Hey
De kast is uitgetekend.... eindelijk.
Maar nu nog een correcte beslissing welke leds en waar.
De kast zal in de gang geplaatst worden en wordt gebruikt om schaalmodellen in te plaatsen.
Graag click systeem? Lijkt me beter dan alles aan elkaar te solderen.
Onderaan komt er een valse bodem voor een transfo.
Echter wil ik geen Overkill aan strips.
Denk aan de 2 zijkanten en bovenaan....maar hoe krijg je dan bovenaan aan elkaar naar beneden of laat je gewoon een kabel naar beneden lopen? En dan verzamelen onderdaan in de bodem?
Alvast bedankt
CrossFireX
A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Waarom zou je het zo moeilijk maken als het makkelijk kan? In onze grote inbouwkast heb ik ledstrips gekocht in de action met accu, gaan meer dan 3 maand mee zonder opladen. We hebben er eentje extra gekocht om die onmiddellijk te vervangen en op te laden. Werkt heel fijn, en gaat auto aan zodra de kast opent en gaat na 20 seconden weer uit als de kast dicht is. Geen gedoe met draden of gaten boren, stopcontacten en voedingen.
Werkt met kleine magneten om vast te klikken, dus makkelijk uit te nemen en in geval van panne thuis als noodverlichting te gebruiken ook nog. Je kan zelfs de lichtsterkte aan passen of de kleur van fel wit tot warm wit. Er zitten 84 leds in een strip, ik betaalde 24 euro voor 2 stuks, we hebben er 5 gekocht, dus eentje meer.
En ook nog eens veel veiliger, vooral met kinderen in de buurt. En voor schaalmodellen toch geen probleem, de led gaan aan als je passeert of er naar staat te kijken. Want als er niemand is, waarom zou er dan verlichting in die kast moeten zijn?
We hebben ook een grote glazen kast met electronica componenten van oud tot nieuw, alles ook met ledstrip en accu gedaan.
Alles wat je hiervoor nodig hebt vind je bij "Ledstripkoning".
Een ledprofiel en een ledstrip op lengte maken moet je wel zelf kunnen. 
Als je ledstrips in een kast maakt waar schaalmodellen in komen te staan, dan ga ik er vanuit dat er ook planken of glasplaten in de kast zullen komen. Op dat moment is licht van boven niet handig, om dat ook met glazen platen elk schaalmodel het licht deels zal blokkeren waardoor er netto op de onderliggende planken minder tot geen licht en hoofdzakelijk schaduw zal komen.
Ga je met houten planken werken dan is licht van boven vanzelfsprekend beperkt tot de eerste plank die bovenaan zit.
Onderop elke plank een ledstrip maken kan maar wordt al snel erg druk en is qua bedrading ook onhandig om netjes weg te werken.
In vitrines worden ledstrips vaak in hoekprofielen van boven tot onder links en rechts direct achter de deurscharnieren gemonteerd. Op deze manier komt er op elke glasplaat direct licht en wordt je als toeschouwer niet verblind.
Er zijn 45-graden ledstripprofielen in ongelakt aluminium, zwart en wit te koop en als je die monteert zal je rekening moeten houden met de glasplaten c.q. planken, dat deze elkaar niet in de weg zitten met monteren, in- en uithalen.
Montagetechnnisch plak of schroef je dan 2 aluminium 45-graden ledstripprofielen over de hele hoogte van de vitrine direct achter de deurtjes. Hierin komen de ledstrips naar keuze die vanaf onderen gevoed worden met een bijpassende trafo. Op deze manier kun je onderin de vitrine de techniek/bedrading uit het zicht wegwerken en blijft het 230V aansluitsnoer uit de kast ook laag aan de grond.
Je kunt er eventueel ook nog voor kiezen om 45-graden hoekprofielen te nemen die je kunt afdekken met een opalen strip, voor meer egaal licht. Alleen haalt een opalen filter de glans van objecten weg, dus als dit belangrijk is kun je zo'n opalen strip meter weglaten en de ledstrips open houden in de 45-graden profielen.
Qua kleur ledstrip voor objecten in een vitrine is in de retail 4000-5000K de standaard, dus neutraal/koel wit, maar hierin ben je natuurlijk vrij. Je kunt ook CW ledstrips nemen die je in elke witkleur kunt instellen met afstandsbediening, Zigbee/HUE CW driver, etc.
Tip:
Er zijn tegenwoordig steeds meer ledstrips met een CRI van 90 wat betekend dat ze daglicht-echter zijn.
Het licht is natuurlijker waardoor kleuren van objecten natuurlijker reflecteren, wat mooi en prettiger is.
Op dinsdag 9 juni 2026 21:45:45 schreef CrossFireX:
Waarom zou je het zo moeilijk maken als het makkelijk kan? In onze grote inbouwkast heb ik ledstrips gekocht in de action met accu, gaan meer dan 3 maand mee zonder opladen. We hebben er eentje extra gekocht om die onmiddellijk te vervangen en op te laden. Werkt heel fijn, en gaat auto aan zodra de kast opent en gaat na 20 seconden weer uit als de kast dicht is. Geen gedoe met draden of gaten boren, stopcontacten en voedingen.Werkt met kleine magneten om vast te klikken, dus makkelijk uit te nemen en in geval van panne thuis als noodverlichting te gebruiken ook nog. Je kan zelfs de lichtsterkte aan passen of de kleur van fel wit tot warm wit. Er zitten 84 leds in een strip, ik betaalde 24 euro voor 2 stuks, we hebben er 5 gekocht, dus eentje meer.
En ook nog eens veel veiliger, vooral met kinderen in de buurt. En voor schaalmodellen toch geen probleem, de led gaan aan als je passeert of er naar staat te kijken. Want als er niemand is, waarom zou er dan verlichting in die kast moeten zijn?We hebben ook een grote glazen kast met electronica componenten van oud tot nieuw, alles ook met ledstrip en accu gedaan.
Maar die zijn er dan op gekleefd? Correct...zit er een afscherming voor de ledjes dan?
Op donderdag 11 juni 2026 08:08:21 schreef T-sec:
Als je ledstrips in een kast maakt waar schaalmodellen in komen te staan, dan ga ik er vanuit dat er ook planken of glasplaten in de kast zullen komen. Op dat moment is licht van boven niet handig, om dat ook met glazen platen elk schaalmodel het licht deels zal blokkeren waardoor er netto op de onderliggende planken minder tot geen licht en hoofdzakelijk schaduw zal komen.
Ga je met houten planken werken dan is licht van boven vanzelfsprekend beperkt tot de eerste plank die bovenaan zit.
Onderop elke plank een ledstrip maken kan maar wordt al snel erg druk en is qua bedrading ook onhandig om netjes weg te werken.In vitrines worden ledstrips vaak in hoekprofielen van boven tot onder links en rechts direct achter de deurscharnieren gemonteerd. Op deze manier komt er op elke glasplaat direct licht en wordt je als toeschouwer niet verblind.
Er zijn 45-graden ledstripprofielen in ongelakt aluminium, zwart en wit te koop en als je die monteert zal je rekening moeten houden met de glasplaten c.q. planken, dat deze elkaar niet in de weg zitten met monteren, in- en uithalen.Montagetechnnisch plak of schroef je dan 2 aluminium 45-graden ledstripprofielen over de hele hoogte van de vitrine direct achter de deurtjes. Hierin komen de ledstrips naar keuze die vanaf onderen gevoed worden met een bijpassende trafo. Op deze manier kun je onderin de vitrine de techniek/bedrading uit het zicht wegwerken en blijft het 230V aansluitsnoer uit de kast ook laag aan de grond.
Je kunt er eventueel ook nog voor kiezen om 45-graden hoekprofielen te nemen die je kunt afdekken met een opalen strip, voor meer egaal licht. Alleen haalt een opalen filter de glans van objecten weg, dus als dit belangrijk is kun je zo'n opalen strip meter weglaten en de ledstrips open houden in de 45-graden profielen.
Qua kleur ledstrip voor objecten in een vitrine is in de retail 4000-5000K de standaard, dus neutraal/koel wit, maar hierin ben je natuurlijk vrij. Je kunt ook CW ledstrips nemen die je in elke witkleur kunt instellen met afstandsbediening, Zigbee/HUE CW driver, etc.Tip:
Er zijn tegenwoordig steeds meer ledstrips met een CRI van 90 wat betekend dat ze daglicht-echter zijn.
Het licht is natuurlijker waardoor kleuren van objecten natuurlijker reflecteren, wat mooi en prettiger is.
Wow wat een uitgebreide beschrijving. Hartelijk dank.
Heel goede tips wat je heeft en ik moet bij googelen dan betreffende de hoekstrips achter de deuren.
Het zijn allemaal glazen leegborden over de volledige hoogte van de kast. De binnenkant of omhulsel is hout. Deurtjes en leegplanken is volledig glas.
Zou je eventueel vb foto's hebben profielen achter de deuren.
Als ik glazen deuren neem veronderstel ik dat deze in het zicht zullen zitten.
Achter iedere legplank ga ik niet doen vrees ik....onder ieder legbord lijkt me ook niet mogelijk omdat je die zal zien zitten op het glas..
Grts
Op dinsdag 16 juni 2026 08:50:44 schreef T-sec:
Ledstripprofiel 45 graden/hoek: LINK
Ledstrip in tunable white: LINK
Ok dat lijkt me idd wel een heel goed idee om deze in de hoeken te plaatsen nade deuren ....nog eens uitzoeken hoe dat idd zit om de glasplaat uit te halen moest het noodzakelijk zijn en te kijken dat ze niet in de weg zitten bij het monteren.
Normaal gesproken kantel je planken of glasplaten altijd iets in de breedte, zodat er wat ruimte ontstaat om ze langs de scharnieren uit de kast te trekken. Wellicht lukt dit dan ook met ledstrips langs de scharnieren.
ledstrip op 24V is met eenr eden maximaal 5 meter.
vanaf daar moet je opnieuw voeden om spanningsval te voorkomen...
Dus 2 zijkanten apart voeden, maar bovenkant kan je evt doorkoppelen vanaf de zijkanten.
op 12V wordt het probleem wel groter.
LEdstrip omvouwen kan wel, maar zou ik niet doen:
.1 is het lastig en ziet er niet super mooi uit
.2 maakt het je ledstrip wel kwetsbaar.
als je wilt kan ik je een foto laten zien op 1 plek waar ik beide heb zitten.
mag jij kiezen wat je mooier vindt.
Op donderdag 18 juni 2026 08:54:47 schreef High met Henk:
ledstrip op 24V is met eenr eden maximaal 5 meter.
vanaf daar moet je opnieuw voeden om spanningsval te voorkomen...Dus 2 zijkanten apart voeden, maar bovenkant kan je evt doorkoppelen vanaf de zijkanten.
op 12V wordt het probleem wel groter.
LEdstrip omvouwen kan wel, maar zou ik niet doen:
.1 is het lastig en ziet er niet super mooi uit
.2 maakt het je ledstrip wel kwetsbaar.als je wilt kan ik je een foto laten zien op 1 plek waar ik beide heb zitten.
mag jij kiezen wat je mooier vindt.
graag stuur gerust een fotoke als je wil
alvast bedankt
Op donderdag 18 juni 2026 08:42:07 schreef T-sec:
Normaal gesproken kantel je planken of glasplaten altijd iets in de breedte, zodat er wat ruimte ontstaat om ze langs de scharnieren uit de kast te trekken. Wellicht lukt dit dan ook met ledstrips langs de scharnieren.
idd maar ik ga aan de slag alvast met je tips.
Heel waardevol alvast..
Op dinsdag 16 juni 2026 08:50:44 schreef T-sec:
Ledstripprofiel 45 graden/hoek: LINK
Ledstrip in tunable white: LINK
nog een vraag...ik veronderstel best de doorzichtige 45 graden profiel nemen, geen donker.
Kwa ledstrip mag ik deze nemen of 2 aparte stukken van 3 m en afknippen?
https://www.ledstripkoning.nl/dual-white-led-strips/complete-sets/6-me…
Kunnen deze dan aan elkaar? in mijn klein bakje eronder ?
alvast bedankt