Op vrijdag 26 juni 2026 02:55:44 schreef fcapri:
[...]Ts zou een gewone pomp kunnen gebruiken voor water maar in de landbouw worden soms ook chemicalien gebruikt en dan voorzien ze die pompen met andere dichtingen (epdm epdm enzo) zodat ze daar tegen kunnen.
Het idee is om met hoge druk en een fijne nozzle dan een krachtige spray te maken. Ik ga een 130psi pomp gebruiken en 1mm nozzle
Methanol injecteren in een diesel lijkt mij helemaal geen goed idee.
Een diesel ontsteekt direct na het moment van inspuiting van de diesel door de compressie, als je er methanol in gaat spuiten zal dat al meteen tijdens de compressieslag ongecontroleerd ontbranden en de kracht juist tegenwerken en bovendien je motor veel heter laten worden.
Dan zou je beter iets maken wat in gaat spuiten via een nokkenas sensor bv net bij het bdp van de slag.
Maar het is wel erg O/T.
Beter een apart topic voor maken in de koffiehoek, is wel een interessant onderwerp.
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Op donderdag 25 juni 2026 20:06:39 schreef High met Henk:
Nee, Sietske is weer Oke heeft ook koliek gehad.Het gaat om Thor
En dan is er nu ook Sting: een paard van 28 jaar die een hoefzweer heeft.
Over die nevel:
Vanaf alle kanten nozzles inbouwen is weer verbouwen. Stoom werkt prima alleen nu nog iets wat blijft werken.
Nooit aan gedacht dat een pony last van astma kon hebben. We hadden wel een paard in de straat dat bleek tuberculose te hebben. Dat was het trekpaard van de schillenboer. Wat kondat beest hoesten! Hoe het is afgelopen, kan ik mij niet herinneren. Zal wel zijn ge-euthanaseerd....
Thor? Dat is toch de god van de donder?
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Op vrijdag 26 juni 2026 11:30:05 schreef maartenbakker:
offtopic: methanol zal net zoiets doen als LPG in dezelfde situatie, vermoed ik.
Dan heb je de bougies die het ontsteekmoment bepalen.
ivm met die methanol, er komt een apart topic in de koffiecorner. heb een bijdrage betaald zodat ik het daar kan posten.
ik zou HMH zijn topic er dan niet verder mee vervuilen (moderator kan misschien wat opkuisen)
Heb inmiddels een snelkookpan en inductieplaat (met timer) via marktplaats gescoord.
Dus vanavond gat erin, die slang erop en weer hooi stomen.
Voordeel van deze setup dat ik meteen de hoeveelheid stoom kan regelen en een timer heb.
Houd jullie op de hoogte hoe dit werkt
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Ik ben benieuwd!
Mogelijk heb ik het gemist, maar heb je ook voorzien in een droogkookbeveiliging? Er zit vaak wel een temperatuursensor in de inductieplaat, maar voorkomt dat schade aan de pan?
Op vrijdag 26 juni 2026 12:48:12 schreef revado:
[...]Dan heb je de bougies die het ontsteekmoment bepalen.
In een dieselmotor? Deze opmerking even om latere misverstanden te voorkomen. Ik wacht het topic in de coffeecorner af.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (26%)]
Eerste batch is een succes.
Wel even moeten tweaken met het inductieplaatje. Als je hem op 2000 W zet springt hij na een tijdje naar 1000 W..
Maar als je hem op 230 graden zet werkt het prima.
Op vrijdag 26 juni 2026 14:31:59 schreef maartenbakker:
Ik ben benieuwd!Mogelijk heb ik het gemist, maar heb je ook voorzien in een droogkookbeveiliging? Er zit vaak wel een temperatuursensor in de inductieplaat, maar voorkomt dat schade aan de pan?
[...]In een dieselmotor? Deze opmerking even om latere misverstanden te voorkomen. Ik wacht het topic in de coffeecorner af.
Dat wacht ik ook af, kom er daar op terug.
Ontopic.
Op vrijdag 26 juni 2026 14:49:59 schreef High met Henk:
droogkoken is niet zo'n heel groot probleem bij een kookplaat en inductie.En elke keer vullen al je gebruikt en timer erbij.
Je hebt zeker een punt, maar ben er niet zo bang voor met een echte pan en een inductieplaatje: superheet wordt het niet snel verwacht ik.[bijlage]
In progress.....
Mooi dat het werkt 
Op vrijdag 26 juni 2026 14:49:59 schreef High met Henk:
In progress.....
Ik zie het. Dat komt helemaal goed.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Op MP staan wel diverse complete systemen: https://www.marktplaats.nl/l/dieren-en-toebehoren/paarden-en-pony-s-ov…
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Er staan ook 3mnd oude advertenties waar nog niet op is gereageerd. Kun je altijd een 'brutaal' bod proberen...
Wij gebruiken op stal een behangafstomer Earlex en een oude vrieskist.
Voordeel deze is beveiligd tegen droogkoken e.d.

Je vind deze ook 2e hands op MP voor een paar tientjes.
Motor en de rest er uit gesloopt en onder in de vrieskist ligt een koperpijp met gaatjes om de stoom te blazen. In een uurtje is een vol hooinet gestoomd.
Op zaterdag 27 juni 2026 10:14:23 schreef Hugo Welther:
Wij gebruiken op stal een behangafstomer Earlex en een oude vrieskist.
Voordeel deze is beveiligd tegen droogkoken e.d.[afbeelding]
Je vind deze ook 2e hands op MP voor een paar tientjes.Motor en de rest er uit gesloopt en onder in de vrieskist ligt een koperpijp met gaatjes om de stoom te blazen. In een uurtje is een vol hooinet gestoomd.
Ook een slim idee.
Dan heb je wel een antievries kist 
Wij hadden dus een behangstomer:
Dat ging 3 dagen goed.
Alles wat ik nu vindt is dezelfde die ik nu had met een ander stickertje erop of andere kleur plastic.
Zelfs een "proffesionele" versie gebruikt dit kreng
Het vertrouwen in dit type behangstomer is nul. Zeker nadat ik hem uit elkaar gehaald heb omdat hij na 9x stomen (3 dagen) al defect was.
De snelkookpan werkt prima, ga nu wel de pan isoleren om hem beter warm te houden.
En met 230 graden vervorm je echt nog geen pan.. RVS smeltpunt ligt veel hoger.
Je zou aan je pan een clixon of iets dergelijks kunnen monteren, maar als er geen stoom meer in je kliko komt, dan weet je ook dat het water op is.
De bodem van je pan kan misschien kromtrekken, maar voor een inductieplaat maakt dat niet zoveel uit.
nonius
set SCE to AUX.
De bodem van je pan kan misschien kromtrekken, maar voor een inductieplaat maakt dat niet zoveel uit.
Als de pan oververhit raakt dan zal het afdichtrubber in het deksel waarschijnlijk ook wel beschadigd raken. Dat zijn vrij dure ringen.
Op zaterdag 27 juni 2026 21:28:42 schreef nonius:
[...]Als de pan oververhit raakt dan zal het afdichtrubber in het deksel waarschijnlijk ook wel beschadigd raken. Dat zijn vrij dure ringen.
Is een RVS pan met staal op staal.
Op zaterdag 27 juni 2026 22:13:13 schreef revado:
Bij 130 graden trekt die bodem niet zomaar krom.
230 graden staat hij: superhete stoom dus in theorie. Echter met 2200 W en 8 L water (verbruik er ca 4) komt het wel goed.
Rendement mag nog wel veel beter.. maar isolatie rondom de pan zal daar wel voor zorgen.
Op zaterdag 27 juni 2026 22:43:43 schreef High met Henk:
Rendement mag nog wel veel beter.. maar isolatie rondom de pan zal daar wel voor zorgen.
Kijk ook naar de slang tussen de hogedrukpan en kliko.
Misschien valt daar ook thermisch iets te winnen. Bijv. slang in paardendeken.
nonius
set SCE to AUX.
230 graden staat hij: superhete stoom dus in theorie
Volgens de theorie wordt de stoom niet warmer dan 100C bij atmosferische druk.
Alleen als de pan echt onder druk staat (en dus het rubber het deksel afdicht) kan er overdruk ontstaan en daarmee ook een hogere temperatuur. Maar dat gaat hier niet het geval zijn, aangezien de ketel rechtstreeks in verbinding staat met de omgevingslucht (via de kliko en slang).
Sowieso is de maximale temperatuur van een (afdichtende) snelkookpan ca. 118C (bij een overdruk van 0.9 bar - dit is in de hoogste stand; in de laagste stand 112C bij 0.6 bar. Dit volgens de handleiding van m'n Fissler Vitavit die ik hier bij de hand heb, maar de stoomtabellen zouden dezelfde getallen moeten opleveren.)
Door goede isolatie van de slang voorkom je dat de stoom condenseert in de slang en daarmee z'n latente warmte verliest (en mogelijk ook een deel van de voelbare warmte). Daarnaast zou ik de slang ook zo kort mogelijk houden.
In de pan bouw ik wel iets druk op: het slangetje heeft een kleine diameter. (Zit klein rubber slangetje in die grote)
Dus flow door de slang is hoger en minder verlies.
De slang en alles komt nog van setup met behangstomer die gek genoeg wel meer stoom leek te produceren