Beste mensen,
Graag wil ik kleine 12v Li-ion laden vanuit een 12v Gel batterij. Het probleem is dat die kleine batterijen een max. laadstroom van 1 amp hebben. Heb dit eens getest (kortstondig) en de laadstroom gaat naar 3à4 amp.
Hoe kan ik dit begrenzen op een eenvoudige maar veilige manier?
Iemand daar ervaring mee
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
juist, maar alle controllers die ik kan vinden hebben een te grote laadstroom gaande van 3, 5 tot zelfs 30A of ze zijn van AC naar DC of van 24 naar 12V.
Ik heb geprobeerd rechtstreeks parallel en dat werkt prima maar de te grote laadstroom gaat de levensduur niet ten goede komen denk ik.
De grote 12 volt batterij hangt continu aan zonnepaneel en daar staat gewoonlijk zo een 13.7 volt op.
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
De laadstroom kan je beperken met een weerstand ertussen. Maar dan komt hij ook niet helemaal vol en op het einde (bijna vol) loopt er dan bijna geen stroom meer.
En continue laden is niet goed, je zal dat moeten stoppen na bepaalde tijd.
Begin eens met 2,7 Ω/ 5 watt ertussen en kijk wat de stroom doet.
(Bij 1 Amp zakt de laadspanning dan met 2,7 volt)
Is de laadstroom te hoog dan de weerstand wat verhogen.
Is de laadstroom nog te laag dan de weerstand verlagen.
Er zullen betere oplossingen zijn even afwachten tot ander CO leden reageren.
Op donderdag 4 juni 2026 11:13:31 schreef vergeten:
De laadstroom kan je beperken met een weerstand ertussen. Maar dan komt hij ook niet helemaal vol en op het einde (bijna vol) loopt er dan bijna geen stroom meer.En continue laden is niet goed, je zal dat moeten stoppen na bepaalde tijd.
Begin eens met 2,7 Ω/ 5 watt ertussen en kijk wat de stroom doet.
(Bij 1 Amp zakt de laadspanning dan met 2,7 volt)
Is de laadstroom te hoog dan de weerstand wat verhogen.
Is de laadstroom nog te laag dan de weerstand verlagen.
Een (auto-)lampje als stroomregelaar kan ook nog.
Een 12 V lion batterij heeft 3 cellen in serie. Max laadspanning is dus 4.2V × 3 = 12.6 V. Rechtstreeks laden met 13.7 V is sterk af te raden (brand risico). Ook balanceren is raadzaam. Gebruik een lipo lader met 12V ingang !
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Dit soort modules doen wat jij wilt.
https://nl.aliexpress.com/item/32833319001.html
Deze "eerste de beste" zal vast veel meer amperes doen dan wat jij wil, maar in de titel vind je een paar dingen waar je op kan zoeken om te kijken naar "broertjes" die kwa laadstroom overeenkomen met wat jij wil.
Op donderdag 4 juni 2026 12:38:55 schreef Bobosje:
TS heeft het over Li-ion dan is een LIpo lader niet geschikt.
Die snap ik niet. Kan jij me het verschil in laad-strategie uitleggen dat een lipo-lader zou doen waar een Li-ion niet tegen kan?
[Bericht gewijzigd door rew op (33%)]
Op donderdag 4 juni 2026 13:01:32 schreef rew:
Die snap ik niet. Kan jij me het verschil in laad-strategie uitleggen dat een lipo-lader zou doen waar een Li-ion niet tegen kan?
Naar mijn mening zijn de laadspanningen anders voor Li-ion en Lipo als daarmee LiFePO4 (LFP) mee bedoeld wordt.
EricP
mét CE
Eh... LiPo isLiIon... Variatie op een thema.
Dat heeft dus niks te maken met LiFePO4. Dat is een ander beest - waar ook lithium in gebruikt wordt.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Even uitleggen: LIPO is Lithium Polymeer.
LiFePO is "lithium (Li) IJzer (Fe) Fosfaat (PO4)
LiFePO heeft inderdaad andere spanningen dan LIPO.
[Bericht gewijzigd door rew op (21%)]
Lithium Polymeer is geen opzichzelf staande Li cel type met een bepaalde vaste chemische samenstelling. Li-ion Polymeer daaentegen wel waar inderdaad de spanningen gelijk zijn aan die van Li-ion.
Lithium Polymeer kan ook worden gebruikt in Li cellen met een andere chemische samenstelling en dus mogelijk ook andere spanningen.
In de volksmond zal men met Lithium Polymeer Li-ion Polymeer bedoelen, maar het blijft oppassen welke chemische samenstelling een Lithium Polymeer cel werkelijk heeft.
rew
https://chatgpt.com/share/6a217111-06d0-83eb-ac8b-925fad2a1518
Zowel "lithium ion" als Lithium polymeer" cellen laden, uitzonderingen daargelaten, tot 4.2V. Dus laders e.d. kan het geen zak schelen welke het is.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
In de volksmond heten die "zakjes" LiPo's en de cilinders Li-ion. Die hebben de zelfde lader nodig.
LiFePO is een heel ander verhaal.
Je hebt dus LiPo, Li-ion en LiFePO waarvan alleen de laatste een andere lader nodigheeft.
De TS heeft Li-ion
Op donderdag 4 juni 2026 13:03:34 schreef Rollatertje:
Het zijn deze batterijen.
Zie 2e punt bij "over dit item" . Lijkt volledige beveiliging te hebben.
Lijkt beveiligd ??
Mijn opstelleng: zonnepanelen - laad regelaar - 100Ah 12V gel batterij.
Met een app kan ik zien wat in of uit de batterij gaat.
Ik koppel voor de zekerheid panelen af, en niets aan de batterij dus "batterij uit" = 0A
Ik hang dat kleine batterijpack aan de batterij en "batterij uit" = 3.5A
Als de laadstroom beveiligd is dan neemt die beveiliging dus 2.5A op ??? niet echt rendabel !
Ik kan wel een inverter aan de batterij hangen en dan met de originele ladertjes werken maar die inverter neemt zelf ook wat op en is het weer minder rendabel. ik gebruik 10 van die kleine pack's dus kan dan met een stekkerblok een 4 tal stuks tegelijk laden, dat is dan wel een voordeel.
Die ingebouwde beveiliging begrenst niet de laadstroom.
Zoals al eerder genoemd gewoon een autolamp ermee in serie zetten.
Neem je een 12V 21W lamp, dan kom je op ongeveer 0.5 a 1A.
rew
Op donderdag 4 juni 2026 14:41:50 schreef Bobosje:
Een 3,65V type laden met 4,2V lijkt me geen goed idee (andersom ook niet).
Ik en diverse anderen leggen duidelijk uit dat jij een verkeerd idee hebt bij een van de gebruikte termen en wat je blijft doen is anderen in verwarring brengen door jou misverstand te blijven herhalen. Ik begin het vervelend te vinden.