Zijn ze nou niet roomser dan de Paus?
Als er per 1 juli al 3 euro per regel/categorie bij komt, dan is het vreemd om dat op 15 juni al in te voeren. Normaal gezien zijn die spullen dan al lang ingevoerd en bij de klant thuis.
Of is dit een levering die per boot gaat? ;-)

Op dinsdag 16 juni 2026 09:52:54 schreef fcapri:
vele dingen zijn hier niet verkrijgbaar of verschrikkelijk duur.
destijds wou ik een arduino kopen. bij bol.com was die 20€ voor 1.
Op ali had ik er 10 voor 15€.

bol.com haalt het ook gewoon in china maar verdient er gewoon enorm veel op.

vroeger betaalde je niks tot 22€ op pakketjes. eens boven de 22€ kwam er BTW en invoerrechten bovenop (met natuurlijk 18€ afhandelingskost van de post).
ze hebben de regels dan veranderd en je moet OVERAL btw op betalen.
4miljard pakketjes, gemiddeld 5€ ofzo, dus zit er overal al 1€ btw in. dat maakt 4miljard BTW inkomsten.
en nu maken ze het nog eens duurder met overal een tax EN nog eens btw erbovenop (5€/artikel tegen november).
4miljard pakjes x5€ krijgen ze nog eens 20miljard extra inkomsten, om NIKS te doen.

En bol moet het ook ginder aankopen, dus automatisch gaat die prijs nu naar 25€ voor hetzelfde deel ipv 20€. waardoor het verschil blijft en je gewoon op ali blijft bestellen. alleen haalt de overheid er een hoop tax en btw extra uit en voor de lokale verkoper veranderd er NIKS

Bol koopt dat niet zelf in, en Bol is ook allang geen "Winkel" meer maar getransformeerd naar een platform waar je als ondernemer je spullen kunt verkopen, a la Amazon.

Op dinsdag 16 juni 2026 12:07:10 schreef rob040:
Zijn ze nou niet roomser dan de Paus?
Als er per 1 juli al 3 euro per regel/categorie bij komt, dan is het vreemd om dat op 15 juni al in te voeren. Normaal gezien zijn die spullen dan al lang ingevoerd en bij de klant thuis.
Of is dit een levering die per boot gaat? ;-)

Ik zie het nog niet in mijn winkelwagen dus het staat nog niet aan volgens mij.

Op dinsdag 16 juni 2026 12:27:51 schreef flash2b:
[...]

Ik zie het nog niet in mijn winkelwagen dus het staat nog niet aan volgens mij.

Topicstarter komt ermee, dus ik ben nou ook in volledige verwarring. :S

We focussen nu op AliExpress maar het geldt net zo hard voor bijv. Digikey en Mouser.
Pas nog bij Digikey o.a. 60 stripjes weerstanden gekocht. Ieder met 10 weerstanden voor € 0,29 per strip.
Is die toeslag dan 60 x 3€ want 60 verschillende weerstandswaarden of 60*10*3€ want 600 weerstanden of 3€ want alle 600 weerstanden zitten in dezelfde product groep:??

De heffing geldt voor goederen die van buiten de EU worden verkocht door verkopers die geregistreerd zijn in het IOSS-systeem (Import One Stop Shop). Dit systeem wordt al gebruikt voor het grootste deel van de e-commercezendingen naar de EU.

Dus als ze dezelfde groep hebben, dan zal de code gelijk zijn. Ik denk in jou voorbeeld wel. Maar als je een strip condensators mee besteld dan zal dit weer een extra €3 zijn.

Op dinsdag 16 juni 2026 09:35:24 schreef BRNRDS:
Denk dat de "tariffs" van Trump moeten worden gecompenseerd.

Nee. Alles wijst er op dat de EU (en NL en BE etc...) regelgevers niet doorhebben dat we sinds 2021 allemaal al BTW betalen. Tenminste de redenering achter de huidige toeslagen is dat de gemene buitenlanders geen BTW betalen.

Trouwens halen ze in het door mijn gelinkte kranten artikel, ook tariff met tarief door elkaar. Een "Tariff" is een heffing in het nederlands. Op 1 November komt er bovenop die €3 heffing nog een extra belasting om het nóg duurder te maken

Op 1 November komt er bovenop die €3 heffing nog een extra belasting om het nóg duurder te maken

Exact, en beide zijn EU-heffingen die de lidstaten niet direct wat opleveren maar eerder geld kosten want minder bestellingen is minder BTW-afdracht, en die gaat wel direct naar de lidstaten.

<Edit> Net nog een keer geprobeert en ik krijg nu weer een andere melding 8)7

[Bericht gewijzigd door Roland van Leusden op (14%)]

Een "Tariff" is een heffing in het nederlands.

Daar ben ik het helemaal mee eens, men kan ook spreken over "invoerrechten". Maar sedert het aantreden van de hyper-idioot in de VS, en diens voortdurende gehannes met wat hij noemt "tariffs", ziet men meer en meer dat dat vertaald wordt als "tarieven" - zelfs bij de doorgaans betrouwbare Vlaamse overheidsomroep VRT.

ik denk dat er nog wel een verschil moet gemaakt worden tussen iemand die 10paar kousen besteld en iemand die 10 ledjes besteld.

onderdeeltjes kan je toch moeilijk per stuk gaan belasten.

bv dit: gaan ze dit belasten als 1 toestel die je nog moet samen steken, of gaan ze elk onderdeel gaan belasten. (3€/verschillend artikel, en vanaf november nog eens 2€ erbij voor elk dubbel deel)
https://asset.conrad.com/media10/isa/160267/c1/-/nl/001954010PI02/image.jpg

Dat is een bouwkit, en valt dus als geheel onder de customs code die bij elektronica kitjes hoort.

Op dinsdag 16 juni 2026 14:31:43 schreef Roland van Leusden:
Exact, en beide zijn EU-heffingen die de lidstaten niet direct wat opleveren maar eerder geld kosten want minder bestellingen is minder BTW-afdracht, en die gaat wel direct naar de lidstaten.

<Edit> Net nog een keer geprobeerd en ik krijg nu weer een andere melding 8)7

Kennelijk koop je iets wat niet via de Cainiao shipping route gaat en dus waar Ali niet in het IOSS systeem de artikelen boekt. In dat geval loopt de BTW anders.

Ik heb die ledpanelen 2 maanden geleden ook besteld, bij dezelfde verkoper, kreeg toen deze melding niet. Ik zal het nog proberen met een andere leverancier.

<Edit> Ik ben eruit: zodra ik 64x64-ledpanelen wil kopen, krijg ik het nieuwe scherm bij het afrekenen. Getest met 2 accounts.

[Bericht gewijzigd door Roland van Leusden op (32%)]

Op dinsdag 16 juni 2026 12:07:10 schreef rob040:
Als er per 1 juli al 3 euro per regel/categorie bij komt, dan is het vreemd om dat op 15 juni al in te voeren.

Ik heb net een bestelling gedaan, en heb geen extra kosten betaald. Wel handig natuurlijk om dingen die je toch nog wilde bestellen z.s.m. te doen, zeker kleine goedkope dingen, waar die 3 euro relatief meer is.

Op dinsdag 16 juni 2026 14:59:42 schreef Ledlover:
Dat is een bouwkit, en valt dus als geheel onder de customs code die bij elektronica kitjes hoort.

Dan voorzie ik heel veel one-of-a-kind bouwkitjes in de nabije toekomst.

Dit is compleet gekkenwerk, stel je voor dat je in de supermarkt 3 euro per artikel extra zou moeten betalen, ongeacht wat het is.

Op dinsdag 16 juni 2026 08:09:53 schreef flash2b:

BTW over toeslag... typisch EU.

Nou, dat is overal zo hoor, niks EU's aan.

Als er per 1 juli al 3 euro per regel/categorie bij komt, dan is het vreemd om dat op 15 juni al in te voeren.

Het is verklaarbaar als je weet dat het na 1 juli door de douane gaat. In mijn geval stond de verwachte leverdatum op 22–26 juni.

Je hebt gelijk, is de maximale lever datum > 1 Juli dan krijg ik ook extra kosten.

Het verschil tussen de BTW correctie en de Douanekostenraming, is de heffing + BTW.

Nu ook in de telegraaf, artikel is te lezen via deze link: https://archive.ph/GzPqJ

Mijn laatste pakket is nog voor 1 juli door de douane gegaan, en ik zou dus als Ali woord houd die €3,62 moeten terug krijgen. (douanekostenraming).

Hier idem. Ik ben benieuwd of ze woord houden...

Ik vind het allemaal nogal raar en omslachtig:
Btw correctie (die eraf gaat), Douanekosten (schatting van kosten die erbij komen).

Hoezo schatting? Alle bedragen zijn toch wel vooraf bekend?
(we zitten hier niet in Nigeria waar je misschien een koehandel over de douanekosten kunt beginnen...)

Ik houd niet al te hoge verwachtingen wat betreft terugbetalen op na...

Inmiddels schijnt het weer anders te werken. Je krijgt gewoon voor ieder artikel 3 euro extra toeslag. Ook als dat hetzelfde artikel meerdere keren is. De reden daarachter is dat aliexpress niet kan garanderen dat als je 10 zakjes met 10 leds koopt, dat die allemaal in dezelfde order binnenkomen. Daarnaast zullen ze nog niet alle tariff codes verwerkt hebben.

Met andere woorden, het is nu nog kutter dan verwacht.

Op dinsdag 30 juni 2026 15:21:54 schreef Ledlover:
Inmiddels schijnt het weer anders te werken. Je krijgt gewoon voor ieder artikel 3 euro extra toeslag. Ook als dat hetzelfde artikel meerdere keren is. De reden daarachter is dat aliexpress niet kan garanderen dat als je 10 zakjes met 10 leds koopt, dat die allemaal in dezelfde order binnenkomen. Daarnaast zullen ze nog niet alle tariff codes verwerkt hebben.

Tsja, alles kan. Maar het is interessant om te weten hoe de administratie gedaan wordt.
Met het innen en controleren van BTW wordt er volgens mij alleen naar een factuur gekeken. Ik mag hopen dat het met deze extra heffing ook zo gaat.
De verkoper moet dus zorgen dat zijn IOSS aangifte klopt. Of iets in 10 zakjes zit is volgens mij niet relevant.

Dat is de EU altijd. Dus niks onverwachts. Braaf D66 blijven stemmen! Zij zullen Uw hobby wel om zeep helpen voor U.

Ondertussen maar eens afwachten wat de internetchinees hierop gaat verzinnen. Dit gaat ze serieus omzet kosten (het doel van de EU) en daar zullen ze vast nog wel wat leuks op verzinnen. Geef het even een paar weken...