FastFolkert
Es wäre gut Bücher kaufen, wenn man die Zeit, sie zu lesen, mitkaufen könnte. (Arthur Schopenhauer)
Onze droger (WT46E301NL/06 FD 8709 200402) heeft sinds kort het volgende probleem.
Ongeveer 10-20 minuten na aanzetten klinkt er een duidelijk hoorbare “knal” of “tik” vanuit de droger en tript in de meterkast de B16 automaat. Het gekke is dat dit fenomeen ook optreedt als de droger niet draait, dus alleen maar “aan” is en verder niks doet.
Iemand een idee?
Het is een condensdroger van ongeveer 10 jaar oud. Of zelf repareren de moeite is hangt o.a. af van de kosten.
EricP
mét CE
Ergens een overspanningsbeveiliging of een netfilter wat spookt?
Je hebt niet toevallig een berg van die PV ellende in de buurt liggen waardoor de netspanning boven de 250V komt?
FastFolkert
Es wäre gut Bücher kaufen, wenn man die Zeit, sie zu lesen, mitkaufen könnte. (Arthur Schopenhauer)
Er is idd een PV installatie maar die is er al langer. De netspanning is as we speak 242V (volop zon hiero).
Ik heb nog niet meegemaakt dat de spanning meer dan 245V is.
Als het een netfilter is, zou het dan een gare X- cap kunnen zijn? De aardlek blijft netjes in dus het lijkt iets tussen L en N….
EDIT: volgens Fixpart zit er een netfilter in, bestaande uit o.a. 2x Y en 1x X-cap
[Bericht gewijzigd door FastFolkert op (12%)]
Netfilter maakt sluiting, is een standaard euvel bij die series. Deksel openmaken en direct bij netsnoer en waarschijnlijk zitten er barsten in of al stukken vanaf.
FastFolkert
Bedankt voor de antwoorden!
Ik ben ervaren in het repareren van (pro-) audio, maar niet in witgoed.
Hoe bereik ik eenvoudig het netfilter? Achterkant van de droger eraf schroeven?
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Begin met het deksel. Achteraan 2 torx20 schroefjes uit halen. Dan deksel naar achter trekken en opheffen.
FastFolkert
FastFolkert
Ben weer terug van vakantie en maak binnenkort de droger open om te kijken of dat netfilter zoals gesuggereerd, de boosdoener is.
MAAR……als ik het goed begrijp zit het netfilter rechtstreeks aan de voedingskabel, dus nog vóór de netschakelaar. Waarom heb ik dan het probleem niet als de netstekker in de WCD zit, en er dus gewoon spanning op dat netfilter staat?
De netfilters kunnen raar doen maar als stekker in stopcontact zit en droger staat uit gebeurt er dus niets. Is het de automaat of is het de aardlek automaat die tript? Als het een knal of pof in droger is dan check de print op zwarte plekken of oneffenheden, ook hier zit een netfilter op. Anders systematisch checken door verwarming los te nemen dan de motor er bij of afvoer pomp. Meer zit er niet in
FastFolkert
Op maandag 20 juli 2026 05:30:32 schreef smd:
De netfilters kunnen raar doen maar als stekker in stopcontact zit en droger staat uit gebeurt er dus niets. Is het de automaat of is het de aardlek automaat die tript? Als het een knal of pof in droger is dan check de print op zwarte plekken of oneffenheden, ook hier zit een netfilter op. Anders systematisch checken door verwarming los te nemen dan de motor er bij of afvoer pomp. Meer zit er niet in
Als je met de ronde bedieningsknop een programma kiest dan gaat het display aan en tript na 10-20 minuten de automaat, niet de aardlek. Je hoeft niet eens op “start” te drukken. De droger “draait” dus dan nog niet, geen verwarming, geen pomp.
Draai je meteen een programma, via “start”, dan ook tript na 10-20 minuten de automaat.
Kies je geen programma, dan blijft de droger “uit”, is het display donker en kun je de stekker gerust dagen lang in de WCD laten zitten zonder probleem.
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Wat ik ook regelmatig mee maak is een vermoeide automaat. Het ding (droger)slikt 16A. Als de automaat wat versleten is (en dat is bij sommige modellen al wat vroeger) gaat hij vroegtijdig afspringen. Heb je iets in huis wat 30 minuten 16A wegneemt, ter test? Een verwarmvuurtje of drg? Moest het de filter niet blijken te zijn. Maar defecte filters durven dit fenomeen veroorzaken. Geen probleem tot er stroom door gaat.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
een varistor kan dat ook veroorzaken, heb dat ook eens gehad. een ptc als in een solenoid in een vaatwasser, van het zeepbakje kon dat ook doen.