Geen enkel OS is perfect, ze hebben allemaal hun voor en nadelen dat geld evenzeer voor Linux. Maar voor een oud bakkie is Linux niet te verslaan. Waar windows niet eens youtube video kan afspelen op een ouwe bak, doet linux dat wel zonder horten of stoten. Geef je oude PC makkelijk een tweede leven.

Verschuil je ook niet meer achter het feit dat je zogezegd geen virussen op een Linux kan krijgen, dat zijn wel al lang voorbij. Ook hier kan je nu besmet raken zonder dat je het ziet of weet. Ik heb ook op Linux een extra guard voor de veiligheid erop, beter voorkomen dan genezen... En Malwarebytes Browser Guard ook.

Op zaterdag 4 juli 2026 18:18:02 schreef Paulinha_B:
[...]

Als dat echt zo is, dan is het een reden om dat merk/product niet meer te kopen. De verdere specs mogen dan nog zo fraai zijn, al het niet werkt met universele gedefinieerde interfaces dan is het voor mijn part een no-go. Sommige hardwareboeren hebben wel wat te leren, dienaangaande, zo lijkt het.

Ik denk dat het niet zo is. Ik heb genoeg oude en nieuwe zooi die ook onder Windows wat meer moeite kost om met RS232 emulatie aan de praat te krijgen, maar het werkt doorgaans wel.

Op zaterdag 4 juli 2026 21:11:07 schreef CrossFireX:
Maar voor een oud bakkie is Linux niet te verslaan. Waar windows niet eens youtube video kan afspelen op een ouwe bak, doet linux dat wel zonder horten of stoten.

Dat is toch wel sterk afhankelijk van type processor en diens clock frequentie op het mobo en afhankelijk van het type videokaart en compressie methode en resolutie van de videostream.

Voor mij werkt het zelfs op een oude Intel Core2Duo met GPU... Daaronder denk ik niet dat het werkt. Tot op 720P geen prob. Windows kan filmpje niet eens laden... Je moet wel Linux Mint Xfce versie nemen, lichtgewicht.

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op (15%)]

Op zaterdag 4 juli 2026 22:36:35 schreef CrossFireX:
Tot op 720P geen prob. Windows kan filmpje niet eens laden...

Bij gebrek aan de juiste codec?

Nee als je heel veel geduld hebt komt het er wel door, maar zelfs op de laagste stand, horten en stoten. En een draaiende cirkel dat je weer even moet wachten, nee niet te doen.

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op (26%)]

Welk windows OS als ik mag weten?

Op zaterdag 4 juli 2026 21:11:07 schreef CrossFireX:
Maar voor een oud bakkie is Linux niet te verslaan. Waar windows niet eens youtube video kan afspelen op een ouwe bak, doet linux dat wel zonder horten of stoten. Geef je oude PC makkelijk een tweede leven.

Dat herken ik.
Ik vraag mij dan af wat Windows allemaal aan het doen is.
Ook afsluiten gaat bij Linux veel sneller. Je klikt op afsluiten en Linux sluit in een handvol seconden af. Bij Windows duurt dat proces wel een halve minuut en als je een oud bakje hebt nog veel langer.

Op zaterdag 4 juli 2026 22:50:16 schreef Bobosje:

Daar zal het wel in zitten. Elke Windowsversie is slomer dan de voorgaande versie, mede door de toegevoegde bloatware. Linux lijdt daar ook aan maar dat is minder hindelijk. Ubuntu 9 is ook een stuk sneller dan Ubuntu 26

[Bericht gewijzigd door ohm pi op (23%)]

Is het zo'n ramp dat hardware van 20 jaar oud niet meer mee kan?
Genoeg van die hardware is inmiddels overleden, dat is genoeg reden om verder te gaan

Ik gebruik hardware van 11 jaar oud, is niks mis mee.
Draait gewoon.
Ik blijf de zut zo lang mogelijk gebruiken, er is al voldoende Ewaste...

Mijn oudste Laptop hier een Fujitsu-Siemens Amilo Xi3650 met een enorm groot 18,4 inch scherm, die ga ik niet weg doen, uniek ding. Niks verder gaan die werkt nu momenteel. :) Met een Core2duo P7450 erin. Computer weegt bijna 4 kilo. Windows 10 versie 22H2 en 3 jaar ESU updates. Verder uitgebreid met een snelle Kingston SSD, 8GB ram en een betere Intel WiFi AC7260 kaart met bluetooth erin.

Op zaterdag 4 juli 2026 22:50:16 schreef Bobosje:

Is een oude Asus laptop met een Intel Celeron erin, welke windows die had weet ik niet meer. Hij draait nu bij familie op Linux. Zelf denk ik te weinig geheugen, Linux werkt goed met slechts 4GB. Windows 10 werkt wel maar staat constant te swappen op zijn SSD. Zie je duidelijk in taakbeheer, Disk Usage blijft bijna de hele tijd op 100% staan.

Neem voor oudere laptops / desktops ook een oudere lichtere versie van Windows dat scheelt enorm.

Ik heb op mijn beide 11 jaar oude laptops (Lenovo & HP) gewoon Debian 13 en Kubuntu draaien, niks lichter.
Werkt gewoon.

Linux gaat nu eenmaal efficiënter om met de beschikbare resources dan M$ producten vermoed ik.

Plus dat oudere M$ producten domweg nog vatbaarder (wegens gestopte ondersteuning) zijn voor ellende dan nieuwe.
Lijkt mij een slecht advies Bobosje.

Op zondag 5 juli 2026 11:04:41 schreef Jinny:
Lijkt mij een slecht advies Bobosje.

Nope, hoeft geen slecht advies te zijn als je de beveiliging en backups maar op orde hebt. :)

Als een pc niet aan internet hangt en je die voor besturing etc gebruikt is daar ook niets mis mee.

Windows heeft toch een bootmanager om meerdere OS'en te gebruiken?
Of een removable drive bay?

[Bericht gewijzigd door Arco op (26%)]

Op zondag 5 juli 2026 11:55:42 schreef revado:
Als een pc niet aan internet hangt en je die voor besturing etc gebruikt is daar ook niets mis mee.

Inderdaad, niet aan internet.

Wel of niet aan het internet maakt niet uit zolang je de beveiliging en backups maar op orde hebt.

Op zondag 5 juli 2026 12:16:17 schreef Arco:
Windows heeft toch een bootmanager om meerdere OS'en te gebruiken?

Als je Linux installeerd dan wordt Linux daaraan toegevoegd maar als er een Windows Update wordt geinstalleerd door MS dan verdwijnt de Linux entry. De Linux entry is te herstellen zonder verlies van de Linux installatie.

De TS doet een 'hit and run', en over elektronica gaat het al lang niet meer.

We hebben onze meningen wel weer eens kunnen ventileren, als de TS de koffiehoek in kon schopte ik hem daar naartoe, maar gezien dat geen optie is mag hier wel een hangslot op ondertussen denk ik zo :)

Op zondag 5 juli 2026 18:45:59 schreef Sine:
De TS doet een 'hit and run', en over elektronica gaat het al lang niet meer.

Op vrijdag 3 juli 2026 19:50:24 schreef MansTrein:
Hallo,
UIteindelijk wil ik van windows af maar eerst wil ik een dual boot systeem maken met linux.
In linux wil ik met de Arduino omgeving kunnen werken.
...
Ik heb enige kennis van linux.
Mijn vraag heeft 1 jullie een werkend dual boot systeem gemaakt met een linux distro met de arduino omgeving.

Hit en run wil ik niet direct zeggen. De startpost is slechts een dag oud en niemand heeft de vraag van TS beantwoord.
@TS,
Mijn antwoord is: Ik niet!

[Bericht gewijzigd door ohm pi op (61%)]

Ik wel! Maar dat was 25-30 jaar geleden. :-)

Alhoewel, volgens mij heb ik in 2017 oid een laptop gekocht met windows er op. Met een "open mind" heb ik gedacht dat misschien ooit nog te willen proberen en heb ik het er bij de Linux-installatie op laten staan. Nooit meer geboot.

Mijn laatste bootmanager gebruik is ook al lang geleden: Was met DOS, Windows, OS/2, en Netware...

Dan moet ik het ding natuurlijk wel sluiten.

Op zondag 5 juli 2026 20:16:23 schreef ohm pi:
[...][...]Hit en run wil ik niet direct zeggen. De startpost is slechts een dag oud en niemand heeft de vraag van TS beantwoord.
@TS,
Mijn antwoord is: Ik niet!

Ik weet niet helemaal hoe je dagen telt ... maar 'slechts' wilt volgens mij zeggen minder dan 24h, en daar gaan we toch al *iets* overheen ;)