbeeld.
16GB zijn 137.438.953.472 bitjes.
Het geheugen kost 124€ en dat is dan 0.0000000902218744 eurocent per bit!
Maar volgens mij gaan we nu een beetje Offtopic.... 
maartenbakker
Golden Member
Het probleem van goochelen met historische euro's en niet nader gespecificeerde omrekenfactoren zoals kennelijk in het bericht van turbokeu, is dat je er een flinke factor naast kan kleunen. Uit het hoofd gezegd, was de gulden in de late jaren '80 ongeveer evenveel waard als de euro nu. Frankskes zullen ook wel zo'n soort inflatie gehad hebben. Dus misschien gingen er in 1970 maar 10 in een huidige euro ofzo? Wie zal het zeggen. Zonder omrekenfactor, ik niet.
Turbokeu
Golden Member
I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Op woensdag 3 juni 2026 12:58:04 schreef maartenbakker:
Het probleem van goochelen met historische euro's en niet nader gespecificeerde omrekenfactoren zoals kennelijk in het bericht van turbokeu, is dat je er een flinke factor naast kan kleunen.
Sorry, het woord 'omgerekend' ontbrak.
(200.000BEF = ca. 5.000€)
maartenbakker
Golden Member
Dankje voor de verduidelijking. Het woord omgerekend had het niet heel veel duidelijker gemaakt, maar de koers die je noemt was het antwoord dat ik zocht.
Die factor 40 is de wisselkoers van 2002 (absoluut niet 20 jaar eerder of later), dus het werkelijke resultaat zal fors afwijken.
Volgens https://www.officialdata.org/belgium/inflation/1980 zou de inflatie van 1980-2002 ongeveer 99% bedragen dus het geheugen was omgerekend bij de invoering van de euro al vergelijkbaar met een kleine 400.000 toenmalige BEF zodat je op bijna 10.000 euro uitkwam. Dan nog eens 73% er op om op hedendaagse euro's uit te komen.
Oftewel, als je al dacht dat geheugen toen onbetaalbaar was, het was onbetaalbaarder dan je denkt; je kunt er nu een jonggebruikte auto voor kopen.
Zelfs als deze inflatiecalculator niet helemaal accuraat is (over hoe de inflatie berekend wordt kun je altijd twisten), een factor 2 a 3 zit er echt wel tussen.
roadrunner84
Meep! Meep!
Op dinsdag 2 juni 2026 14:36:59 schreef fatbeard:
Je geeft geen maat: in ringkerngeheugens werd/worden vele maten gebruikt, de kleinste (IIRC) 20mil, de grootste iets van 400mil.
Nou ja, de grootte maakt niet erg veel uit, ik kan sowieso niet vinden waar ik ze vandaan krijg voor niet veel centjes.
Arco
Special Member
Hoeveel kerntjes heb je nodig?
(ik moet nog nieuwe hebben liggen, maar dan moet ik even zoeken)
Voor 22 USD heb je er trouwens al 10.000+ : https://www.ebay.com/itm/357133531989
[Bericht gewijzigd door Arco op (31%)]
@roadrunner84
Als je een vraag stelt is het niet zo handig om na het lezen van de eerste reactie de verdere bijdragen van forumleden maar te negeren.
roadrunner84
Meep! Meep!
Op zondag 7 juni 2026 22:58:52 schreef 575:
@roadrunner84
Als je een vraag stelt is het niet zo handig om na het lezen van de eerste reactie de verdere bijdragen van forumleden maar te negeren.
Sorry als je het zo opvat, ik heb het wel degelijk gelezen, echter is het meeste niet heel relevant voor wat ik vroeg. Er was 1 suggestie, maar die is ook door een volgende als niet toepasbaar bestempeld. Het meeste was doormijmeren over de kosten van bitjes.
maartenbakker
Golden Member
Ik zie het ook even niet.
@Arco hieronder: ik bedoel de opmerking van 575. De enige vraag was die van Fatbeard naar de maat, en die is gewoon door roadrunner84 beantwoord. Ik zou niet weten waar hij niet op in zou zijn gegaan. Gelukkig heeft bovendien niemand iets van HFL's omgerekend, dus dat scheelt weer 
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (16%)]
Arco
Special Member
Er zijn genoeg links gegeven voor goedkope cores...
De omrekening van Hfl naar Euro is irrelevant hiervoor.