Op woensdag 3 juni 2026 12:54:13 schreef maartenbakker:
SM3319 en MPxxxx vallen af, want die zijn niet van NS. LM klinkt plausibel.

Welke AI heb je gebruikt?

gewoon google AImode (gemini). vind die wel goed, maar je moet hem wel de goeie richting uitsturen

simpel vragen: welk ic is dit, daar ga je 100den foutieve en misschien 1 goed antwoord op krijgen. ik heb de foto licht gemaakt, herkende een N in het logo en vroeg dan welke IC fabrikanten gebruiken een N als logo.
daar kwam dan national semiconductor naar boven.
dan verder gevraagd welk IC dit kan zijn. die vroeg dan meer specifieke vragen. ik gaf TS zijn foto, en die kwam dan ineens af met die diode, condensatoren en dat het mogelijks een SMPS voeding was.
die vroeg dan het gebruik van de print, een thuis battery. en dan krijg je weeral gerichtere info wat het kan zijn en waarom die in het schema kan zitten.

AI kwam dan af om de condensatoren en diode op sluiting te meten.

100% zekerheid heb je niet, maar ik zou nu de print goed bekijken met een lamp langs alle kanten (of aan een raam staan en de print verdraaien) tot je herkenbare letters ziet. en die dan vergelijken met mogelijke voorgestelde IC's

Eerste regel achter NS logo zijn fabricage 'plant' en datum, niet het partnumber, dat staat op regel 2...

https://static.rapidonline.com/catalogueimages/product/82/00/s82-0013p01wl.jpg

Dat krijg je met dat domme AI gezwets... :+
(als de 'I' in 'AI' werkelijk klopte, zou ie weten dat het typenummer op regel 2 staat...)

[Bericht gewijzigd door Arco op (16%)]

maar we weten nu toch al de fabrikant ;-)

ai vermelde dat ook al hoor:

The "3319" Marking ExplainedNational Semiconductor component markings typically feature a standard layout:The Logo: The stylized "NS" logo or a wave symbol.The Part Number: Located on the top line (e.g., LM393N or LM311N). If the plastic is old, scratched, or poorly laser-etched, this line can fade away completely.The Date Code: A 4-digit code usually printed on the bottom line. In your case, 3319 breaks down as:19: Built in the year 2019 (or 1919/1999 depending on the era, though 1999/2019 are most common for modern automated laser markings).33: Manufactured during the 33rd week of that year (around mid-August).

How to Confirm the Part NumberThe Tilting Trick: Hold the IC at an angle under a bright smartphone flashlight. Faded laser etchings that look completely invisible from straight ahead will often catch the light at a sharp angle.

[Bericht gewijzigd door fcapri op (15%)]

.

[Bericht gewijzigd door fcapri op (100%)]

"The Part Number: Located on the top line (e.g., LM393N or LM311N). "

Zoals ik al zei: dom geleuter... :+
AI maakt ons dommer: alles wat het orakel uitbraakt nemen we als waarheid aan...

Ze moeten AI nog leren om zijn mond te houden als 'ie ergens geen 'verstand' van heeft...

Ik ga een ander batterij pack openmaken en deze print eruit halen. Hopelijk kan deze beter worden afgelezen.

Dat IC zal spoedig zijn identiteit moeten afgeven, gedaan met zich te verbergen. Er zitten allerlei inspecteurs hem op het spoor. :)

Op woensdag 3 juni 2026 14:57:49 schreef Sebbew:
Ik ga een ander batterij pack openmaken en deze print eruit halen. Hopelijk kan deze beter worden afgelezen.

Vergeet het maar. Op eventuele schade door het verbranden na van de print waar je de boel wil vervangen zal de coating van de andere print net zo goed zijn (als de fabrikant zijn proces een beetje lekker onder controle heeft tenminste) en het aflezen van het component dus net zo lastig zijn.

De coating verwijderen of onder de juiste hoek met het juiste licht is vaak het enige dat helpt. Vervolgens hopen dat het niet een fabrikant-specifiek ding is, maar daar lijkt het vooralsnog niet op.

Ik vond de opdruk verbazingwekkend goed leesbaar hier op m'n computerscherm (zie post Fcapri); het lijkt me in eigen persoon best goed leesbaar te zijn, mits onder de juiste hoek en lichtinval bekeken, en met een kleine loupe. Beetje speeksel helpt inderdaad vaak ook.

Ik verwacht dat op de vervangingsprint de opdruk wel te lezen gaat zijn (en het helpt dat er ook geen stukje met opdruk is weggesprongen).

Ze hebben in elk geval niet opzettelijk de opdruk weggeschuurd, da's al een mooi begin.

Op woensdag 3 juni 2026 14:18:59 schreef Arco:
[...]
Zoals ik al zei: dom geleuter... :+
AI maakt ons dommer: alles wat het orakel uitbraakt nemen we als waarheid aan...

Ze moeten AI nog leren om zijn mond te houden als 'ie ergens geen 'verstand' van heeft...

En AI voor de rechter slepen, dat zouden veel meer landen moeten gaan doen...

Florida sleept ChatGPT-ontwikkelaar OpenAI voor de rechter

Is deze beter: is van het ander pack die wel nog goed is.

Links onderaan 1 vertrek naar…
Daarnaast : 2 en 3 en 4 zitten samen op de baan met 6 en 7 en 8 bovenaan rechts verbonden: die meet ik nu samen door met de rechter kant van de diode D100.

Links van de diode D100 zit in verbinding met de nr 5 (links boven)

Zo meet ik het in elk geval zonder dit verbrande component.
Diode staat ook in kortsluiting, blokkeerd langs beide kanten.

[Bericht gewijzigd door Sebbew op (78%)]

LM2936MBN3.3

Ultra-low quiescent current low-dropout voltage regulator, 3.3V.

Onderstaande link gaat waarschijnlijk wel een acceptabele vervanger zijn:

https://nl.mouser.com/ProductDetail/Texas-Instruments/LM2936MX-33-NOPB…

Let op, er bestaat ook een variant met een shutdown-pin!

Overigens, een heel erg goed leesbare foto! Da's niet altijd simpel.

(hopelijk kan iemand anders verifiëren dat ik inderdaad de juiste vervanger heb, ben niet 100% zeker; het identieke nummer (MBN) vind ik niet terug; maar volgens mij is het de 'M'-variant uit fig. 24 (10.2), zonder shutdown-pin)

Op woensdag 3 juni 2026 20:18:00 schreef nonius:
LM2936MBN3.3

Ultra-low quiescent current low-dropout voltage regulator, 3.3V.

Onderstaande link gaat waarschijnlijk wel een acceptabele vervanger zijn:

https://nl.mouser.com/ProductDetail/Texas-Instruments/LM2936MX-33-NOPB…

Overigens, een heel erg goed leesbare foto! Da's niet altijd simpel.

Top, dan zal het toch correct zijn de 2,3,4,6,7,8 samen zitten.

Nog juist de diode vinden.

Bedankt allemaal alvast

Diode staat ook in kortsluiting, blokkeerd langs beide kanten.

Hier schrijf je onzin. Als een diode blokkeert dan is hij open. Dat is het tegenover gestelde van kortsluiting. Maar er zijn componenten die er uit zien als diodes en beide kanten op open meten. Dat zijn TVS een protectie diode. Wat je moet doen is die diode op beide pcbs meten en dan moet de meting het zelfde zijn (met het nieuwe onderdeel erin). Wat ik meestal doe is de datasheet opzoeken, daar staat altijd een voorbeeld-schema in en meestal nemen ontwerpers dat schema min of meer over. Dan weet je welke onderdelen bij die regelaar horen.

Zo te zien is het op pin 1 fout gegaan. Kijk in de datasheet wat de functie is. Volg dan de trace daarnaartoe zover als je kunt en alles wat aan die trace zit kan stuk zijn.

Diodetest: zet de DMM in de diodetest stand. Meet de diode. De ene kant op moet je ergens tussen de 0,15 en 0,8V meten. De andere kant op oneindig (of OL). Meet je bv 0,4V de ene kant op en 1,1 de andere kant op dan meet je meestal de componenten die er parallel staan aan mee. Dan moet je hem desolderen, meten en weer de goede kant op vast solderen maar dat is vaak niet de moeite waard, meestal is hij dan gewoon goed.

Zo te zien is het op pin 1 fout gegaan.

Pin1 is de 3.3V output van het IC. Mogelijk is hier bij het geëxperimenteer per ongeluk +12V op gezet door OP?

Vraag is wat er allemaal nog meer op die 3.3V-lijn zit en erdoor gevoed wordt. Mogelijk heeft dat ook schade opgelopen....

Dan is de kans groot dat het einde oefening is. Vaak betekent 3V3 dat er een processor wordt gevoed.

Ik had eerder al vermeld dat het niet verstandig is om zomaar een nieuwe IC te solderen en hopen dat het werkt. Maar ja het is de TS zijn keus als hij dit risico wil nemen. Meestal is er nog gevolgschade in dit type schakelingen. Daarom dat ik voorstelde om 1 op 1 te vergelijken en zo fouten te vinden. Ik zou TS voorstellen om er iemand bij te halen met meer kennis van zaken, dan zal dit zeker wel lukken.

Er zal sowieso waarschijnlijk ook een elco op die 3.3V-lijn zitten die het te kwaad heeft gehad.

Maar dit is een prachtig voorbeeld waar een signature analyzer tot z'n recht kan komen (Huntron Tracker o.i.d.) bij het foutzoeken, waarbij je kunt vergelijken tussen een goede en een defecte printplaat.

Maar dan nog blijft het een riskante reparatie. Dit soort controllers dat hoog-energetische accu's aanstuurt wil je dat 100% werkt. Kan me heel goed voorstellen dat de fabrikant absoluut niet wil dat mensen dit zelf gaan repararen (of zelfs door anderen laten repararen).

Firma wil helaas niet helpen, die willen uiteraard gewoon een nieuwe komplete unit verkopen.

Dat hoeft niet automatisch geldklopperij te betekenen hier, bij een apparaat als dit. Zelfs na herstel kunnen er nog verborgen gebreken zijn (degradatie van halfgeleiders) die zich pas na verloop van tijd openbaren. En zoals gezegd, met dit soort electronica wil je geen risico's nemen. Dergelijke accu's zijn geen speelgoed.

Toch zou ik, als ik OP was, het advies van Fred101 opvolgen en het 3.3V-spoortje volgen om te kijken waar dat allemaal naar toe gaat. Soms kan een mens geluk hebben....

Op woensdag 3 juni 2026 20:29:49 schreef Sebbew:
[...]
Top, dan zal het toch correct zijn de 2,3,4,6,7,8 samen zitten.

Hoe kom je daar toch bij??? 5/6/7 zitten samen, niet 6/7/8... |:(

Op woensdag 3 juni 2026 21:56:27 schreef Arco:
[...]
Hoe kom je daar toch bij??? 5/6/7 zitten samen, niet 6/7/8... |:(

Ja sorry ik dacht dat de 5 aan de overkant de 1 zat. Niet dus. Dus 2,3,4,5,6,7 zitten samen aan de gnd en de 8 v in en 1 v uit. Dit is wat ik bedoelde, sorry dat ik de volgorde mis had, maar was wel zo beschreven.
Maar goed, enkel dit onderdeel zal niet voldoende worden vrees ik. Dus toch nog wat verder door meten.

Bij IC's van bovenaf gezien draait de telling altijd vanaf pin 1 CCW rond. ( Counter ClockWise )

Op woensdag 3 juni 2026 22:26:23 schreef Arco:
Bij IC's van bovenaf gezien draait de telling altijd vanaf pin 1 CCW rond. ( Counter ClockWise )

Weer iets bijgeleerd. Ik werk in de heftrucks/hoogtewerkers (electronica) en bij de stekkers is dit anders. Kan niet van alle markten thuis zijn, daarvoor zijn er deze forums waar we bij kunnen leren.

TS, denk er wel aan dat die batterijen wel eens heel erg kunnen opzwellen na diepontladen.
Weet waar je mee bezig bent.
Die LiFePO batterijen zijn geen speelgoed.
Zelf repararen aan zo'n BMS kan een hoop ellende opleveren.
Ik had gezocht of er meer te vinden is over deze BMS en kwam dit tegen, dat komt vaker voor las ik.

Ik heb me wel altijd erover verbaasd hoe sterk dat spul om de batterij is.
(ik heb er bij LiPo gezien die opgeblazen waren als een ballon, maar weigerden te ploffen)

Op donderdag 4 juni 2026 00:02:53 schreef Arco:
Ik heb me wel altijd erover verbaasd hoe sterk dat spul om de batterij is.
(ik heb er bij LiPo gezien die opgeblazen waren als een ballon, maar weigerden te ploffen)

Normaal de lfp batterijen ontploffen niet of branden niet, kunnen wel opzwellen als deze niet goed ingepakt zijn of tenzij er een hotspot ontstaat, dan kan deze wel in brand schieten.