Onlangs heb ik een aantal onderdelen gekregen.
Hier zijn een aantal ic's bij.
Ik ben niet zo bekent met de verschillende type benamingen van ic's.
Daarom mijn vraag.
Mijn vraag is wat is het verschil of zijn ze vervangbaar.
Het gaat om de volgende ic's.
pc74hct4060p
pc74hc4060p
pc74hct164p
pc74hc164p
pc74hct86p
pc74hc86p
74ls86
pc74hc195p
sn74195n
Ook was ik op zoek naar een ic tester.
Zijn hier mensen die daar ervaring mee hebben?
Alvast bedankt voor de reacties.
Thevel
Golden Member
Het zijn allemaal IC's uit de 7400 serie.
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_7400-series_integrated_circuits
pc74hct4060p -> High Speed CMOS : HCT familie spec.
pc74hc4060p -> High Speed CMOS : HC familie spec
pc74hct164p -> High Speed CMOS : HCT familie spec.
pc74hc164p -> High Speed CMOS : HC familie spec.
pc74hct86p -> High Speed CMOS : HCT familie spec.
pc74hc86p -> High Speed CMOS : HC familie spec.
74ls86 -> TTL : LS familie spec.
pc74hc195p -> High Speed CMOS : HC familie spec.
sn74195n -> TTL : Standaard familie spec.
Die werden vroeger veel gebruikt, tegenwoordig een stuk minder want nu is een microprocessor meestal veel makkelijker dan een bord vol met die chips.
Wel leerzaam overigens. Aansturen kan dan met schakelaars en led's. En dan een breadboard om alles te verbinden. Zie bijv https://www.youtube.com/watch?v=7AxLulDrL9g
Een IC-tester is dan weer een stuk minder educatief.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Een 4040 of 4060 werd wel gebruikt met een eprom aan de uitgangen als 'poor mans micro'... 
Met de 4040 en de clock daarvan aan de 50Hz deed 'ie iedere 20mS een stapje... (en een 'rondje' in ruim 40 seconden...)
Bedankt voor de antwoorden.
De site van wikipedia is interessant.
Zal daar zeker eens vaker naar kijken.
Om niet van elk ic de data te zoeken dacht ik aan een ic tester.
Heeft er iemand ervaring met een ic tester?
nonius
set SCE to AUX.
Ik denk niet dat een simpele IC-tester in staat is om alle spec's te testen die in een datasheet staan; datasheets gaan dus noodzakelijk blijven, *ook* wanneer u een IC-tester gebruikt. Een simpele IC-tester kan volgens mij bijv. niet de maximale fan-out testen?
Bij mij zitten alle IC's met hetzelfde nummer sowieso in hetzelfde onderdelenbakje; dus zowel 7400, 74LS00, 74HC00, 74HCT00, 74S00, 74F00,....; pas op het moment dat er daadwerkelijk gebouwd gaat worden ga ik op zoek naar een IC van de juiste familie, of een compatibele familie.
Mijn vraag is wat is het verschil of zijn ze vervangbaar.
Dat hangt voor een heel groot deel van de functie en de schakeling af.
(ik zit momenteel trouwens met eenzelfde probleem/vraag: kan ik een 74ACT74 vervangen door een 74HCT74. Ik vermoed van wel, afgaande op de datasheets en het gebruik in de specifieke schakeling waar het om gaat; maar zeker geen wet van Meden en Perzen dat het altijd kan). Ik blijf de verschillende families erg verwarrend vinden; zo heb ik altijd gedacht dat HCT zowel TTL-compatibele ingangen EN uitgangen had, maar blijkbaar zijn alleen de ingangen TTL-compatibel, niet de uitgangen. Heb ik het dus 25 jaar lang verkeerd gedacht....
Een 4040 of 4060 werd wel gebruikt met een eprom aan de uitgangen als 'poor mans micro'...
Zo kon je simpel een DDS generator maken, zelfs een arbitrary-waveform generator, of een kort gesampeld stukje spraak afspelen 
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Op dinsdag 23 juni 2026 12:16:03 schreef nonius:Ik blijf de verschillende families erg verwarrend vinden; zo heb ik altijd gedacht dat HCT zowel TTL-compatibele ingangen EN uitgangen had,
Tjsa, dan noemt met het wel LS
.
Bij HCT zijn de ingangs-thresholds TTL compatible, de uitgang is gewoon HC / CMOS compatible. Een HCT moet ook op +5V draaien. De HC serie heeft een ruimer bereik.
Goede ervaringen met deze :
https://8bit-museum.de/hardware-projekte-chip-tester-english/
Hallo Bprosman.
Was deze ook al tegengekomen.
Het is wel weer een bouwproject.
Ik heb helaas nog een aantal projecten liggen.
Misschien iets voor in de toekomst.
Toch bedankt.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Wat ik denk is dat hij hoopt dat een IC tester net als een componententester werkt: Je stopt er een ding in en hij zegt wat het is...
@winands : Er zijn zo ontiegelijk veel verschillende chips dat een "chiptester" ontwerper die nooit allemaal in z'n apparaat kan zetten. Bovendien, een componententester kan "heel voorzichtig" spanningen aanbieden tot ie wat zekerder weet waar ie mee te maken heeft. Bij een IC kan je zomaar een chip zien waarbij 1 foute beweging op een input de boel stuk maakt.
Kortom, bij een chip moet je gewoon hopen dat je kan lezen wat er opstaat en daar op vertrouwen.
Hallo Aart en rew
Bedankt voor de reactie.
Omdat ik een aantal ic's gekregen heb dacht ik aan een ic tester om zo meteen te zien wat het ic is zonder de data van elk type op te gaan zoeken.
Ben ze momenteel aan het sorteren op type.
Ze liggen allemaal, ik schat een paar honderd in een bak.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Tja, Stel DAT een IC tester zou bestaan, dan is het nog sneller om ze op basis van het opschrift te sorteren ipv ze in de tester te doen, te wachten tot de tester een oordeel heeft en dat dan af te lezen...
Kortom: Effe met de hand sorteren.
De 74xx serie stamt van origine uit de tijd dat ze voor het eerst "algemeen toepasbaar" chips gingen maken. De filisofie van de ALLEREERSTE was: Met een NAND poort kan je alles maken. De eerste 7400 is dus een 2-input NAND poort. Al snel kwamen ze er achter dat dit theoretisch wel zo was, maar het toch handig was om andere bouwblokken te hebben. Zo kwamen er snel de 7402, en 7404: De nor en inverter poortjes.
Dit zijn wat ze noemen "LSI" Low Scale Integration. De 74xx serie is door gegroeid tot wat ze MSI noemen. Iets meer poortjes per chipje. Ik denk dan aan 74xx595: 8 bit schuifregister met latch.
De vraag is ook een beetje: Wat kan je tegenwoordig nog met dit soort dingen?
Iets simpels als: Er wordt op de knop gedrukt dan moet de lamp drie minuten aan blijven. dat kan je analoog maken, of met dit soort chipjes digitaal gaan opbouwen.
Maar stel dat je dit dan toepast om het licht en de ventilator in de WC te bedienen. Dus je denkt: Licht 3 minuten aan en dan de ventilator nog 15 minuten na-draaien. Dat gaat een paar dagen goed totdat je huisgenoot gaat klagen: Zit ik net lekker te poepen gaat het licht uit!
Heb je zoiets analoog opgebouwd moet je een weerstand of condensator uitsolderen en een andere waarde gaan monteren.
Heb je zoiets digitaal opgebouwd moet je ineens de aansluitingen gaan verleggen om een andere tijd te selecteren.
Doe je het de moderne manier met een microcontroller, dan flash je er nieuwe firmware in en klaar is kees.
Dus behoudens niche toepassingen wordt dit maar weinig praktisch toegepast.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Nieuwere Pic micro's hebben daar iets handigs voor: CLC's (Configurable Logic Cells)
Hiermee kun je hardwarematige poortblokken creeren zonder de beperkingen van de MCU's clocksnelmeid...
nonius
set SCE to AUX.
[Rew] "LSI" Low Scale Integration.
Ik heb altijd gedacht dat LSI voor Large Scale Integration stond 
Met VLSI voor Very Large Scale Integration.
Ben het verder wel eens dat ik het nut van een IC-tester niet zo inzie (wat niet wegneemt dat ik er best wel eentje in het meetlab zou willen hebben....)
Heb mijn IC's gewoon 'op nummer' in de onderdelenbakjes gedaan; op het label staat dus '7400', niet 'TTL quad NAND' o.i.d. Dus dan heb je helemaal geen tester nodig, alleen een avondje IC's sorteren bij goed licht en met een loepje bij de hand.
I.t.t. Rew gebruik ik best nog wel TTL-IC's, maar da's ook omdat ik vaak oudere projecten nabouw en dat alleen hobbymatig. Voor herstellingen komen de TTL-IC's ook nog regelmatig van pas. Vermoedelijk werkt Rew voornamelijk op het vlak van nieuwe commerciële projecten?
In de boekenkast hier staan ook nog gewone ouderwetse databoeken. Je weet wel, van papier.
Zou ze niet graag missen.
Arco
Special Member
Op donderdag 25 juni 2026 12:46:50 schreef nonius:
[...]
En ik heb altijd gedacht dat LSI voor Large Scale Integration stond
Vanuit nu terugkijkend klopt die "Low Scale" natuurlijk wel, toen niet... 
Voor incidenteel een ic'tje testen is de XGecu T48 programmer ook handig...
Zie eind van list voor standaard logica: http://www.xgecu.com/MiniPro/T48_List.txt
nonius
set SCE to AUX.
Die simpele poort-ICtjes heten blijkbaar 'SSI', small scale integration; die term kende ik nog niet, alleen LSI en VLSI.
https://en.wikipedia.org/wiki/Integrated_circuit#Generations
Op donderdag 25 juni 2026 12:44:52 schreef Arco
clocksnelmeid...

[...]Ben het verder wel eens dat ik het nut van een IC-tester niet zo inzie (wat niet wegneemt dat ik er best wel eentje in het meetlab zou willen hebben....)
Vind het wel handig dat als ik een TTL ic'tje uit t bakje trek ik kan controleren of het in de basis doet wat t moet doen, zonder t zelf eerst op een prikbordje te simuleren. Verder zit ik nogal eens in de Z80, 6502, 6809 systemen, gokkasten en dan is een SRAM'etje even snel testen ook wel handig. Die IC-tester uit 8-Bit museum test ook dynamische RAMs' dat is op een prikbordje minder eenvoudig te testen.
Het is ook net wat men doet en leuk vind 
Maar voor de testers zoals ik ze ken moet men het te testen type weten, dus voor sorteren helpen die niet (handig).
Daarbij testen die voor zover ik weet de digitale- en niet de analoge eigenschappen van de verschillende families.
Voor de hobby / reparaties zijn een paar stuks in de lade gewoonlijk voldoende. Nette partijen kunnen interessant zijn voor handelaren, maar verwacht een aardigheidje, geen vette winst. Ik gun ze het wel omdat ik het fijn vind dat er nog handelaren in dit soort spul zijn.
"Los gestort" verliezen IC's hun waarde, de pootjes raken beschadigd, ESD gaat vragen geven etc. Als bedrijfsafval kost het geld om er af te komen.
Heb mijn IC's gewoon 'op nummer' in de onderdelenbakjes gedaan; op het label staat dus '7400', niet 'TTL quad NAND' o.i.d. Dus dan heb je helemaal geen tester nodig, alleen een avondje IC's sorteren bij goed licht en met een loepje bij de hand.
Hoe weet je dat er geen kapotte exemplaren in je onderdelenbakje zitten? Zeker bij complexe digitale schakelingen is het handig als je zeker weet dat alle IC's goed zijn bij de eerste keer inschakelen.
Op donderdag 25 juni 2026 16:38:52 schreef Aart:
Daarbij testen die voor zover ik weet de digitale- en niet de analoge eigenschappen van de verschillende families.
Er zijn IC-testers voor analoge IC's, maar dat valt buiten de scope van dit topic.
[Bericht gewijzigd door ohm pi op (21%)]
Op donderdag 25 juni 2026 16:38:52 schreef Aart:
Het is ook net wat men doet en leuk vind
Maar voor de testers zoals ik ze ken moet men het te testen type weten, dus voor sorteren helpen die niet (handig)..
Binnen zekere grenzen kan een IC tester je ook vertellen welk IC het is. Al zal hij het verschil niet gaan zien tussen een LS04 en een LS14. Maar oa een CMOS 40192 heeft hij toch gedetecteerd.
nonius
set SCE to AUX.
[OhmPi] Hoe weet je dat er geen kapotte exemplaren in je onderdelenbakje zitten?
Zeker weten doe ik niets.
Zeker bij complexe digitale schakelingen is het handig als je zeker weet dat alle IC's goed zijn bij de eerste keer inschakelen.
Correct, maar ik bouw m'n projecten altijd in stappen c.q. deelmodules op, waarbij na elke stap wordt gecontroleerd. In de schakeling kom je er dan vrij snel achter of een IC naar behoren functioneert of niet (of dat je een ontwerpfout hebt gemaakt, of een constructiefout).
Dus meestal eerst de voeding bouwen & uitgangsspanningen controleren; dan bijv. een oscillator of kloksignaalgenerator bouwen en z'n uitgangssignaal controleren; vervolgens delers of andere logica bouwen & controleren; tenslotte de uitlezing; etc. Tegen de tijd dat het laatste onderdeeltje gesoldeerd is zijn de voorgaande modules dan al vele malen getest. Zo hou je weinig verrassingen en blijft het allemaal overzichtelijk.
Omdat de meeste projecten uit goed-gedefiniëerde sub-onderdelen bestaan die onafhankelijk van elkaar op goede werking kunnen worden getest gaat dat (tot nog toe) altijd prima. Dus eigenlijk is het project zelf ook gelijk zijn eigen IC-tester....