Ik zoek een T17 TL buis die in de States gebruikt werden.
Deze buizen zijn ongeveer 5,3 cm in diameter, dus veel dikker als de oude T12 TL buizen die vroeger hier werden gebruikt. Daar nog te vinden maar versturen naar Nederland is geen optie.
Het zou zomaar kunnen dat er in Europa nog verdwaalde T17 TL buizen zijn, inmiddels een aantal Amerikaanse TL buizen in verzameling die hier nooit geleverd zijn, maar wel hier gekomen zijn.
Laat maar weten als er iemand een T17 beschikbaar heeft of weet in Nederland.
Oude jukeboxen en orgels van Wurlitzer zat dat spul nog wel eens in, dan werkte een T12 ook prima als vervanger.
Ik heb de nodige connecties in die wereld, zal eens rondhoren of er nog wat ligt.
Ik heb net zoals Marcel ook interesse. Als er dus méér moeten worden afgenomen om de een of andere reden...
20w-formaat buizen zijn nog te versturen overigens, maar ik gok dat die nooit in t17 diameter zijn gemaakt. Ik heb die zelf ingepakt in een driehoekige doos zodat knikken of buigen niet zomaar mogelijk is. Versturen in de kern van een rol tapijt (zoals je ze bij de bouwmarkt op zo'n roterende stelling ziet) is ook een optie, daar kan je letterlijk bovenop gaan staan zonder dat ze knakken. Blijft het risico op schade door G-krachten bij vallen, maar je kan niet alles voorkomen natuurlijk.
Ik ga kijken, ik heb onlangs een buis vervangen in een Hammond X77, maar weet niet zeker of daar de originele nog in zat of al een europese, die heeft een maatje er uit gehaald en vervangen.
De oude ligt er nog, kijk ik naar.
Ik zla proberen er een paar te vinden.
Ik heb ook de T12 kleur 27 nog voor jullie staan, binnenkort maar eens afspreken.
Marcel, wil jij meerdere TL 40/27 hebben, ze zijn allemaal in nieuwstaat.
De 20 W gaat naar Ledlover zoals afgesproken.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
Op zondag 7 juni 2026 11:34:50 schreef Ledlover:
Ik heb net zoals Marcel ook interesse. Als er dus méér moeten worden afgenomen om de een of andere reden...20w-formaat buizen zijn nog te versturen overigens, maar ik gok dat die nooit in t17 diameter zijn gemaakt. Ik heb die zelf ingepakt in een driehoekige doos zodat knikken of buigen niet zomaar mogelijk is. Versturen in de kern van een rol tapijt (zoals je ze bij de bouwmarkt op zo'n roterende stelling ziet) is ook een optie, daar kan je letterlijk bovenop gaan staan zonder dat ze knakken. Blijft het risico op schade door G-krachten bij vallen, maar je kan niet alles voorkomen natuurlijk.
tl in bubbelfolie rollen en dan in zo'n ruime kartonnen koker schuiven. anders geheid scherven bij aankomst.. vond de verzending van de TU in t verleden met TL-E buizen zo mooi, gewoon los in grote plastic tas. die kon je dan ook meteen meerdere bestellen als je er 1 nodig had 
Die kwamen niet rond maar alss ikea pakket aan...
Dat weet ik ook nog wel die grote witte tassen vol scherven met een los voetje er tussen...
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Vaak worden bij inpakken van dit soort lange voorwerpen de uiteinden vergeten.
(de buis wordt heel goed in schuim oid verpakt, maar de uiteinden worden vergeten, en da's juist belangrijk...)
Die uiteinden knotsen dan bij iedere beweging tegen de doos aan en zijn zo kapot...
Boudie
Vervangen DOOR.
fatbeard
Honourable Member
Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Op zondag 7 juni 2026 15:47:52 schreef Arco:
Vaak worden bij inpakken van dit soort lange voorwerpen de uiteinden vergeten.
(de buis wordt heel goed in schuim oid verpakt, maar de uiteinden worden vergeten, en da's juist belangrijk...)Die uiteinden knotsen dan bij iedere beweging tegen de doos aan en zijn zo kapot...
Ik wil wel een spoedcursus geven in 'hufterproof verpakken' hoor... 
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
die heb ik ook wel gezien, flightcases met flinke trilling dempers er nog in zelfs. maar wat daarin vervoerd word over flinke afstand kan er een paar euro meer naar goede verpakking voor transport..
benleentje
Golden Member
Op zich is een TL buis goed verpakking niet zo duur ik zou ook veel noppenfolie over de buis doen dan in een stevige PVC buis dat zijn de kosten niet. Uiteraard een label met breeekbaar erop maar daar kijken ze toch niet altijd naar.
Op zondag 7 juni 2026 17:01:32 schreef fatbeard:
[...]
Ik wil wel een spoedcursus geven in 'hufterproof verpakken' hoor...
Goed idee voor in hoofdstuk Artikelen.
Cursus en aanwijzingen/tips pakketten maken.
Gegeven door een zeer deskundige en ervaren persoon in de Pakkologie: Mr Fatbeard. 
Niet alleen hufterproof, maar ook nog eens keurig én efficient verpakken!
Daarna overspannen pakjeskwakkers die gefrustreerd raken omdat er niks meer kapot gaat tijdens het opzettelijk hard smijten met zendingen (zo lijkt het wel eens).
Op zondag 7 juni 2026 22:33:30 schreef benleentje:
Op zich is een TL buis goed verpakking niet zo duur ik zou ook veel noppenfolie over de buis doen dan in een stevige PVC buis dat zijn de kosten niet. Uiteraard een label met breeekbaar erop maar daar kijken ze toch niet altijd naar.
En de sorteermachines kijken daar al helemaal niet naar 
Goed verpakken is wel een ding op zich.
Ik kreeg eens een doos met 25 stuks 58 watt Philips tl buizen geleverd.
Van de 25 was bijna de helft total loss, de ene kant had een "G13 FLEX" aansluiting gekregen 
De pootjes allemaal door dat stukje bruin pertinax in het voetje gedrukt.
Er zit ( kan beter spreken van zat intussen wat TL betreft) alleen een dun stukje piepschuim aan de zijkant van de doos.
En hoe een fabrikant het kan bedenken dat ongeveer even dik te maken als de pootjes lang zijn...
Hadden ze dat 2 x zo dik gemaakt dan was het wel goed gegaan.
Op zondag 7 juni 2026 12:48:16 schreef revado:
Die kwamen niet rond maar alss ikea pakket aan...
Dat weet ik ook nog wel die grote witte tassen vol scherven met een los voetje er tussen...
Ze zijn er heel groot mee geworden.
fatbeard
Honourable Member
Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
't was ff zoeken:
https://music.youtube.com/watch?v=OhDJZol7dAY&si=FMxsmQqrl2irGoZM
Er is er nog een waarin van Oekel het zelf zegt, maar die kon ik ff niet vinden.
Hunebedbouwer
De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
Ze zijn in europa gekomen door oa Amerikaanse mill basis en aan boord van Amerikaans schepen.
De armaturen zijn er in zowel 110 als 220 Volt Uitvoering. Ik heb ze in de usa welgezien van +/- 2,5 en 3meter lang ,de wattage weet ik niet meer.
Op zondag 7 juni 2026 11:02:53 schreef Aart:
Ik moest denken aan Bossinade Lightworks.
Grappig, daar ooit geweest, zal 15-20 jaar geleden zijn, zat toen in een oude schoolgebouw.
Nu verhuisd naar andere pand zie ik op internet.
Ik heb van hem toen een nieuwe beeldbuis gekocht, een ronde Amerikaanse kleuren beeldbuis die ook in een Philips K4 zit. Altijd handig om zo'n zeldzame beeldbuis op reserve te hebben liggen.
Blijkbaar een T17 TL buis zeldzamer dan een ronde kleuren beeldbuis in Nederland.
Helaas Marcel,
in de 2 hammonds die we hebben in ons "museum" met TL buis zit al een nieuwere T8 van sylvania.
Gisteren er een andere 30 watt in gezet omdat de oude( foto) wel erg bibberig brand.
Die wordt via een transistor omvormer aangestuurd omdat die Hammonds origineel 115 volt zijn uit Amerika.
Ook de EU versie, wel een 230 volt motor en trafo's , had toch die omvormer.
En daar krijgen die buizen een mooie zwarting van aan een kant, het bekende noodverlichtings syndroom.
Een deel van het orgel draait op de 115 volt van de trafo.
Ik zal verder rondhoren.
Deze buis is er nog, als je hem eventueel wil hebben bewaar ik hem.
Blijkbaar een T17 TL buis zeldzamer dan een ronde kleuren beeldbuis in Nederland.
Ja en nee; het verbaasd mij niet. Ik ben net voor de verhuizing daar geweest, toen er opgeruimd werd. De hoeveelheid beeldbuizen in alle soorten en maten in het gebouw was verbazend. De kleine collectie afgeschreven beeldbuizen in de tuin was zichtbaar op Google maps..
En er was meer dan beeldbuizen. In mijn herinnering een soort technische koortsdroom.
Op zondag 14 juni 2026 20:40:14 schreef revado:
Helaas Marcel,
in de 2 hammonds die we hebben in ons "museum" met TL buis zit al een nieuwere T8 van sylvania.
Gisteren er een andere 30 watt in gezet omdat de oude( foto) wel erg bibberig brand.
Die wordt via een transistor omvormer aangestuurd omdat die Hammonds origineel 115 volt zijn uit Amerika.
Ook de EU versie, wel een 230 volt motor en trafo's , had toch die omvormer.
En daar krijgen die buizen een mooie zwarting van aan een kant, het bekende noodverlichtings syndroom.
Een deel van het orgel draait op de 115 volt van de trafo.
Ik zal verder rondhoren.Deze buis is er nog, als je hem eventueel wil hebben bewaar ik hem.
[bijlage]
Als de buis al bibberig brand dan wellicht bijna EOL.
Maar ja, ik kan hier nog testen voor de zekerheid, dus bewaar maar.
Deze F30T8 met zwarte eindkapjes heb ik maar 1 goed werkende van liggen, dus liggen niet voor het oprapen.
Mooie zwarting aan een kant, moet je toch niet willen. Is het sputteren van de electrode, levensduur meestal ook erg kort. Twee oorzaken, TL buis krijgt gelijkspanning en plaatst van een wisselspanning. Of de lampstroom is veel te laag. Denk bij noodverlichting vaak dit het probleem.
Ligt ook aan de omvormer, dat is niet echt een mooi ding en 65 jaar oud 
Op 50 Hz is ook geen oplossing dat stoort op de versterkers.
De buis brand al niet heel fel, die verlicht de muziek op de standaard en de bedienknoppen.
Ik zet de buis bij de anderen voor je.