Ik ben op zoek naar een vervanging voor deze kast. Wat ik begrijp is dat Himel is opgegaan in Schneider, iemand bekend met het Schneider programma ?
Vooral de uitneembare bodem is belangrijk want ik kan de leidingen niet loskoppelen.
Dit is een polyester achtige kast.
Afmetingen :
ca 650mm breed, ca 500mm hoog, ca 250mm diep.
Turbokeu
Golden Member
I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Op zaterdag 6 juni 2026 20:45:46 schreef maartenbakker:
[...]
Die factor 40 is de wisselkoers van 2002 (absoluut niet 20 jaar eerder of later), dus het werkelijke resultaat zal fors afwijken.
Dat weet ik maar ik wou gewoon een grootteorde van het toenmalige bedrag meegeven.
Ik weet ook dat in de jaren '70-80 de Euro nog niet bestond.
Als ik zeg 200.000BEF dan weten velen of de meesten hier niet echt welk bedrag ik bedoel (een bedrag in Gulden, Duitse Mark of Deense Kroon zegt mij ook niets).
Bij de invoer van de Euro werdt de deze gelijkgesteld aan 40,3366 BEF, en daar reken ik nog altijd mee.
Na quasi 25 jaar Euro reken ik nog steeds Euro's in BEF om om 'echt' een idee te krijgen van de prijs van iets (net zoals de oudere Fransen na 1962 gedurende tientallen jaren nog alles omrekenden van 'nouveau Franc' naar 'ancien Franc' (factor 100 verschil!).
Ter voorbeeld: Toen we 2,5 jaar geleden tegelijkerijd onze twee actuele wagens kochten (KIA Picanto en KIA Proceed GT-Line 160pk) kregen we na veel discussiëren met de dealer een 'redelijke' korting (57k -> 45k).
Ik had eigenlijk geen idee van het bedrag dus omgerekend van Euro naar BEF (van ca. 2.300.000BEF naar ca. 1.800.000BEF), een korting dus van ca. 500.000BEF.
Oftewel, als je al dacht dat geheugen toen onbetaalbaar was, het was onbetaalbaarder dan je denkt; je kunt er nu een jonggebruikte auto voor kopen.
In 1979, voor mijn toenmalige nieuwe firmawagen, een Ford Taunus break 1600cc, betaalde mijn werkgever 200.000BEF.
Zelfs als deze inflatiecalculator niet helemaal accuraat is (over hoe de inflatie berekend wordt kun je altijd twisten), een factor 2 a 3 zit er echt wel tussen.
Ik hou mij niet bezig met inflatie, het is al erg genoeg dat ik ze moet ondergaan.
Mijn visie is dat ik de toenmalige grootteorde van bedrag meedeel maar dan omgerekend naar hedendaagse valuta (Euro).
Ik laat het aan de lezer over om zelf zijn hoofd te breken over de inflatieberekeningen over de jaren...
PS1: Toen ik bij de WEU (Western European Union, militaire Europese coalitie van 28 lidstaten) werkte (1998-2001) was mijn salarisfiche in ECU (voorloper van de Euro?), alhoewel het op mijn rekening gestorte loon in omgerekende BEF was.
PS2: Dat ik mij de toenmalige kostprijs van deze 32kbyte ferrietkerngeheugenkaart herinner (via de boekhouder) is simpelweg omdat een schoonmaker/maakster de geheugenkaart (anderhalf A4-formaat) in zijn originele verpakking in de papierbak gekiept had en ik bij het legen ervan bemerkt had dat het gewicht van de genoemde doos niet overeenstemde met een lege verpakking...
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Ik vind dat soort anekdotes over (de prijzen van) geheugen machtig interessant, begrijp me niet verkeerd.
Alleen de omrekening met een arbitraire factor 40 slaat nergens op, dus dan kun je beter zeggen "200.000 toenmalige BEFjes" en het verder aan de lezer overlaten.
Zoals je zelf al zegt: het geheugen kostte toen evenveel als een bedrijfswagen. Die koop je nu niet voor 5000 euro, maar wel voor de ruwweg 15000 a 20000 waar je op uitkomt als je daadwerkelijk omrekent.
@rew hieronder: die omrekenfactor is wettelijk vastgelegd op de koers van 2002. Voor historische vergelijkingen komt er een ongedefinieerd getal uit. Eerder kon je immers geen geld omwisselen, later heb je gewoon pech als het minder waard is of geluk als het meer waard is. Ik zeg niet persé dat je het moet omrekenen, gewoon een historische prijs geven is misschien wel veel beter (zie bedrijfswagenvergelijking) maar als je omrekent moet je uitkijken dat er geen misleidend getal zonder betekenis uit komt.
Voorbeeld: ik kocht in het VK (toen ik nog niet geboren was, maar a la) een gloednieuwe buizentelevisie voor 10 pond. Omgerekend is dat nog geen 15 euro. Hoe kan dat? Waren televisies daar zoveel goedkoper dan hier?
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Die factor 40.3366 geldt nog steeds. Dat is wettelijk vastgelegd.
Dat (het equivalent van) 5000 euro in 1980 meer "bedrijfwagen" of "huis", "bigmacs" of wat dan ook kocht dat is duidelijk. Dat is inflatie. Om dan die 200k BEF ineens anders om te gaan rekenen is onzin.
Met dat standpunt kan je nooit meer een prijs-in-het-verleden noemen. Ik heb ooit mijn CPU ge-upgrade van een 486-33 naar een 486-DX2-66 voor 1100 gulden, omgerekend 500 euro. Tja, voor die 500 euro kocht je toen meer "huis", "Big Macs" of bedrijfswagen.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Op maandag 8 juni 2026 15:53:56 schreef bprosman:
Ik ben op zoek naar een vervanging voor deze kast. Wat ik begrijp is dat Himel is opgegaan in Schneider, iemand bekend met het Schneider programma ?
Heeft Sarel (nu ook Schneider) niks?
https://www.se.com/nl/nl/product-category/5800-panelset-universele-beh…
nonius
set SCE to AUX.
[Rew] Die factor 40.3366 geldt nog steeds.
Correctie: 40.3399
(na 25 jaar ken ik die omrekenfactor nog steeds uit m'n hoofd - in m'n eerste baan had ik hem continu nodig. Bij de Nederlandse wisselkoers kom ik niet verder dan 2.20, die had ik destijds nooit nodig).
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
2,20371 maar in de praktijk vaak 2,0 of 2,2.
Op maandag 8 juni 2026 17:23:59 schreef rew:
Met dat standpunt kan je nooit meer een prijs-in-het-verleden noemen. Ik heb ooit mijn CPU ge-upgrade van een 486-33 naar een 486-DX2-66 voor 1100 gulden, omgerekend 500 euro. Tja, voor die 500 euro kocht je toen meer "huis", "Big Macs" of bedrijfswagen.
Kan toch prima?
"Ik kocht in 1995 een 486DX2-66 voor 1100 gulden" is helder en correct.
"Ik kocht in 1995 een 486DX2-66 voor 500 euro" is fysiek onmogelijk en het getal is betekenisloos.
P.S. Ik had er eerst een edit van gemaakt, maar dit is duidelijker en verder wil ik er nog wel een boompje over opzetten in de koffiehoek.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
Vooral de uitneembare bodem is belangrijk want ik kan de leidingen niet loskoppelen.
Afmetingen :
[bijlage]
[bijlage]
[bijlage]
[bijlage]
ik zou niet te moeilijk doen en een iets grotere kast nemen en die zo eroverheen schuiven. oude kast eraf. dan hoef je aan de meters en leidingen niks te doen. zie je ook vaak zat bij evenement kasten, mooie nieuwe groene staka kast, maar in feite zit de oude binnenkast er gewoon in.
btw ik zou geen ak1 dozen nemen voor deze toepassing in de volle zon. die zijn binnen 10-15 jaar rot in de volle zon. beter de harde dozen als de b9/k nemen die kunnen er beter tegen.
Turbokeu
Golden Member
I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Op maandag 8 juni 2026 17:04:52 schreef maartenbakker:
Ik vind dat soort anekdotes over (de prijzen van) geheugen machtig interessant, begrijp me niet verkeerd.
Tof voor je! 
Moest je eens weten wat ik indertijd voor 4 latjes van 1 Mbyte RAM betaald heb...
Alleen de omrekening met een arbitraire factor 40 slaat nergens op, dus dan kun je beter zeggen "200.000 toenmalige BEFjes" en het verder aan de lezer overlaten.
Zal ik in het vervolg doen...
Ik wou simpelweg het de lezer makkelijker maken.
(Het is trouwens niet de eerste keer dat we dit soort discussie BEF-Euro voeren)
Persoonlijk als ik een bedrag in vreemde valuta lees ga ik zeer zeker niet de moeite doen om de wisselkoers op internet op te zoeken (ik zit er al véél te véél op).
Zoals je zelf al zegt: het geheugen kostte toen evenveel als een bedrijfswagen. Die koop je nu niet voor 5000 euro, maar wel voor de ruwweg 15000 a 20000 waar je op uitkomt als je daadwerkelijk omrekent.
Nog erger!
Die 2.300.000BEF voor onze 2 wagens is méér dan ik in 1986 voor ons toenmalig koophuis van 1969 betaald heb (2.200.000BEF).
Op maandag 8 juni 2026 18:18:00 schreef nonius:
[...]
Correctie: 40.3399
Sorry, ik heb de laatste 2 cijfers verward.
Ik gebruik enkel de factor '40'.
maartenbakker
Golden Member
Sorry dat ik je er al eens eerder mee verveeld heb, ik begrijp nu misschien beter hoe ik het probleem kan uitleggen en verwijs naar het koffiehoekje.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (15%)]
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op maandag 8 juni 2026 18:50:57 schreef maartenbakker:
"Ik kocht in 1995 een 486DX2-66 voor 500 euro" is fysiek onmogelijk en het getal is betekenisloos.
Tja... Voor "oude rotten" zoals wij, die hebben een "beeld" bij "1100 gulden".
Voor de jongere generatie, zeg geboren na 2000... die zegt 1100 gulden helemaal niets. Ik noemde laatst een bedrag van 0.10 een 'dubbeltje'. Blijkt dat ze dat woord al niet meer kennen.
Net als nieuws artikelen altijd een bedrag als EUR 231 miljoen voor de Amerikaanse lezers direct vertalen als $319 million.
maartenbakker
Golden Member
Ik zie dat jij niet in het koffiehoekje kunt... Is natuurlijk lastig als iemand de gulden niet kent. Misschien is de beste uitleg niet "dat was ongeveer 500 euro" (want dat was het niet), maar "dat was de munt die we voor de euro hadden en ongeveer vergelijkbaar". Dan zit je ergens in het midden van het bereik.
roadrunner84
Meep! Meep!
Op zondag 7 juni 2026 21:14:33 schreef Arco:
Hoeveel kerntjes heb je nodig?
(ik moet nog nieuwe hebben liggen, maar dan moet ik even zoeken)Voor 22 USD heb je er trouwens al 10.000+ : https://www.ebay.com/itm/357133531989
Top! Dat is wat ik zoek.
roadrunner84
Meep! Meep!
Op woensdag 10 juni 2026 12:28:29 schreef 575:
Als je het 3e antwoord op je vraag goed had gelezen, dan had je ze nu al in huis kunnen hebben.
Fijn dat je de sfeer zo gezellig houdt hier. Ga zo door.
maartenbakker
Golden Member
Op woensdag 10 juni 2026 12:28:29 schreef 575:
Als je het 3e antwoord op je vraag goed had gelezen, dan had je ze nu al in huis kunnen hebben.
Als iemand je antwoord even mist (sorry, ik heb ook voor vervuiling gezorgd) dan heeft die er meer aan als je het herhaalt of linkt. Pas na deze cryptische hint zag ik wat je bedoelde.
rew
Op dinsdag 9 juni 2026 21:21:33 schreef maartenbakker:
Misschien is de beste uitleg niet "dat was ongeveer 500 euro" (want dat was het niet),
1100 gulden, in december 2001 is ongeveer evenveel als 500 euro in februari 2002. Maar 500 euro in 2002 koopt meer dan 500 euro nu. Er is een effect dat "inflatie" heet. Mag ik dan niet zeggen dat ik ergens 500 euro voor betaalde in 2002? Of 2 maanden eerder in 2001?
Euro's en guldens zijn hard gekoppeld. De omrekeningsfactor is precies 2.20371. Dan is het makkelijk.
Lastiger is het als ik zeg: "in 1985 moesten mijn ouders $20000 collegegeld betalen voor mijn studie bij een Amerikaanse universiteit". Als je dat gaat omrekenen: Toen was dat meer dan 60000 gulden. Nu is $20000 maar iets van 18000 euro, of 40000 gulden.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Omrekenen is nooit aan te raden, het wordt meestal een onduidelijke (en onjuiste) boel...
Bij Discovery worden bedragen in ponds en dollars ook te pas en te onpas 'vertaald' naar Euro's.
Dat is hoogst irritant: als een programma na 5 jaar of zo herhaald wordt klopt er geen hout meer van die omrekening...
Soms zijn die omrekeningen gewoon fout:
Tegenwoordig rekenen ze in Engelstalige programma ondertiteling een ton (gewicht) steevast als 'short ton' (short ton = 907kg)
Vaak is dat gewoon fout en is een ton gewoon een metrische ton.
Da's heel irritant en rondweg fout: Laat waardes gewoon in hun originele staat, dan kan met zelf oordelen/omrekenen.
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Afmetingen :
[bijlage]
[bijlage]
[bijlage]
[bijlage]
Je zou eens contact op kunnen nemen met de firma Seijsener in Zaandam, daar gaan die dingen per pallets vol per jaar richting campings. Volgens mij heet 'ie daar een CF-57 kast met betonfundering. Die is nog steeds afneembaar. Als ik het me goed herinner was het Italiaans of Spaans spul.
Geen idee of de prijs je bevalt 
https://www.seijsener.com/webshop/producten/cf57-claved-kast-leeg-grij…
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
Op dinsdag 9 juni 2026 07:33:49 schreef bprosman:
B9/K is een kast serie ? (Kon m niet vinden met Google namelijk)
b9/k is een lasdoos, die ak1 op de foto heeft last van het weer..
staka is een buiten kastenmerk, maar niet goedkoop. ook hager heeft buitenkasten, wel van kunstof. dat is goedkoper als bij staka, die zijn rvs..
Ik ben op zoek naar netsnoer met transparante isolatie, zo dun mogelijk. Met of zonder aarde mag allebei.
Ik heb al 2x 0,75mm kunnen vinden (en ik heb dat ook al in huis), maar ik wil graag dunner, als dat bestaat. Er moet minder dan 1a doorheen. Dubbel geïsoleerd is wenselijk in zulke dunne uitvoering.
Bestaat dat?
Lusterwinkel/fabricant?
Ik heb het al in de handen gehad toen ik lampjes en lusters plaatste.
was dun, doorzichtige isolatie per ader en er omheen nog een laag doorzichtige isolatie.
Daar vond ik dus de 2x 0,75mm versie precies zoals je noemt. Maar ik zou graag dunner willen, als dat bestaat.
Desnoods andere types netsnoer dat zo dun is. Maar het is alsof er een ondergrens aan zit vanwege de treksterkte ofzo.
maartenbakker
Golden Member
2x0,75 is bij mijn weten de dunste normaal verkrijgbare uitvoering. N.O.S. nog enkelgeïsoleerd te krijgen zodat het van buiten een klein beetje dunner is. Chinese snoeren zijn soms dunner maar dan zit er gewoon meer plastic omheen...