beste leden,
weet er iemand waar ik koolstofborstels kan kopen?
de maat is 3,5mm op 6mm en de draad moet vastzitten aan de zijkant van de borstel,deze dienen voor een motor op 24v van garagepoortopener horman supramatic e2.
ik vind deze nergens en ook al gezocht op aliexpress.
bedankt.

Een maatje groter kopen en afslijpen op een stuk schuurpapier is vaak de enige mogelijkheid als er geen passende te koop zijn.
Voor gelijkspanning heb je meestal die "koperkleurige" voor DC motoren nodig.

Koolborstels.nl is een rare site, daar kan ik al jaren niet inkomen. (heb het maar opgegeven)
Als ik naar de site toe ga, wordt het donker en wazig/onleesbaar en ik kan verder niks.
Zelfs cookies wissen maakt geen enkel verschil...

Ze hebben schijnbaar wat tegen me... :+

Op woensdag 1 juli 2026 22:57:43 schreef Arco:
Koolborstels.nl is een rare site, daar kan ik al jaren niet inkomen. (heb het maar opgegeven)
Als ik naar de site toe ga, wordt het donker en wazig/onleesbaar en ik kan verder niks.
Zelfs cookies wissen maakt geen enkel verschil...

Ze hebben schijnbaar wat tegen me... :+

Zelfde ervaring hier.
Er komt een privacy popup, daar kan je op klikken, en meerdere keren, dan gaat ie weg en meteen weer een nieuwe.
Kan daar ook weinig mee.

Geen popup's te zien hier, site werkt alles zoals het moet. Geen vragen voor cookies of privacy te zien in Firefox. Hangt allemaal af van de juiste instellingen kiezen. :9

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op (20%)]

Bij mij (MacOS 26.5.1) en Chrome (Version 149.0.7827.201 (arm64)) werkt het wel normaal. Andere browsers idd alleen donker scherm dat nergens op reageert. (Je kunt wel een chat starten.)

Geen probleem met FireFox 152.0.3 onder Linux Mint 21.3.
Popup: alles afwijzen, presto.

Zal met plugins te maken hebben, met mijn adblockers aan krijg ik enkel blur, ook FF btw

Op woensdag 1 juli 2026 23:16:44 schreef fatbeard:
Geen probleem met FireFox 152.0.3 onder Linux Mint 21.3.
Popup: alles afwijzen, presto.

Die aanklikken doet dus niks.
Heb wel adblock draaien.

Ik heb zelfs geen popup's in FF, werkt per direct. Ook een adblocker, NoScript en Privacy Badger.

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op (32%)]

Ik gebruik Ghostery als ad blocker. Als ik dat disable werkt 't wel...

Vreemd, koolborstels.nl gebruikt 2 extra domeinen die je niet hebt op .BE, XSELLCO.COM en KLAVIYO.COM.

Het is mijn malwarebytes browser guard.
Als ik die uitzet werkt de site wel en kan ik die popup wel aanklikken .

[Bericht gewijzigd door revado op (19%)]

Ik heb ook Malwarebytes Browser Guard, werkt gewoon met die Enabled hier. En zoals eerder gezegd hoef ik ook geen popup's aan te klikken. Ik gebruik FireFox 152.0.4, in Brave heb ik ook een blurred screen.

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op (10%)]

Wat die koolborstels site bestreft. Ik vind EUR 13 voor een setje een beetje extreem belachelijk.

Ik heb effe bij Ali gekeken, daar heb je er 10 voor EUR 6. Dus 60ct per stuk. Dus zelfs als je er die nieuwe EUR3 bij doet is een setje van 10 nog voordeliger dan 2 van die nederlandse die ook uit china komen.

Er is overigens meer in koolborlsels dan de prijs. Een factor is de hardheid. Harde borstels gaan langer mee, maar de collektor slijt meer. En verder zal er ook wel "generiek" kwaliteits verschil tussen zitten.

Op woensdag 1 juli 2026 20:00:25 schreef revado:
Een maatje groter kopen en afslijpen op een stuk schuurpapier is vaak de enige mogelijkheid als er geen passende te koop zijn.
Voor gelijkspanning heb je meestal die "koperkleurige" voor DC motoren nodig.

deze die er nu opzitten zijn gewoon zwart,ik ga u raad opvolgen en grotere bestellen.
dank u wel.

Op donderdag 2 juli 2026 04:00:15 schreef Kortsluiting_Online:
Wat die koolborstels site bestreft. Ik vind EUR 13 voor een setje een beetje extreem belachelijk.

Ik heb effe bij Ali gekeken, daar heb je er 10 voor EUR 6. Dus 60ct per stuk. Dus zelfs als je er die nieuwe EUR3 bij doet is een setje van 10 nog voordeliger dan 2 van die nederlandse die ook uit china komen.

Er is overigens meer in koolborlsels dan de prijs. Een factor is de hardheid. Harde borstels gaan langer mee, maar de collektor slijt meer. En verder zal er ook wel "generiek" kwaliteits verschil tussen zitten.

idd,die kloppen serieus door met hun prijzen,k'ga er zoeken op aliexpress en die grotere nemen zoals revado voorstelde en afschuren tot ze passen.
iedereen bedankt voor de info.

Koolborstels wil je liefst wel goeie hebben en ze niet iedere week moeten vervangen...

let ook op dat er koolborstels zijn in verschillende hardheden: als u de verkeerde heeft, vreet u wellicht uw collector op en wordt het echt een hele dure hobby.

Koop koolborstels van Schunk dan heb je kwalitatief zeer goede koolborstels. Schunk verkoopt originele spare parts.
Hoeveel geld is nu €13 op een met Ali koolborstels geruineerde kapotte dure motor?

Bezuinig niet op kritische onderdelen.

Bobosje, misschien wat preciezer aangeven welke schunk. Er zijn er meerdere. Ik vond er een die onderdelen levert, maar op de zoekterm koolborstels kwam als reactie: hebben we niet.

Geraard, heb je al geprobeerd bij Hörmann zelf?

Op donderdag 2 juli 2026 10:35:15 schreef KlaasZ:
Bobosje, misschien wat preciezer aangeven welke schunk. Er zijn er meerdere. Ik vond er een die onderdelen levert, maar op de zoekterm koolborstels kwam als reactie: hebben we niet.

Schunk - Carbon Brushes

Iets zegt me dat die fabrikant waar je naar linkt niet zit te wachten op een particulier uit Nederland die een paar mini-koolborsteltjes zoekt.
Nou nog een webshop ofzo die ze verkoopt :)

En inderdaad, de 'juiste' koolborstels is wel een dingetje. Ik heb ooit een wasmachine gehad. 2de hands gekocht bij een toko die daar in deed. Dat ding heeft 2 jaar probleemloos gedraaid. En toen kreeg de motor kuren. De koolborstels die daar in zaten waren qua lengte min of meer 'nieuw', maar het leek wel een soort van geperst 'vet' met koolstof erin. Ofwel: alle openingen tussen de lamellen waren volledig 'gedempt' met... drab? (blijkbaar heeft die handelaar ze vervangen).

Afijn, schoon gemaakt (motor zat aan 2 schroeven, die lag er echt in 2 minuten uit en kwam ook makkelijk uit elkaar). Nieuwe koolborstels gekocht. Die waren te hard - sleten niet pas zeg maar. Dus dat bleef vonken. Uiteindelijk pas geschuurd met een ring water proof schuurpapier rond de collector. Toen ging het een stuk beter.
De machine heeft nog een paar jaar gedraaid en is overleden aan een gebroken trommelkruis.

Al met al: 2x 'verkeerde' koolborstels gehad...

Te zachte koolborstels en ze kunnen breken (of de collector loopt 'vol' met afslijpsel)
Te harde en de collector slijt overmatig hard en de borstels slijten niet 'in'. (zoals @EricP al zegt)