Ik heb twee weken geleden voor €150 aan diverse klein spul gekocht om de eerste golf bijbetaling te vermijden.
Mijn grootste bezwaar is dat men de massa pakt met een flattax; elk pakje hetzelfde bedrag. Zij met de duurste bestellingen zijn weer het goedkoopst af, maar 10 LEDjes en je hoeft er niet meer aan te beginnen. Duur dus voor de lage budgetten. Politiek is écht niet eerlijk.
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Ik bejubel niemand meer, zodra ik dat doe ontsporen ze.
Maar ieder 'normaal denkend' mens zou er een procentuele belasting over het aankoopbedrag van maken. Véél eerlijker, makkelijker uitvoerbaar, en controleerbaar.
ik heb veel grote bestellingen gedaan. alles van BMS'en, ESP32, ESP8266, XT60 connectors, dean connectors, banaan stekkers, ledstrips, leds, ....
kreeg ik vandaag een email dat mijn pakket in het land. nogthans is alles al aangekomen? is het dus een artikel dat eigenlijk al weken geleden had moeten geleverd zijn. dus als ze er morgen pas aan beginnen, ....
werd verstuurd 1juni, de 11de vertrokken op het vliegtuig (airport staat er) en nu 19dagen later komt het aan in belgie.
das nogal een lange vlucht geweest zeg. k vermoed dat die met het schip is gegaan.
vraag me nu wel af hoe het verder gaat, ik heb niks afgedragen aan ali want het was van vóór de regels, maar ze gaan het nu wel met de nieuwe regels afhandelen
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
ieder 'normaal denkend' mens zou er een procentuele belasting over het aankoopbedrag van maken
Dan krijg je taksbedragen van luttele centiemen, die kosten meer om te innen dan ze opbrengen. 'Normaal' is niet voor iedereen hetzelfde...
[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op (46%)]
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op dinsdag 30 juni 2026 13:30:42 schreef Arco:
Hoezo schatting? Alle bedragen zijn toch wel vooraf bekend?
Aliexpress houdt een slag om de arm. Formeel is het met belasting altijd zo dat je aangifte doet, Daar staat dan bij: op basis van deze gegevens verwachten we dat u XX moet betalen. Dat geldt voor particuliere inkomstenbelasting, BTW aangifte, Vennootschapsbelasting etc.
Vervolgens krijg je uiteindelijk een "aanslag" van de belastingdienst: Zoveel moet je betalen. In 99.9% van de gevallen volgens ze gewoon de aangifte en komt het bedrag precies overeen met je aangifte. Bij de douane werkt het 't zelfde.
Op dinsdag 30 juni 2026 16:17:11 schreef Paulinha_B:
Dan krijg je taksbedragen van luttele centiemen, die kosten meer om te innen dan ze opbrengen. 'Normaal' is niet voor iedereen hetzelfde...
Ze hebben "je moet zowiezo btw betalen" ingevoerd 2 of 3 jaargeleden. Dan gaat het bij een zending van 10 euro (die heb je vaak omdat je als hollander gratis verzenden wil) om 2.10 euro. De kosten zijn dan bij postNL inderdaad een veelvoud van wat je aan belasting betaalt. Maar ook is toen ingevoerd dat grote verzenders van vele kleine pakketjes die BTW moeten innen van de consumenten in NL en direct aan de belastingdienst moeten afdragen. Dat werkt gewoon goed. Geen oneerlijke concurrentie uit hetbuitenland en geen onredelijke douanekosten t.o.v. de bedragen die geind worden.
Waarom dat nu ineens niet meer zou werken of niet eerlijk zou zijn heeft niemand me nog kunen uitleggen.
[Bericht gewijzigd door rew op (41%)]
Ik las vandaag dat, als de 3€ inklaringskosten niet door de leverancier reeds aangerekend werd, het inklaringsbedrag dan door de leverdienst zal aangerekend worden.
Voor Bpost (Belgie) zullen die dan €21,5 aanrekenen als administratiekosten. Dus om €3 te verkrijgen dienen we €21.5 te betalen voor hun dienst ... (https://www.bpost.be/nl/shoppen-buiten-eu#section-1)
Bwah..
rob040
Golden Member
Op dinsdag 30 juni 2026 18:27:22 schreef MJU:
Ik las vandaag dat, als de 3€ inklaringskosten niet door de leverancier reeds aangerekend werd, het inklaringsbedrag dan door de leverdienst zal aangerekend worden.Voor Bpost (Belgie) zullen die dan €21,5 aanrekenen als administratiekosten. Dus om €3 te verkrijgen dienen we €21.5 te betalen voor hun dienst ... (https://www.bpost.be/nl/shoppen-buiten-eu#section-1)
Bwah..
Zo is dat met BTW innen ook geregeld. Vandaar dat de leveranciers dat zelf doen en later afdragen, anders koopt niemand meer iets.
Op dinsdag 30 juni 2026 16:17:11 schreef Paulinha_B:
Dan krijg je taksbedragen van luttele centiemen, die kosten meer om te innen dan ze opbrengen.
Nee dat denk ik niet. Dat is (na programmering) alleen een simpele computerbeweging, alleen wel netjes afhankelijk van het gespendeerde.
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Op dinsdag 30 juni 2026 18:39:45 schreef erikdenhouter:
[...]
Nee dat denk ik niet. Dat is (na programmering) alleen een simpele computerbeweging, alleen wel netjes afhankelijk van het gespendeerde.
Hoezo, wat valt er daar aan te denken? Zoveel percent op een bedrag van zoveel geeft een taks van zoveel. Dat is inderdaad een simpele berekening, die sommige mensen zelfs zonder computer nog aankunnen 
En het innen van een betaling heeft nu eenmaal een kost, daar is niet onderuit te komen. Als die kost groter is dan het te innen bedrag, dan is men water naar de zee aan het dragen.
Op dinsdag 30 juni 2026 16:05:19 schreef erikdenhouter:
Maar ieder 'normaal denkend' mens zou er een procentuele belasting over het aankoopbedrag van maken. Véél eerlijker, makkelijker uitvoerbaar, en controleerbaar.
Normaal denkende mensen komen niet in een regering terecht, die worden techneut 
Paulinha_B
Honourable Member
Hm, nogmaals, "normaal" betekent niet voor iedereen hetzelfde... (met respect voor het emoticon, uiteraard). Als je ziet hoe weinig mensen nog techneut worden of willen worden denk ik niet dat onze denk- en zienswijze nog als 'normaal' kan worden omschreven. Helaas helaas driewerf helaas.
CrossFireX
A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Al die miserie komt door de zogenaamde serial returners (vooral vrouwen) die elke week alles terug sturen en opnieuw bestellen, dat wordt nu afgestraft.
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Bundeldeal voor 1 Juli:
Bundeldeal na 1 Juli:
Kortom van 4 voor €6,53 naar 4 voor €16,76
En dat is voor mij het einde van bundeldeals. Precies wat @Ledlover melde:
Inmiddels schijnt het weer anders te werken. Je krijgt gewoon voor ieder artikel 3 euro extra toeslag.
Waarbij het totaalbedrag bij bundeldeals wat lager ligt door de korting die je krijgt, 3€ bij 10 items.
Rekensom: 10 items x 3 € - 3 € = 27 € + 21% BTW = 32,67 € extra t.o.v. de situatie voor 1 juli.
[Bericht gewijzigd door Roland van Leusden op (49%)]
Paulinha_B
Honourable Member
Ik vond die bundelvoorstellen altijd al verdacht, en heb er meer dan eens onmiddellijk voor uitgelogd, uit pure ergernis.
nonius
set SCE to AUX.
Ik ken heel veel techneuten. Maar ik zou er geen eentje zelfs maar bij benadering als 'normaal' durven omschrijven. (Mezelf inbegrepen....)
CrossFireX
A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Er stond een voorbeeld hoeveel het je zal koste nu, echt belachelijk!
Volledig voorbeeld ter illustratie
Stel, je koopt een paar kleine spulletjes bij een bekende Chinese webwinkel:
2 sleutelhangers: 1,50 euro
100 stickers: 1 euro
Koelmat voor je hond: 2,50 euro
1 knuffel: 2 euro
Totaal aankoopbedrag: 7 euro exclusief btw Verzendkosten: 3 euro Totale douanewaarde: 10 euro
Berekening invoerrechten:
Vier verschillende productcategorieën: 4 x 3 euro = 12 euro
Berekening btw:
21% van de totale douanewaarde + invoerrechten = 21% van 22 euro (10 euro + 12 euro) = 4,62 euro
TOTAAL: 10 euro + 12 euro + 4,62 euro = 26,62 euro
Conclusie: je bestelling is na de berekening van de btw en invoerrechten meer dan 2,6 keer zo duur geworden.
De meeste webwinkels zullen de btw en invoerrechten vooraf inhouden en aan jou doorrekenen. Is dat niet het geval, dan moet je ook nog administratiekosten betalen aan het koerierbedrijf.
Voordat er écht 100% duidelijkheid is over hoe het nu precies zit, zal er nog wel een maand overheen gaan. Voor mij is het nog koffiedik.
Ik weet wel dat ik ruim een week geleden bij Ali 3 kleine artikelen in mijn mandje had en €12.30 zou moeten afrekenen, en dat het vandaag plots €21.33 was.
De douanekosten waren 3x €3.01.
Ook zo'n raar getal
Maar bij de soldeerbout die ik bij Banggood had besteld (€53) er géén douanekosten aan verbonden waren, althans: niet op de factuur.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Ik denk dat de 'bestellust' voor Chinese artikelen wel eens heel erg zou kunnen afnemen... 
Niemand heeft veel zin om 2 weken op zijn artikelen te moeten wachten en dan ook nog aanzienlijk meer betalen als bij lokaal bestellen...
Wat ik eerder zei vraag ik me ook af: geldt die toeslag ook voor China producten geleverd vanuit een EU warehouse?
Paulinha_B
Honourable Member
geldt die toeslag ook voor China producten geleverd vanuit een EU warehouse?
Dat is natuurlijk de hamvraag, en het verschijnen van magazijnen binnen de EU is een duidelijk teken dat men in China de bui wel had zien hangen. Maar als de Europese douanediensten het spel een beetje slim spelen, temidden de vele (en niet altijd congruente, naar ik begrijp) directieven, zullen ze zendingen naar die magazijnen dan wel evenzeer belasten als ze van buiten de EU binnenkomen. Hoe ze die rechten dan gaan berekenen, dat kan wellicht nog niemand zeggen, voorlopig.
(tussen haakjes: ik had eind juni een kleinigheid besteld op Ali, slordige 9 euro goederenwaarde, bestelling bleef dagenlang in de status "processing"/"wordt aan gewerkt". Die heb ik maar geannuleerd, in de hoop dat tenminste dat nog pakt.)
Ik herinner me een proefballonnetje van de douane in Rotterdam een jaar of wat geleden. Had een product van ongeveer €12 gekocht, en als eerste (en enige) keer kreeg ik een mail van de douane dat ik importheffing moest betalen, een flink bedrag t.o.v. de aankoop. Ik heb er niet op gereageerd, ik heb GEEN tweede mail ontvangen, ik heb het product nooit ontvangen.
Diefstal.
Vrijwel alles gaat retour afzender als de douane genegeerd/geweigerd wordt
Je had contact met de webshop moeten zoeken over je geld
Bezwaar op de inklaring kun je maken nadat je betaald hebt en je product gekregen hebt. Je moet binnen 14 dagen betalen om iets te ontvangen
Douane heeft hier volgens het boekje gehandeld
Hebben jullie de tijd nog gekend van de samenkoop van Niels?
Dat was een persoon die in China woonde en die ging shoppen wat de mensen bij hem bestelden.
Misschien moeten we terug naar deze tijd? Eén persoon die inkoopt en verdeeld? Is natuurlijk enkel maar zinvol met grotere hoeveelheden en de transportkosten binnen NL/BE die niet te hoog mogen oplopen.
Vanaf nu in plaats van 1m LED strip, ineens 10 maal 1m kopen? 
Op dinsdag 30 juni 2026 21:47:29 schreef Paulinha_B:
zullen ze zendingen naar die magazijnen dan wel evenzeer belasten als ze van buiten de EU binnenkomen. Hoe ze die rechten dan gaan berekenen, dat kan wellicht nog niemand zeggen, voorlopig.
maar dat is anders. china verstuurt 10 000 items van 1 artikel naar dat warehouse. dat kost 3€ dan.
die 10 000 artikels gaan naar 1000 verschillende mensen, die betalen niks want reeds binnen de EU.
als die 1000 personen wel elk 10 stuks bestellen in china, wordt er 1000x 3€ geïnt.
en dat gaan ze dan aanpakken in november, dan betaal je nog eens 2€ voor elk item dat al reeds in het pakket zat.
Op dinsdag 30 juni 2026 21:26:17 schreef Arco:
Ik denk dat de 'bestellust' voor Chinese artikelen wel eens heel erg zou kunnen afnemen...
Niemand heeft veel zin om 2 weken op zijn artikelen te moeten wachten en dan ook nog aanzienlijk meer betalen als bij lokaal bestellen...
Je onderschat de Chinezen duidelijk ... denk je nou werkelijk dat die dit niet al lang zagen aankomen? Er liggen bergen opgestapeld in verschillende pakhuizen in de EU. De helft van de tijd als ik wat bestel bij ome ali komt het uit friggin Schiedam.