Is die IEC norm een wettelijke verplichting of mogen kabel fabrikanten maar wat aan modderen met het maken van kabels?

Op maandag 22 juni 2026 16:11:37 schreef Frederick E. Terman:
Eens; maar voor de zekerheid misschien liever met 50 Hz, anders komt dáár weer stampij over.

Ook eens, was vergeten DC te vermelden (en te hoge DC stroom ook liever niet vanwege eventuele ongewenste temp. stijging van de kabel).

Op maandag 22 juni 2026 17:16:30 schreef Bobosje:
[...]

Ook eens, was vergeten DC te vermelden (en te hoge DC stroom ook liever niet vanwege eventuele ongewenste temp. stijging van de kabel).

Vandaar de begrenzing tot 10A en ook geen 50Hz, want dan heb je last van de zelfinductie.

Op maandag 22 juni 2026 17:00:54 schreef Sine:
[...]

Dat lijkt me redelijk simpel (en ook de strekking van dit topic)

Op de doos (en kabel) staat 2,5mm2, en dat is het niet.

Veel moeilijker is de discussie volgens mij niet ;)

en als het om de weerstand gaat zoals Jinny schrijft, dan moeten ze dat maar op de doos zetten.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op (37%)]

En ik vind het nog steeds een nondiscussie.

IK bedoelde eigenlijk dat alles over hoe je aan de kabel moet meten ook weer in een norm is vast gelegd en voor een 2,5mm2 is dat dan 10Adc.

IK snap de gevoelens van jullie wel dat het maar raar is maar in dit geval is het allemaal vastgelegd in normen. En moet dat op de doos of verpakking moet staan dat is weer aan de politiek. Maar net zoals ik een LM317 bestel en daarvan een datasheet zoek zo kan je dat ook doen voor een doos kabel. Dus het is ook wel een beetje aan de gebruiker.

Maar het is ook niet handig als de ene fabrikant 2,226mm2 op zijn doos zet en een ander weer 2,228mm2 dan denk je ook "hu wat is hier aan de hand". Dus op een rare manier is het wel logisch dat ze aan de 2,5mm2 vasthouden maar het is dus meer een referentie.

Op maandag 22 juni 2026 20:26:36 schreef Jinny:
En ik vind het nog steeds een nondiscussie.

Het is in feite ook een nondiscussie.
Je kunt precies uitzoeken in hoeverre je belazerd wordt door de fabrikant door de NEN1010, de IEC-normen en de kleine en andere lettertjes op de doos, de site van de fabrikant en de datasheet, de Nederlandse wetten door te lezen of je bent lui en je gelooft het wel en je neemt genoegen met de notering van 2,5 mm2 van de fabrikant.
Je ziet het ook terug in de reclame voor consumenten. Daar is echt geen woord van waar, maar je moet wel zelf uitzoeken wat je precies koopt als je iets in je winkelkarretje gooit.
In dit topic gaat het over herkennen en erkennen dat echt iedereen belazerd wordt door alle fabrikanten.