Beste leden,

ik heb een Saeco Intelia Deluxe, type HD8902/01 van +- 9 jaar die het jammer genoeg heeft opgegeven.

Uiterlijke symptomen:

• knop om aan uit te zetten knippert normaal altijd. Dit doet hij niet meer
  • wanneer ik het toestel wil aanzetten verschijnt is er wel een backlight op het display maar verder niets (geen pictogrammen, ...)
  • backlight van het toestel blijft 30sec normaal en wordt dan 5sec rood (is ook rood als bv. de zetgroep ontbreekt, deur zetgroep open is, ...). Deze cyclus herhaalt zich.
  • toestel warmt niet op, spoelt niet, ... Maw hij lijkt gewoon niet op te starten

Op het main board zie ik volgende code: 1.9.30.274.00_V02
Online vond ik ook volgend type 421941308261 - wat ook het mainboard zou zijn voor deze machine.

Op het main board zelf:

• zie ik geen zichtbare schade (beide kanten, geen beschadigingen of zwarte sporen)
  • 230V komt mooi toe op de connectoren naar de print
  • 2x zekering op de print door is nog ok
  • elco's lijken ok (staan niet bol, geen smurrie te zien, ...)

Ik heb eens getest met enkel de voeding + het display aangesloten op de print. Display blijft hetzelfde doen , backlight aan maar geen pictogrammen (voor de rest geen actie, maar lijkt me normaal zonder de andere componenten aangesloten te hebben). Lijkt me dus dat het toestel toch niet opstart (een µController defect? of voeding die niet volledig ok is?)

Kan iemand me tips geven waar ik verder nog nuttige metingen kan doen? Ik vermoed dat ik op de connectoren naar bv. "pump", "grinder", ... ook een spanning moet meten, maar geen idee hoeveel dit moet zijn (dc ?)

Of zijn er personen die ervaring hebben met gelijkaardige toestellen en zeggen dat het de moeite niet meer is? (ondanks dat het toestel het wel nog prima deed voorheen)

Het klinkt alsof het ding 'iets' doet wat een beetje meer stroom trekt, de voeding gaat onderuit, processor start opnieuw.

Mijn eerste insteek is toch dat je ergens een voedingsprobleem hebt. Ofwel: prik er eens met een scope in rond en kijk wat je voeding doet - op alle DC spanningen.

Ohja... het zal wel net gescheiden zijn door die trafo. Maar zeker weten doe ik dat niet. Dus eerst die aanname verifiëren of botweg alles doen wat je normaal ook zou doen als je aan netspanning meet.

Hmm, zal wat moeilijker worden vrees ik.
Simpele metingen doen op punten die ik ken lukt me nog.

Maar op meerdere plaatsen met een scope is wat buiten m'n kennisgebied (heb nog wel een scope, maar is ook al weer 20jaar geleden dat ik me iets dieper in electronica verdiepte)

Zal echter nog eens goed op de print kijken. Misschien zie ik wel een opschrift bij de componenten waar ik wel een meeting kan doen

[Bericht gewijzigd door Mmy op (19%)]

Datasheet pakken van de switcher(s). Meestal volgen fabrikanten redelijk strak de 'voorbeelden' uit de datasheet. Dan heb je dus feitelijk een deel van het schema te pakken. Dan weet je dus ook wat waar moet gebeuren.

Verder heeft vrijwel elke voeding een elco aan de uitgang. Zoveel elco's zitten er niet op die PCB. Het moet niet heel ingewikkeld zijn om te bepalen welke van belang zijn voor de voeding(en). Daar kun je ook meter zonder verder al te veel kennis van wat er precies gebeurt: is het een 'vlakke' DC op het juiste niveau, dan zit het meestal wel goed. Staat er ook een substantiële AC component op, dan is dat reden om verder te kijken.

Een grappige in deze context: een kennis van mij heeft een aantal KiKa achtige tussenstekkers. De klacht: ze willen wel aan, maar niet meer uit.
De scope vertelde onmiddelijk wat het probleem is: afvlak elco 'moe' en Senseo-syndroom: als het ding 'aan' gaat, dan komt er een relais op. Trekt meer stroom. Voeding kakt in. Voedingsspanning ontvanger wordt (te) laag. Ontvanger wordt 'doof'.

Ok,
ik ga straks als ik thuis ben nog eens aan de slag...

Heb nog wat in detail gekeken en kan normaal wat dingen uitmeten. Heb oa de bruggelijkrichting & de 5V regelaar gezien.

Zal de Elco's dan ook eens checken.

Als je alleen de 230V op de print aansluit (connector "PWR"), gaat er dan een rood SMD LEDje knipperen op de print? Dus alle andere kabels los.
En ook maar eens checken of je op U6 (78M05G) 12V en 5V hebt, of dat het 5V circuit in sluiting ligt. Indien het laatste: dan is het denk ik einde verhaal..

[Bericht gewijzigd door Roland11 op (36%)]

Op vrijdag 3 juli 2026 10:16:06 schreef Roland11:
Als je alleen de 230V op de print aansluit (connector "PWR"), gaat er dan een rood SMD LEDje knipperen op de print? Dus alle andere kabels los.

Nee, is me niet opgevallen.
Maar denk niet dat er een SMD LED op de print zit, die is me toch niet opgevallen.

Op vrijdag 3 juli 2026 10:19:14 schreef Mmy:
[...]
Maar denk niet dat er een SMD LED op de print zit, die is me toch niet opgevallen.

Die is ook heel klein! ;-)

Vervang de vaak gele of grijze , soms blauwe X2 dacht 68UF condensator maar zowiezo, en meet m ook, die gaan altijd na zoveel jaar in waarde dalen als ie altijd aan de stroom heeft gehangen.Een dan gaan apparaten heel onbetrouwbaar en niet meer goed werken (in tijdklokken, senseos, klikaanuit enz.) Al zo vaak meegemaakt.

ok... Geen LED te vinden op het moederbord.

• Bruggelijkrichter lijkt ok (qua spanning toch)
  • Diodes lijken ook ok ('t is te zeggen - simpele test met multimeder, sperren / geven door afhankelijk in welke richting ik meet)
  • 78M05G (U6) = 7V input, 5V output. Lijkt dus ok (weet niet waar die 12V van zou moeten komen waarover sprake is in een eerder bericht)

Ik wou de elco's even meten met een scoop, maar dat lukte me jammer genoeg niet goed. Ik kan mijn probe moeilijk tegen de soldeerpunten houden en meet daardoor meer storing van m'n eigen dan dat ik een degelijke meting doe (en twijfel dan ook nog een beetje aan het correct instellen van de scoop die al > 20 jaar niet gebruikt is. Vrees dat daar ook wat kalibratie problemen zijn).

Hoedanook, morgenvroeg kan ik terug verder in detail checken. Ik wou de Elco's en de X1 condensator (op het opschrift, geen X2 te vinden) eens preventief vervangen als test. Dat is ook niet de grote kost - mits de electronicandel in de buurt deze waardes heeft (de elco's zal wel, de X1 misschien niet).

Alleen moet ik even checken voor een andere bout, mijn Weller van 25W krijgt de tin niet gesmolten.

Ik hou jullie sowieso op de hoogte

Op vrijdag 3 juli 2026 19:29:37 schreef Mmy:
78M05G (U6) = 7V input

Dat lijkt me te laag, als ik het me goed herinner moet dat toch iets van 12V zijn. Of ik moet me vergissen (wat ik misschien al eerder deed met die LED ;-) ).

En staat die X2 condensator niet gewoon tussen fase en nul? Dan kan die toch geen effect op je storing hebben volgens mij...

[Bericht gewijzigd door Roland11 op (19%)]

Heb nog eens even opnieuw gemeten, de 78M05G krijgt als input 7.6V. Dat was misschien niet correct genoteerd bij m'n vorige post waar ik 7V zei.

De datasheet geeft als recommended input Vout + 1.8V aan... Dus daar zit ik wel goed denk ik.
De output is ook 5V zoals verwacht (bij m'n laatste meting 4.8V meen ik, maar datasheet geeft aan output = min 4.75V / max 5.25V. Dus binnen de specs. Is maar met een goedkope multimeter gemeten, dus daar kan een afrondingsfout zitten).

X2 condensator (X1 bij deze) lijkt inderdaad tussen fase en nul te staan. Was omwille van de reactie van Bart64 dat ik deze ook eventueel dacht te vervangen...

Ikzelf ken er te weinig van om dat of ervaringen direct in twijfel te trekken. Heb wel even opgezocht wat het nut van deze kan zijn en dat lijkt me eerder te zijn om hoogfrequente storingen wat te onderdrukken (richting of komende van het net?). Dat is dan misschien toch niet gerelateerd aan het probleem... (maar nogmaals, mijn kennis is maar vrij beperkt).

Op vrijdag 3 juli 2026 14:19:59 schreef Bart64:
Vervang de vaak gele of grijze , soms blauwe X2 dacht 68UF condensator maar zowiezo, en meet m ook, die gaan altijd na zoveel jaar in waarde dalen als ie altijd aan de stroom heeft gehangen.Een dan gaan apparaten heel onbetrouwbaar en niet meer goed werken (in tijdklokken, senseos, klikaanuit enz.) Al zo vaak meegemaakt.

Er zit hier GEEN seriecondensator op de PCB. Niet te vinden.
Wel een geïntegreerde SMPS voeding. Onder dat witte barcodestickertje lijkt er een te zitten maar die staat over de netspanning en heeft op de werking geen invloed, wel is hij een onderdeel van de het netfilter ter ontstoring.
Als je soms die grootse Elco bedoeld (C96 = 22µF/400v), dat is GEEN X2. En die verouderen niet zo heel snel als een X2.
En bedoel je dan soms 0,68 µF want een 68 µF X2 van 275v AC of hoger, moet een flinke zijn.!

Of was je reactie misschien voor een ander topic bestemd/bedoeld? _/-\o_

[Bericht gewijzigd door vergeten op (10%)]

Wel weer de nodige ruis...
Iemand ziet een wat grotere condensator en begint gelijk over 'ja, maar die is rot'. Blijkbaar niet verder gekeken dan 'ik zie een condensator'...

De spanningen, dat is mooi. Maar dat wist je al: de controller wordt wakker als je het ding aan zet. Maar dan...
Hoeveel rimpel staat daar dan op? En wat blijft er over als het ding 'aan' gaat? En hoeveel rimpel staat daar dan op?

Vandaar: prik eens rond met een scope. Dan zie je het in 1 oogopslag. En of het nou 4.8 of 5.2 volt is... dat is eigenlijk volkomen irrelevant.

De elco's blind vervangen kan. Mits je iets fatsoenlijks krijgt. Die 22μF: op die plaats is het zelden rot (maar zeg nooit nooit...). Dat Elna SMD ding kan wel eens tricky zijn als je niet de juiste spulletjes er voor hebt - het is niet moeilijk om de print daar stuk te maken.
Het zal allemaal wel loodvrij zijn. Dat maakt het niet beter.
En fatsoenlijk: de juiste elco op het juiste plekje. Voor die switcher ontkom je niet aan 'low ESR' - dat heeft lang niet elke onderdelenboer liggen. Soms hebben ze er belang bij om je een assortimentje van Ali te verkopen: dan heb je alles wat je nodig hebt. Dat kan werken. Of niet. Ben je terug bij af: moet je met en scope gaan meten.

[Bericht gewijzigd door EricP op (38%)]

Electronicazaak was vandaag uitzonderlijk gesloten... De enige andere is op 45min rijden.
Dus on-hold dus.

100% gelijk dat de enkele elco's op goed geluk vervangen niet echt deftig troubleshooten is en maar een kleine kans op succes geeft.

Alleen ontbreekt het met wat aan kennis en deftige materialen (en ook wat tijd nu) om iets gedetailleerder te gaan zoeken.

Heb wel nog een oude CRT scoop (Hameg HM205-3) maar heb daar eigenlijk nooit echt goed mee leren werken.

SDM componenten (de)solderen zal ook de 1ste keer zijn dat ik dat zou doen...

Hoedanook, ook al wordt het toestel vervangen. Denk wel dat ik nog eens rustig een labo opzet ga doen om terug de basiskennis wat op te krikken (scoop gebruik, ...)

PS. Je zegt: " Voor die switcher ontkom je niet aan 'low ESR'...." Wat bedoel je juist met "switcher" in dit geval? (schakelaar? of het processor deel?)

Op jouw print is het 8 pins zwarte blokje U4 (type onleesbaar) de switcher.
Rechtsonder de gele trafo op je foto.

In een "switch mode power supply" (SMPS) dat is het schakelende IC in de voeding, ook wel "switcher" genoemd, horen Low-ESR elco's gebruikt te worden.

Dat is oa vanwege de relatief hoge schakelfrequentie, waarbij die types een lage Equivalent Serie Resistance (ESR) hebben.
Ze sluiten, na gelijkrichting, die hoge frequentie rimpelstroom kort waardoor je schonere DC overhoudt.

ah, ok...begrepen.

De 330µF + 120µF elco's die ik er nu heb uitgehaald lijken inderdaad wel low ESR (Rubycon YXG & elna RJH)

Dit component, U4, (kan het ook moeilijk lezen) lijkt HFKHA Q0265R . Kom ik via google toch op datasheets uit van een Q0265R power switch.

Zoals ik het dan begrijp lijkt het deze te zijn die problemen heeft. Op zich lijkt hij wel (even?) te werken aangezien oa de 7805 wel voeding krijgt en zijn output kan afleveren, maar de voeding waarschijnlijk inzakt bij het booten van de processor (door storing of eender wat).

100% gelijk dat de enkele elco's op goed geluk vervangen niet echt deftig troubleshooten is en maar een kleine kans op succes geeft.

Dat is niet zo erg. Ik doe dat wel vaker als het vervangen 10 minuten werk is (en de symptomen daarop zouden kunnen duiden) en 'serieus zoeken' langer duurt - botweg een economische overweging.

Alleen ontbreekt het met wat aan kennis en deftige materialen (en ook wat tijd nu) om iets gedetailleerder te gaan zoeken.

En daar kom je dan gelijk bij de wegwerp cultuur: het loont vaak niet om 'betaald' te gaan zoeken voor dergelijke spulletjes.

Heb wel nog een oude CRT scoop (Hameg HM205-3) maar heb daar eigenlijk nooit echt goed mee leren werken.

Niks mis met een CRT scope. Voor heel veel zaken zijn die prima bruikbaar. Uiteindelijk gaat het in deze om 'is de voeding stil of niet'. 'Meten' is niet zo interessant tot op heden.

Wat bedoel je juist met "switcher" in dit geval? (schakelaar? of het processor deel?)

De voeding.

Op zich lijkt hij wel (even?) te werken aangezien oa de 7805 wel voeding krijgt en zijn output kan afleveren, maar de voeding waarschijnlijk inzakt bij het booten van de processor (door storing of eender wat).

Hetgeen er dus op duidt dat OF de voeding de benodigde stroom niet meer kan leveren OF er iets meer stroom trekt dan voorzien (en de voeding onderuit gaat).

Vandaar: kijk eens of die voeding nette spanningen aflevert. Een rotte elco aan de uitgang is een sluitende verklaring voor dit symptoom. Een motor die aangestuurd wordt en die vast zit zou een andere kunnen zijn...

Ik heb deze specifieke print even opgezocht 'in de rommelkast'.
Inderdaad heeft deze geen LED ;-)
En de spanningsregelaar heeft inderdaad een kleine 8V als input en 5V als output.
Zo ver dus alles goed! :-)

Kan overleden display driver zijn of communicatie main PCB display is niet OK.

Ik wou de elco's even meten met een scoop, maar dat lukte me jammer genoeg niet goed. Ik kan mijn probe moeilijk tegen de soldeerpunten houden en meet daardoor meer storing van m'n eigen dan dat ik een degelijke meting doe (en twijfel dan ook nog een beetje aan het correct instellen van de scoop die al > 20 jaar niet gebruikt is. Vrees dat daar ook wat kalibratie problemen zijn).

Het kan handig zijn om de massa gewoon met een bekend punt met een draadje te verbinden in plaats van beide aansluitingen met de hand te moeten vormen.

Daarnaast kan je met de scoop alleen de spanning over het onderdeel meten, waaruit je dan kan afleiden hoe goed of slecht de elco is (of hoe goed of slecht de schakeling ervoor is), maar dan moet je ook een referentie hebben wat je moet zien om te bepalen of het goed is.

Kalibratietechnisch vermoed ik dat er niet zo'n grote afwijking zal zijn dat je totale onzin meet, ik zou eerder bang zijn voor elco's in de scoop die uitgedroogd zijn (en dan ga je wél totale onzin zien) en/of (als Hameg die ook gebruikt heeft, net als Tektronix) RIFA rookbom-condensatoren in de netvoeding-ontstoring die gegarandeerd een keer de Grote Witte Rookwolk gaan produceren.

Hoedanook, morgenvroeg kan ik terug verder in detail checken. Ik wou de Elco's en de X1 condensator (op het opschrift, geen X2 te vinden) eens preventief vervangen als test.

Heb je de 2 kleine elco's ook meegenomen in het vervangen? Vooral de kleine elco op de foto rechts zit 'verdacht' dicht bij het schakel-IC en is zeer waarschijnlijk de ontkoppeling van de voedingsspanning van dat IC. Dat betekent dat deze de spanningsvoorziening voor het schakel-IC voldoende lang 'op' houdt zodat het IC z'n werk kan doen. Tegelijkertijd wordt hoogfrequente schakelstoring buiten de deur gehouden.

Wat je schrijft kan wel wijzen op een gaar elcootje in die regio, want vaak start de voeding dan onbelast netjes op (of ook al met moeite, afhankelijk van hoe ver heen de elco is) en stort bij belasting in, of het gaat al bij het opstarten mis. Het hangt dan weer af van hoe goed alles erachter is of je daar puur puls-gedrag gaat zien of afwijkend gedrag zonder duidelijk pulserend gedrag.

Beste @Mmy
Misschien is het niet zo'n goed idee dat je in een SMPS gaat meten met een scoop zonder goed te weten waar je mee bezig bent.
Het kan enorm fout gaan en zo je scoop ermee opblazen en/of kortsluiting maken.

Een SMPS is niet van het lichtnet gescheiden en er komen stevige DC spanningen in voor. Zoals rond de 325 volt DC.

ok, kleine update - zeker alvast om jullie te bedanken voor de eerdere input.

Heb enkele condensatoren gevonden in de winkel, jammer genoeg niet alles.
Daarna eens geprobeerd met de nieuwe condensatoren en herbruik van de ontbrekende. Jammer genoeg zonder resultaat.

En misschien nog erger, vermoedelijk heb ik meer defect gemaakt (alle, 't is zeker :( ).
De 7805 krijgt geen spanning meer op de input, dus aan de output natuurlijk ook niets meer.

Mij lijkt de soldering van de nieuwe condensatoren ok. Heb wel wat zitten sukkelen met het desolderen en de tin volledig uit de gaatjes te krijgen. Kan dus dat het te lang te warm is geworden rondom en dat er toch wat extra is gesneuveld (had een 25W Weller... denk beetje te licht om vlot te desolderen)

Toestel zal dus vervangen worden. Uit interesse ga ik nog wel wat verder zoeken op de print, misschien nog eens goed controleren tot waar ik spanning heb, ... Maar al te veel €'s erin steken voorlopig niet (heb uit m'n studententijd nog veel weerstanden, condensatoren, ... - maar natuurlijk weer niets wat ik hier nodig had).

Hoedanook, het toestel wordt vervangen. Deze print is dan een verder hobby/test projectje.

Nogmaals, bedankt allemaal voor de input. Heb weer wat dingen opgestoken.

En ivm de metingen met de scoop - staat nog op m'n todo lijstje om alles terug eens een beetje op te frissen en testmetingen te doen met componenten op een breadbordje, ... Ik ga sowieso niet lukraak meten op een print of bij een geschakelelde voeding.

... Ik ga sowieso niet lukraak meten op een print of bij een geschakelelde voeding.

(y)

[Bericht gewijzigd door vergeten op (94%)]