2,5 mm2 = 2,26 mm2

Hallo ..... ik had daarstraks een stuk kabel van 3 x 2,5 mm2.
Voor de lol heb ik de diameter van een der aders eens gemeten en die is 1.70 mm.
Als ik dan de oppervlakte van die ader bereken kom ik uit op 2,26 mm2.

Ook bij een kabel die verkocht wordt als 4 mm2 bleek de gemeten oppervlakte 3.66 mm2 te zijn.

Zou de fabrikant zo proberen meer winst te maken door zuiniger te zijn met het koper ?

Wie heeft er ook al eens de diameter gemeten van die kabels ?

Ik meet ook wel eens diameters, maar voor een 2,5 mm2 kom ik op 1,8 mm diameter. Is je schuifmaat wel in orde?

Is het een merkkabel of goedkope meuk? Duw je niet te hard met je schuifmaat (koper is zacht)? Is het oude (uitgerekte) kabel? Dan zou ie 10% langer moeten zijn, lijkt me wat veel...

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!

Op 7 augustus 2018 13:44:28 schreef KlaasZ:
Ik meet ook wel eens diameters, maar voor een 2,5 mm2 kom ik op 1,8 mm diameter. Is je schuifmaat wel in orde?

Daar had ik ook al aan gedacht en daarom een boortje van 3 mm nagemeten en die gaf precies 3 mm aan, dus de schuifmaat is in orde.

dit is normaal, de koperkwaliteit bepaalt de fysieke aderdikte. zuiver koper ( weinig zuurstofbelletjes of vervuiling van het koper ) levert een dunnere ader op die toch evenveel stroom aankan zonder heter te worden als een draad die wel de opgegeven draaddikte heeft.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 7 augustus 2018 13:58:55 schreef Benadski:
Is het een merkkabel of goedkope meuk? Duw je niet te hard met je schuifmaat (koper is zacht)? Is het oude (uitgerekte) kabel? Dan zou ie 10% langer moeten zijn, lijkt me wat veel...

Geen idee waar ik die kabel van 2,5 mm2 ooit vandaan gehaald heb maar die van 4 mm2 komt vers uit de winkel.

Jinny

Golden Member

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

ik heb het ook meegemaakt, indertijd (+-1980) met een VVB kabel, ongeveer hetzelfde resultaat.

Anoniem

Murphy heeft gelijk.

Ik heb uit nieuwsgierigheid eens wat draden gemeten met een goede schuifmaat die tot op 1/20mm meet.
Stukjes oudere VOBdraad (H07U-V) van 2.5mm2 hebben een doorsnede
van 1.8mm terwijl de draden van een recente 5 aderige XVB kabel maar 1.7mm meten.

Het zou interessant zijn de fabrikant daar eens tekst en uitleg over te vragen, want het lijkt of je niet krijgt waarvoor je betaalt.

Het verhaaltje van testman over de ingesloten luchtbelletjes lijkt me maar heel erg raar. Is dit ergens op gebaseerd? Maar het is wel een interessant gegeven.
Tenslotte heeft een soepele 2.5mm2 draad ook een grotere diameter dan 1.8mm2, door de tussenruimte tussen de adertjes.

Dus zou je het verhaaltjeeigenlijk moeten omdraaien. Een volledig dense koperdraad zou 1.8mm dik moeten zijn terwijl een waar luchtbelletjes inzitten dikker zou moeten zijnom de holtes te compenseren.
Je zou dit kunnen testen door een meter van elk te strippen en op een apotheekweegschaal te wegen. Als het klopt wat Testman beweert zou het gewicht dan identiek moeten zijn.

[Bericht gewijzigd door Anoniem op dinsdag 7 augustus 2018 17:51:03 (11%)

Jinny

Golden Member

De truc hier is de zuiverheid van het koper.
En dus de soortelijke weerstand.
Standaard is die 0.0175 Ohm per qmm per meter.
Als je zuiverder koper gebruikt kan je dunner produceren om op 100 meter dezelfde weerstand te halen.

Net wat testman meldde.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Op 7 augustus 2018 17:39:10 schreef grotedikken:
Het zou interessant zijn de fabrikant daar eens tekst en uitleg over te vragen, want het lijkt of je niet krijgt waarvoor je betaalt.

Je wordt gewoon belazerd door de fabrikant. Ik kan er niks meer van maken.
Als hij eerlijk zou zijn zou hij schrijven: "Je krijgt 2,3mm2 koperdraad, maar de weerstand per 100m is gelijk aan de weerstand van 2,5mm2 'koperdraad' van de concurrent".
Ik vraag me af of de NEN1010 rekening mee houdt met gesjoemel van de fabrikanten.

Op 7 augustus 2018 17:39:10 schreef grotedikken:
Dus zou je het verhaaltjeeigenlijk moeten omdraaien. Een volledig dense koperdraad zou 1.8mm dik moeten zijn terwijl een waar luchtbelletjes inzitten dikker zou moeten zijnom de holtes te compenseren.
Je zou dit kunnen testen door een meter van elk te strippen en op een apotheekweegschaal te wegen. Als het klopt wat Testman beweert zou het gewicht dan identiek moeten zijn.

@Testman schrijft ook over vervuiling. Als koper vervuild is met een ander metaal, dan schiet de soortelijke weerstand omhoog. Een lengte slecht koperdraad moet ter compensatie veel meer wegen dan dezelfde lengte goed koperdraad.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op dinsdag 7 augustus 2018 18:28:00 (37%)

Jinny

Golden Member

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Op 7 augustus 2018 18:23:36 schreef Jinny:
Wat is het probleem?

Je bent kennelijk zo afgestompt door de reclame en ander gesjoemel van de fabrikanten dat je niet eens meer ziet dat je continu belazerd wordt.

GJ_

Moderator

Op 7 augustus 2018 18:18:04 schreef ohm pi:
[...]Je wordt gewoon belazerd door de fabrikant. Ik kan er niks meer van maken....

Nee hoor, je betaald voor de kabel op zich en apart voor het gewicht in koper. Ik kan me slecht voorstellen dat een Lapp er meetbaar minder koper in stopt dan ze in de specs zetten.
Het totaalgewicht en het kopergewicht per kilometer staan altijd apart in de specs.

Ik geloof er werkelijk geen bal van dat de "echte" merken hiermee sjoemelen. Overigens staat er niet dat die kabeldoorsnede 2,5mm2 is maar dat de nominale doorsnede 2,5mm2 is. Er staat ook bij dat de nominale diameter van de geleider 1,7mm is.
Dat laatste is inderdaad wat krap natuurlijk. Ik ben benieuwd wat de gedachte hier achter is. (gecontroleerd op datasheet Draka)

Maar goed, feit blijft dat je voor het kopergewicht betaald, en dat zijn gewoon wel kloppende getallen.

Op 7 augustus 2018 13:44:28 schreef KlaasZ:
Ik meet ook wel eens diameters, maar voor een 2,5 mm2 kom ik op 1,8 mm diameter. Is je schuifmaat wel in orde?

Tijd om jouw schuifmaat eens onder de loep te leggen. Draka en consorten zeggen namelijk zelf ook 1,7mm :-)

Het gebeurt dus niet echt stiekem of zo.

Jinny

Golden Member

Wat ik belangrijk vind is dat de spanningsval bij x stroom en y lengte een waarde niet te boven gaat.
Hoe dik het touwtje is boeit me niet.
Hoe dunner hoe beter, immers meer ruimte in de buis.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Hubie

Special Member

Koperdraad of koper met belletjes(zuurstof) De eerste in de tabel.Of ze daar VD draad van maken weet ik niet,zou kunnen.

http://hemimex.nl/page/koper_eigenschappen/

Hensz

Golden Member

Op 7 augustus 2018 18:39:54 schreef GJ_:
Tijd om jouw schuifmaat eens onder de loep te leggen. Draka en consorten zeggen namelijk zelf ook 1,7mm :-)

Tijd om Draka c.s. terug naar school te sturen. 2,5 kwadraat kabel moet 1,784124116152771 mm dik zijn en geen 1,7. Dit is eenvoudige wiskunde. Daar heb je geen schuifmaat bij nodig.

Ik kan op de site van Draka geen kopergewichten terugvinden, wel de weerstand van hun VD-draad. Die is 7,41Ω/km ipv 7,00Ω/km voor 2,5 kwadraat zuiver Cu zonder luchtbellen of welke vervuiling ook. Zou Draka werkelijk 1,784124116152771 mm dikke kabel leveren met de koperkwaliteit die nu in hun kabel zit, dan zou de weerstand 1,04948 x lager zijn en op 7,06Ω/km uitkomen. Dat lijkt er al heel veel meer op!

Don't Panic!

Op 7 augustus 2018 18:39:54 schreef GJ_:
Tijd om jouw schuifmaat eens onder de loep te leggen. Draka en consorten zeggen namelijk zelf ook 1,7mm :-)
Het gebeurt dus niet echt stiekem of zo.

Aan mijn schuifmaat mankeert niks. Ik heb nog even een paar stukken draad gemeten. De meeste halen net niet de 1,8 mm en dat zou kloppen volgens de berekening van Hensz. Mijn laatst aangeschafte rol blijkt inderdaad 1,7 mm dik te zijn. En dat vind ik gesjoemel want ze zeggen wel dat het 2,5 mm2 is. En dat is dus het stiekeme er aan, ze leveren niet wat ze beloven.

Op 7 augustus 2018 18:39:54 schreef GJ_:
Ik ben benieuwd wat de gedachte hier achter is.

€€€€
Als de goedgelovige simpele zielen hier intrappen, dan heb ik aan het eind van het jaar toch een vette eindejaarsbonus in mijn pocket.

Op 7 augustus 2018 19:49:12 schreef Hensz:
Die is 7,41Ω/km ipv 7,00Ω/km voor 2,5 kwadraat zuiver Cu zonder luchtbellen of welke vervuiling ook.

Draka besteelt je gewoon voor 6% aan koper. Bovendien moet je ook aan de energieboer extra euries aftikken omdat het electriciteitsverbruik door de hogere weerstand van het koper onnodig hoger is.

Anoniem

Ik vraag bij de slager 500g biefstuk. Thuis weeg die en er blijkt maar 450 g in te zitten.

Jamaar zegt de slager, mijn biefstuk is voedzamer dan die van de concurrentie. 450gr van mijn biefstuk is evenwaardig aan 500gr van die andere slager.
En dan is het opeens geen bedrog meer? Ik heb 500gr betaald en ik wil 500gr in mijn pan.

een 2,5mm2 is een gemiddelde draaddikte, de koperkwaliteit bepaalt de echte fysieke dikte. tenzij je chinese kabel koopt, die lijkt soms heel dik, maar de kwaliteit is dan juist slecht, word dus sneller heet.

als je hier in NL een 185mm2 kabel bestelt heb je kwaliteit, bestel je die kabel in spanje krijg je een goedkopere kabel, maar dat zie je dan ook wel als je gaat strippen met aansluiten, de adermantels zijn veeel dunner en minder stevig, ook die kabel is erg flexibel tov een stuk kabel made in NL.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Sine

Moderator

een 2,5mm2 is een gemiddelde draaddikte, de koperkwaliteit bepaalt de echte fysieke dikte.

Eeh, 2.5mm2 = 2.5mm2, geen materiaalkwaliteit die daar iets aan veranderd.

en zo staat het er ook op, dus toch een zekere vorm van bedrog

meet maar wat verschillende draad op, je zult zien dat er minimale verschillen zijn. de stugste draad is wrs het dunste en zou dus het zuiverste zijn . te testen door elk stuk aan elkaar te maken en er 16A door te jagen, het stuk draad wat warmer wordt als de andere stukken is slechtere kwaliteit koper.

vergelijk draka, met jobarco, lapp, eldra, en wat bouwmarkt spul.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Sine

Moderator

Beste test, daar gaat het niet om.

Op de kabel staat niet 7,00Ω/km maar 2,5mm2.

Dus als ik een kabel koop van 2,5mm2 verwacht ik ook dat ik die krijg, en zoals hier al aangegeven niet een kabel die presteert als een 2,5mm2 van de concurrent.

Maar misschien ben ik daarin raar?