vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Op dinsdag 9 juni 2026 06:37:56 schreef Arco:
Deze zag ik bij Lidl in de winken afgeprijsd voor € 3.19: https://www.lidl.nl/p/parkside-kopertape/p100401440#searchTrackingMast…
Echt kopertape (eigenlijk tegen slakken), goed soldeerbaar en voor van alles bruikbaar (o.a. afscherming)
Ik heb toevallig gisteren er ook een gekocht in de winkel, de laatste die er lag voor 3,99 de afzetters 
Wel verbaas ik me over het voorbeeldplaatje waar het op een pot is geplakt, wat dus zo niet kan. Dat krijg je nooit voor elkaar zo!
Zeker ook weer beeldbewerking middels AI 
Het is maar 0,06mm dik koper incl lijmlaag en is goed soldeerbaar!
Zo dun maakt voor slakken niet uit maar wel voor onze toepassingen. 
Laten ze maar niet ontdekken wat zo'n rol mag kosten bij Farnell bijvoorbeeld.
Alleen is dat dan wel veel dikker.
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Naar onze ervaring werkt het helemáál niet 
Je moet minstens twee strips hebben met een fiks potentiaalverschil. Dan krijg je gebakken slakken ....
Let op!: Veel slakken zijn niet eetbaar (Wel voor egels)
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Ja dat werkt zeker maar een elektrisch netwerkje in de tuin is ook niet alles.
Niet getest met slakken.
Maar waar komt het dan vandaan dat slakken een hekel hebben aan koper?
[Bericht gewijzigd door vergeten op (30%)]
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Op donderdag 11 juni 2026 12:21:39 schreef vergeten:
Maar waar komt het dan vandaan dat slakken een hekel hebben aan koper?
Slakken hebben geen hekel aan koper, maar aan de electrische schokjes die ze krijgen als ze erop kruipen.
(die schijnen met koper het grootst te zijn)
Een puur koperen bandje trekken ze zich niets van aan, twee bandjes naast elkaar met 9V er op kruipen ze niet overheen.
Spog2
Honourable Member
Ik had een nieuwe laptop en daar zit zo'n mooie USB voeding (65W) bij die alles kan.
Dan heb je wat aan usb soldeerboutjes en ook aan deze wel heel compacte "lab"voeding
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
blackdog
Golden Member
Daar de mens het noodzakelijke niet kan volbrengen, streeft hij naar het overbodige (Goethe)
Hi,
Tja, is het een voeding, een buckboost printje met USB aansluitingen of... ik denk dat het een "USB Breedband-Zender is. 
Groet,
Bram
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
IJzerhersteller
Een supertweeter heeft altijd 0% vervorming. In de meterkast heb ik audiofiele gouden zekeringen op de wasmachine groep. Eerst hoorde ik nauwelijks verschil. maar na 100 uur inspelen, FANTASTISCH!
Arco
Special Member
Dan zou ik wel een losse USB voeding nemen, zeker geen USB port van je PC...
Anders is, als er iets mis gaat (en Murphy maakt graag huisbezoeken
), je pc naar de knoppen...
De nieuwste 'intelligente' laders zijn trouwens ook niet alles:
Ik heb al een paar simpele zaklantaarns die weigeren erop te laden, die willen een 'gewone' lader zien...
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op zaterdag 13 juni 2026 16:47:48 schreef Bobosje:
65Watt uit een (computer) USB aansluiting?
Bij 5V is dat een stroom van ruwweg 10A...
65W is een gebruikelijk getal wat je bij USB PD adapters ziet. Dat zal iets zijn als 5A bij 5V (25W), 4A bij 9V (36W), 3.5A bij 12V (42W) en 2.25A bij 20V (65W). (kiezen tussen welke je wilt).
Zo'n USB voeding ding zal proberen te onderhandelen om 20V te krijgen en evt DCDC doen om daar lager van te maken.
joopv
Golden Member
De laatste versies van usb PD heeft ook een mode waarbij het aangesloten device zelf de spanning en stroom (cc) kan bepalen.
Met het idee dat er een onnodige conversie overgeslagen wordt en minder warmte vrijkomt in de laptop of telefoon
nonius
set SCE to AUX.
Hoewel m'n stelregel is dat men serieus gereedschap niet bij een supermarkt koopt, heb ik vandaag toch gezondigd en mezelf een pocket-waterpas bij de Action aangeschaft voor € 1.49, biecht ik hierbij eerlijk op.
Bij het provisorisch uitproberen van de nauwkeurigheid in de winkel (lastig vanwege de blisterverpakking) zag ik al dat de libel in elk geval niet heel erg slecht was. Thuisgekomen uitgepakt en uitgeprobeerd, maar ik kan geen enkele afwijking waarnemen. Vooralsnog erg bemoedigend.
Hij alvast een heel stuk goedkoper dan m'n Stabila pocketwaterpasje (die heeft een permanent plaatsje in de electro-koffer voor het waterpas plaatsen van WCD's, schakelaars e.d.) en doet qua nauwkeurigheid er ook niet voor onder. En er zit ook nog een 'handige' houder met riemclip bij. Dus de liefhebbers van dergelijke houdertjes hoeven ze niet zelf te 3D-printen 
https://www.action.com/nl-nl/p/3215320/werckmann-mini-waterpas/
Er is geen enkel excuus meer voor scheve wandcontactdozen!
blackdog
Golden Member
Daar de mens het noodzakelijke niet kan volbrengen, streeft hij naar het overbodige (Goethe)
Hi Nonius,
Deze mini waterpas zit al een paar jaar in mijn Makita boorkoffer en ik ben er blij mee! 
Groet,
Bram
Op vrijdag 10 juli 2026 10:29:28 schreef blackdog:
Hi Nonius,Deze mini waterpas zit al een paar jaar in mijn Makita boorkoffer en ik ben er blij mee!
Groet,
Bram
Lopen de accu cellen anders leeg, dat ze waterpas moeten liggen 
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Op vrijdag 10 juli 2026 10:44:52 schreef Diamon:
[...]Lopen de accu cellen anders leeg, dat ze waterpas moeten liggen
Nog nooit een gat in een muur geboord, dat wect loodrecht op het oppervlak moet zijn?
Bapaktus
Special Member
Op vrijdag 10 juli 2026 10:58:45 schreef Tidak Ada:
[...]
Nog nooit een gat in een muur geboord, dat wect loodrecht op het oppervlak moet zijn?
Daar gebruik ik klosjes (op maat met boorgat) voor.
Klosje tegen de muur en dan boren met het klosje als geleider. 
ruud
Bapaktus
Special Member
Op vrijdag 10 juli 2026 14:03:45 schreef Hensz:
Hoe weet je dat het klosje pas is?
Kan je meten met een waterpas. 
Op vrijdag 10 juli 2026 14:20:19 schreef RAAF12:
Heb ik een telefoon voor bij minder dan 1° wordt ie groen.[bijlage]
Gebruik zo'n software al vele jaren. Werkt super. Al haal ik m'n telefoon niet graag boven op een plek welk onder het stof zit of waar die gemakkelijk op de grond zou donderen.
Ook even opletten bij telefoons met uitstekende knoppen, dan is er direct een grote afwijking.
Op donderdag 9 juli 2026 23:00:43 schreef nonius:
https://www.action.com/nl-nl/p/3215320/werckmann-mini-waterpas/Er is geen enkel excuus meer voor scheve wandcontactdozen!
Ik heb hem gisteren ook gehaald, hoewel het géén aanbieding was maar al goedkoop van zichzelf. De link geeft aan dat het Werckmann is maar dat merk is het niet (zou die ook oranje moeten zijn). Er staat expliciet Action op de achterkant van de verpakking.
Hij doet het verder goed en is lekker klein. Thx voor de tip.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs