Op donderdag 2 juli 2026 11:22:29 schreef EricP:
Iets zegt me dat die fabrikant waar je naar linkt niet zit te wachten op een particulier uit Nederland die een paar mini-koolborsteltjes zoekt.
Nou nog een webshop ofzo die ze verkoopt
Diverse webshops bieden koolborstels van het merk Schunk aan.
Onlangs zelf koolborstels besteld voor mijn Miele stofzuiger en die waren van Schunk. Heb hier nog een reserve set in de Schunk verpakking liggen.
Bij de koop in een webshop er op letten dat ze van Schunk zijn.
(Nee, geen aandelen.)
Op woensdag 1 juli 2026 22:57:43 schreef Arco:
Koolborstels.nl is een rare site, daar kan ik al jaren niet inkomen. (heb het maar opgegeven)
Als ik naar de site toe ga, wordt het donker en wazig/onleesbaar en ik kan verder niks.
Zelfs cookies wissen maakt geen enkel verschil...Ze hebben schijnbaar wat tegen me...
Wat je hier beschrijft heb ik op mijn telefoon (Brave op een aangevreten stuk fruit). Safari op hetzelfde aangevreten fruit werkt wel. Op Linux mint en Firefox met ublock origin heb ik geen probleem.
Op donderdag 2 juli 2026 04:00:15 schreef Kortsluiting_Online:
Wat die koolborstels site bestreft. Ik vind EUR 13 voor een setje een beetje extreem belachelijk.
Beter te duur dan niet te krijgen.
[Bericht gewijzigd door ohm pi op (18%)]
koolborstels.nl is erg picky op de browser useragent van de site bezoeker. Is de useragent onbekend of de OS/Browser versie daarin te oud dan krijg je geen toegang tot de site. Als je de useragent spoofed met een recente useragent dan werkt de site gewoon.
Steeds meer sites controleren de useragent van de bezoeker, voldoet die niet dan geen toegang.
Zie het als een portier bij een ingang, voldoe je niet aan de wensen van de portier dan blijft de deur dicht.
Op donderdag 2 juli 2026 23:31:52 schreef Bobosje:
Zie het als een portier bij een ingang, voldoe je niet aan de wensen van de portier dan blijft de deur dicht.
En de kassa blijft ook dicht......
Op donderdag 2 juli 2026 11:22:29 schreef EricP:
Uiteindelijk pas geschuurd met een ring water proof schuurpapier rond de collector. Toen ging het een stuk beter.
Daar heb ik nog nooit aan gedacht
. Hoe zet je het schuurpapier vast?
En dan met de hand ronddraaien?
Hoe weet je wanneer het goed is?
Dubbelzijdige tape?

Ik heb ze gewoon gemonteerd (zonder schuurpapier) en de collector enige malen met de hand rondgedraaid totdat de vlakke koolborstels iets waren ingeslepen en toen de motor onder spanning laten draaien.
EricP
mét CE
Daar heb ik nog nooit aan gedacht
. Hoe zet je het schuurpapier vast?
In dit geval... strook een beetje te kort en gewoon met een klein stukje plakband over de schuurkant heen. Dat fixeert het ook meteen op de collector.
En inderdaad, daar schuurt het ff niet
(en je moet een beetje mazzel hebben dat het blijft zitten, dat ook). Scotch (dat melk witte waar je op kunt schrijven) deed het op een korrel 'veel' best goed. En feitelijk hoef je ook maar 1 kant vast te zetten zolang je ook maar 1 kant op draait...
Alternatief: de strook exact op lengte maken en een plakbandje aan de 'papier' kant. Dan is alleen de lengte 'kritisch', plakken is dat niet.
Ook wel eens gedaan: plakbandje over het koper, strook iets te lang en met een beetje overlap de uiteinden over elkaar plakken met een druppel lijm. Het plakbandje houdt de collector schoon.
En dan met de hand ronddraaien?
Ik heb LLDM (liever lui dan moe). Dus ik heb er een accu gestookte schroefmachine op gezet. Maar dat is het idee ja...
Hoe weet je wanneer het goed is?
Een beetje te ver is niet erg. Het kost je wat lengte van je koolborstel. Dat zou je 'verspilling' kunnen noemen 
Ik heb ze gewoon gemonteerd (zonder schuurpapier) en de collector enige malen met de hand rondgedraaid totdat de vlakke koolborstels iets waren ingeslepen en toen de motor onder spanning laten draaien.
Zoals ik reeds beschreef: dat wilde dus niet, want (blijkbaar) waren ze gewoon te hard - daar begon het probleem.
Dubbelzijdig tape kan inderdaad. Die dunne 'plakband' variant (niet de schuim variant). Ik heb nog een rol van erg geschikte tape daarvoor: het plakt niet zo heel goed. Dank aan de internetchinees.
Ik heb dat met heel veel wasmachinemotoren gedaan toen die eerste series met koolborstels net in kwamen.
Strookje heel fijn schuurlinnen ( dat kan je zo lang maken als je wil) of schuurpapier knippen, rond de collector, het laatste stukje met een druppeltje bisonkit vastzetten.
Dan de borstels er in en draaien in de richting met het eindje mee, dan blijft dat prima zitten.
Voordeel van het knippen van schuurlinnen of schuurpapier, je schaar wordt ook weer mooi scherp 
Het gaat er om dat de borstels mooi passen op de collector.
Voor het opzuiveren van de collector werkt een strook schuurlinnen ook prima.
Voordeel van het knippen van schuurlinnen of schuurpapier, je schaar wordt ook weer mooi scherp
Ja, maar dan juist het tegenoverstelde ...
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Op donderdag 2 juli 2026 11:42:55 schreef GJ_:
Ik haal ze altijd bin Carbone Lorraine. Die heten intussen al een hele tijd anders, maar dat vergeet ik steeds én ik kan het nu even niet opzoeken.
(Carbone Lorraine doet veel met remblokken.)
Ze heten nu: https://www.mersen.com/en/products
Misschien wil je (of andere moderator) ff het topic onderwerp veranderen van
koolstofborstels dat zijn namelijk heel andere dingen. 
in
koolborstels
Op vrijdag 3 juli 2026 11:48:24 schreef vergeten:
Misschien wil je (of andere moderator) ff het topic onderwerp veranderen van
koolstofborstels dat zijn namelijk heel andere dingen.
in
koolborstels
Ik heb het nooit gezien dat het onderwerp fout geschreven was. Ik heb er gewoon overheen gelezen, ik lees dus niet wat er staat maar wat ik denk dat er staat.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Anders krijg je zoiets:
https://iear.nl/product/tonar-platenborstel-koolstof/
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Op donderdag 2 juli 2026 23:50:43 schreef Bobosje:
Site security heeft zijn prijs.
Het is meer dat er traditioneel en nog steeds veel incompetente providers en charlatans actief zijn in de computerveiligheid.
Wat die koolborstels site bestreft. Ik vind EUR 13 voor een setje een beetje extreem belachelijk.
Hoezo? En geef nou niet als reden dat ze bij Ali goedkoper zijn, maar een echte reden.
Als je het persé over extreem belachelijk moet hebben, dan kom je op originele fabriekskoolborstels voor Miele, Nilfisk, etc. Die zijn gewoon duur, zou ik alsnog niet extreem belachelijk noemen. Misschien gewoon extreem.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (51%)]
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (100%)]
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Ik niet. Ik kan me nog herinneren uit de jaren 90 dat iemand een een setje borstels van een wasmachinemotor gekocht had en daar moest je de hele eindkap vervangen (dat is op zich al belachelijk omdat de houder ring er intern gewoon uit kon). En dat ding kostte toen iets meer dan 100 gulden. Ik wist dat niet want ik had ze niet zelf gekocht anders had ik hem dat afgeraden natuurlijk.
2 a 3 jaar later waren de koolbortels weer op, toen heb ik voor iets minder dan 10 gulden 2 losse borstels geregeld en in de ring gezet en hebben jaaaaaren gedraaid in die machine.
Die eerste was belachelijk duur en super slecht!
Een setje fatsoenlijke borstels zou ik op ergens tussen 15-20 euro schatten. Daarboven ligt mijn "pijn"-grens.
Ik zou de collector beter niet opschuren om te voorkomen dat er tussen de koperen lamellen zich koperdeeltjes gaan vastzetten en op den duur een mogelijke sluiting gaan vormen tussen twee lamellen (of de koperendeeltjes worden door of uit de motor geslingerd en gaan ergens anders voor problemen zorgen).
Op vrijdag 3 juli 2026 12:33:55 schreef maartenbakker:
Het is meer dat er traditioneel en nog steeds veel incompetente providers en charlatans actief zijn in de computerveiligheid.
Het gebruikte OS en type browser zou inderdaad niet mogen uitmaken, de portier aan de ingang is overbodig als de zaak van binnen (lees: site code) goed beveiligd is.
maartenbakker
Golden Member
Mee eens, hoewel exploiteren van lekken in de code maar een klein stukje van het verhaal is. Tegenwoordig zijn bots en scrapers ook een groot probleem.
Maar daar gaat zelfs een goed paar koolborstels niet aan helpen.
P.S. Ik leerde van mijn vader gewoon een paar keer de motor met de hand ronddraaien. Maar dan laat je alsnog het meeste inslijpwerk voor later, dus ik weet niet of dat niet meer iets is als "meestal kom je daar wel mee weg".
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (34%)]
Afhankelijk van de hardheid zullen de koolborstels de vorm van de collector na enige tijd vanzelf wel aannemen.
Als je de collector met de hand ronddraait dan kun je ook in gaten houden of de koolborstels soepel over de collector lopen.
Zo heb ik het gedaan met de stofzuigermotor en die doet het nog steeds uitstekend.
Op vrijdag 3 juli 2026 14:03:10 schreef Bobosje:
Ik zou de collector beter niet opschuren om te voorkomen dat er tussen de koperen lamellen zich koperdeeltjes gaan vastzetten en op den duur een mogelijke sluiting gaan vormen tussen twee lamellen (of de koperendeeltjes worden door of uit de motor geslingerd en gaan ergens anders voor problemen zorgen).
Daar is de truuk met een iets smaller geslepen metaal zaagblaadje voor.
Een flink ingebrande collector zo laten sloopt je nieuwe borstels weer en het vonkt.
Maar uiteraard alleen maar opzuiveren als dat nodig is.
En alles heel goed schoon maken met bv perslucht ( en een stofkapje op!)
Da's het gemak bij een stofzuigermotor. Alle zuiglucht gaat in de motor as-richting dwars door de motor heen. De collector (en motor zelf) krijgt geen kans om vuil te worden. De onderzijde van het uitlaatfilter van de stofzuiger ziet bij vervanging altijd zwart als roet (allemaal koolborstel slijpsel).
Op vrijdag 3 juli 2026 06:39:21 schreef EricP:
[...]In dit geval... [uitleg]
Prachtig, tnx!
Op vrijdag 3 juli 2026 13:46:44 schreef henri62:
[...]Een setje fatsoenlijke borstels zou ik op ergens tussen 15-20 euro schatten. Daarboven ligt mijn "pijn"-grens.
Nou kan ik goede koolborstels niet van slechte onderscheiden denk ik, maar ik vind 20 euro nogal wat voor een stukje grafiet. Vandeweek een waterstofzuiger aan het testen, koolborstels zijn op en een nieuwe stofzuiger kost 100€. Dan is 20€ (excl. verzending?) al moeilijk te verantwoorden voor een ouder ding dat al meer mankeert (clip van het reservoir is al afgebroken en wanneer gaat er weer iets anders stuk?)
Dus tenzij ik ze een stuk goedkoper vind is dit weer wat elektro afval...
nonius
set SCE to AUX.
Ik heb voor de vervangende koolborstels voor Metabo en Makita tussen de 3 en 5 euro betaald bij lokale gereedschapsdealers (echte winkels; Leys/Polvo en Akkermans/VanderPeijl-groep). Dat zijn originele vervangonderdelen geleverd door de fabrikant zelf (meestal niet de goedkoopste optie; alhoewel Makita wat dat betreft bij mij in hoog aanzien staat, ook met vervangingslagers.)
Ik vind 13 euro ook behoorlijk pittig voor een setje borstels. Maar als je daarmee de garagepoortopener weer werkend krijgt z'n geld toch wel waard, denk ik.
Borstels zelf op maat maken heb ik ook gedaan. Niet moeilijk, gaat erg snel (soms zelfs te snel; let op dat je niet teveel materiaal verwijdert!), maar wel een hele vuile klus. Niet moeilijk maar zeker niet m'n favorietje klusje.
Voor de borstels voor DC-motoren (harde borstels met hoog kopergehalte) zou ik eerder eens langsgaan bij een lokaal alternator/autodynamo-herwikkelbedrijf en door de catalogus van hun borstelleverancier bladeren, om te kijken of daar iets geschikts tussen zit (al dan niet met zelf op maat maken).