henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Ik ben eens wat spullen aan het wegrepareren die al jaren hier liggen. Nu bovenstaande apparaat.
Het begon met een tandwieltje in het loopwerk wat aan het "geletandwielenpest" syndroom leed. Jaren geleden opgezocht er nergens meer te koop. Nu na het ding uit het stof getrokken en nogmaals gaan zoeken of ik het ding misschien 3D kon printen. Waarempel bij een poolse verkoper (GearShop24) alsnog het exacte setje kunnen vinden. Past perfect.
Ok dat was probleem 1.
Snaartje, het loopwerk snaartje is 4822 358 30223 via elektro andijk gekocht. Dat nieuwe snaartje was wel erg klein, kan er wel in maar staat fors strak. Geen idee of dat de bedoeling is: 70mm diameter en het origineel was 87mm, wat opgerekt, maar toch zeker niet los.
Ok doet het uiteindelijk wel zo te zien (moet nog effe een cassette zien te vinden), dat was probleem 2.
Nu het 3-de probleem, de schuifpotmeters kraakte als de hel. Die er allemaal uitgesoldeerd en schoongemaakt, met vaseline de schuiven netjes gesmeerd en weer in elkaar gezet en alles terug gebouwd: Voila, kraakvrij.
Nu nog een probleem in het FM deel: Geen stereo ontvangst wat ik niet opgelost krijg.
Ledje/draad doormeten, is goed. Er zit een AN7410 stereo decoder in, zie rechtsboven, stelt weinig voor:
Eerst het mono override signaal gemeten (AN7410 pin 9), is 0V en schakelt ook als je de AM band oid aan zet. Is het niet.
Dan eens de 19 kHz nameten, stond er behoorlijk naast: 19.18 kHz. Die zo goed als het kan op 19 kHz afgeregeld, jammer nog geen stereo led (ook niet bij lichtjes trimmen).
Eens beide kanalen op de scope gezet en op elkaar gelegd, zover ik kan zien zijn de L/R outputs hetzelfde.
Er zit op het ding een "spacial" potmeter in, het enige wat die doet is langzaam beide kanalen "kortsluiten" tot het mono wordt. Aan het geluid hoor ik helemaal geen verschil dus inderdaad is het echt mono. Ik weet van vroeger dat er wel degelijk verschil in te horen was toen ie nog wel werkte.
De stereo decoder doet het dus toch niet dus het LED output pinnetje is niet stuk.
Verder de C707 en C705 vervangen (en gemeten, waren niet slecht) hielp ook niks.
Iemand nog een ander idee behalve die AN4710 vervangen? (Waar bijna niet meer aan te komen is).
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
@Arco, die had ik daar ook al gevonden maar ik had nog een andere snaar nodig en die hadden ze niet.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
henri62
Het schijnt dat het AN4710 is compatibel is met de: BA1330, HA11227, KA2261, LA3361, TA7604 wel bijzonder dat er zoveel ic's gemaakt zijn die exact hetzelfde zijn.
Misschien dat iemand er nog een heeft liggen?
nonius
set SCE to AUX.
Net even in de onderdelenbakjes gezocht voor je, maar helaas.
Kwam wel een HA11226 tegen; met enige hoop heb ik de datasheet daarvan opgezocht maar het is een dolby noise-reduction IC, niet een PLL FM-decoder zoals de HA11227....
Hopelijk dat iemand anders je wel kan helpen!
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
geen stereo is doorgaans de verlopen C in de trimspoel, een veel voorkomend probleem bij 80's en 90's tuners. een gaar keramisch c tje komt ook nog weleens voor rondom dat ic, zeker als de tuner lang niet is gebruikt. heb een set gehad uit die tijd welke steeds een week werkte en dan kwam het volgende uren zoek probleem weer voorbij. was de philips F reeks met die alfanumerieke tuner, voorloper van de RDS.
henri62
Het rare is dat het geluid en de ontvangst goed zijn. Ook de piloot toon lijkt wel gedetecteerd te worden. Of de VCO loopt toch vrij en valt het niet op.
Als het een C-tje is ergens waar zou ik dan moeten gaan zoeken?
Helaas is er helemaal geen afregel info in de service manual.
De spoelen zijn: S205, S207, S209 S210 die in het FM pad zitten.
Op zondag 5 juli 2026 23:05:22 schreef henri62:
Of de VCO loopt toch vrij en valt het niet op..
Dan moet je aan R703 draaien.
Als de VCO gelocked is dan verspringt de frequentie plotseling. Is de VCO niet gelocked dan verandert de frequentie op hetzelfde moment dat je aan R703 draait.
Op pen 16 moet een 76kHz-signaal staan. Waarschijnlijk een zaagtand(achtig iets).
[Bericht gewijzigd door ohm pi op (11%)]
henri62
Draaien een R703 geef min of meer een directe lineaire frequentie verschuiving. Hij lijkt dus niet te locken? Het regelbereik is wel erg groot, iets van 15-23 kHz.
In het voorgaande pad heb ik nog niks gemeten, maar zal de 2 diodes wel nakijken of ik er iets raars aan meet. Maar als die stuk zouden zijn dan zou ik zeggen dat je ook geen audio meer hebt.
Nu al laat, morgen eens meten met geen antenne, kijken wat er dan gebeurd met de VCO.
[Bericht gewijzigd door henri62 op (11%)]
Op maandag 6 juli 2026 00:45:48 schreef henri62:
Maar als die stuk zouden zijn dan zou ik zeggen dat je ook geen audio meer hebt.
Je hebt gelijk. Die diodes zijn goed. Ik had het uit mijn voorgaande post verwijderd voordat ik zag dat je al gereageerd had.
.
Op maandag 6 juli 2026 00:45:48 schreef henri62:
Draaien een R703 geef min of meer een directe lineaire frequentie verschuiving. Hij lijkt dus niet te locken? Het regelbereik is wel erg groot, iets van 15-23 kHz.
De goede frequentie zit er in ieder geval tussen. Het verstembereik is ook groot, nl van 18kΩ tot 28kΩ.
Je zou kunnen kijken met de scoop of frequentieteller of er op pen 13 een 19kHz-signaal zichtbaar is. Dat is het 19kHz signaal van de zender.
Heb je een meetzender, dan zou je die kunnen moduleren met 19kHz en kijken hoe die erdoor komt op pen 13. Als vergelijk kan je ook kijken hoe sterk 1kHz door komt.
henri62
Ik heb nu stereo ontvangst!
Het C-tje C703 (0.47u) was rot in de 19kHz phase detector bij de AN7410. Mat 0,7 uF, D van 0.09 (120Hz geloof ik) niks extreems, maar na vervanging en de 19Khz met kortgesloten antenne afregelen deed de boel het.
Maar de ontvangst is slecht naar mijn zin, alleen Veronica kan ik goed in stero ontvangen op de 96.3 Mhz. Er is nog meer aan de hand.
Gisteren kreeg ik nog op 3FM (96.8) goede (mono) ontvangst en nu is die bijna weg.
S101 en S102 heb ik wel hee lichtjes getrimmed en weer op dezelfde plaats terug gezet. Ik zal daar eens morgen naar kijken.
Zowiezo ga ik alle kleine elcotjes nalopen en waar nodig vervangen.
PS Op pin 13 was geen 19k te meten. Alleen audio.
Op maandag 6 juli 2026 23:51:08 schreef henri62:
Ik heb nu stereo ontvangst!
Mooi dat het opgelost is. Het spaart je in ieder geval van de aankoop van een (bijna) obsolete IC.
Nu de andere problemen oplossen.
PS Op pin 13 was geen 19k te meten. Alleen audio.
Zal wel tussen het audiosignaal ondergesneeuwd zijn.
[Bericht gewijzigd door ohm pi op (28%)]
Ik heb nu stereo ontvangst!Het C-tje C703 (0.47u) was rot in de 19kHz phase detector bij de AN7410. Mat 0,7 uF, D van 0.09
een D van 0,09 voor een 0,47µF, dat zou heel goed zijn. ( een nieuwe elco haalt dat vaak niet).
Aangezien je 0,7µF als waarde meet klopt waarschijnlijk de hele meting niet. Uit interesse, Welk instrument gebruik je voor het meten van capaciteiten?
Maar de ontvangst is slecht naar mijn zin, alleen Veronica kan ik goed in stero ontvangen op de 96.3 Mhz. Er is nog meer aan de hand.
Gisteren kreeg ik nog op 3FM (96.8) goede (mono) ontvangst en nu is de bijna weg.
S101 en S102 heb ik wel hee lichtjes getrimmed en weer op dezelfde plaats terug gezet. Ik zal daar eens morgen naar kijken.
Als de radio gevoeligheid mist, ook eens naar de eerste HF tor kijken. Die kan dood liggen door statische ontlading op de antenne.
[Bericht gewijzigd door kris van damme op (38%)]
henri62
Op dinsdag 7 juli 2026 08:17:29 schreef kris van damme:
[...]
Aangezien je 0,7µF als waarde meet klopt waarschijnlijk de hele meting niet. Uit interesse, Welk instrument gebruik je voor het meten van capaciteiten?
Een DE-5000.
De nieuwe elco had een D waarde die veel lager lag en waarvan de capaciteit wel enigszins in de buurt van de 0.47 µF lag (binnen de tolerantie).
Ik zal inderdaad de ingangstrap rond TS101 eens nakijken (een klassiek GBS trapje). Waarschijnlijk als het signaal sterker is dat de stereo decoder gewoon gewerkt zou hebben.
Ik ben niet zo thuis in HF, welk stuk in het schema is eigenlijk de MF mixer?
Is dat S201 voor FM en TS102 voor de 10.7Mhz MF osc.?
Op dinsdag 7 juli 2026 12:43:02 schreef henri62:
[...] Een DE-5000.
De nieuwe elco had een D waarde die veel lager lag en waarvan de capaciteit wel enigszins in de buurt van de 0.47 µF lag (binnen de tolerantie).
DE-5000.. dan zal het toch juist zijn 
Op dinsdag 7 juli 2026 12:43:02 schreef henri62:
Ik zal inderdaad de ingangstrap rond TS101 eens nakijken (een klassiek GBS trapje). Waarschijnlijk als het signaal sterker is dat de stereo decoder gewoon gewerkt zou hebben.
Ik ben niet zo thuis in HF, welk stuk in het schema is eigenlijk de MF mixer?
Is dat S201 voor FM en TS102 voor de 10.7Mhz MF osc.?
de mixer is TS103, de RF oscillator is T102. als de zenders nog op de juiste plaats zitten op de schaal, dan moet je niet aan S201 gaan draaien. (misschien later nog, maar die kring is dan niet de eerste verdachte)
henri62
De DC instellingen van de ingangs tor TS101/BF495 gechecked die waren allemaal goed.
Wat minimaal aftrimmen van S101 en S102 hielp weinig, de originele stand lijkt het beste.
Nu komt het, met een langer stuk draad aan de antenne aansluiting (direct op de print) heb ik nu best een redelijke ontvangst op zowel radio 2 en 3FM. Maar met de kap er op is het hopeloos.
Slecht contact van de antenne zou je zeggen, een (berilium?) koper lipje drukt op een vertind vlakje en na wat opschuren van het lipje etc en de antenne oplappen: nada zeer slechte ontvangst en dus ook geen stereo. Echt ongelofelijk, zelfs een extra draad aan de antenne aansluiting met een krokodillenbekje helpt niet blijft ellende.
De DC instellingen van TS102 zijn ook zo te zien goed maar zelfs de meetpin van een multimeter dan slaat die oscillator meteen af. Laat staan dat ik de frequentie kan controleren.
Wat me wel opvalt is dat de 96.8 MHz van 3FM 2 zijbanden lijkt te hebben. Iets is er dus ontregeld. Maar wat?
Bij deze ook nog even de layout van de print(en):
henri62
henri62
Dat was wel een dingetje, ik mat daar gisteren 40-85 Ohm. Het is een telescoop antenne.
Die heb ik helemaal schoon gemaakt, inclusief draaipunt maar het houdt niet over.
Dat is een soort verchroomd spul wat relatief slecht geleid nu heb ik toch nog een paar Ohm. Je zou verwachten dat de boel wel capacitief doorkoppelt maar dat valt nog tegen. Ik krijg die antenne niet beter.
Ik moet nog eens graven of ik ergens anders nog een antenne heb liggen die enigszins past.
-edit-
Antenne uitgeschoven en aan beide zijden meten geeft totaal random waarden van een paar ohm tot over de 200, echt ongelofelijk als je het zelf niet gezien hebt. Draaien/in-uitschuiven maakt niks uit, blijft knudde. Misschien met azijn op te lappen.
Antenne eraf gehaald, kan buiten de kast, gewoon een testsnoertje met krokodil bekje aan het scharnierpunt en een aanzienlijk beter signaal.
Maar nu ontvang ik ineens 3FM niet meer in stereo (en zwakker) en radio 2 weer wel goed en stereo.
Er is iets lekker aan het verlopen maar wat?
PS: Ook nog een andere antenne gevonden van een oude draagbare TV (NOS), die meet netjes 0.2 Ohm bodem->tip ongeacht hoever die in/uit geschoven is. De oude is echt gaar en niet goed te krijgen.
Als er vet aan de binnenkant van de delen zit kan dat hard gedroogd zijn en een goed contact voorkomen. Ik zou proberen de antenne in een oplosmiddel te ontvetten. Kruipolie kan ook. En na een nachtje veel rustig in- en uitschuiven.
henri62
Met geconcentreerd azijn heb ik de antenne op kunnen lappen. Hij meet weer ongeveer goed. Beetje ingevet met naaimachine olie.
Nu nog wat, in het schema heb ik uiteindelijk S102 1/6 slag naar links gedraaid. Dan ontvang ik al een stuk meer, de frequentie schaal verschuift nu ook. (Is op te lossen door de afstemindicator de verschuiven op het wasdraadje.)
Hier de layout van dat stukje:
De spoel is getekend als eentje met 2 wikkelingen maar er zijn helemaal geen 2 wikkelingen, alleen de wikkeling 3/4 lijkt aanwezig op het ding. Zie rode kaders.
Ik denk dat het print brugje werkt als koppelspoel?
Zou het MF filter verderop niet meer op 10.7 MHz staan?
Hoe kan ik de meng freq (ik neem dat aan dat TS102 dat is) nameten zonder dat die afslaat?
En eventeel het achterliggende 10.7 filter? (Op TS103 Collector is mijn 10.7 Mhz MF signaal?)
S101 heeft een soortgelijke constructie, daar is duidelijk de brug te zien met aftakking.
Het kan ook zo zijn dat de hoofdafstemcondensator (C801), die 4-deks is, onderling verlopen is. Dat krijg ik dan nooit meer goed volgens mij. Daar zitten 4 trimmertjes in de behuizing.
Op donderdag 9 juli 2026 23:25:44 schreef henri62:
Het kan ook zo zijn dat de hoofdafstemcondensator (C801), die 4-deks is, onderling verlopen is. Dat krijg ik dan nooit meer goed volgens mij. Daar zitten 4 trimmertjes in de behuizing.
Die verlopen zelden of nooit. Er kan wel vuil in komen (of contactspray ! Let op), maar dan faalt het meestal helemaal.
De 4 trimmers zijn bijna altijd :
FM oscillator
FM antenne
AM (MW) oscillator
AM (MW) antenne
Op donderdag 9 juli 2026 23:25:44 schreef henri62:
Nu nog wat, in het schema heb ik uiteindelijk S102 1/6 slag naar links gedraaid. Dan ontvang ik al een stuk meer, de frequentie schaal verschuift nu ook. (Is op te lossen door de afstemindicator de verschuiven op het wasdraadje.)
Beter geen schaalwijzers verschuiven, dan verschuif je ook de AM band(en). Er is een vaste start en stop voor "de naald".
De spoel die jij verdraait (meestal niet verdraaien maar in- of uitbuigen) is voor de lage kant van de band (87mHz), de oscillator-trimmer op de afstemcondensator is voor de hoge kant, 108mHz. Je herkent hem (onthou waar ze nu staan ! Zet het op een herkenbare zender bovenaan de band zodat je hem weer terug kan zetten) doordat die trimmer met een héél kleine verdraaiing een heleboel stations doorloopt. De andere trimmer voor FM (antennetrimmer op de afstemcondensator) reageert meer met een sterktewijziging (amplitude).
(Datzelfde geldt voor de AM)
henri62
Ik weet waar de trimmer stond, van de afstem indicator heb ik geen referentie. Die zit op het wasdraadje geklemd dus geen absolute positie dus daar heb ik weinig aan.
PS: Op AM ontvang ik helemaal niks. Geen idee of er nog zenders zijn die daar op uitzenden.