Kooksteentjes zijn om kookvertraging te voorkomen (het plotseling van 'rimpelen water' naar 'het water spat overal rond' overgaan. De hoeveelheid geproduceerde stoom is gewoon rechtstreeks in verband met het toegevoerde vermogen.
De snelkookpan isoleren met wat restanten glaswol/steenwol zal wel effect hebben.
Een droogkookbeveiliging zou ik er wel op zetten ook al heeft de gemiddelde inductieplaat dat zelf wel. De boel kan wel écht heet worden, er zat een keer wat groente (ik denk een klein snippertje knoflook) onder mijn pan en dat begon gewoon te verkolen toen ik op hoog 'vuur' aan het roerbakken was. Is niet direct schadelijk maar tegelijk ook niet echt wenselijk.
Kan zo simpel zijn als een clixon inderdaad. Boven de 110 graden panwand-temperatuur uitschakelen.
nonius
set SCE to AUX.
[HmH] In de pan bouw ik wel iets druk op: het slangetje heeft een kleine diameter. (Zit klein rubber slangetje in die grote)
Ik betwijfel of er enige druk opgebouwd wordt in dit geval; kan volgens mij hooguit een fractie van een millibar zijn. Maar het is eenvoudig te controleren door een klein beetje het handvat van de pan te bewegen c.q. het deksel proberen te draaien (hooguit een mm of zo, dus alles binnen de normale mechanische speling - NIET proberen het deksel los te draaien!). Als pan en deksel één solide geheel vormen doordat de rubber dekselring sealt, dan en slechts dan is er overdruk. Als het deksel een minimale hoeveelheid bewogen kan worden t.o.v. de pan zelf is er geen overdruk.
Het lichtjes bewegen van het deksel is een controle die ik zelf altijd uitvoer bij het koken met de snelkookpan om te kijken of het zaakje al kookt en of de rubber ring goed sealt. (Als hij niet goed sealt komt er trouwens stoom uit de naad tussen pan en deksel, wordt er geen druk opgebouwd en kan de temperatuur niet boven de 100C uitkomen).
De snelkookpan gebruik ik hier elke keer als ik groente kook, is m'n lievelings kookgerief. Wel grappig om te zien dat het eten voor paarden ook met een snelkookpan wordt bereid 
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Probeer siliconenrubber slang te krijgen. Gewone rubber is niet voldoende hittebestendig. Droogt ook behoorlijk snel uit.
Slang liefst ook goed isoleren ander krijg je condens in plaats van stoom.
[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op (38%)]
druk is zeker geen volle bar: pan heb ik losgedraaid, dan ontsnapt er een stoomwolkje. er is nogmaals geen rubber: het is RVS op RVS.
de slang komt nog af van de behangstomer uit test 1.
die zal er hoop ik wel tegen moeten kunnen....
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Denk ik ook.
Blijft:
Isoleren van de slang Zeker als het weer kouder wordt zal je flink wat condens krijgen. In de winter kan de condens zelfs de stoom blokkeren als de slang op de gond ligt. Dat beetje druk stuwt dat condenswater niet weg !
Het beste is de pan hoog boven de kliko te plaatsen en een 'zak' in de slang te vermijden . Pan en slang helemaal aan de bovenkant van de kliko houden.
Op zondag 28 juni 2026 03:42:01 schreef High met Henk:
De slang en alles komt nog van setup met behangstomer die gek genoeg wel meer stoom leek te produceren
Dat heeft volgens mij meer te maken in het verschil van Chinese watjes.
In het kader van besparing op koper heeft de Chinees van je stoomapparaat het verwarmingselement iets korter gemaakt. Ha, denkt de Chinees, Ik bespaar koper en mijn stoomapparaat produceert meer stoom dan die van de concurrent. Dat is een ideale win-win situatie.
De Chinees van je inductiekooktoestel denkt, die 2kW halfgeleiders zijn wel een beetje duur. Ik zet er wel 1,5kW exemplaren erin. Dat merken ze toch niet, hoogstens duurt het koken van aardappelen een minuutje langer.
Op zondag 28 juni 2026 12:34:57 schreef Tidak Ada:
Blijft:
Isoleren van de slang Zeker als het weer kouder wordt zal je flink wat condens krijgen. In de winter kan de condens zelfs de stoom blokkeren als de slang op de gond ligt. Dat beetje druk stuwt dat condenswater niet weg !
Volgens AI en mijn omgebouwde stoomapparaat is rubber prima geschikt voor deze toepassing.
Over gecondenseerd 'stoomwater' in de slang hoef je je geen zorgen te maken. Dat wordt gewoon weggeblazen. Het wordt een probleem als dat water in de winter bevriest tot ijs.
De stoomdruk in je snelkookpan loopt op totdat het veiligheidsventiel stoom afblaast en die druk is ruim voldoende om alle water uit de slang te blazen.
Bij het inschakelen van je stomer gebeurt er in het begin niks. Even later begint de slang te blazen. Daarna begint hij water te spugen en te sputteren en dat gaat langzaam over in bijna zuivere natte stoom. De slang is dan inwendig over de volle lengte 100 0C.
Hij sputtert inderdaad...
Das logisch, want het condenswater slaat neer in het muur element: daar zit dus een klein zwembadje.
En dat bubbelt..
Teken dat hij het doet